D09
Om jag vill kolla att den tänder vid rätt tidpunkt, så skulle man kolla ett visst avstånd. Lite osäker på vart man mäter? :)

Kolven ska vara vid toppläge antar jag
 
Strax före ÖD, övre dödläge = det du kallar toppläge.
 
  • Gilla
Kjellzen och 1 till
  • Laddar…
Såg att du kör med akylatbensin.
Farsgubben var hem till mig och hjälpte mig med veden.
Fick slut på handelsbensinen, hade en skvätt akylat.

Tomgången försvann, det blev sämre fart på sågen, orkeslös.
Tappade komp, kolv & cylinder slets, måste bytas ut.
Sågen är en 346 xpg.

Sågen är inställd på handelssoppa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kan inte hålla med, jag har en partner B380 röjsåg från ca 1990 och den kördes på vanlig bensin i de första 10 åren och nu har jag kört på alkylat de senaste 13 utan problem. Har inte haft några problem alls vad gäller ork eller starter.

Min reservmotorsåg är en Jonsered från tidigt 80-tal som jag också kör med alkylat, inga problem trots att den sågen har sett bättre dagar och haft ett hårt liv.

Min motorsåg jag har som förstaval när jag kör är en HQ 353G ETech och den har jag bara kört på alkylat... Utan problem. Jag tror inte att det är så lätt att alltid skylla på soppan. Jag kör alkylat i alla mindre maskiner jag har utan problem faktiskt. (2 motorsågar, en röjsåg, två jordfräsar, en åkgräsklippare, en vanlig gräsklippare och en 2t båtmotor)

Jag kanske har haft tur? (y):p:confused:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Alkylat löser upp det klägg som bensinen har lagrat av. Kan sätta igen filtret. Man bör också trimma förgasaren efter byte av bränslesort.

Inte ens jag är så snål så jag kör på något annat än det som ger minst farliga avgaser. Luktar förjävligt ändå om det är vindstilla, och man står i någon håla och kör.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
rca1959 skrev:
Strax före ÖD, övre dödläge = det du kallar toppläge.
När kolven har sin placering, vad ska jag ha som referens?

Ska t ex svänghjulet ha en viss position ? Typ markering, magneten osv :)
 
D09 skrev:
[bild]
Delade du på luftfiltret när du rengjorde det? Ser ut som det är skitigt på insidan.

357xpg är bra grejer när man sågar grovt på vedbacken, eller fäller/kvistar större lövträd.Men den sågar nog av ditt ben innan du hinner säga kastskydd...

http://www.sakerskog.se/default.asp?path=2717&pageid=3034
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
-MH- skrev:
Delade du på luftfiltret när du rengjorde det? Ser ut som det är skitigt på insidan.

357xpg är bra grejer när man sågar grovt på vedbacken, eller fäller/kvistar större lövträd.Men den sågar nog av ditt ben innan du hinner säga kastskydd...

[länk]
Ja, insidan är så gott som fri från partiklar, när du nämnder det ska jag passa på att tvätta det rejält så är det klart :)

Jo, ska skaffa riktiga kläder nu när man blivit "skogshuggare" ;)
 
Behövs nån som kan mer än jag om just den här sågen. Borde stå i en verkstadshandbok.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jo, ska skaffa riktiga kläder nu när man blivit "skogshuggare" ;)
Jag skulle bara...........................................

Som kirurgen sa till mig när jag låg på bordet: "Det där kallar jag tur:mad:"

Kedjan tog bara skinnlagrena (man har ju flera lager) på knät.

Som sagt, jag skulle bara..............
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
rca1959 skrev:
Jag skulle bara...........................................

Som kirurgen sa till mig när jag låg på bordet: "Det där kallar jag tur:mad:"

Kedjan tog bara skinnlagrena (man har ju flera lager) på knät.

Som sagt, jag skulle bara..............
Känner igen det där ;)

Skulle bara....
 
rca1959 skrev:
Jag skulle bara...........................................

Som kirurgen sa till mig när jag låg på bordet: "Det där kallar jag tur:mad:"

Kedjan tog bara skinnlagrena (man har ju flera lager) på knät.

Som sagt, jag skulle bara..............
Jo, man kan inte vara nog försiktig med dylika dödsredskap. Att stå på vedbacken är väl en sak, men är man ute å "kvistar å fäller så är det bara full mundering som gäller!"

vid full gas så sågar man igenom smalbenet på 800ms, har man flera lager kläder kanske man kan ha lite tur..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
800ms?
 
800 millisekunder. 0.8 sekunder.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ajfan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.