Jag har vacklat lite om detta ämne är målning, VVS, isolering eller något annat. Men så här får det bli!

Jag har flyttat ut hela pumpanläggningen i ett pumphus. Fungerar utmärkt, med ett undantag. Eftersom pumphuset står utomhus så blir det kondens på hydrofortanken på sommaren. Hela anläggningen står i en plåtbricka så blir den så småningom full med kondensvatten som rinner av hydrofortanken.
Så här det det ut:
Pumphuset 14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden är tagen när det hela byggdes)
Min undran är om det finns något man kan måla på tanken som skapar en isolerande yta för att slippa all kondens? Alternativet är att helt enkelt klä in tanken med något. Då målar jag hellre tanken. Det känns enklare. Det måste finnas något som gör att man skapar en större yta vilket gör att fukten avdunstar innan den hinner bli droppar. Eller?

Varför inte sätta in ett avlopp på plåtbrickan bara, så är du av med problemet.

Det spelar nog ingen roll om hydroforen står inomhus eller utomhus.
Inkommande vatten är väl 8 - 10 °C, så att det kondenserar är oundvikligt.
Att isolera bort problemet verkar mycket omständligare.
Hydroforen, pumpen, alla rör, kranar och kopplingar ger nog också kondens.

Nej, dränera i stället :)

M
Skulle man inte bara kunna spraya på lite fogskum? Det borde ju isolera rätt bra.

Du behöver något som binder luft och kan isolera bort kylan från luften runtomkring, eller iaf utjämna skillnanden.
armaflex brukar man nyttja, men det fungerar säkert med det mesta du kan limma lufttätt mot tanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.