Jag kan dra lite paralleller med min båt.
Min mikro som är stämplad "800W" drar egentligen c:a 1300-1400W från elnätet, då man ofta talar "uteffekt", alltså uppvärmningsfefekt i maten på ugnarna. På 12V-sidan är det 105-110A.

Batterier är inte ideala, utan har en inre resistans som gör att spänningen sjunker vid ökad belastning. Spänningen sjunker mer vid last om batteriet inte är fulladdat.
För att klara de strömuttaget måste du dimensionera en rejäl batteribank. Ett enskilt batteri kommer ganska snabbt att säcka ner under last till under de 10,5-10,8V där omvandlaren slår av.

Jag har 3x110Ah-batterier och - som jag tycker - full kontroll via batteritankmätare. Kör jag mikron m.m. kommer jag vid full last hamna under 11,5V redan när batteribanken fortfarande har 60% av fulladdat. Det är inte på gränsen alls och inget konstigt, men har du bara ett batteri är du av banan....
 
Det känns rimligt. Jag tycker mig känna igen läget. Sen kan jag väl kanske nämna att planeringen inte alls var att stadigvarande köra bara ett 110 Ah batteri som var 4 år gammalt. Från början ville jag uppgradera solpanelen, regulatorn, flytta allt till rätt hus för att slippa dra långa kablar, köpa fler batterier och skapa en batteribank, och så vidare. Dock insåg jag att jag var tvungen att testa en säsong med det jag hade för att se vad jag klarade mig med. Det hängde mycket på om jag fick igång vattenlösningen (vilket gick fint).

I nuläget med vår användning går det bra att vara ute några dagar i stöten när man bara är några personer. Det är "topparna" jag måste jobba på. Till våren blir det en del uppgraderingar och därför är det riktigt kul att höra hur andra gjort.

Jag köpte en amperemätare men ska jag vara helt ärlig känns det nu som att den är helt värdelös. Mätaren är bra i sig men det låter på flera som att om jag mäter kablarna från batteri och inverter och får 70 A så stämmer inte detta. I så fall är ju mätaren värdelös. Det var ju det värdet jag tänkte gå på? Jag trodde att jag fick med precis allt inklusive inverterns verkningsgrad (85%) lastens effekt och även alla andra bitar som tog mer än man trott från början. Om mätaren visar 70 A men det i själva verket ligger på en bit över 100 A är det ju ingen idé att mäta alls.

I övrigt minns jag nu att jag sprang in till solpanelsregulatorn när pumpen var igång och såg hastigt att spänningen sjönk brutalt när problemen dök upp och som ni säger kopplar ju invertern ifrån, I och med att pumpen slog av och på själv, återgick nog spänningen i batteriet, varpå invertern kopplade på igen. Därefter sjönk den och kopplade från pumpen och så vidare. Och om inte den kopplar ifrån, så kopplar ju regulatorn ifrån då den har samma skydd (dock på en annan nivå då lampor och toalettfläkt gick bra vid tillfället).

Om jag för framtiden skulle våga mig på en enklare formel för batteribanksinköp (även om solpanelen kanske också skulle behöva effektutökas) så kan man väl helt enkelt räkna fram det antal Ah man vill ha tillgång till och dela det med 0,6 (60% av batterierna) samt därefter lägga till en säkerhetsmarginal.

Micron skall egentligen inte köras så mycket alls (går minst lika snabbt att värma 2 dl vällingvatten på gasolspisen med lock).

Övriga laster i stugan är några få ledlampor, en toalettfläkt (2,4 watt) och någon mobiltelefon som laddas då och då.

Med tidigare diskussioner i minnet inser jag att det gått nästan underligt bra med den lilla lösning jag har för tillfället. Att byta batteriet gick ju snabbt och att få tag i ytterligare ett backupbatteri för denna säsongen är nog inga problem. Vi hade trots allt varit i stugan nästan 2 dagar.

Mycket tacksam för alla svar/råd/tankar hittills. Ni skulle troligtvis ha mycket svårt att förstå hur less folk i min omgivning är på mig då ingen i min bekantskapskrets har intresset kring dessa bitar :). De är mest intresserade av att trycka på av/på-knappar. Lösningen bakom är mindre intressant. Själv är jag tvärtom. Jag vill helst se lösningen bakom innan jag trycker på knappen.
 
Redigerat:
henlin431 skrev:
De är mest intresserade av att trycka på av/på-knappar. Lösningen bakom är mindre intressant. Själv är jag tvärtom. Jag vill helst se lösningen bakom innan jag trycker på knappen.
Det skulle jag också vara om jag satt bakom kontrollpanelen i ett kärnkraftsverk :p
 
henlin431 skrev:
Jag köpte en amperemätare men ska jag vara helt ärlig känns det nu som att den är helt värdelös. Mätaren är bra i sig men det låter på flera som att om jag mäter kablarna från batteri och inverter och får 70 A så stämmer inte detta. I så fall är ju mätaren värdelös. Det var ju det värdet jag tänkte gå på? Jag trodde att jag fick med precis allt inklusive inverterns verkningsgrad (85%) lastens effekt och även alla andra bitar som tog mer än man trott från början. Om mätaren visar 70 A men det i själva verket ligger på en bit över 100 A är det ju ingen idé att mäta alls.
Nej, det är nog rätt. Om du mäter effektuttaget på batteriet, så får du med alla de förluster du listar, så det är inte problemet. MEN, som andra sagt så är batterier lite mer komplicerade än man kanske skulle tro. Bla så kan man som sagt inte ta ut den lagrade energin hur som helst. Ju högre effektuttag desto mindre energi kan du få ut, och sedan kan du få ut lite mer om du låter batteriet vila. Så skall du veta med rimlig noggrannhet så måste du mäta: ström in i batteriet, ström ut, spänning och temperatur och detta över tiden. I enkla last/laddningsfall kan du komma undan med enstaka mätningar och extrapolering, men inte om det börjar bli stora uttag osv.

Så, det enda rimliga sättet att hålla reda på allt det här, är med en datorstyrd övervakningsanläggning, och sådana finns nu på marknaden för en relativt billig penning. Många MPPT-laddare har de t ex inbyggda, annars så kan man köpa exv. en NASA BM-1 för 1300:- eller så (det finns många andra, men det är den jag själv har i min båt så det är den jag har egen erfarenhet av).
 
Jag börjar få lite koll på hur det hänger ihop. Det är riktigt intressant. Jag inser att jag skulle kunna göra det bästa av siutionen genom att helt enkelt fylla mitt 200 liters-kärl med vatten direkt när jag kommer till stugan. Om jag leker med tanken att jag därefter är nere på 60% kapacitet kvar, räcker ju denna till alla smålaster, då dessa inte alls påverkar spänningsfallet på samma sätt. Dessutom kan ju solpanelen större delen av dagen leverera direkt till lasterna (och batteriet får det som blir över). Om micron sen fungerar någon/några minuter per dag märker jag ju. Om inte så har jag ju oavsett fått upp mestadelen av det vatten jag behöver. I andra hand kopplar jag på reservbatteriet och i tredje hand går jag direkt till brunnen och fyller på en 25-litersdunk som jag häller i min vattentunna. Detta görs via en löjligt liten pump från biltema som är nedsänkt i brunnen och som drivs korta stunder på ett 1,2 Ah-batteri. (ja, jag har ett likadant sånt också i reserv :))

Vid sidan om har jag givetvis ett elverk som går att dra igång men helt ärligt förlitar jag mig hellre på energiuträkningar (så långt det är möjligt) och med drift av batteri än ett elverk som får för sig att gå lite ojämnt då och då. Elverk är kul...men doften, ljudet och osäkerheten undviker jag gärna.

I övrigt har jag inte fått kläm på om jag har en MPPT-regulator eller inte. Den är från år 2000 och enligt manualen nämns en del MPPT-funktioner men det framgår inte riktigt om det krävs tillbehör för den biten eller om den har det inbyggt. Någon "shunt" nämns men jag har läst på för lite om den biten. Regulatorn visar mig rätt bra information. Pågående lasterna, inkommande A från panelen, hur mycket som går till laster och hur mycket som går till batteri och även vilken spänning batteriet har och hur många timmar som kan återstå baserat på den last som är för tillfället. Hela utrustningen fungerar riktigt bra, däremot kan man ju använda den som reservlösning i framtiden om en eventuell ny lösning införskaffas.

I övrigt vill jag kommentera något tidigare jag skrev som rörde hur mycket batteriet kan suga åt sig från panelen när denne avger en viss A till batteriet. Jag har läst runt lite till och antar att batteriet i stort sett kan suga åt sig all den ström som panelen ger så länge batteriet har en laddning på upp till 80% (ej högre). Därefter är det ju svårare att få in kräm i batteriet och den sista laddningen tar betydligt längre tid. Med det i tankarna (om det nu verkar vettigt) borde jag kunna roffa åt mig 20-30 Ah per dygn från solpanelen under förutsättning att jag kör vattenpumpen (som stjäl mest) i början av vår vistelse och därmed kommer under 80% av batteriets kapacitet.

Det är för övrigt nu jag inser att troligtvis skulle kunna halvera strömåtgången genom att byta kopplingar på utloppet på pumpen till större gängor och slang. Då jobbar den med mindre mottryck och jag torde få betydligt mer vatten per minut än i dagsläget, förhoppningsvis med samma strömåtgång.

Jag hade för övrigt också funderingar på att ha invertern inkopplad dygnet runt, med en inkopplad laddare som med solens hjälp skulle ladda upp reservbatteriet (främst när vi inte var på plats). Men risken finns ju att det blir ett gäng regniga dagar på rad med risk för tomma batterier när jag är tillbaka i stugan igen. Tomgångsströmmen ligger på 0,2 A för invertern och Ctek-laddaren som max ger 4 A till batteriet drog kring 40-70 W vid tester här hemma med vanlig eluttags-elmätare, under laddning av ett batteri med strax under 50% kvar. När batteriet är färdigladdat går laddaren över till pulsladdning och drar inte många watt. Inget last är igång när vi inte är i stugan.
 
Redigerat:
NASA BM-1 verkade ligga bra i pris. Regulatorn jag har visar egentligen allt det där. Själva problemet är väl att invertern inte är kopplad via panelen utan direkt på batteriet. (regulatorn klarar max 10A). Det gör att regulatorn visserligen känner av rätt spänning men den missar det korrekta värdet av pågående laster i A.

Det var därför jag skaffade amperemätaren för att snabbt kunna mäta upp micro och vattenpump och eventuellt nya leksaker som kanske kopplas in med tiden. Om kvinnan var guds gåva till mannen, är nog fanimej tångamperemätaren guds gåva till elektrikern, under förutsättning att man kan lita på mätaren. Å andra sidan kan man inte alltid lita på kvinnor heller så fan vore väl om jag lade all min tillit till mätaren. Mätaren har dock instruktionsbok :D
 
Redigerat:
henlin431 skrev:
I övrigt har jag inte fått kläm på om jag har en MPPT-regulator eller inte. Den är från år 2000 och enligt manualen nämns en del MPPT-funktioner men det framgår inte riktigt om det krävs tillbehör för den biten eller om den har det inbyggt. Någon "shunt" nämns men jag har läst på för lite om den biten. Regulatorn visar mig rätt bra information. Pågående lasterna, inkommande A från panelen, hur mycket som går till laster och hur mycket som går till batteri och även vilken spänning batteriet har och hur många timmar som kan återstå baserat på den last som är för tillfället. Hela utrustningen fungerar riktigt bra, däremot kan man ju använda den som reservlösning i framtiden om en eventuell ny lösning införskaffas.
OK, då har du antagligen åtminstone en PWM-regulator, och så stor skillnad är det inte mellan PWM och MPPT regulatorer i effektivitet så länge solen skiner. MPPT är förstås "bäst".

Lite beroende på konstruktion så har du antingen intern mätshunt, eller så måste du koppla in en extern. Har du två anslutningar, dvs en till batteriet och en till panelen, eller har du tre, dvs även en separat till förbrukare? Om det är det senare fallet så har du antagligen inbyggd mätshunt och då behövs inget mer. Om det här är fallet så skall du inte behöva jiddra med externa amperemätare, du skall kunna avläsa allt intressant direkt från din laddare. Skiljer det på siffrorna?

Tillägg: Ah, hann inte se ditt senaste inlägg. Ja, OK. Då förstår jag. Då blir det svårt för en "intelligent" laddare att hålla reda på precis vad som händer/hänt. Kan vara läge att fundera på en laddare som möter hela ditt behov. Men inget kritiskt kanske. Med stora laster och ett batteri så behöver du som andra sagt antagligen bygga ut din batteribank. Och har du redan all info genom din laddare så behöver du inte en BM-1. Jag har en gammal NAPS Max-power i båten, och den har ingen display eller mätfunktion öht, så jag har köpt till för att få bättre koll.
 
Redigerat:
Min heter Naps Genio. Det var hyfsade don på den tiden men det har ju hänt en del sen år 2000 när den köptes av förra ägaren.

Den har utgångar till 2 förbrukarkretsar, sen ut till batteriet, och en ut till solpanelen. Sen finns ett uttag för separat shunt vad det verkar.
 
Jag vet inget om din regulator, men det kan finnas problem med att ha en belastning påkopplad direkt på batteriet. Laddare brukar reglera ut omkring 14,7 volt tills laddströmmen sjunkit under en viss nivå för att därefter reglera ut 13,8 volt som underhållsladdning. Om du har en liten last ansluten direkt på batteriet kan inte laddaren skilja belastningen från laddströmmen utan tror att batteriet aldrig blir fulladdat. Eftersom lasten är liten kan laddaren ändå hålla uppe den högre laddspänningen vilket skadar batteriet om det pågår länge.

Eventuella problem skulle troligen bara uppträda om du glömt stänga av invertern när du lämnar stugan. Det är troligen bara långa perioder av påslagen men obelastad inverter i kombination med fulladdat batteri och ihållande soligt väder som leder till problem. Något att tänka på i alla fall.
 
Ja, det skulle kunna bli konstigt. Regulatorn vill ju egentligen ha koll på allt. Det hade varit fint att kunna ha en regulator som grejade kring 100 A.

Jag vet att det går att ställa in regulatorn gällande speciella laster, exempelvis väldigt små laster som den knappt känner av. Det är ett av stegen när regulatorn startas upp, men jag har inte använt mig av den funktionen eftersom jag inte var helt säker på hur den skulle användas. Kanske kan man skriva in tomgångsförbrukningen för invertern där (0,2A).

Jag har fått något överspänningsfel lite då och då som regulatorn varnar om. Jag har sett felet när jag kommit till stugan och någon gång har det även hänt när jag varit där. Jag har kört via manualen och kopplat om allt, även skruvat av höljet till kopplingsboxen på baksidan av solpanelen och allt ser bra ut där. Den verkar rätt schysst och säger till när den reagerar på något, även om jag inte förstått vad felet berott på. Dessa fel verkar dock ha slutat sen jag kopplade in invertern. Jag drar slutsatsen att felen uppkommer när batteriet är fullt och solen pressar på (som du skrev ovan). Sen jag kopplade på invertern har jag ju lyckats använda mer ström. Systemet har fått jobba lite mer. Felet verkar ha minimerats.

Jag hade en tanke tidigare om att montera lite fläktar för att lufta stugan men det finns ju färdiga fläktar med en liten solpanel som kan användas till detta. Att koppla dessa direkt till huvudbatteriet och drifta när jag är ifrån stugan äventyrar ju en del. Min målsättning har egentligen alltid varit att stänga av precis allt innan jag åker. Om allt funkar precis innan jag stänger av allt innan färden hem, är ju sannolikheten att allt fungerar när jag kommer tillbaka.

En intressant text från länken jag tipsades om tidigare (batteryuniversity.com):

"The battery is highly efficient. Below 70 percent charge, the charge efficiency is close to 100 percent and the discharge losses are only a few percent. In comparison, the energy efficiency of the fuel cell is 20 to 60 percent, and the thermal engines is 25 to 30 percent.

Jag tolkar det som att batteriet tar emot i stort sett allt den får från solpanelen om batteriets status är under 70% laddning. Jag bör alltså ha pumpat upp mitt vatten innan solen börjat skina så att jag hinner använda få tillbaka energin från solen direkt på morgonkvisten. Får jag 30 Ah till batteriet på en dag motsvarar ju det drift av pumpen en hel del minuter. :)
 
Redigerat:
Hej,kolla www.legoelektronik.se där finns en del bra grejer,Bullpower generator som laddar med 45A, hög inköpskostnad men Du behöver ej oroa Dig för mulet väder och tömd batteribank mer.
 
En fundering gällande regulatorer till solpaneler. En av de vanligaste är ju maxpower. Jag har som sagt en naps genio från 99/00 som faktiskt verkar vara en mppt-regulator enligt manualen jag hittade. Dock ger den för hög spänning vid underhållsladdning när batteriet är fullt. Enligt manualen 14,1 volt och andra skriver att de mätt upp mer. Om jag förstått det rätt har man idag insett att man skall ligga en bit under 14 volt vid underhållsladdning när batteriet är fullt.

Går inte detta att lösa genom att helt enkelt bara ha en 1 watts-ledlampa på dygnet runt? Då blir ju batteriet aldrig helt fullt? Det är 24 watt per dygn och det känns som att min 120 w panel skjuter in den energin rätt snabbt oavsett väderlek.

Tanken är att iaf köra gamla regulatorn säsongen ut och nästa år köpa en Naps nc15 eller liknande.
 
Det fungerar inte så. En kontinuerlig last på batteriet gör två saker. Det ena är att den minskar laddeffekten, men den förhindrar inte att batteriet blir fulladdat. Det andra den gör är att om den är stor nog så lurar den batteriladdaren att batteriet inte är fulladdat trots att det är det. Med andra ord är en liten last direkt kopplad på batteriet ett sätt att försäkra sig om extra kort livslängd på batteriet.

fotnot: Den eventuella led-lampan skulle förbruka 24 wattimmar per dygn. Watt per dygn eller watt per timme är felaktiga enheter.
 
Fasen också!

Finns det något att göra för att förbättra situationen med den höga underhållsströmmen? (förutom att koppla ur batteriet när vi inte är där?)
 
D
en ny laddare kostar ju bara ett par hundra på ebay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.