skurugata skrev:
Min Indego tappade ett hjul och låg hjälplös på gräsmattan. Skickades till Danmark för att skruva i en ny M5 skruv. Jag hade mycket väl kunnat sätta dit en liknande skruv, men tyckte att supporten borde få reda på hur slarvigt klipparen var hopskruvad. Jag var också innerligt trött på maskinen som var installerad efter alla konstens regler och tips från forumet . Den körde mesta tiden runt begränsningsslingan utan att klippa. Jag har ägnat längre tid åt Indegon än vad jag normalt lägger ner på en hel säsongs klippning med motorgräsklipparen. När den efter åtta dagar var klar att hämta på Cheapy fick jag erbjudande att lämna tillbaka den med pengarna återbetalade. Erbjudandet mottogs med tacksamhet. Heder åt Cheapy. Synd bara att Bosch släppt ut en ofärdig produkt och låtit kunderna agera testpiloter.
2013 3900r/m
Intressant. Kom erbjudandet spontant eller kom det efter någon dispyt e.d.? Med en sådan spontanitet så låter det ju nästan som att Cheapy har stöttning bakom sig (läs Bosch) för denna typ av initiativ (yes, superspekulation :))
 
Jag fick erbjudandet efter att ha ställt frågan om hur många gånger jag var tvungen att skicka in Indegon till Danmark innan jag kunde få pengarna tillbaka. Personalen var väldigt trevliga och tillmötesgående och berättade att Cheapys ledning var medvetna om problemen och att de tagit upp saken med Bosch. Man sade också att Cheapy inte har råd med missnöjda kunder. Alltså inga dispyter och mitt förtroende för Cheapy stärktes ytterligare. Man ville ha tillbaka en komplett maskin med tråd , märlor och (rostiga) spikar för laddstationen.
 
skurugata skrev:
Min Indego tappade ett hjul och låg hjälplös på gräsmattan. Skickades till Danmark för att skruva i en ny M5 skruv. Jag hade mycket väl kunnat sätta dit en liknande skruv, men tyckte att supporten borde få reda på hur slarvigt klipparen var hopskruvad. Jag var också innerligt trött på maskinen som var installerad efter alla konstens regler och tips från forumet . Den körde mesta tiden runt begränsningsslingan utan att klippa. Jag har ägnat längre tid åt Indegon än vad jag normalt lägger ner på en hel säsongs klippning med motorgräsklipparen. När den efter åtta dagar var klar att hämta på Cheapy fick jag erbjudande att lämna tillbaka den med pengarna återbetalade. Erbjudandet mottogs med tacksamhet. Heder åt Cheapy. Synd bara att Bosch släppt ut en ofärdig produkt och låtit kunderna agera testpiloter.
2013 3900r/m
Var det Cheapy´s egna beslut eller ihop med Bosch ?
 
Så här svarade inwarehouse kundtjänst 10 dagar efter att de mottagit min klippare:

> Tack för ditt mejl.
>
> Vi har vi skickat produkten vidare till Bosch för reparation och
> undersökning, detta tar normalt 2-4 veckor.
>
> Ha en fortsatt trevlig dag!
>
>
> Med vänliga hälsningar
> xxxxxx, Sälj och Kundservice

Så 3 dagar som någon skrev verkar ju smått fantastiskt..
 
Eriksgatan
Tyk1 skrev:
Eriksgatan: Hela mitt "brölande" försvann, nu låter den normal som en dammsugare (har ju en 4200 rpm) så helt tyst är den inte.
Jag skall testa med nyckel återställningen om mitt "brölande" återkommer, men idag har gräset fått vila.
Jag anser inte att det har med hur tungt den går (högt gräs) för när mitt oljud uppstod så gick den definitivt inte Den var på nivå 5, och även jag provade att höja till max klippnivå utan resultat (precis som på din video).
Nedan har ni en bild (med bortskruvad klipptallrik) på dom tre nu ditsatta skruvarna, det är dom 3st som sitter runt den lilla plåtbrickan för centrum axeln.
Tyk1: Hoppas att du återhämtat dig efter midsommarens alla frestelser. Hur står det till med din klippare, håller den fortfarande tyst inom rimliga gränser?
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
Jag är inte hundra på vad du menar med detta, men min hade/har ett jäkla bröl-vibrationsljud. (Finns 2 länkar till youtube på min maskin i tråden) som beror på lös motorupphängning. Min låter hela tiden när klippmotorn går, oavsett om den ökat varvtalet eller ej. (Min varvade ner direkt när det gick lättare, men oljudet fanns före uppvarvning, och efter) 2012, 78dB, 4200rpm, 5.7.
OK tack för upplysningarna! Då finns det ingen lösning att hitta genom att träffas och jämföra motorupphängningar eftersom åtminstone dennison, Bockstensmannen, 487ivy och Tyk1 vittnat om brölande ljud på sina 2012/4200/5.7 -maskiner. Detta stöds också av Boschsupporten som jag talade med idag som berättade att de uppgifter de har fått är att det skall vara samma motor och motorupphängning i 3900 rpm och 4200 rpm -maskinerna. Ifall detta stämmer så skulle det bara vara motorstyrningen i mjukvaran som orsakar att de låter olika och även alla välfungerande 4200 rpm-klippare skulle kunna fås att klippa tyst om de blir uppgraderade (dvs. om man vågar...).

Man får verkligen hoppas att Bosch släpper ut en självuppgraderingsmöjlighet eftersom klipparen när klippmotorn går tyst inte är särskilt störande och bygger man in hjulen med skärmbreddare med dämpmatta kan man nog få ned hjulmotorernas gnissel en del. Men gissningsvis är de rädda för en anstormning av supportsamtal om hur man gör detta eftersom det plötsligt blir datorer inblandade i lösningen och att plötsligt ge datasupport om hur man sparar filer till minneskort till människor som inte borde ge sig i kast med teknik öht kan nog knäcka även den bästa supportfunktion.
 
  • Gilla
M J och 4 till
  • Laddar…
cyper skrev:
Tack för tipsen!

Kontrollerade nu att klipparen står rätt och kabeln undertill, att den ligger i "rännan" och startade om basplattan men felet kvarstår. Testar och sätta basplattan utan ström i någon timme nu så får vi se.

Beteendet nu efter man klickar "Kartera" (placerad på basplattan) är att meddelandet "Fel i kanttråd, ställa klipparen på tråden och klicka ok" dyker upp

Klickar "OK"

Då klagar den på att det inte finns några kartor

Klickar på "OK" så startar den om och så börjar det hela om.

M
Min klippare stod idag hemma i dockan efter utfört pass med lysande display som säger fel i kanttråd. Lampan lyser grönt och fint. Det har hällregnat hela dagen kan det spela in?? Cyper vad gjorde du för att få igång klipparen igen???
 
Eriksgatan skrev:
Tyk1: Hoppas att du återhämtat dig efter midsommarens alla frestelser. Hur står det till med din klippare, håller den fortfarande tyst inom rimliga gränser?
Hej Eriksgatan
jodå jag har hämtat mig efter midsommaren.......och har byggt ett hus till Grodan som den kallas hos oss.
Min har faktiskt varit tyst ( inte "brölat") men min Fars klippare som också är en 5,7 (köpt samtidigt som min) har fått Brölsjukan och hans skyddstallrik satt också fast liksom alla era har jag förstått (bara min som saknade skruvar alltså)
så jag har stoppat om hans upphängning med gummi men det blev bara bättre liksom era andra försök som jag läst med stripes mmm.
han har en markant obalans i sin maskin som min inte har, och jag har kollat knivar samt tallrik och gjort rent utan att kunna hitta något uppenbart, men obalansen är kvar.....
jag lägger in bilder på mitt hus imorgon för dom som vill se.
 
487ivy skrev:
Min klippare stod idag hemma i dockan efter utfört pass med lysande display som säger fel i kanttråd. Lampan lyser grönt och fint. Det har hällregnat hela dagen kan det spela in?? Cyper vad gjorde du för att få igång klipparen igen???
Vår hade också helt plötsligt fått för sig samma sak. Den ansåg sig vara klar ca 4h innan normal tid för den fastän den hade missat många fläckar. Tryckte på Klipp och sedan har den varit ute därefter och klippt. Precis när jag tryckte på Klipp så flashade något förbi om fel på kanttråd 1-2 sekunder, sedan räknade den ner och har varit ute sedan dess och klippt. Vi har också fått väldigt mycket regn idag, läste drygt 10mm i regnmätaren idag.
 
Tyk1 skrev:
Hej Eriksgatan
jodå jag har hämtat mig efter midsommaren.......och har byggt ett hus till Grodan som den kallas hos oss.
Min har faktiskt varit tyst ( inte "brölat") men min Fars klippare som också är en 5,7 (köpt samtidigt som min) har fått Brölsjukan och hans skyddstallrik satt också fast liksom alla era har jag förstått (bara min som saknade skruvar alltså)
så jag har stoppat om hans upphängning med gummi men det blev bara bättre liksom era andra försök som jag läst med stripes mmm.
han har en markant obalans i sin maskin som min inte har, och jag har kollat knivar samt tallrik och gjort rent utan att kunna hitta något uppenbart, men obalansen är kvar.....
jag lägger in bilder på mitt hus imorgon för dom som vill se.
Självklart vill vi se bilder på alla konstellationer :D
 
En bug/feature efter senaste uppdateringen?
Även jag har fått konstiga fenomen - fel i kanttråd.
Det är när klipparen står i laddaren och ska starta.
Den rapporterar fel i kanttråd.
Den gröna lampan blinkar ett par gånger som att kanttråden är av för att återgå till fast sken.
Detta kan upprepa sig ett par gånger innan maskinen till slut tycker att det är OK och drar iväg.

Det verkar ju vara så att signalen till kanttråden inte är aktiv om klipparen befinner sig i laddaren - eller har varit där en längre stund - kanske - har tyvärr ingen logger.
Rimligen ger klipparen order till laddaren att sätta på signalen innan den ska ge sig ut.
Jag antar att det är en programslinga som har blivit omprioriterad med senaste uppdateringen och alltså har vi fått en ny "feature".
Kan inte heller vänta på fler bilder av hus till våra vänner.
 
Jag har inte senaste uppdateringen som du ser på min signatur, ändå står klipparen i dockan och tjurar med meddelande om fel i kanttråd trots grönt ledljus. Har provat kallstart några gånger utan framgång. Nu får den stå strömlös till ikväll så försöker jag igen, har en lam teori att det kommit in vatten i någon av mina två trådskarvar efter allt regnande. Tråden har växt ner i mattan så det är svårt att felsöka skarvarna.
 
487ivy skrev:
Jag har inte senaste uppdateringen som du ser på min signatur, ändå står klipparen i dockan och tjurar med meddelande om fel i kanttråd trots grönt ledljus. Har provat kallstart några gånger utan framgång. Nu får den stå strömlös till ikväll så försöker jag igen, har en lam teori att det kommit in vatten i någon av mina två trådskarvar efter allt regnande. Tråden har växt ner i mattan så det är svårt att felsöka skarvarna.
Prova med att dra en 20m lång begränsningkabel (tror det är minsta längden som är tillåten) och anslut denna istället innan du börjar felsöka in huvudslinga. Fungerar det då så är det din huvudslinga som är knas, i annat fall är det basstationen.
 
mortimer skrev:
Självklart vill vi se bilder på alla konstellationer :D
Ok. här kommer bilderna på skapelsen
(insperations skapad under midsommarens påverkan utav snapps dimmorna :surprised:)

Men först måste jag säga att det primära med detta huset inte har varit att skapa något "gulligt" utan rent praktiska skäl som att göra den osynlig när den inte jobbar (minskad stöldrisk) samt att ge den ett regnskydd (som vi ju har sett att den kan behöva på Eriksgatans display med inkluderad London dimma) :)
Materialvalet är vad jag hade överblivet hemma:
  • Skivor av 6mm fibercement (samma som sitter runt grunden på huset och kan aldrig ruttna)
  • 45 mm reglar på insidan för att få stadga och klara av att inte ha det 4:e hörnet för utfarten från docknings stationen
  • Skruvar i rostfritt men gångjärnen till locket hittade jag bara i galvad plåt (kan bytas senare)
  • Målad med silikat färg (med lite grus i färgen för att få struktur)
  • Docknings stationen fastskruvad i bottenplattan på huset, så nu flyttar inte den sig mera...
  • "svarta gardinerna" från en återvunnen grill huva (från en gammal webergrill) med isydd vajer längst ner för att få lite tyngd och minska fladder

In och utfart testad flera ggr utan problem (under måndagen och tisdagen), och gårdagens regnväder här på västkusten blev dess eldprov som huset klarade galant.:)
20130625_174013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130625_174031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130625_174055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130625_174116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20130625_174055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abki och 10 till
  • Laddar…
Tyk1 skrev:
Ok. här kommer bilderna på skapelsen ...
Mycket nice (y) Flyter bra in i miljön.
För att ytterligare dölja att där är en klippare så måla dit "BUSTER" och ställ en matskål till höger på framsidan. :sly:
 
Redigerat:
  • Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.