Vårt förra hus var ett 70talshus med direktel och en kompletterande llvp precis som TS och vårt var visserligen 200m2 (inkl. källare) men det drog 21000kWh/år så jag tycker att det låter rimligt.
 
cecar33 skrev:
Det råder nog stor tveksamhet till om ett 70-tals hus på 128m² i det skick som TS beskriver, inte skulle dra mer en 16 000kwh med tappvatten och värme.
Om det bara hade varit elvärme så hade det antagligen varit högre elförbrukning, men nu har TS en llvp som genererar en del värme, beroende på bl.a. COP-värde, lägsta arbetstemp, mm så står värmepumpen för olika stora delar av värmebehovet.

Vi har ett totalt effektbehov (värme & hushållsel) på ca 24 000kWh varav 20 000kWh är för värme&varmvatten i ett enplanshus med källare, total area är 202kvm plus garaget som också har vattenburen värme men där håller vi bara några plusgrader.
202/128=1,57 20000/16000=1,25
Vi har 57% större boende men förbrukar bara 25% mer än TS.
Med andra ord är det gått å väl rimlig förbrukning TS har.
TS bor 10-20 mil söder-sydsydväst om oss, vi bor längs kusten, så vi bor gissningsvist ganska lika gällande kyla, vind, nederbörd. Vårt hus är byggt -69, det enda som är gjort med huset är att det är tilläggsisolerat på vinden (70-talet) och oljepannan utbytt till fjärrvärme (-04), vi är två vuxna och två barn.
 
Med 16 MWh i årsförbrukning ser jag inte hur du skall kunna göra något överhuvudtaget som sparar pengar. Skatta dig lycklig att du har ett så driftsekonomiskt hus (med tanke på årsmodellen). Kör LLVP + direktel tills VPn lägger av och köp sedan en ny av bästa modell. Du tjänar aldrig in byte till vattenbaserat system, som någon sa, köp ett annat hus i stället.

/Anders
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Vill man inte göra något åt skenande uppvärmningskostnader utan lägga en förmögenhet på annat så visst kan man göra som ANNA_H rekommenderar.
Varför så otrevlig? Våra elkostnader har gått ner betydligt pga fönsterbytet. Inte minst för att det är svalare på sommaren som sagt, så man slipper köra värmepumpen som AC. Att köpa vattenvärmepump och bryta upp golven och lägga in vattenburen golvvärme lär ju gå på minst det dubbla mot fönsterbyte.
 
Hade det inte varit billigare att stänga av luftvärmepumpen på sommaren helt. Utan att byta fönster --> mest besparing. :D
 
öringen skrev:
Jag utgår från att de siffror ts redovisar stämmer. Eller menar du att han far med osanning?
Men hallå om du läser TS inlägg så kanske du förstår, vad jag menar är att han flyttade in i December och har bott där i sju månader. Jag anser nog jag är alldeles för kort tid för att beräkna verklig årsförbrukning vilket TS även påpekar genom att kalla det för en grov beräkning.

Så du öringen det är en märklig reflektion, att jag skulle misskreditera honom och hans beräkning.
 
Micro skrev:
Nytt påfund ??
Har ju garanterat funnits i 40år ! sitter tex. på mitt hus från 1971 och fungerar jättebra till kaminen.
Fördelen är att den tar inte och förbränner den varma luften från huset.
Är inte 40 år nytt då vi pratar om kaminer? I princip ingen som byggde hus för 40 år sedan använde vedkamin som primär uppvärmning. Under de hundratals år då vedeldning i kaminer och kakelugnar stod för den mesta uppvärmningen togs förbränningsluften från rummet. De som idag värmer med ved- eller pelletspanna tar mig veterligen också ofta förbränningsluften från rummet.

Om någon kan förklara varför det är dåligt att ta den varma inomhusluften till förbränning vill jag gärna höra. Jag köper att det kan vara en fördel att ta luften utifrån för att inte störa ett modernt ventilationssystem, men att man skulle vinna något på att tilluften är kall förstår jag inte även om det intuitivt verkar rätt. Jag tror inte att rökgaserna ökar i temperatur lika mycket som tilluften.
 
Utan någon vetenskaplig grund , men brukar inte säljare av kaminer påpeka att en öppen spis drar ca 200 m³ luft och att en modern kamin ca 20 m³ per timma så ett rör i väggen idag är under sådana omständigheter inte nödvändig men trots allt bra.
 
Drömhus2012 skrev:
Hade det inte varit billigare att stänga av luftvärmepumpen på sommaren helt. Utan att byta fönster --> mest besparing. :D
Ännu billigare är förståss att ha både elementen och lvp:n avstängda även på vintern, men det blir så kallt då, oavsett vilka fönster man har. Vi har då räknat hem vår fönsterinvestering många gånger om, i komfort räknat. Många på gatan har gjort samma byte efter att ha sett resultatet. Att klara nästan hela vintern med bara luftvärmepumpen är inte fel.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Utan någon vetenskaplig grund , men brukar inte säljare av kaminer påpeka att en öppen spis drar ca 200 m³ luft och att en modern kamin ca 20 m³ per timma så ett rör i väggen idag är under sådana omständigheter inte nödvändig men trots allt bra.
Vad är det bra till? Det kommer lika mycket varm rök genom skorstenen var tilluften än tagits från. Att en kamin är bättre än en öppen spis är jag helt med på.
 
Avemo skrev:
Vad är det bra till? Det kommer lika mycket varm rök genom skorstenen var tilluften än tagits från. Att en kamin är bättre än en öppen spis är jag helt med på.
För kaminens del och rökens del spelar det ingen roll var tilluften tas. Men tas tilluften från rummet, redan uppvärmd luft, så måste ny, luft tillföras rummet. Den luften är kall och måste då värmas av annat värmesystem som kostar pengar. Om man tar tilluften utifrån behåller man den varma luften i rummet.

Vi tog bort vår kamin just därför: den stod längst bort på övervåningen, så när vi eldade i den blev det 30 grader varmt uppe i taket och 12 grader på bottenvåningen. En kamin centralt i hallen med tilluft via ventilationen från gästtoaletten (som inte används) kan det eventuellt bli i framtiden istället.

Dessutom var den ful.
 
cecar33 skrev:
Men hallå om du läser TS inlägg så kanske du förstår, vad jag menar är att han flyttade in i December och har bott där i sju månader. Jag anser nog jag är alldeles för kort tid för att beräkna verklig årsförbrukning vilket TS även påpekar genom att kalla det för en grov beräkning.

Så du öringen det är en märklig reflektion, att jag skulle misskreditera honom och hans beräkning.
Sju månader visar väl ganska bra vad huset har för förbrukning utslaget på ett år. Ts har ju dessutom bott i huset två av vintermånaderna, då förbr. i dec blev 2500kwh. Sen om förbrukningen på ett år kommer diffa på en eller ett par tusen kwh upp eller ner ser jag som ointressant, ts har bildat sig en uppfattning av ungefär var förbrukning för huset ligger.
Reagerade mest på ditt inlägg om att det i princip inte finns några alternativ förutom att konvertera till vattenburet. Jag anser att det absolut inte alltid måste vara det bästa alternativet.
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Och FTX med rördragning är billigt? och vad skall värma vatten och rum.
Jag har inte sagt något om billigt, man får väga en FTX-installation mot dålig inomhusluft, fukt och mögelproblem. Har man inte någon vettig ventilation i huset borde man installera Från- och Tilluftsventilation med återvinning.

Vi bytte nyligen ut vår direktverkande beredare till en "värmepumpsberedare". Kan rekommendera denna om ni vill spara el som går till varmvattenproduktionen där hemma och "slippa" konvertering till vattenburet.

http://www.nevica.se/Hybrid%20Varmva...%20Indol%20190
 
Isolera huset ordentligt till att börja med....bättre att minska energibehovet så fort som möjligt....
 
Om vi skaffar kamin så kommer den i så fall stå i vardagsrummet, där även vp:en finns, kanske inte optimal, har läst att en del husägare kör vp:en i fläktläge för att sprida värmen, vet ej om det är så ekonomiskt.

Våra fönsterkarmar är i god kondition, jag håller på att måla dem nu och har bara upptäckt någon dålig list som behöver bytas. Våra fönster i sovrum, kök och groventre är lite speciella då de är 2.30 långa * 1.15 höga, varav 1.70 är fasta 2-glas och resten är öppningsbara, utåt. Vet ej om det skulle var ekonomiskt rimligt att byta hela bågen till tre-glas, tvivlar på det. Det fönster vi tänkte byta först är i vardagsrummet och är fyra fönster som är 1,25*1,80.

Det känns som en bra ide att göra en mer långsiktig plan, har i dag två små döttrar, som om några år blir långsduschande tonåringar :) Men det är nog inte heller helt fel att bo in oss lite till innan vi gör för stora saker. Som någon påpekade så är ju vår förbrukning inte definitiv utan den kan ju gå upp men förhoppningsvis mest ner.

Återigen tack för alla inlägg.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.