D09
Tavlorna uppe, städat undan i källaren där acktank etc ska in.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Har slipat vår drygt 40 år gamla entrétrappa och är mycket nöjd med resultatet, se bild. Trappan var mörk och missfärgad efter att tidigare ha behandlats med träolja.
Jag använde en bandslip och började med 40 korns slipband eftersom mindre kornstorlek inte fungerade. Sedan efterslipade jag med först 80 och sist med 120-kornband. De djupa springorna i plankorna fyllde jag därefter med transparent latex, främst för att förhindra frostsprängning till vintern. Eftersom latexen runt springorna klibbade fast måste jag tyvärr på nytt slipa med 40-korn plus 80- och 120-kornband.
Avslutningsvis såpade jag trappan noga. Jag hoppas att den, efter upprepade såpningar, med tiden antar en snygg grå ton trots norrläge.
Slipningarna var mycket jobbiga och tog lång tid men det är resultatet som räknas!

P8050084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Screenshot.24336.1000000 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henri skrev:
Har slipat vår drygt 40 år gamla entrétrappa och är mycket nöjd med resultatet, se bild. Trappan var mörk och missfärgad efter att tidigare ha behandlats med träolja.
Jag använde en bandslip och började med 40 korns slipband eftersom mindre kornstorlek inte fungerade. Sedan efterslipade jag med först 80 och sist med 120-kornband. De djupa springorna i plankorna fyllde jag därefter med transparent latex, främst för att förhindra frostsprängning till vintern. Eftersom latexen runt springorna klibbade fast måste jag tyvärr på nytt slipa med 40-korn plus 80- och 120-kornband.
Avslutningsvis såpade jag trappan noga. Jag hoppas att den, efter upprepade såpningar, med tiden antar en snygg grå ton trots norrläge.
Slipningarna var mycket jobbiga och tog lång tid men det är resultatet som räknas!

[bild]
Riktigt snyggt! Bra jobbat!
 
Håller på och ser över takpannorna, har lånat skylift, har 45 graders lutning på taket, ser minst tio tegelpannor på ena sidan som behöver bytas. Tur man har kontakter i byggbranchen så det kommer hem ca 20-30 beg pannor idag. :)
 
D09
Kört hem grus, gick fortare än jag trodde så nu är tomten full med 16-32

Jag ligger i soffan och väntar på besked om att lämna tillbaka den..

Ser fram emot att få hem en liten hjullastare imorgon :)
 
Härligt! Helt plötsligt surrade det runt mig, råkade visst störa ett getingbo.. :( Sen kom jag lagom ner för att hämta radar så tog strömmen slut.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Slut på reservpannor, har gått åt nästan 20st på ena sidan och då är jag inte klar än har ett par tre stycken kvar att byta. Vräker mig in till stan för att hämta 40 tegelpannor och hämta upp en montageplåt till min pelletsbrännare!

Har även fått rätt radiatorventiler till mina element så nu kan jag börja byta dom också! :rolleyes:
 
Redigerat:
Suttit i hammocken och tittat på när tomten fixas till. Blev klar med dräneringen förra veckan och idag blev vi av med alla massor.

Såhär såg det ut vid inflytt i Januari (mäklarbild från förra hösten)
8375882_zps56f73711.jpg

Såhär såg det ut imorse, några lass massor har redan blivit bortkört.
20130807_110317_zps71e4d93e.jpg

Tomten just nu, Altanbygge blir till våren, nu ska det börja planeras ordentligt
20130807_153226_zpsf986444c.jpg

När vi ändå höll på så tyckte jag de vore skoj med lite fler projekt nu när vädret är så bra, så vi breddar infarten med drygt 3 meter. 10 kubik bärlager kommer redan imorgon =) så veckorna är räddade.

20130807_153043_zpsd73aaaee.jpg

20130807_153051_zps817575fd.jpg
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Monterar larmskyllts belysning, Hide a lite Stair Light.
ImageUploadedByTapatalk1375889234.404367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nytt golv inlagt (grymt snygga laminat det finns nuförtiden), möbler på plats. Golvlister återstår samt lite framtida fix.
 
Sådärja, lite nya pannor på plats på andra sidan med, där var det bara några stycken att byta ut. Dom nya jag hämtade hade längre tappar så dom fick monteras i sista raden längst ner och sen fick jag flytta dom nerifrån upp för att det skulle stämma. Dom "nya" var lokalproducerade "Årby Hållsta" är dom märkta! :)
 
Bilder (som ingen frågat efter men här de iaf :)
ImageUploadedByByggahus.se1375895684.975087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hos byggbutiken.
ImageUploadedByByggahus.se1375895734.091944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hos konsumenten :D
Hörde jag nån som sa nåt om tyget? Är påven katolik? Kejsaren naken? Eller är transparensen total?
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Snyggt (y)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Y
Städat ur "snickarboden" som är mer som en stor stuga. Högen med blåa sopsäckar växer sig enorm på uppfarten.
Samt hög med metall och en för trä likaså.

Men det känns bra, riktigt bra! Börjar få ordning, det börjar bli mitt, inte att jag lever i någons rester. (ärvt bondgård)
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Kittat fönster med "tubkitt". Lättare än jag först trodde, men svårt att få ett perfekt resultat. Blev nästan ok, men inte mer, på de första fönsterna. Har dock ordentligt med framtida övningsobjekt så detta ska nog bemästras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.