HeJ

vi hade ett hus byggt -71 med luftvärmepump, låg förbrukning, men lite golvkallt och oväsen från fläkten, men bra passerad i hall där den ej hördes så mycket, direktverkade el, mycket låg förbrukning, bytt tak och mer isolering.

nu efter 2 år i vårt nyproducerade hus, och med luftburen pelletskamin, Ariterm utan skorsten, så förbrukar vi strax över 4000kwh/år i total köpt el, och runt 40 säckar ( 16kg)/år. Vilket gör 3200kwh, och verkningsgrad på kaminen 92% vilket gör 3000kwh ca, men efter 2 vintrar åkte kaminen ut, med ett fint hål i väggen, såldes för 25', bra affär! Men tröttnade, ljuder som en popcornsmaskin, mer jobb än en ko, bära säckar och sota och rengöra fläkten på utsidan, samt vitt hus, så väggen blir svart..samt ojämn temp inomhus, eftersom den ej har nån accumelarad energi, bara plåt,

skulle skippa kamin som uppvärmning, endast till för mys, jobbar man på dagen och sover på natten, när ska man då elda? Ger lite eller inget, samt jobbet.

vi kommer att stötta med elpatron, de pelletsen jorde förra vintern, blir kul att se förbrukningen med endast NIBE 750, sen kommer solcellsanläggning att producera energi till våren, ca 3000kwh/år, och lätt att bygga ut när allt är påbörjat..
 
Roligt att höra hur folk tänker om uppvärmning, jag var på ett möte där en "expert" rekomenderade en vedpanna med rejält med akumulatorvolym.

En av åhörarna tyckte detta var dumt och ifrågasatte varför man skall kasta ut 50 -150 tusen på en sådan anläggning?
Han får då frågan hur han bor och hur han värmer sin kåk.
han bodde i ett litet hus värmde med en kökspanna och det gick jättebra!

"Experten" säger att då måste han elda hela dagen då?
Ja, när det är kallt går jag upp kl 5 och tänder en brasa, sen eldar jag hela dagen och lägger in fullt innan jag lägger mig.

Och är man då hemma hela dagen så funkar ju detta ok, och blir billigt, men måste man åka och jobba, handla, vara lite social med vänner på kvällarna så funkar inte detta.
Så det är bara att konstatera att det som funkar bra för den ene, funkar inte alls hos den andre.
 
Lite udda diskussion tycker jag. Huruvida det är lönt att konvertera bygger ju på planlösningen. Det är väl främst den som avgör om det är smart eller inte.
 
Hur tänker du då Jugend? utveckla gärna.

Johan
 
Jag menar att huruvida man skall ha direktel kvar eller inte beror lite på planlösingen. Jag vet hus som har direktel där det fungerar ganska bra för pumpen får ut värme i stora delar av huset enkelt. Men har man massor av smårum flera våningar etc då är det nog värt att konvertera till vattenburet för det är svårt att flytta pumpens- eller kaminens värme.

Ett exempel. Jag har vattenburet och värmer upp hela nedervåningen samt källaren. Sedan kör jag kamin på övervåningen och stora delar avstängd värme här. Totalt har vi 6 rum där. Kaminen värmer så bra att jag kan stänga av värmen i fyra rum. Resterande rum som ligger på "fel sida" av murstocken måste ha värme på bla ett badrum.
 
En liten not: direkt-el är el-element eller elektrisk golvvärme, inget annat. Luftvärmepump räknas INTE till direktel. Därmed har direktel eller inte inget med planlösningen att göra, däremot avgör den ju hur bra en kamin eller luftvärmepump fungerar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.