35 434 läst · 7 svar
35k läst
7 svar
Jord & Nolla
Hej.
Öppnade ett av mina proppskåp för att ta bort en elkabel som var jordad. Fasen satt vid en av säkringarna, men nollan & jorden var skruvade i samma skruv. Min fråga är... är nolla och jord samma sak fast på två ledningar. Har alltid trott att de har två olika fuktioner. Men är det som två nollor eller hur funkar det där med jord & nolla, Kan någon förklara det för en glad amatör. Var kommer nollan repektive jorden ifrån, före proppskåpet?
Mvh Magnus
Öppnade ett av mina proppskåp för att ta bort en elkabel som var jordad. Fasen satt vid en av säkringarna, men nollan & jorden var skruvade i samma skruv. Min fråga är... är nolla och jord samma sak fast på två ledningar. Har alltid trott att de har två olika fuktioner. Men är det som två nollor eller hur funkar det där med jord & nolla, Kan någon förklara det för en glad amatör. Var kommer nollan repektive jorden ifrån, före proppskåpet?
Mvh Magnus
I Sverige om vi pratar bostäder och liknande inte inom industrin som kan ha andra system så har vi två olika system för överföring av elenergi.
TN-C (brukar kallas för fyrledarsystem)vilket har en gemensam neutral- och skyddsledare så kallad PEN-ledare detta används för ofta för att distribuera elenergi fram till och emellan elcentraler.
sedan finns TN-S (Brukar kallas för femledarsystem) vilket har separata neutral- och skyddsledare detta används från elcentralen och ut till våra uttag i våra hus.
Har man i en elcentral i installationen delat på neutral- och skyddsledaren så får man inte sammankoppla dem igen. Skall man ha jordfelsbrytare så måste man använda TN--S system.
Hoppas detta besvarar dina frågor annars försöker vi igen
TN-C (brukar kallas för fyrledarsystem)vilket har en gemensam neutral- och skyddsledare så kallad PEN-ledare detta används för ofta för att distribuera elenergi fram till och emellan elcentraler.
sedan finns TN-S (Brukar kallas för femledarsystem) vilket har separata neutral- och skyddsledare detta används från elcentralen och ut till våra uttag i våra hus.
Har man i en elcentral i installationen delat på neutral- och skyddsledaren så får man inte sammankoppla dem igen. Skall man ha jordfelsbrytare så måste man använda TN--S system.
Moderator
· Stockholm
· 52 265 inlägg
Det där med att sätta dom på samma skruv i centralen tror jag inte är tillåtet, däremot så finns det äldre centraler där man inte har separata jord och nollskenor, utan bara en gemensam noll och jordskena. Fast då skall ledarna sitta på var sina skruvar. I de flesta centraler har man en skena för noll och en annan skena för jordtrådar. Om detta är en central med 4 ledarsystem in så skall alltså dessa skenor vara ihopkopplade rent elektriskt (Och är de inte det så blir det väldigt farligt, både risk för stötar från elektriska apparater, och mycket stor risk för brand). Har du en jordfelsbrytare så går ihopkopplingen genom jordfelsbrytaren (den måste mäta hur mycket ström som går i nollan).
Okej. Jag kollade upp och vad jag kan se så har jag 4 ledningar in till mitt hus. Det är byggt 1975. I huvudproppskåpet inne så ser jag att man lägger all jord på en skena och all nolla på en annan skena, men de två skenor sitter ihop men en ganska tjock kabel mellen varandra. Så har jag nu en sk TN-C system så är jord och nolla samma in i hustet...eller??? eller vart tar jorden vägen då???
Sorry, men jag fattar väldigt lite, men blev lite intreserad av detta hur det fungerar.
Sorry, men jag fattar väldigt lite, men blev lite intreserad av detta hur det fungerar.
In i huset har du vid fyrledarsystem en HUVUDNOLLA eller PEN ledare som är gemensam för både jord och nolla. I centralen tar man sedan ut den vanliga nollan från skydsledarskenan. Märk att huvudnolla/pen ledare EJ är det samma som nolla även om, under vissa förutsättningar, dom har liknande funktion.
Hej! I din Elcentral skapas en nollskena samt en jordskena. Till elcentralen kommer 3 faser o jord.
Skyddsjorden fungerar enligt följande: Skyddjorden kopplas till alla srömledande höljen på hushållsapparater mm. via vägguttaget. Skulle det uppstå fel i en apparat och höjlet blir strömförande så blir det kortslutning och säkringen går, fasen o nollan får då kontakt, nollan o jorden har ju samma punkt i elcentralen.
Har man jordfelsbrytare skiljer man på nollskenan o jordekenan åt, i min central finns en skruv för detta ändamål.
Hoppas att detta gick att förstå?
/ fasen
Skyddsjorden fungerar enligt följande: Skyddjorden kopplas till alla srömledande höljen på hushållsapparater mm. via vägguttaget. Skulle det uppstå fel i en apparat och höjlet blir strömförande så blir det kortslutning och säkringen går, fasen o nollan får då kontakt, nollan o jorden har ju samma punkt i elcentralen.
Har man jordfelsbrytare skiljer man på nollskenan o jordekenan åt, i min central finns en skruv för detta ändamål.
Hoppas att detta gick att förstå?
/ fasen
jeg har TN-C ,måste man dela jord och noll till våtrum? mvhrockles skrev:I Sverige om vi pratar bostäder och liknande inte inom industrin som kan ha andra system så har vi två olika system för överföring av elenergi.
Öhh.. PEN-ledaren delas upp till PE resp. N redan i centralen.
Fusknolla eller fuskjord på utgående grupper är absolut förbjudet.
Fusknolla eller fuskjord på utgående grupper är absolut förbjudet.