Waxinator skrev:
Mycket nice (y) Flyter bra in i miljön.
För att ytterligare dölja att där är en klippare så måla dit "BUSTER" och ställ en matskål till höger på framsidan. :sly:
:wow:
Mycket bra ide men jag lägger också till en "Varning för Hunden" skylt:D
 
Inte så pjåkigt, smälter bra in. Plywood har ju sin fördel att den ostagade hörnan blir starkare då det är en hel skiva som håller upp konstruktionen. Vanlig färg på taket ?
 
mortimer skrev:
Inte så pjåkigt, smälter bra in. Plywood har ju sin fördel att den ostagade hörnan blir starkare då det är en hel skiva som håller upp konstruktionen. Vanlig färg på taket ?
@ Mortimer
Nej det är inte Plywood utan fibercement skiver (tror det även kallas minerit skivor) och det gäller även locket.
Man kan använda dessa skivor ungefär som plywood skivor men dom är tyngre och tunnare (6mm).
Att borra i dom sliter även ut borren på kort tid (men det går lätt), och att kapa i dom gör man bäst med en vinkelslip med en diamamant kap skiva (det dammar rejält så gör det utomhus, ungefär som att kapa i sten men lättare)
Färgen på locket är även den silikat färg.
 
Snyggt bygge Tyk1! Smart med öppningsbart tak med stöd!

Här är några bilder på mitt bygge (saknar gångjärn för taket):

20130627_121654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_121707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_121719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_121749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_122030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130627_122334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har använt tryckimpregnerat till stommen och plywood för sidor/tak. En bit papp på taket. Färg från rusta.
 
  • Gilla
June_X och 6 till
  • Laddar…
Väldigt fint Todde Rask. Extremt likt min tänkta konstruktion,dock med omålat tryckimpregnerat och sedan råspont (någon krona billigare) och sedan kraftvinkeljärn som ska hålla hörnorna lite istället.
 
Husen förstås fina men klipparen bryr sig knappast om regn. Den klipper och klipper och klipper av tråden....
Är det någon som hittat en liten trådplog som man kan dra i gräsmattan som petar ner tråden i marken ett par mm? Det finns ju för stora kablar att dra efter traktor men det hade varit kalas om man kunnat hyra en handjagare med kniv och lite rullar för att föra ner tråden och trycka till efter. När jag köpte torpet där jag bor nu så fanns det en liten plog som man förde framför sig. Ett hjul främst och sedan en liten plog som man bestämde djupet på genom att hålla handtagen lagom högt. Jag hade gladeligen betalat ett par hundra för att låna en kabeljagare en dag hos min klippar-ÅF. Det konstiga är att den har klippt många dagar utan att rota upp kabeln men plötsligt har den tuggat i sig 4 bitar just i dag. Kan höjdinställningen justera sig själv så att den har sänkts?
 
pgerts skrev:
Husen förstås fina men klipparen bryr sig knappast om regn. Den klipper och klipper och klipper av tråden.... ... Det konstiga är att den har klippt många dagar utan att rota upp kabeln men plötsligt har den tuggat i sig 4 bitar just i dag. Kan höjdinställningen justera sig själv så att den har sänkts?
Klipparen verkar tåla både regn och solsken så det är väl mest en smaksak om man vill ha den under tak.

Inställningen för klipphöjden kan inte justera sig själv, men fördjupningar i mattan där framhjulen kan sjunka ned är avgörande. Samtidigt märker jag att eftersom innerhjulet står stilla vid vändningar så kan detta vrida ihop kabeln så nästa gång ligger tråden för högt i gräset... Så nedgrävning är i längden ett måste så fort slingans placering är utprovad.
 
M
pgerts skrev:
Husen förstås fina men klipparen bryr sig knappast om regn. Den klipper och klipper och klipper av tråden....
Är det någon som hittat en liten trådplog som man kan dra i gräsmattan som petar ner tråden i marken ett par mm? Det finns ju för stora kablar att dra efter traktor men det hade varit kalas om man kunnat hyra en handjagare med kniv och lite rullar för att föra ner tråden och trycka till efter. När jag köpte torpet där jag bor nu så fanns det en liten plog som man förde framför sig. Ett hjul främst och sedan en liten plog som man bestämde djupet på genom att hålla handtagen lagom högt. Jag hade gladeligen betalat ett par hundra för att låna en kabeljagare en dag hos min klippar-ÅF. Det konstiga är att den har klippt många dagar utan att rota upp kabeln men plötsligt har den tuggat i sig 4 bitar just i dag. Kan höjdinställningen justera sig själv så att den har sänkts?
Nåt sånt här du letar efter
http://www.youtube.com/watch?v=VxI3ebsKJjU&feature=youtu.be

Går att hyra från en del återförsäljare tex
http://www.carlsonerna.se/grsklippa...varna-automower/kabelnedlaggare-for-automover
 
Redigerat:
pgerts skrev:
Husen förstås fina men klipparen bryr sig knappast om regn. Den klipper och klipper och klipper av tråden....
Är det någon som hittat en liten trådplog som man kan dra i gräsmattan som petar ner tråden i marken ett par mm? Det finns ju för stora kablar att dra efter traktor men det hade varit kalas om man kunnat hyra en handjagare med kniv och lite rullar för att föra ner tråden och trycka till efter. När jag köpte torpet där jag bor nu så fanns det en liten plog som man förde framför sig. Ett hjul främst och sedan en liten plog som man bestämde djupet på genom att hålla handtagen lagom högt. Jag hade gladeligen betalat ett par hundra för att låna en kabeljagare en dag hos min klippar-ÅF. Det konstiga är att den har klippt många dagar utan att rota upp kabeln men plötsligt har den tuggat i sig 4 bitar just i dag. Kan höjdinställningen justera sig själv så att den har sänkts?
Jag gick runt med spade och jackade upp för 150m kabel. Tog ca 5 h att få det bra.
Grannen körde med rondel eller vad det heter upp en ränna där han la ner kabeln.

Har du en motorsåg så kan det ju vara ett alternativ en ny klinga är ju inte så speciellt dyr.

/N
 
N_Fredriksson skrev:
Jag gick runt med spade och jackade upp för 150m kabel. Tog ca 5 h att få det bra.
Grannen körde med rondel eller vad det heter upp en ränna där han la ner kabeln.

Har du en motorsåg så kan det ju vara ett alternativ en ny klinga är ju inte så speciellt dyr.

/N
Spade fungerar fint. Jag har jackat upp 150m och har ca 70m kvar till helgen. Sambon går efter och trycker ner det. Ca 30m/h klarar man utan att behöva stressa.
 
pgerts skrev:
Husen förstås fina men klipparen bryr sig knappast om regn.
Den tål regn, men det gör en bil också. I vilken miljö tror du dock att den håller sig längst? Sedan kanske solen är en större bov då plast inte brukar se så rolig ut efter några år i solen (iof beroende på vilken typ av plast). Bosch har ju även i sin instruktionsbok en text kring hur man bör placera klipparen, dvs ej i direkt solljus...
 
M
Dr Ost skrev:
Den tål regn, men det gör en bil också. I vilken miljö tror du dock att den håller sig längst? Sedan kanske solen är en större bov då plast inte brukar se så rolig ut efter några år i solen (iof beroende på vilken typ av plast). Bosch har ju även i sin instruktionsbok en text kring hur man bör placera klipparen, dvs ej i direkt solljus...
Är väl främst värmen som är problemet. Batterier gillar inte värme, det förkortar deras livslängd markant. Att då stå i laddstation samtidigt som solen gassar är ingen bra kombination.
 
Vilken fantastisk kablemaskin - aningen overkill kan man tycka. Får väl se om jag kan konstruera något enklare om problemen fortsätter men det var ju knappast för att få en massa merjobb jag skaffade klipparen........ Egentligen borde sladden "gräva" ner sig själv efter ett par månader men som någon påpekade så säkert - klipparen är inte speciellt snäll när den vänder. Ett ruggigt moment i de hjulen - gräver lätt upp ordentligt rotat gräs om den får lite motstånd.
Solskydd är ju en tanke även om överhettning inte är den största risken med den svenska sommaren tyvärr... Amfibieklippare kanske skulle varit en bra sak de senaste dagarna här i alla fall. Men nu lyser solen !
 
M
pgerts skrev:
Vilken fantastisk kablemaskin - aningen overkill kan man tycka. Får väl se om jag kan konstruera något enklare om problemen fortsätter men det var ju knappast för att få en massa merjobb jag skaffade klipparen........
Egentligen en vanlig kantskärare som du behöver. När man väl fått till det så är det ganska så enkelt att med ett maskrosjärn peta ner kabeln.

Finns ju såväl manuella kantskärare (spade) som motoriserade.

Att hyra brukar kosta några hundralappar.
http://www.stalhyrmaskiner.se/uthyrning/2353-kantskaerare/
 
En röd liten stuga med vita knutar måste vara alla klippares dröm.
Jag funderar på att ta upp ett litet fönster också, och sätta en pelargonia där :)
IMG_0544.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
June_X och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.