Hej.
Köpte i början av juni en 305:a. Den avger vid klippning ett högfrekvent obehagligt ljud som hörs på långt avstånd. Efter kontakt med Husqvarna lämnade jag in den till återförsäljaren för åtgärd. Två veckor senare fick jag beskedet att inget onormalt kunde hittas. Ljudet fanns kvar. Husqvarna gav mig då rådet all lämna in klipparen till en annan återförsäljare. Där menade man att den inte skall låta så och klippmotorn byttes. Tyckte att den blev lite bättre ett tag men nu hörs ljudet likadant igen.Vid tredje samtaler med Husqvarna blev jag åter hänvisad till återförsäljaren för att eventuellt få maskinen skickad till tillverkaren för kontroll. Kommer att göra det när gräset slutat växa för i år. Är alla 305-or likadana? Om så är fallet har jag gjort ett av mina sämsta köp.
 
M
Du kan inte filma den och lägga upp så man får höra?

Min har väl ngt högfrekvent ljud men inte direkt störande, då tycker jag drivningen på hjulen låter avsevärt mer.
 
Har precis installerat en 305'a åt en bekant. (Har själv sedan 9 säsonger en 220! ;) Så gammal att den heter "Electrolux"! :))

Har ett par frågor som ni med en tids erfarenhet av 305'an kanske kan hjälpa oss med!

Tomten har en slänt som lutar "på gränsen", typ 25-30 %. Guiden passerar slänten och vi lade den där det lutar som minst. När vi sedan kör installationsmomentet "Testa Ut", då klipparen såklart följer guiden ut, så går den VÄLDIGT sakta! Men det gör den kanske alltid när den går utefter guide? (Har nämligen inte haft tillfälle att observera en normal ut- eller infart utmed guide än...) När den sedan under testmomentet kommer till lutningen så ger den upp ganska snart (typ exakt när lutningen överstiger 25,000 %) och börjar klippa istället. Under klippning däremot så pinnar den på typ 3 ggr. så fort och låter sig inte hejdas det minsta av slänten i fråga!

I det här fallet så spelar det jag beskriver lite roll då den klarar lutningen vid "Testa Ut" om man väljer Guidebredd "Smal", men då blir det nog spårigt rätt så snart! Kör vi på guidebredd "Medel" så hamnar den gärna i en brantare del av slänten, och ger som sagt upp!

Så frågan är alltså:
Är det bara när man kör "Testa Ut" som den går så sakta och är så känslig för - i det här fallet - lutningen? Uppträder den annorlunda när den följer guiden ut under normal körning i "Auto-läget"?

En annan sak;
Laddstationens placering! Hur noga är det med de 1-1,5 m rak slinga ut till höger o. vänster från stationen som skall finnas enligt manualen?
Vår 220 är inte alls känslig för detta. Den följer ju guide och stationens radiosignaler och hamnar alltid perfekt i laddstationen. 305'an verkar ju vara mer beroende av bara guidekabeln (har den radiostyrning intill laddstationen som de större syskonen..?) och då tycker jag inte att det borde spela så stor roll om laddstationen står i en "ficka"? I det här fallet finns en optimal placering i en vik/ficka som är ca. 1,7 m bred och ca. 1,5 m djup (vi har dock nu placerat stationen på ett annat ställe där instruktionens måttkrav uppfylls, men vi flyttar den gärna!).
Framför den tänkta fickan är det en stor öppen yta och guidekabeln skulle leda spikrakt in till stationen. Vad kan då gå fel..? Någon som testat att tumma lite på de angivna min. måtten? (1,5 m åt höger och ner till min. 1 m åt vänster, enligt manualen).

I övrigt fungerar maskinen kanon! Klipper väldigt länge innan den går till laddning. Säkert uppåt 90 minuter! (Men laddar ganska länge också). Maskinen går tyst och rör sig finurligt på riktigt Husqvarna-sätt!

/Mvh Magnus
 
M
Uppträder den annorlunda när den följer guiden ut under normal körning i "Auto-läget"?
Nej den går alltid så långsamt när den följer guide.

har den radiostyrning intill laddstationen som de större syskonen..?
Nopes bara guide.
 
Ok, tack för svaret miksil!
(Såg dock att det sitter en kabel runt hela laddstationens platta, på undersidan. Är inte det en antenn..?)

Någon som vet lite om det här med placeringen av laddstationen i en ficka? Någon som testat?

/Mvh Magnus
 
M
Ingen aning vad det är för kabel du menar, men ngn antenn finns tyvärr inte.

Sett i andra trådar att man placerat den utanför rekommendation och det ska tydligen funka bra ändå. Se tex här #50
 
miksil skrev:
Ingen aning vad det är för kabel du menar, men ngn antenn finns tyvärr inte.
Sitter som sagt en slinga under plattan. Är väl nån form av guide-hjälp! (Det är ju i.o.f.s. en slags radiosignal också... :rolleyes:)

miksil skrev:
Sett i andra trådar att man placerat den utanför rekommendation och det ska tydligen funka bra ändå. Se tex här #50
Oj, har missat de här inläggen!! Här finns ju fler exempel på att man kan göra betydande avsteg från manualen ang. placeringen av laddstationen utan att det blir några problem! Tusan att jag inte såg det här tidigare... Där fick man, manual-torsk som man är :surprised: Och så var man ju såklart lite extra noga nu när det inte handlade om ens egen maskin samt att jag inte hade någon erfarenhet av 305'an heller! Blir att flytta laddstationen vid tillfälle. Det kommer med all säkerhet att funka utmärkt!

Tack för snabba svar miksil!

/Mvh Magnus
 
Redigerat:
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Kanon! Dessa länkar kan komma väl till pass! Knappsatsen på min 220 har nämligen börjat krångla så jag tänkte börja med att ta isär och göra rent den. Behöver nog lite sprängskisser mm. för att se vilka skruvar mm. som skall lossas.

Hjälper inte rengöring helt och hållet så är nästa steg att byta ut knappsatsen, den kostar bara 400:-- (!). Men felet kan tydligen sitta på det stora kretskortet också. (Inte lika kul!) Det kan man kanske konstatera om det inte blir någon skillnad alls efter rengöringen..? Jag tror själv att det är knappsatsen! Fler och fler knappar har lagt av efter hand och ibland funkar knapptryckningen om man "jobbar lite på den", typ trycker flera gånger och lite extra hårt! ;)

Kanske kan felet vara i nån kabel också... Får väl söka runt lite här och se om jag hittar nå't! :)

/Mvh Magnus
 
miksil skrev:
Om du är bevandrad i det tyska språket så finns verkstadshandboken här
WKH_305__308__R40Li__R70Li.pdf

Även för 210/220/230
WKH_210C_220AC_230ACX_SolarHybrid_260ACX.pdf
Det här var ju mer än kanon!! (y)
Men då tyskan inte är den bästa... finns de inte på Svenska nånstans därute? Eller på engelska kanske?
 
M
meko skrev:
Det här var ju mer än kanon!! (y)
Men då tyskan inte är den bästa... finns de inte på Svenska nånstans därute? Eller på engelska kanske?
TH_1152765_2010-01-01_9.pdf men den är ju inte den nyaste, å andra sidan var väl inte din klippare helt ny heller så borde kanske gå bra ändå.
 
Redigerat:
Vad säger man... Stort TACK! (y)
Min klippare är en tidig 05'a. Troligen producerat 2004! (Kommer inte åt några menyer nu... knappsatsen! ;))

/Mvh Magnus
 
Mycket märkligt
Jag får inte min 305 att klippa de tider jag vill

Jag kör

Starttid 1
21:00-23:59

Starttid 2
00:01-15:00

Alla dagar
Men när jag har ryckt på stopp efter 15:00 och sen trycker på start säger den att dagens klippnig är färdig och nästa är kl00:01. Varför startar den inte 21:00? Har provat två dagar och säger likadant.

Vad gör jag för fel?
Har senaste SW
 
M
Den måste väl vila 8 timmar per dygn, och du låter den bara vila 6 timmar.
 
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
Ja så är det ju!
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.