meko skrev:
Sitter som sagt en slinga under plattan. Är väl nån form av guide-hjälp! (Det är ju i.o.f.s. en slags radiosignal också... :rolleyes:)



Oj, har missat de här inläggen!! Här finns ju fler exempel på att man kan göra betydande avsteg från manualen ang. placeringen av laddstationen utan att det blir några problem! Tusan att jag inte såg det här tidigare... Där fick man, manual-torsk som man är :surprised: Och så var man ju såklart lite extra noga nu när det inte handlade om ens egen maskin samt att jag inte hade någon erfarenhet av 305'an heller! Blir att flytta laddstationen vid tillfälle. Det kommer med all säkerhet att funka utmärkt!

Tack för snabba svar miksil!

/Mvh Magnus
Nu är 305'ans laddstation omplacerad sedan någon vecka. Funkar helt utan problem trots att det numera endast är ca. 0,7 m slinga rakt ut till höger respektive vänster från laddstationen. :) Laddstationen står alltså i en "ficka" som är ca. 1,5 m djup och ca. 1,7 m bred!

Guidekabeln är också flyttad så att den går mera "på skrå" i slänten och därmed undviker den kraftigaste lutningen.
Nu funkar det fint att köra på Guidebredd Medel! Skönt eftersom "Smal" ger rätt så mycket spår då maskinen alltid går i exakt samma spår. På millimetern! ;)

/Mvh Magnus
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
M
meko skrev:
Såg dock att det sitter en kabel runt hela laddstationens platta, på undersidan. Är inte det en antenn..?
Läste manualen nu och det är tydligen en slinga som gör att klipparen vet att den närmare sig laddstationen, så att den vet när det är dags att vända om och backa in etc.
 
Jag har en 305:a

Vi har en något kuperad tomt med några slänter, det händer ibland att klipparen hamnar nere i någon slänt och inte tar sig upp med felmeddelende i stil med "lutning" och "utanför arbetsområdet".
dock så händer detta inte ofta, kanske 1-2 ggr per vecka.

Problemet nu är att det verkligen börjat hända ofta, nu kanske runt 15 ggr per vecka, oftast nu med felmeddelande om lutning.
dvs radikal skillnad mot tidigare!
Vad kan detta tyda på?

Klipparen är drygt ett år gammal.
Hur länge gäller garantin?
 
M
2 år

Testat att kalibrera lutningssensorn?
 
Redigerat:
miksil skrev:
2 år

Testat att kalibrera lutningssensorn?
Hej!
kalibrera lutningssensorn har jag inte gjort.
men det låter helt klart som ngt värt att testa.

hur gör man detta?
är det ngt man kan göra själv eller ska den in till återförsäljaren?
 
M
savio skrev:
Hej!
kalibrera lutningssensorn har jag inte gjort.
men det låter helt klart som ngt värt att testa.

hur gör man detta?
är det ngt man kan göra själv eller ska den in till återförsäljaren?
Du kan göra det själv.

Tryck på meny
Håll inne 7+9 samtidigt i ngn sekund.
En ny meny som heter expertläge öppnar sig.
Gå in i den menyn och välj specialinställningar
Klicka på kalibrera tiltsensor.
Ställ maskinen på ett plant underlag och tryck ok.
 
miksil skrev:
Du kan göra det själv.


Tryck på meny
Håll inne 7+9 samtidigt i ngn sekund.
En ny meny som heter expertläge öppnar sig.
Gå in i den menyn och välj specialinställningar
Klicka på kalibrera tiltsensor.
Ställ maskinen på ett plant underlag och tryck ok.

Har nu lyckats göra kalibreringen.
Nu återstår att se hur han sköter sig imorgon.


Kan det hända ibland menar du att inställningarna blir skeva och man måste kalibrera in så att klipparen vet när han står rakt och inte?
 
M
Antar att det kan hända ibland.

I verkstadsmanualen (som jag endast hittat på tyska) står det

Automower® ist gekippt

Prüfen Sie, ob der Kippsensor korrektkalibriert ist. Nehmen Sie bei Bedarf eineKalibrierung vor. Siehe Kalibrierung des„Kalibr. Kippsensor (5-4-2)“ auf Seite 26

Vilket betyder ungefär:
Automower lutar

Testa så att lutningssensorn är korrekt kalibrerad. Följ instruktionerna på sidan bla bla.
 
Funderar på en 308 men det som gör mej tveksam är lutningen på en passage i tomten. Själva passagen är ca 8 m bred med en lutning som varierar mellan 20-45%. Delen som är 20-25% dvs inom 308ans spec är ca 1m bred.

Har läst tidigare i denna tråd att det verkar gå bra med större lutning typ 30-35%. Gäller det även när den följer guidekabeln? Vad händer när lutningen blir för stor? Stannar maskinen helt, slirar den, vänder den om etc? Om däcken slirar borde det ju gå att lösa med typ skruvdubb för MC/ATV?
 
M
I inlägg #48 så har du ett videoklipp där den följer guidetråden i en ganska brant passage.
 
Tack - om jag förstår det rätt en passage på typ 30%.

Har du någon erfarenhet av vad som händer vid för brant sluttning? Och om det finns enkla knep att förbättra prestanda i sluttning? Såg tidigare att någon dragit kabeln på skrå men tror inte att jag kan göra detta...

Varför jag frågar är att jag vill ha ett så brett område som möjligt runt guidekabeln för att undvika spår i mattan. Om jag har ett brett spår kommer förmodligen roboten att följa kabeln i en del av passagen som är brantare än 30%
 
En snabb liten fråga... vad gäller kring placering av transformatorn/nätadaptern för 308:an; kan man placera den utomhus med risk för regn ? Kan inte hitta några föreskrifter om detta i instruktionsboken på deras hemsida.
 
mortimer skrev:
En snabb liten fråga... vad gäller kring placering av transformatorn/nätadaptern för 308:an; kan man placera den utomhus med risk för regn ? Kan inte hitta några föreskrifter om detta i instruktionsboken på deras hemsida.
Sidan 19-20 i instruktionsboken. Trafon ska sitta under tak skyddad från direkt regn och solljus. Fukten i luften och lite stänk är inget problem.
Vi brukar rekommendera att ha dem i garaget (dra kabeln genom väggen), i carporten eller uppe under takutsprånget. På väggen i källaren är också en vanlig placering. Lågspänningskabeln är ju 10 m så det finns oftast gott om möjligheter att lösa det.

Tänk på att det ska vara jordat uttag med jordfelsbrytare om du har transformatorn utomhus.

Sen har vi några kunder som placerat trafon t.ex. på en stolpe i en rabatt vid stationen, gärna bredvid en vattenspridare, men då gäller givetvis ingen garanti när den slutar funka..

Det är något visst med medelålders mäns (inte så stor generalisiering som det verkar baserat på egna empiriska undersökningar) oerhörda aversioner mot att dels läsa och sedan faktiskt följa det som står i instruktionsböcker, eller för den delen diskussionen som uppstår när det visar sig att man borde faktiskt gjort det som står i instruktionsboken som får mig att ibland undra varför jag egentligen valde ett jobb som innebär kundkontakt..

Så på förekommen anledning innan du installerat klart:
Läs på om guidekabel.
Kläm ihop skarvarna ordentligt, och ja, använd originalskarvar.
Följ det som står om avstånd och placering av station.
Spola inte av din elektriska produkt med vattenslangen/högtryckstvätt när det står att du absolut inte ska göra det.

Följ detta och du kommer få ett problemfritt ägande ;)

(ber om ursäkt för ev. ordbajseri)
 
  • Gilla
fredrikru och 3 till
  • Laddar…
Har inte köpt någon 308 ännu utan det blir förhoppningsvis till nästa säsong om jag blir av med skräpet som Bosch krängt till mig. Då behåller jag nuvarande placering under takutsprånget; skyddat mot regn, direkt solljus samt att det är naturligt ventilerat. Håller i princip utomhustempen i den punkten. Uttaget är jordat och hela huset har jordfelsbrytare. Sätter kanske ett APC överspänningsskydd direkt i uttaget också.
Finns en slinga idag en nedgrävd slinga på 35cm från hinder som ska fungera med 308:an vad jag fått veta av HQ ÅF (och instruktionsbok+installationsfilmerna); finns 2st skarvar med "original" Verbatim siliconfyllda skarvar.
Lusläser manualen denna säsongen och repeterar den inför nästa säsong.
 
En fråga... hur långt över tråden klipper 308:an; alltså om tråden ligger på 30cm från en vägg och klipparen är inställd på köra default 25cm över tråden (såg det fanns meny för att ställa mellan 25-30cm över tråden); blir det då 5cm kvar att trimma ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.