Ahh jag ser nu på bilderna att du inta alls har någon baktång. Men du har ju ritat in det på din fina ritning. Var det plats brist eller något annat som avgjorde att den inte hamnade på den färdiga bänken.

Pär
 
pär h skrev:
Ahh jag ser nu på bilderna att du inta alls har någon baktång. Men du har ju ritat in det på din fina ritning. Var det plats brist eller något annat som avgjorde att den inte hamnade på den färdiga bänken.

Pär
Jag tyckte mest att det var jobbigt, har valt en enklare lösning från VERITAS som fungerar
för mina behov
 
veritas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Verkligen jättefina byggen Lawrence, grattis!

En fråga, funkar placering av skåpet i förhållande till arbetsbänken?
Jag har mitt skåp på sidan, men ena dörren går in över änden på bänken och jag tycker
alltid det krockar med det man jobbar med på bänken..
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
favino skrev:
Verkligen jättefina byggen Lawrence, grattis!

En fråga, funkar placering av skåpet i förhållande till arbetsbänken?
Jag har mitt skåp på sidan, men ena dörren går in över änden på bänken och jag tycker
alltid det krockar med det man jobbar med på bänken..
Tack ! Ha ha, återstår att se, håller på med inredningen för tillfället
 
Nu när möblerna till lill-toan äntligen är klara så lägger jag in ett par bilder på dessa. Jag är supernöjd och hustrun kunde inte vara lyckligare... Passar in så perfekt! Dessutom för en spottstyver av vad det skulle kosta att köpa likvärdiga möbler.

Byggt nästan till 100% av spill som låg i verkstan. 22mm, 30mm och 16mm Svart Valchromat behandlat med två varv Osmo Hårdvax olja. Helt utan skruv med hjälp av vattenfast lim och dominos. Bakstyckena är i vit masonite board som jag hade liggandes en del utav.
För att summera kostnaderna lite.

- Handfat; 100kr (Blocket)
- Blandare; 198kr (Bauhaus)
- Knoppar; 48kr (Hornbach)
- Gångjärn; 176kr (Theofils)
- Upphängningsbeslag; 46kr (Theofils)
- Spegel; 100kr (Bandhagens Glasmästeri)
- Vattenlås; 98kr (Hornbach)

Prisvärt med andra ord... (y)

IMG_0441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
DSC_0078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-Jag har äntligen fått tummen ur rö... och fraktat ut min brunn ett steg närmare sin slutgiltiga destination, den är 8 kantig timmrad av 170x45 med egenfräst spontning av lockplattan! Lilla locket är visar var energin i projektet tog slut.. :)
 
  • Gilla
ornet och 2 till
  • Laddar…
Växelspaksknopp till brorsonens hottade turkosa Civic CRX från '92. Äpple (lokalproducerat, gamla stockar från min brors trädgård) och aluminium i en stilfull kombination. Inte det mest avancerade man byggt men lite småklurigt att få ihop det med uppspänningar i svarven, få till exakt samma diameter/kontur på alu och trä och att undvika chuck- och dubbmärken på ämnena.

knopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey och 3 till
  • Laddar…
Ah, nu är jag igång så jag spammar vidare. Den här kryddhyllan byggdes för ganska många år sedan men tänkte tekniken kanske kunde inspirera andra. Tejpade först ett rött klisterark på en aluskiva, skrev ut chilifrukten i svartvitt, tejpade den på det röda arket och ritade upp fälten. Skar därefter ut fälten med skalpell och plockade bort bit för bit så alun framträdde. Resten är ganska rakt fram, oljad ask.

hylla1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hylla2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Jag har lyckats slutföra två projekt på samma dag, ena är en stol i valnöt och andra ett ritbord till min dotter. Byggbeskrivning finns på http://snickeri.questmedia.se/ och där kan ni se hur många gånger man kan misslyckas med att böja trä ;-)
DSCF2967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF2959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
High_Fidelity och 8 till
  • Laddar…
017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Husqvarna MIKADO 80 kokskamin som bor i mitt vardagsrum.
Jag har även gjort kandelabern för jag hittade aldrig någon som passade mig.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Mycket fin stol, påminner lite om de danska fina möbeltillverkarna.
 
Fin kamin:)
 
Som tack till Chargerman och hans i PM detaljerade beskrivning av sitt sängbygge tidigare i tråden kommer här resultatet av mitt egna sängbygge åt ungarna i sommarstugan.

Inget avancerat sådant precis men då mina byggen i småskolans träslöjd på senare tid hånats av min far och detta är mitt första försök till någon typ av möbel är jag ganska nöjd med resultatet :) Och småtjejerna är mer än nöjda. Det mest kluriga var att få rätt vinklar och längd på vagnstyckena till stegen, men lite repetition av skolans trigonometri löste även det =) Och eftersom jag var snål blev det finsågat virke istället för planhyvlat. Billigt blev det, knappt 300 spänn för hela konstruktionen plus diverse skruv. Färg hade jag hemma redan. Men mycket slipa. Och såklart var maskinen kvar hemma i stan. Efter att ha slipat ramen till överslafen helt för hand blev det en tur hem för att hämta bandslipen ;)

Överslafen är 90 bred, och underslafen 120, så har barnen att växa i och funkar även fint som gästsängar. Båda har lamellbotten köpt färdig på Jysk. Övre sängen är något högre placerad än standard, mest för att få sitthöjd för vuxen i nederslafen då det är där det kommer läsas godnattsagor och även användas som "myshörna". Övre slafen fick sitthöjd mot taket för den äldre dottern ett antal år framåt men inte för en vuxen då takhöjden är i lägsta laget.

En nackdel med kombinationen högt placerad och bred säng som jag redan noterat är att det är omöjligt att bädda den ordentligt med underlakan utan att själv klättra upp i den ;)

Underslafen är ganska lågt placerad, för att kunna uppgraderas till en ordentlig resårmadrass om man så vill utan att förlora sitthöjden mot överslafen. De gör det även lättare för lillknodden på tre att ta sig i och ur själv.

Ber om ursäkt för de obäddade sängarna och taskiga kvaliteten på bilden. Svårt med dåligt ljus och taskig mobilkamera, och dessutom svårt att få till bra bilder i ett sådant rum då det bara går att fota mer eller mindre rakt framifrån. Och ja, målning av stegen återstår ;)

PhotoGrid_1375991177640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Egge
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Alla andra lägger upp bilder på sina fina projekt, så här kommer ett par bilder på mitt skrivbord som jag blev klar med i somras. Skrivbordet hittade jag i en Woodsmith tidskrift och sedan har jag ritat om det så jag fick alla mått i mm och inte i tum.

Skrivbord.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrivbordet är gjort i furu och ytbehandlat med hårdvaxolja.
Blev väldigt med den svängda detaljen på benen.

Skrivbord_lada.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådorna är sinkade med laxstjärt, halvdold för lådfronten och hel för bakstycket.
Fräste även ett spår i lådorna som lådan kan glida i.
Handtagen beställde jag från Lee Valley i US.

Skrivbord_bygge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla delar är så klart ihopsatta med tappar, inga skruvar här... :)
Här är en bild innan torrmonteringen, för att säkerställa att allt passar.

\\Nåresjö
 
  • Gilla
Mikael_L och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.