Mjukvarufel är luriga. Mjukvarufel borde gå att komma runt om man bara ställer in en tid per dygn som föreslåtts, eller genom att uppdatera mjukvaran, eller genom att återställa hela klipparen genom att koppla bort batteriet, eller genom...

Kan också vara så att det verkligen är ett glapp, men att det är kopplat till luftfuktigheten. Om du sätter två klipptider på natten (den andra på morgonen efter att du stigit upp) alternativt bägge tiderna på dagen så bör du kunna utesluta detta.

Lite lustigt är det allt att det återställs när du triggar lyftsensorn, men det kan nog ändå vara ett mjukvarufel (beror på hur man strukturerat mjukvaran).
 
Ska kolla fw på min imorgon, men det skulle förvåna mig om det finns olika redan. Maskinerna är ju tillverkade för bara några månader sen.
 
Ännu ett bakslag på mitt problem.
Den får även felmeddelandet efter man har parkerat den i en stund. Det verkar som att det händer efter att den varit i något slags viloläge. För efter timer eller nu vid parkering när felen inträffat så tar den ca 30 sekunder att "boota upp". Det står Automower 330X i displayen och så piper det till efter en bra stund och sen kan jag slå in koden.

Jag har för övrigt samma fw som tidigare talare.

Blir nog till att ringa Husqvarna själv imorgon
 
Det du beskriver är inget fel, så gör min också bortsett felmeddelandet då. När den stått i laddstationen ett tag gör den en liten uppstartsprocedur på några sekunder och efterfrågar sen pinkoden. Viloläge är nog ett bra ord.
Pinkoden bestämmer du i säkerhetsmenyn hur och när den ska efterfråga. Det finns ganska omfattande inställningar att göra när det gäller larmet osv.

Angående felmeddelandet "lyft" du får, jag fick en tanke om att laddstationen kanske inte står tillräckligt plant så att klipparen kilar fast sig lite? Den trycker ju på ganska hårt en extra gång vid parkering som du kanske sett. Ja, det var bara en tanke...
 
Jaha ok det visste jag inte att det såg ut så för alla.
Pin-koden förstod jag då jag själv ville ha det så.

Kör den in extra hårt vid parkering eller när den går in för timerstopp?
den lutar lite sidledes. Kanske 3-4% ( 3-4cm/m). Jag tänkte att det gick bra då den går in och laddar som den ska och går ur laddstationen vid vanlig drift. Ska testa att plana upp den lite.

Fasen vilket skönt forum detta med många som försöker hjälpa till. Kul!
 
När den parkerar kör den först in och gör sen en extra knuff så den nästan reser sig lite med bakändan. Jag antar att den gör så för att verkligen få bra kontakt. Så parkerar den alltid för mig oavsett varför den går in i laddstationen, i alla fall vad jag sett.
Jag tror inte lite lutning gör något, tänkte mer om laddstationen är skev. I och för sig borde man känna om klipparen sitter för hårt, det går ju lätt att dra den in och ut för hand.
 
Nu har jag även upptäckt att det blir samma fel efter att den stått avstängd pga vädertimern...
Den sitter absolut inte hårt i stationen.
Det blir till att begära en snabbfix från min återförsäljare eller Husqvarna. Så här ska det inte behöva vara
 
Samma i min:
Msw 3.09.00 2013-04-18
mmi 3.02.00 2013-04-09
ssw 3.02.00
 
Kan ju fira mitt 100:e inlägg med att säga att jag verkligen uppskattar park-knappen på 330. Finns både på klipparen och laddstationen. Jag har använt den flera gånger redan.
Idag när regnet började ösa ner tyckte jag att både gräset och klipparen kan få ledigt, bara att trycka på den park-knapp man är närmast och någon minut senare står den i laddstationen.
 
Hej

Jag är jättenöjd med min den kör genom trånga portar utan problem, min trädgård är verkligen en utmaning för klipparen.
Nu har jag fått ett felmeddelande på min 330x. "klippmotorsystem blockerat"
Jag har plockat isär allt som finns vid klippskivan gjort rent men när jag ska starta om den kommer samma felmeddelande, något tips någon?
 
storpack skrev:
Hej

Jag är jättenöjd med min den kör genom trånga portar utan problem, min trädgård är verkligen en utmaning för klipparen.
Nu har jag fått ett felmeddelande på min 330x. "klippmotorsystem blockerat"
Jag har plockat isär allt som finns vid klippskivan gjort rent men när jag ska starta om den kommer samma felmeddelande, något tips någon?
Snurrar klippdisken lätt? Om inte så har du problemet där.

Snurrar den lätt så antyder problemet trasig klippmotor. Motorn övervakas genom att mäta motorströmmen. Kan ju vara detta som gått sönder också...
 
Tack för svar!
Lämnade in den i morse och när jag kom hem hade leverantören fixat den och levererat den på vår gräsmatta. Så felet är åtgärdat.
 
Pga flytt till en större tomt, så fick jag I-lands problemet att min 305'a var för lite.
Så efter att ha skeppat iväg Frank till en ny lycklig gräsmatta, så har jag nu inhandlat en 330X (han heter också Frank) som väntar ivrigt på att den nysådda gräsmattan skall ta sig.

1044431_10151463721751771_963886938_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man ha sådan tur att det kommer en modell längre fram som även tar hand om vass och näckrosor? :wow:
 
  • Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet när det börjar dyka upp lite roliga tillbehör till 330?
Ska ju komma sensorer till ögonen, lampor osv. Bör ju också komma någon simkortsmodul och en app kan man ju tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.