miksil skrev:
Ett alternativ kan vara att du:
går in på [länk]
knappar in din adress
välj flygfoto och zooma in
i högerkanten har du sedan ett verktyg som heter rita & mät. Där väljer du yta.
Jag provade detta och tyckte inte att det stämde något vidare. Någon annan som kan testa på en "känd" yta?
 
M
Alfredo skrev:
Jag provade detta och tyckte inte att det stämde något vidare. Någon annan som kan testa på en "känd" yta?
Min tomt stämmer, och tänkte att det kanske stämde sämre i andra delar av landet, så nu kontrollmätte jag landningsbanan på Sundsvalls flygplats. Såväl längd som bredd stämde utmärkt.
 
miksil skrev:
Ett alternativ kan vara att du:
går in på [länk]
knappar in din adress
välj flygfoto och zooma in
i högerkanten har du sedan ett verktyg som heter rita & mät. Där väljer du yta.
Helt ok verktyg, även om flygfotot som jag hade och jobba med inte var supertydligt (antagligen bättre närmre tätort). Mina 600 m2 stämde ganska bra, lite i överkant. Så säg 550 m2 på 3h och 45 minuter inkl laddning... Klart godkänt tycker jag....
 
miksil skrev:
Min tomt stämmer, och tänkte att det kanske stämde sämre i andra delar av landet, så nu kontrollmätte jag landningsbanan på Sundsvalls flygplats. Såväl längd som bredd stämde utmärkt.
Ja då kanske mitt problem är att jag mätte ett område ute i "buschen" med dålig upplösning på fotot. Dessutom var det mycket träd i "gränsen" så man fick gissa lite vad man mätte.
 
Et forslag / ide til dere som sliter med brølende klipper: Prøv å skru av knivene og send klipperen ut på klipping (= vandring). Da er det garantert ikke knivene som skaper ubalanse. Holder den tyst da? Spiller det noen rolle hvilken høyde den blir satt til?
 
petterg skrev:
Et forslag / ide til dere som sliter med brølende klipper: Prøv å skru av knivene og send klipperen ut på klipping (= vandring). Da er det garantert ikke knivene som skaper ubalanse. Holder den tyst da? Spiller det noen rolle hvilken høyde den blir satt til?
Det har redan testats i forumet... spelade ingen roll. #2202 #2219 #2222
Klipphöjden spelar mindre roll, men däremot fukten, gräsets och mossans höjd då det ger tillräckligt motstånd.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Jo tack, den klipper sedan i går förmiddag. Är exakt samma version som den No. 5 som började bröla efter 45 minuter (se också min signatur). Då lät jag iofs No. 5 klippa direkt på nivå 5 eftersom No. 4 hade klippt ned gräset samma dag till 4. Så för att inte provocera den fick den igår klippa först på Max därefter på 8 och sedan idag på nivå 6 och har mycket riktigt idag fått lite högre ljud, precis som förespåtts. När den låter mer går den också långsammare. Ljudligt, men ännu inget bröl. Ju lägre man ställer klipphöjden, desto större spel blir det ju i motor/klippaggregatet. Den varvade inte heller ned när den gick in på kortare och torrare gräs. Jag kommer att låta den klippa på nivå 5 i morgon, och då får vi se.

En sak som irriterar med denna är att den i sin parallellklippning inte verkar vända i 180 grader utan snarare 176 grader. Det leder till att klippningen sker solfjäderformat och lämnar långa mellanrum oklippta. Klippriktningen kan vrida sig nästan 90 grader efter 20 vändningar. Antar att det är kompassen som behöver kalibreras. Någon annan som haft liknade symptom och som har rättat till sig självt över tiden?
Hur går det Eriksgatan med din klippare,vill minnas du e nere på höjd 4 eller 5 nu .... brölar den ? Nu har tydligen mi fastnat av okänd anledning på två olika ställen denna veckan där den aldrig haft problem innan. Mina huspassare har fått bära tillbaka den till basstationen helt strömlös. Och utan felmeddelande också.
 
Eriksgatan
Eriksgatan skrev:
Den 2013/06 som jag nu fick har två horn. Man ser dem lätt om man lägger klipparen på sidan och kikar mellan skärm och bakhjul.
Första bilden visar stödbenet med fokus på överdelen där den ligger mot ytterkåpan. Andra bilden visar underdelen på stödbenet där det sitter fäst mot motordelen med en torx 20-skruv. Lätt att byta själv efter att först ha tagit bort hjulet med en torx 25. DSC01523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC01525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eriksgatan
mortimer skrev:
Hur går det Eriksgatan med din klippare,vill minnas du e nere på höjd 4 eller 5 nu .... brölar den ?
Ja, jag hade hoppats få glädja någon med positiv feedback t ex att brölandet ännu inte uppstått trots klippning på nivå 5 - och det är ju faktiskt positivt. Vad som istället har hänt är att högerhjulet har gått sönder. Klipptid: ca 12 timmar. Jag var ändå utomhus och fixade med ett träd ca 10 meter bort när jag hörde ett litet ljud från klipparen och som jag felaktigt trodde var någon liten kvist som klipparen kört över. Sedan såg jag att den inte körde vidare utan hade svårt att komma ifrån begränsningstråden och tänkte istället att den hade dragit upp tråden och snurrat in sig. Nödstoppade den, men nej då, allt var helt rent runt både omkring den och undertill. Jag startade den igen och filmade detta:
[video=youtube_share;pMTa7W_iUAQ]http://youtu.be/pMTa7W_iUAQ[/video]
[video=youtube_share;tNAgXXpzwwY]http://youtu.be/tNAgXXpzwwY[/video]
DSC01511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T25 behövs för att ta loss bakhjulet.
DSC01519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centrum på hjulet är helt söndertrasat, rester av plastsplines ligger löst kvar. Jag jobbar 10 meter från klipparen och den sitter inte fast någonstans utan detta händer på någon sekund. Varför sätter inte Bosch någon friktionskoppling mellan?:mad:
 
Redigerat:
Heldigvis er hjul en av de bildelene som ikke lages av Bosch
 
En sån riktig dynga!!!
Jag har varit med om exakt samma sak. Efter 2veckor så trasades infästningen sönder på mitt vänstra hjul precis som du beskriver. In med den på service och var utan min nya dyra klippare i 2 veckor.
Häromdagen så lossade andra hjulet och låg jämte maskinen. Då hade dock plastsplinesen klarat sig så det gick att skruva dit igen men täckkåpan i centrum på hjulet hade tryckts ut och försvunnit när skruven skruvat ut sig.

Satt skruven fortfarande fast ordentligt eller hade den skruvats ur en bit?

Det verkar som att dåligt fastskruvade skruvar är standard på Indego. Dom kanske skulle gå till nån av sina andra avdelningar och låna en skruvdragare ;)
 
  • Gilla
Todde Rask och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Ja, jag hade hoppats få glädja någon med positiv feedback t ex att brölandet ännu inte uppstått trots klippning på nivå 5 - och det är ju faktiskt positivt. Vad som istället har hänt är att högerhjulet har gått sönder. Klipptid: ca 12 timmar. Jag var ändå utomhus och fixade med ett träd ca 10 meter bort när jag hörde ett litet ljud från klipparen och som jag felaktigt trodde var någon liten kvist som klipparen kört över. Sedan såg jag att den inte körde vidare utan hade svårt att komma ifrån begränsningstråden och tänkte istället att den hade dragit upp tråden och snurrat in sig. Nödstoppade den, men nej då, allt var helt rent runt både omkring den och undertill.
T25 behövs för att ta loss bakhjulet.
Centrum på hjulet är helt söndertrasat, rester av plastsplines ligger löst kvar. Jag jobbar 10 meter från klipparen och den sitter inte fast någonstans utan detta händer på någon sekund. Varför sätter inte Bosch någon friktionskoppling mellan?:mad:
Kan det være at du glemte å bruke Loctite ``Gjengelåsning`` eller skrudde til festebolten med for lite moment etter du tok av hjulet etter at du hadde tatt foto av stødbenen ?

Det skulle være umulig at dette navet går sønder av å kjøre på gressplen. Med mindre det får en hårdhent behandling av noe slag. Eller hvis festebolten løsner, da vil det etter en tid bli ødelagt.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Eriksgatan
Mbygga skrev:
En sån riktig dynga!!!
Jag har varit med om exakt samma sak.
.
.
Satt skruven fortfarande fast ordentligt eller
hade den skruvats ur en bit?
Hjulcentrumskruven hade skruvats ut en bit så jag tror din analys är helt korrekt i att även detta är orsakat av bristande montering i den engelska fabriken. Kanske kom montören på Faulty Factory från Barcelona... ? :confused:

Riktigt illa att bägge dina hjul lossnat. Vad som är störst risk är att höger hjul lossnar först pga. att den är högergängad och klipparen mest går framåt. Givetvis borde det istället vara vänstergängad skuv på högersidan, men det blir förstås dyrare med två olika hjulmotorenheter att montera, lagerföra, etc.
När skruven gängar ur sig sker detta helt dolt eftersom det täckande navet har utrymme bakom sig. Detta borde istället sitta kloss an mot skruven så att man i bästa fall kan hinna upptäcka att det har tryckts ut.
När skruven skruvar sig utåt börjar hjulet wobbla mer och mer, spec. i vändningarna, och då gnager de vassa kanterna i navets urtag ner plastsplinesen snabbt och effektivt som ett frässtål.
 
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
rcjofo skrev:
Kan det være at du glemte å bruke Loctite ``Gjengelåsning`` eller skrudde til festebolten med for lite moment etter du tok av hjulet etter at du hadde tatt foto av stødbenen ?

Det skulle være umulig at dette navet går sønder av å kjøre på gressplen. Med mindre det får en hårdhent behandling av noe slag. Eller hvis festebolten løsner, da vil det etter en tid bli ødelagt.
Nej, det är omöjligt att det skall kunna bero på någonting sådant eftersom jag aldrig demonterade något hjul för att ta bilden på stödhjulet. Jag passade på att de bilderna efter att nu klipparen ändå demonterade sig själv.

Att det "skulle vara omöjligt" är inte korrekt. Fastnar hjulet t ex genom att klipparen drar upp begränsningskabeln och snor den runt hjulet, händer detta fort. Det finns beskrivet tidigare i denna tråd. Mät upp vridmomentet på hjulmotorernas nav och jämför det med den mycket mindre kraft som krävs för att karva ur plastsplinesen. Elmotorerna är enormt starka. Jag kan gärna skruva fast hjulen på din Indego i mitt stora skruvstycke och så kör vi, så får du själv se... :cool:

Nu var jag ju ute och bara 10 m från klipparen när detta fel uppstod och därför vet jag att den inte fastnat någonstans. Vid klippningen före denna gick högerhjulet ned i ett litet maskroshål som knappt syntes och drog upp det hålet större och djupare när klipparen vred sig runt för att komma ut ur hålet, vilket den gjorde galant på någon sekund. Det är allt motstånd den klipparen mött under sina ca 12 drifttimmar. Så jag tror mer på Mbygga, dvs. att den skruvat ur sig till att splinesen "hänger på ytterkanten" och därefter skurit sig inåt. Det stämmer också med att Mbyggas andra hjul hann falla av innan splinesen skadades, förmodligen pga. att den skruvade ur sig så fort att den inte hann möta något motstånd innan hjulet lossnade helt.
 
Eriksgatan
Jag skruvade nu loss det vänstra hjulet och där krävdes minimal kraft med bara två fingrar för att få loss hjulaxeln... När man kikar på min andra bild ovan, inlägg #3219, så ser man att den orangea gänglåsningen på skruven sitter väldigt högt. Där är 14 gängvarv innan det kommer någon gänglåsning på skruven som skall låsa det nu trasiga högerhjulet.

När jag räknar varven som krävs för att helt lossa skruven så krävs det endast 11-12 varv. Till att den går lika löst och wobblar som på filmen krävs det att ungefär 6 varv har skruvats upp. Så gänglåsningen har ingen som helst funktion!

vänsterhjulets skruv börjar gänglåsningen däremot längre ned. Vid den 6:e gängan finns mycket tunn knapp synlig gänglåsning men så dags har den redan börjat wobbla och skära sönder splinesen. Vid den 12.e gängan sitter det tjockare, men då ligger som sagt klipparen platt på marken redan så även detta hjul skulle förmodligen gå sönder inom en kortare tid.

Var f-n är Boschs montagekontroll i engelska fabriken? Hur kan två skruvar monterade av samma montör skilja sig så åt? Visst är det nog så att de antagligen gänglåsdoppas i ett tidigare moment, men människan tar ju i dem med händerna, ser dem och måste väl kunna tänka? Jag är just nu glad att jag kör felfria franska bilar med minimalt med Bosch Faulty Factory MountTM i ...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.