12 664 läst · 65 svar
13k läst
65 svar
Tankar kring uppvärmning av direktel villa
Vid självdragsventilation så är det delade meningar om det ska vara separat förbränningsluft eller om man ska ta rumsluften som förbränningsluft, vid mekanisk frånluft så är det alltid bra med separat förbränningsluft.
Det är inte alla kaminer som man har möjlighet att ha separat förbränningsluft.
Gällande tätning av fönster så ska det bara tätas på insidan mellan fönsterbågen (där själva fönsterrutona sitter) och fönsterkarmen. Om man tätar mellan inre och yttre fönsterbåge eller mellan yttre fönsterbåge och fönsterkarm så är det väldigt stor risk att det blir kondens mellan fönsterna som gör att fönsterbågarna ruttnar sönder.
För att en llvp ska fungera optimalt så måste det vara en öppen planlösning.
Det är inte alla kaminer som man har möjlighet att ha separat förbränningsluft.
Gällande tätning av fönster så ska det bara tätas på insidan mellan fönsterbågen (där själva fönsterrutona sitter) och fönsterkarmen. Om man tätar mellan inre och yttre fönsterbåge eller mellan yttre fönsterbåge och fönsterkarm så är det väldigt stor risk att det blir kondens mellan fönsterna som gör att fönsterbågarna ruttnar sönder.
För att en llvp ska fungera optimalt så måste det vara en öppen planlösning.
Ett rör för tilluft utifrån är ett nytt påfund. Det kan under vissa omständigheter finnas små fördelar med det, men även små nackdelar. Att ta tilluften inifrån är väl beprövat och fungerar utmärkt det också. Luften till kaminen kommer in på samma ställe som tilluften till huset via självdragsventilationen.
Det är trevligt att elda i kaminen när det är kallt ute, men räkna inte med att användningen du beskriver kommer att ge någon märkbar besparing av el.
Det är trevligt att elda i kaminen när det är kallt ute, men räkna inte med att användningen du beskriver kommer att ge någon märkbar besparing av el.
Helt nya fönster brukar inte bli kostnadseffektivt men modifiera de gamla är nog lönsamt i längden.Ninjh skrev:Jag vet att byte av fönster kanske inte heller går att räkna ihop så som en lvvp i vårt hus, men jag är inne på att energieffektivisera huset, genom nya fönster och dörrar, jobba på isoleringen m,m, Solfångare för varmvattnet räknar jag bort i nuläget, men kanske om några år när det blir effektivare och billigare att gör el själv, kanske det är ett alternativ.
/Johan
Det är genom att reducera kostnaden för värmeenergin du kan göra stora besparingar, isolering, fönster osv. ger mindre besparingar.
Solfångare för varmvattnet blir aldrig lönsamt och tillverka el själv genom solceller är också mycket stor kostnad för väldigt lite utbyte. EU inför strafftullar för solceller för att skydda sin egen primitiva industri och solfångare kommer att stiga i pris när de kinesiska slavlönerna stiger till bättre nivå.
Koppla bort all flummig romantik kring "mysiga" kaminer, egentillverkat varmvatten och egentillverkad el, sätt dig ned och gör en kostnadskalkyl 10 år framåt och 20 år framåt.
De pengar du stoppar in idag ger utdelning i framtiden. Ju längre du väntar ju mer pengar förlorar du till elbolagen.
EU tvingar Sverige att exportera el till samma pris som finns i Sverige och när den tyska industrin går igång på allvar utan kärnkraft ska du få se på elprishöjningar.
Det som räddar oss just idag är den klena öcerföringskapaciteten till kontinenten med det håller vår regering just på med att ändra på.
Förstår inte varför regeringen ska dalta med tyskarna på detta sätt för det leder ju bara till jätteproblem och industrinedläggningar pga. höga elpriser.
Vad ska du göra när elpriset stigit till över 3 kr kilowattimmen? Fortsätta med direkt elvärme och spetsvärma med en svindyr kamin som inte förmår transportera värmen runt i huset?
Installerar man bra ventilation typ FTX så sprids värmen effektivt mellan rummen/våningarna.cecar33 skrev:
Det finns en färsk tråd här med i stort sätt samma frågeställning
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52229.0
Medlem
· Stockholm
· 3 986 inlägg
Jag har en Keddy gjutjärnskamin med värmelagrare i olivinsten.
Den har jag förbättrat på enkla sätt och värmen 150 kvm.
Elgolvvärme i badrummet.
Det går att sänka elförbrukningen med en kamin, men i ert fall kommer den antagligen stå i vardagsrummet och på så sätt ta över vp när ni eldar, inget stort problem utan ett bra komplement när det är som kallast.
Jag tycker:
Skaffa en kamin med glaslucka så ni ser elden, 10kw.
Köp björkved, bra energiinnehåll, ser snyggt ut i vedkorgen och skräpar mindre.
Se över fönstren och isoleringen bakom fönsterfodren.
Kolla isoleringen på vinden.
Komplettera med vp i hallen, räkna inte med att det ska värma sovrummen då luft är svårt att transportera och man vill många gånger ha sovrumsdörren stängd.
Kostnad för detta 15-60k beroende på kvalite på utrustning och vad ni kan göra själva.
Ska ni bo kvar länge skaffa vattenburet och ta investeringskostnaden.
Den har jag förbättrat på enkla sätt och värmen 150 kvm.
Elgolvvärme i badrummet.
Det går att sänka elförbrukningen med en kamin, men i ert fall kommer den antagligen stå i vardagsrummet och på så sätt ta över vp när ni eldar, inget stort problem utan ett bra komplement när det är som kallast.
Jag tycker:
Skaffa en kamin med glaslucka så ni ser elden, 10kw.
Köp björkved, bra energiinnehåll, ser snyggt ut i vedkorgen och skräpar mindre.
Se över fönstren och isoleringen bakom fönsterfodren.
Kolla isoleringen på vinden.
Komplettera med vp i hallen, räkna inte med att det ska värma sovrummen då luft är svårt att transportera och man vill många gånger ha sovrumsdörren stängd.
Kostnad för detta 15-60k beroende på kvalite på utrustning och vad ni kan göra själva.
Ska ni bo kvar länge skaffa vattenburet och ta investeringskostnaden.
Jag ska vara lite tvärtom här.
Att installera vattenburen värme är ju rätt kostsamt, iallafall om man gör som de flesta och gör golvvärme. Att räkna hem investeringen på fönster enbart i besparingen av lägre elkostnad vintertid låter sig inte göras, men det gör inte ett golvbyte i hela huset heller.
På vårt hus var fönstren så pass dåliga så vi har satsat på att byta dem istället. Det har vi tjänat mycket på: de är tystare, går att öppna utan att plocka ut allt (de gamla gick inåt, de nya går utåt), men framförallt blir det förståss varmare på vintern och svalare på sommaren. U-värdet funkar ju åt båda håll, medan ett vattenburet värmesystem inte svalkar på sommaren. Innan vi påbörjade fönsterbytet körde vi alltid luftvärmepumpen som AC de varmaste sommardagarna och det kostar förståss en hel del.
Är fönstren av bra kvalitet är det billigare med någon form av insats som det påpekas högre upp, men det är ovanligt att 70-talshus har bra fönster, dessutom går de ju oftast inåt, så att man inte kan vädra. Kolla med en kniv här och där, det är inte alls omöjligt att de är ruttna, det var flera av våra.
Vi har några kvar att byta: badrummet som ska få PVC-fönster i samband med badrumsrenovering, gästrummet som har fönstret skyddat under tak, köksfönstret som varit skyddat av markis i alla år, samt matsalen där vi inte vet hur vi ska göra med dörrar och så riktigt.
Elementen i vardagsrummet på övervåningen har vi inte behövs använda sedan vi bytte fönster.
Att installera vattenburen värme är ju rätt kostsamt, iallafall om man gör som de flesta och gör golvvärme. Att räkna hem investeringen på fönster enbart i besparingen av lägre elkostnad vintertid låter sig inte göras, men det gör inte ett golvbyte i hela huset heller.
På vårt hus var fönstren så pass dåliga så vi har satsat på att byta dem istället. Det har vi tjänat mycket på: de är tystare, går att öppna utan att plocka ut allt (de gamla gick inåt, de nya går utåt), men framförallt blir det förståss varmare på vintern och svalare på sommaren. U-värdet funkar ju åt båda håll, medan ett vattenburet värmesystem inte svalkar på sommaren. Innan vi påbörjade fönsterbytet körde vi alltid luftvärmepumpen som AC de varmaste sommardagarna och det kostar förståss en hel del.
Är fönstren av bra kvalitet är det billigare med någon form av insats som det påpekas högre upp, men det är ovanligt att 70-talshus har bra fönster, dessutom går de ju oftast inåt, så att man inte kan vädra. Kolla med en kniv här och där, det är inte alls omöjligt att de är ruttna, det var flera av våra.
Vi har några kvar att byta: badrummet som ska få PVC-fönster i samband med badrumsrenovering, gästrummet som har fönstret skyddat under tak, köksfönstret som varit skyddat av markis i alla år, samt matsalen där vi inte vet hur vi ska göra med dörrar och så riktigt.
Elementen i vardagsrummet på övervåningen har vi inte behövs använda sedan vi bytte fönster.
Men lägger man nu ned 70000 på att byta fönster och sparar 10% på uppvärmningskostnaden (tror det blir mindre) så står man med lång näsa och 70000 fattigare när elpriset går upp 20%.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Blir inte besparingen större ju mer energipriserna stiger?
Men om fönstren är ruttna eller på annat vis dåliga (som många 70-talsfönster är) är det ju ändå MYCKET enklare och kostnadseffektivare att byta dem helt och hållet än att skrapa rent, byta ruttna delar, måla, sätta i extra glaskassett och likförbannat stå där med lång näsa när man vill vädra och måste plocka bort alla blommorna från fönsterbrädan för att öppna det. Att byta alla fönster går på ett par dagar för ett proffs. Att renovera dem tar månader, även om man är proffs.
Vill man inte göra något åt skenande uppvärmningskostnader utan lägga en förmögenhet på annat så visst kan man göra som ANNA_H rekommenderar.
När mina föräldrar (och en av mina mostrar) satte in var sin kamin på andra halvan av 70-talet så drogs det rör så att det var uteluften som blev förbränningsluft.Avemo skrev:Ett rör för tilluft utifrån är ett nytt påfund. Det kan under vissa omständigheter finnas små fördelar med det, men även små nackdelar. Att ta tilluften inifrån är väl beprövat och fungerar utmärkt det också. Luften till kaminen kommer in på samma ställe som tilluften till huset via självdragsventilationen.
En av flera nackdel att ha inneluften som förbränningsluft är att om man har någon typ av mekanisk frånluft (köksfläkt, badrumsfläkt, mm) igång så är det svårare att tända och när man ska lägga in mer ved så är det stor risk att det ryker in.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
öringen skrev:t.ex med en eller två LLVP med stöd av elelementen. 16000kwh är ju dessutom inte någon häpnadsväckande hög förbrukning och en konvertering skulle antagligen ta väldigt lång tid att tjäna in i detta fallet.
En ny kraftfull eller en till kompletterande llvp och kanske en kamin tycker jag låter som en kanonidé
Det råder nog stor tveksamhet till om ett 70-tals hus på 128m² i det skick som TS beskriver, inte skulle dra mer en 16 000kwh med tappvatten och värme.