I dag ringte en hyggelig svensk mann fra Bosch. Vi pratet i 63 minutter og fikk gått igjennom de fleste problemområdene som er omtalt i denne tråden. Han skulle ta sakene videre med utviklerne. Da er det jo håp om forbedring.

Underveis i samtalen kom det frem at hans hjemmeklipper ikke hadde samme vibrasjonsstøyproblemer som jeg hadde. Han skrudde så opp den klipperen han hadde ved siden av seg på jobben, og oppdaget at den hadde de samme problemene som jeg snakket om. Slik oppdaget han at maskinen på kontoret hadde en annen innfesting for knivene enn den han hadde hjemme. Det finnes altså (minst) to forskjellige innfestinger på knivene, og antagelig bare den ene som lider av vibrasjonsstøyen.
Han kunne også fortelle at det jobbes med en løsning for distribusjon av firmware.

Det som forbauser meg er at kommunikasjon internt i Bosch ser ut til å være fullstendig fraværende. Når et produkt er forbedret, er det tilsynelatende kun de som har utviklet produktet som vet dette. Alle andre må oppdage det ved en tilfeldighet.
 
  • Gilla
MasterMas och 2 till
  • Laddar…
1h4min tog klippningen idag av mina ca250kvm med Indegon, detta utan kantklippning. Så den har blivit effektivare över tiden som gått sedan den initiala karteringen. Enligt batterisymbolen så är ca 50% av batterikapaciteten använd. Dockning funkar utan problem efter att jag fått basplattan att stå stilla.

Det ända "problemet" som jag upplever är att den kan ha svårt att följa tråden hem. Den viker allt som oftast av ut från tråden till höger vid några 90graders böjar. Får se om jag kan dra om där för att mildra detta fenomen. Även smala passager på ca 50-60cm verkar ibland ge den lite huvudbry. Men överlag så klipper den bra & gör sitt jobb snabbt, i jämförelse med slumpklipparen jag installerade på föräldrahemmets gräsmatta som kilar rundor mellan 13:00 & 21:00 (ca 3st 1,5timmars klipp pass) för att göra samma jobb på en mindre yta (inte för det spelar någon roll, men som en jämförelse i effektivitet).
 
petterg skrev:
I dag ringte en hyggelig svensk mann fra Bosch. Vi pratet i 63 minutter og fikk gått igjennom de fleste problemområdene som er omtalt i denne tråden. Han skulle ta sakene videre med utviklerne. Da er det jo håp om forbedring.

Underveis i samtalen kom det frem at hans hjemmeklipper ikke hadde samme vibrasjonsstøyproblemer som jeg hadde. Han skrudde så opp den klipperen han hadde ved siden av seg på jobben, og oppdaget at den hadde de samme problemene som jeg snakket om. Slik oppdaget han at maskinen på kontoret hadde en annen innfesting for knivene enn den han hadde hjemme. Det finnes altså (minst) to forskjellige innfestinger på knivene, og antagelig bare den ene som lider av vibrasjonsstøyen.
Han kunne også fortelle at det jobbes med en løsning for distribusjon av firmware.

Det som forbauser meg er at kommunikasjon internt i Bosch ser ut til å være fullstendig fraværende. Når et produkt er forbedret, er det tilsynelatende kun de som har utviklet produktet som vet dette. Alle andre må oppdage det ved en tilfeldighet.
Vad hade mannen för funktion på Bosch, satt han på Kundtjänsten/Supporten ?
 
Funderat lite kring det här höga ljudet som förekommer hos många, s.k brölandet.

Ni som har detta, vad har ni klipparen inställd på och hur ofta klipper ni ?
Vad har ni för typ av gräsmatta; nysådd/gammal etablerad, tjock och välvuxen som gödas och vattnas regelbundet, jämn/ojämn ? Vad har ni klippt på för höjd tidigare med er bensinare ?
 
frav skrev:
Men överlag så klipper den bra & gör sitt jobb snabbt, i jämförelse med slumpklipparen jag installerade på föräldrahemmets gräsmatta som kilar rundor mellan 13:00 & 21:00 (ca 3st 1,5timmars klipp pass) för att göra samma jobb på en mindre yta (inte för det spelar någon roll, men som en jämförelse i effektivitet).
Du sammenligner en klipper ment for 1000m2 med en klipper ment for 400m2. Selvsagt er det stor forskjell på hvor raskt de klipper.
 
mortimer skrev:
Vad hade mannen för funktion på Bosch, satt han på Kundtjänsten/Supporten ?
Han satt nok med en level2 support. Jeg ble vekket av telefonen, så fikk ikke helt med meg når han introduserte seg. Men han hadde MYE mer kunnskap om Indego enn noen annen person jeg har pratet med.
 
mortimer skrev:
Funderat lite kring det här höga ljudet som förekommer hos många, s.k brölandet.

Ni som har detta, vad har ni klipparen inställd på och hur ofta klipper ni ?
Vad har ni för typ av gräsmatta; nysådd/gammal etablerad, tjock och välvuxen som gödas och vattnas regelbundet, jämn/ojämn ? Vad har ni klippt på för höjd tidigare med er bensinare ?
Bensinen klipper på høyde tilsvarende 2 på indegoen.

Jeg testet endel med lyden. Klippet hele plenen på høyde 5, 3 dager på rad, 14 timer hver dag, 800m2 gress.
På kvelden den 3. dagen tok jeg ut den røde nøkkelen slik at klipper skulle starte på laveste hastighet. Stilte høyden til 8 og sendte den ut på klipping. Den klippet en hel runde til batteriet var tomt uten å brøle. Så satt jeg høyden til 7. Når den så gikk ut igjen etter lading tok det bare noen minutter før brøling startet. Det startet da klipperen passerte en grop. Jeg gjorde tilsvarende tester flere ganger med samme resultat. Det er åpenbart at brølet starter som følge av at klippeskiven bremses ned av noe. Problemet er at det ikke slutter før man tar ut den røde nøkkelen.

Etter at jeg hadde festet motoren med gummi og strips opplevde jeg for første gang at knivhastigheten gikk ned igjen etter at den hadde gått opp. Det kan tyde på at vibrasjonene i seg selv er så store at klipperen oppfatter det som motstand på knivene og dermed aldri setter ned hastigheten.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
petterg skrev:
Du sammenligner en klipper ment for 1000m2 med en klipper ment for 400m2. Selvsagt er det stor forskjell på hvor raskt de klipper.
Visst är det skillnad på den uppgivna kapaciteten dessa två klippare emellan. Men en granne har en AM220 på samma yta & det är ungefär det samma vad gäller tidsåtgång i jämförelse med R40Li. Inte så petigt på minuten. Men det var bara en grov jämförelse för att få en hum om tidsåtgång olika maskiner emellan.
 
petterg skrev:
Bensinen klipper på høyde tilsvarende 2 på indegoen.

Jeg testet endel med lyden. Klippet hele plenen på høyde 5, 3 dager på rad, 14 timer hver dag, 800m2 gress.
På kvelden den 3. dagen tok jeg ut den røde nøkkelen slik at klipper skulle starte på laveste hastighet. Stilte høyden til 8 og sendte den ut på klipping. Den klippet en hel runde til batteriet var tomt uten å brøle. Så satt jeg høyden til 7. Når den så gikk ut igjen etter lading tok det bare noen minutter før brøling startet. Det startet da klipperen passerte en grop. Jeg gjorde tilsvarende tester flere ganger med samme resultat. Det er åpenbart at brølet starter som følge av at klippeskiven bremses ned av noe. Problemet er at det ikke slutter før man tar ut den røde nøkkelen.

Etter at jeg hadde festet motoren med gummi og strips opplevde jeg for første gang at knivhastigheten gikk ned igjen etter at den hadde gått opp. Det kan tyde på at vibrasjonene i seg selv er så store at klipperen oppfatter det som motstand på knivene og dermed aldri setter ned hastigheten.
Hvilken maskin har du ?

Jeg har opplevet at min 75/5.8/ 2013 har øket turtallet og samtidig satt ned framdriften når den klipper i tykt gress på høyde 4 jeg har aldri snaukilppet plen til lavere enn det. Jeg kan høre at den klipper gress, men det overdøver ikke hjulmotorene og vil ikke si at den brøler. Når den kommer til lettere gress så senker den turtallet igjen. Siden mange er plaget med denne brølingen så har jeg slipt knivene skarpe og brukt Armaflex rundt agregatet.

Kan opplyse at de nyeste maskinene har en litt annerledes tallerken og bruker knivene med stort hull.

Ellers overgår Indegoen alle de robotklipperne jeg har hørt med støy, men den klipper også 4 ganger raskere og med et bedre resultat .... Jeg ser HQ anbefaler å la gresset rette seg opp igjen etter en klipp og det kan jeg fortå for den kjører mange ganger over samme sted for tilfeldigvis slumper til å klippe overalt.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
frav skrev:
Visst är det skillnad på den uppgivna kapaciteten dessa två klippare emellan. Men en granne har en AM220 på samma yta & det är ungefär det samma vad gäller tidsåtgång i jämförelse med R40Li. Inte så petigt på minuten. Men det var bara en grov jämförelse för att få en hum om tidsåtgång olika maskiner emellan.
am220 er tiltenkt enda mindre plen.
Glippere som er tiltenkt større plener har større klippebredde, går raskere og/eller går lenger pr ladning. Du kunne sammenlignet disse små klipperene med en hvilken som helst klipper ment for 1000m2 og konkludert akkurat det samme. Observasjonen sier ingenting mer enn at boschen er tiltenkt større plen enn de to små.
 
rcjofo skrev:
Hvilken maskin har du ?

Jeg har opplevet at min 75/5.8/ 2013 har øket turtallet og samtidig satt ned framdriften når den klipper i tykt gress på høyde 4 jeg har aldri snaukilppet plen til lavere enn det. Jeg kan høre at den klipper gress, men det overdøver ikke hjulmotorene og vil ikke si at den brøler. Når den kommer til lettere gress så senker den turtallet igjen. Siden mange er plaget med denne brølingen så har jeg slipt knivene skarpe og brukt Armaflex rundt agregatet.

Kan opplyse at de nyeste maskinene har en litt annerledes tallerken og bruker knivene med stort hull.

Ellers overgår Indegoen alle de robotklipperne jeg har hørt med støy, men den klipper også 4 ganger raskere og med et bedre resultat .... Jeg ser HQ anbefaler å la gresset rette seg opp igjen etter en klipp og det kan jeg fortå for den kjører mange ganger over samme sted for tilfeldigvis slumper til å klippe overalt.
Jo, det verkar vara att brölandet kommer när något bromsar upp knivtallriken, men man ska väl kunna klippa gräset lika kort som man gjort innan och framförallt kunna klippa på den något "normala" höjden 5 och inte behöva klippa på hljd 7-10 för att slippa ljudet? Att den varvar upp ibland kan jag acceptera men den ska inte bröla så fruktansvärt mycket som den gör och framföralt inte hela tiden.

HQ/Gardena och säkert även andra märken såsom Worx klarar ju att klippa gräset kort (under nivå 5) utan att väcka hela grannskapet ?

Något som jag också kan störa mig på är det ständiga stopp och start av klippmotorn. Borde innebära mer energiåtgång från batteriet istället för att låta knivtallriken gå hela tiden; undantag om lyftsensorn har indikerat att den blivit lyft varvid knivtallriken ska stanna omgående.

Jag har den nyare klipparen med de större hålen men kan inte se att det ska påverka brölandet något. Storleken på knivhålen är föranlett av något helt annat.
 
rcjofo skrev:
Hvilken maskin har du ?
Ingen. Hadde 86/5.7/4435 og 78/5.8/5167

rcjofo skrev:
Kan opplyse at de nyeste maskinene har en litt annerledes tallerken og bruker knivene med stort hull.
Det var en sak Bosch-mannen fikk i oppdagelse i dag.
Knivene med små hull samler gress i leddet. Dermed svinger de ikke fritt og talerknen kommer i ubalanse. Kombinert med at den ikke er festet = støy.

rcjofo skrev:
Ellers overgår Indegoen alle de robotklipperne jeg har hørt med støy, men den klipper også 4 ganger raskere og med et bedre resultat .... Jeg ser HQ anbefaler å la gresset rette seg opp igjen etter en klipp og det kan jeg fortå for den kjører mange ganger over samme sted for tilfeldigvis slumper til å klippe overalt.
Eneste stedet Indegon går mange ganger er langs kabelen. Der går den til gjengeld så ofte at gresset ikke har sjans til å vokse. (Undres om det var resonomentet da de programmerte den til å ikke kantklippe under noen omstendighet)
 
mortimer skrev:
Jag har den nyare klipparen med de större hålen men kan inte se att det ska påverka brölandet något. Storleken på knivhålen är föranlett av något helt annat.
Du skulle hørt hvordan det brøler for oss som hadde kniver med små hull!
 
petterg skrev:
Du skulle hørt hvordan det brøler for oss som hadde kniver med små hull!
Ser inte varför hålen på knivarna skulle påverka ljudet ?
 
Jag tog av mina knivar häromdagen och rengjorde infästningen samt slipade de men brölandet kom direkt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.