@olkn
Hmm.. tänkte på en grej. Har värmepumpen egen styrning (sätts på/av automatiskt vid vissa temperaturer) så kan det kanske ändå vara läge att ha en Aeon för att få reda på när den är igång eller inte.
Ovan gäller bara om du själv sköter styrning av när pumpen skall gå eller inte.
Men en universalsensor eller dörrsensor (med temp probe) kan du ju logga vattentemperatur och sköta styrningen själv.
 
politby skrev:
För att få en trappkoppling med 3 befintliga brytare att fungera med t ex en Fibarodimmer skall det om jag fattat det hela vara så här:

Brytare A

- Switch placeras här
- Nolla
- Tändtråd till lampa
- Fas

Brytare B och C

- 2 trådar till brytare A

.....
Förstår inte ditt resonemang riktigt.. Enligt bilden du hämtat från Kjell så går fasen in i den brytare A, två tråd emellan brytarna och sen går nollan genom lampan och ner i tändtråden till brytare B.

Så har jag det kopplat utan min aeon puck.. Skulle dock vilja ha in den i det hela. Någon som kan komma med en bra lösning på det?? Har dragit nolla till båda brytarna.. Så jag kan använda vilken som helst att ha pucken bakom
 
jolerius skrev:
Förstår inte ditt resonemang riktigt.. Enligt bilden du hämtat från Kjell så går fasen in i den brytare A, två tråd emellan brytarna och sen går nollan genom lampan och ner i tändtråden till brytare B.

Så har jag det kopplat utan min aeon puck.. Skulle dock vilja ha in den i det hela. Någon som kan komma med en bra lösning på det?? Har dragit nolla till båda brytarna.. Så jag kan använda vilken som helst att ha pucken bakom
För att pucken ska funka måste du ha fas, tandtråd och nolla där pucken kopplas in. Sedan parallellkopplar du brytarna över puckens ingång.

Problemet är att du har fas och tändtråd vid varsin brytare. Så är ju trappkopplingens natur. Mao måste du dra tändtråden tillbaka till den brytare där du har fasen. Alt en ny till lampan.
 
Redigerat:
politby skrev:
För att pucken ska funka måste du ha fas, tandtråd och nolla där pucken kopplas in. Sedan parallellkopplar du brytarna över puckens ingång.

Problemet är att du har fas och tändtråd vid varsin brytare. Så är ju trappkopplingens natur. Mao måste du dra tändtråden tillbaka till den brytare där du har fasen. Alt en ny till lampan.
Du har inte möjlighet att rita lite på bilden från Kjell Hur jag ska göra?? Ska jag ha både fas och tändtråd vid båda brytarna eller bara vid den där pucken ska siyta??

Vill så gärna få det löst
 
jolerius skrev:
Du har inte möjlighet att rita lite på bilden från Kjell Hur jag ska göra?? Ska jag ha både fas och tändtråd vid båda brytarna eller bara vid den där pucken ska siyta??

Vill så gärna få det löst
17-6_trapp_trapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver alltså nolla, fas och tändtråd bara där du ska ha pucken. Detta förutsätter momentana brytare. Använd mellantrådarna för att parallellkoppla alla brytare över puckens ingång.
 
Tänkte ge mig på att köpa en Hem3 och koppla till fibaro, vilket faktiskt är en av grundorsakerna till projektets början.

Tanken är att kasta in de små strömtängerna runt kablarna i proppskåpet som sitter hyggligt nära min switch, server och så småningom fibaro. Vilket gör att jag kan driva räknaren på servern eller fibarons USB.

När jag öppnade elcentralen så fanns där hyggligt med plats kring huvudbrytaren och roligt nog satt där redan tre strömtänger, antar att de hör till effektvakten på pannan, men inte helt säker eller är det till JFB?

Nu till mina frågor:

1. Påverkar det om jag har flera strömtänger på samma kabel dvs jag har ju "pannans" effektvakts strömtänger på samma kabel där jag tänkt sätta Aeon-räknaren? (en på varje fas)
2. Kan jag sätta strömtängerna här eller kan det tänkas att det finns någon form av el som sticker av tidigare någon stans mellan proppskåpet och huvudsäkringsskåpet på utsidan av huset? (Jag tycker inte det borde finnas något sådant)
3. Eftersom Aeon-räknaren ger en utspänning relativt till vilken spänning som finns i kabeln och man därigenom vet hur mycket ström/effekt som går där så antar jag att spänningen som inte Aeon mäter/kan se måste skrivas in någon stans manuellt. Kan inte detta påverka mätvärdet en hel del om spänningen går upp och ner en del, tex 225 - 232?

Behöver man ha elektriker för att montera detta eller är det bara att dra ur huvudpropparna i utomhusskåpet och klämma över tängerna på respektive ledare? (man gör ju inga ingrepp i kabeldraging, isolering eller något annat, förutom lyftet av kåpan

Sen undrar jag om det på följande bilder går se om det är 2 eller 3-ledarsystem så man kan välja Aeons dimmer med energimätning eller om man måste vänta på FIbaros egna som inte kräver 3-ledare system.

xfile.php,qid=1003.pagespeed.ic.pZvj88UJLx.jpgxfile.php,qid=1002.pagespeed.ic.CgTTRTdcaV.jpg
 
xayide skrev:
1. Påverkar det om jag har flera strömtänger på samma kabel dvs jag har ju "pannans" effektvakts strömtänger på samma kabel där jag tänkt sätta Aeon-räknaren? (en på varje fas)
Nej

xayide skrev:
2. Kan jag sätta strömtängerna här eller kan det tänkas att det finns någon form av el som sticker av tidigare någon stans mellan proppskåpet och huvudsäkringsskåpet på utsidan av huset? (Jag tycker inte det borde finnas något sådant)
Garage? Är det något som funkar utomhus eller i andra byggnader när du slår av huvudströmbrytaren i din huvudsäkringscentral? Har du en central någon annanstans?


xayide skrev:
3. Eftersom Aeon-räknaren ger en utspänning relativt till vilken spänning som finns i kabeln och man därigenom vet
hur mycket ström/effekt som går där så antar jag att spänningen som inte Aeon mäter/kan se måste skrivas in någon stans manuellt. Kan inte detta påverka mätvärdet en hel del om spänningen går upp och ner en del, tex 225 - 232?
Har inte sett någon sådan inställning. Man kan bara välja om man har 110/220V.

xayide skrev:
4. Behöver man ha elektriker för att montera detta eller är det bara att dra ur huvudpropparna i utomhusskåpet och klämma över tängerna på respektive ledare? (man gör ju inga ingrepp i kabeldraging, isolering eller något annat, förutom lyftet av kåpan [bild]
Du gör ju inga ingrepp så jag har väldigt svårt att tro det.

Men du får inte lyfta på några kåpor i din utomhuscentral där elmätaren finns. Den är plomberad.
 
Nej precis, skall jag ha den ute får det bli ir-öga för där ser man inte några ledningar alls och alla kåpor är plomberade som du säger.

Jag har endast denna elcentral och inga fler. Men det är inga saker som man brukligt lägger utanför huvudcentralen antar jag? Garaget står med på listan i denna central så den går på en propp här. Men som sagt det borde ju gå rakt in till ett proppskåp och inte sticka av kablar någon annanstans. Det kan ju inte vara brukligt att göra så, men självfallet kan det ju varit någon hemmafixare och gjort något under årens lopp.

Nåja angående nogrannheten i energimätningen på hem3 så antar jag att den kommer att mäta lite fel om man sätter den till 220 volt men spänningen alltid ligger på tex 225-232 volt eller tänker jag fel?

För visst är det så att för en given ström i inkommande fas genereras en relativ spänning ut på strömtången för Aeon labs hem3? Denne förlitar sig sedan på att man alltid vet exakt vilken spänning som fanns vid givet mättillfälle för att ta reda på effekten och få ut strömmens storlek i inkommande fas som är i ett fast förhållande mellan spänning i fasen och spänningen ut på strömtången?

tex: 220 volt på fasen, 1 volt ut på strömtången = ett förhållande på 1:220 vilket ger 220x strömmen i tången = strömmen i fasen vilket ger strömmen på fasen x spänningen på fasen för energivärdet? (med förbehåll för rootvärdet för RMS). Jag tycker då att man har en parameter som gör att hela mätningens nogranhet står och faller med att nätet måste hålla exakt det värde man angivet tex 220 och inte 232 eller 225 och absolut inte variera. Eller tänker jag tokigt?
 
Jag vet inte om det går att finjustera parameter 2.

aeon.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vill alltså mäta hela husets energiförbrukning? Det blir vad det bli om du sätter strömtransformatorerna runt inkommande ledning till centralen. Skulle det finnas en vidarekoppling som det inte finns någon säkring för i centralen så syns det tydligt i form av ledare som är anslutna direkt på huvudbrytaren, eller en separat plint i närheten.

Strömtransformatorerna ger en spänning som är proportionell mot strömmen i ledarna, oberoende av vilken spänning de råkar ha för tillfället. Därför måste du själv ange spänningen i programmet för att den ska kunna räkna ut effekten och energin, P = U * I. Dessutom skulle jag gissa att dessa strömtransformatorer är av en "ofarlig" typ liknande de som används till effektvakter. En mer exakt strömtransformator behöver installeras med försiktighet då avbrott i sekundledningen kan ge farliga spänningar, men för att dra nytta av en sådan behöver man samtidigt mäta spänningen, för den kan variera mellan 200-250 V! Så den är nog inte så exakt. Säger bruxet till energimojen något om noggrannheten?

Huruvida det är behörighetskrävande att installera strömtransformatorerna är lite av en gråzon, men jag skulle gissa på att det faktiskt är det. Även om du inte behöver lossa någon ledare för installationen så ska sekundledningen till transformatorn förläggas nära spänningsförande delar och enkelisolerade ledare. Jag vet inte vad det är för slags kabel till transformatorerna, men den bör nog hållas ifrån andra ledare.
 
hek skrev:
Jag vet inte om det går att finjustera parameter 2.
Jaha värdena ser ut så. Då tror jag faktiskt att texten bara är hjälpande. Borde gå att ställa vilket värde som då det borde vara en vanlig Z-wave enhetsparameter. Ser lite annorlunda ut i FIbaron. Men får testa när jag beställt detta.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du vill alltså mäta hela husets energiförbrukning?
Ja, bara för jag är så in i vassen intresserad av statistik och systemkontroll. Men man får nog ta detta med en nypa salt och se det som riktvärden i en växande hobby ;)

Bo.Siltberg skrev:
Strömtransformatorerna ger en spänning som är proportionell mot strömmen i ledarna, oberoende av vilken spänning de råkar ha för tillfället. Så den är nog inte så exakt. Säger bruxet till energimojen något om noggrannheten?

Aha precis som jag trodde, den är beroende av ett för enheten icke mätbart värde som användaren måste ange. Då kan man ju kasta denna spec som säger 1%, men de har väl förbehållet att användaren sitter och justerar spänningskonstanten i programmet kontinuerligt för att uppnå det ;=)

Men i slutändan så är det ju det man får räkna med om man inte köper professionella instrument som kostar 15-25K SEK och sitter på dinskena med D-bus.

Spec enligt nedan:
• Communicates via Z-Wave RF (868.42 MHz)
• Firmware updatable in field by customer via an integrated USB connector
• Range: up to 30m indoors
• Current transformers: 3 clamps version
• Works w/battery (not included) or from a mains supply (adapter included).
• Battery: 1.5V * 4 Alkaline / AA type battery
• Battery Life: >1 year (at 25°C)
• Operating temperature: 0°C to +40°C
• Protection: IP55
• Dimensions (H x W x D): 110 x 68 x 35 mm
• Color: White
• CT Clamp 1% Accuracy, 200A rating, 24mm

Angående sladdarna hoppas jag att de är i minst samma klass som de som sitter till pannan. DÅ bör det vara OK. Sen kan man alltid lägga dit dem i lite tjockare krympslang några lager om man är lite ängslig.

En sak som slog mig är att ledarna i skåpet in på huvudbrytaren är ju ganska tunna och dessa klämmor kommer flacka lite runt den kabeln då specen säger 24mm. Spelar det någon roll egentligen? magnetfältet som skapas och ger upphov till spänningen i sekundärlindningen i klämman borde väl bli den samma för en given ström i fasen för ett givet avstånd från ledarens centrum?
 
Den kan säkert mäta strömmen med 1 % noggrannhet, men det är ju ganska värdelöst för effektmätning om den inte samtidigt kan mäta spänningen :) :(

Det ska inte spelar någon roll om ledaren ligger snett i transformatorn.
 
Bo.Siltberg skrev:
Den kan säkert mäta strömmen med 1 % noggrannhet, men det är ju ganska värdelöst för effektmätning om den inte samtidigt kan mäta spänningen :) :(

Det ska inte spelar någon roll om ledaren ligger snett i transformatorn.
Tja kul leksak en sån blir det helt klart. Kanske även en som håller koll på pannan. Men det får vi se. Men bara ett gissel kvar och det är det här med 2 eller 3 trådsteknik i uttagen, för skall jag ha dimmers och brytare i fibaron vill jag kunna mäta effekt och det kan inte fibaros egna ännu. Detta kan bara Aeon labs som kräver 3 trådsteknik.


PS: har nu fått min nya HC2 med högt serienummer och det är rejäl skillnad i hårdvaran samt hur snabbt den startar. Dessutom läser man lite på deras forum verkar de äldre modellerna ha strulat lite medans det inte finns något om de nya. Tex hängningar och slöhet. De säger väl att det är samma hårdvara men skillnaden syns till och med där man sätter i nätverkskabeln. Den nyare modellen har 4 USB (2 oranga och 2 svart), samt en rosa plug för mic och inte bara grön som på den gamla. Sen är den lilla aluminiumluckan lite kortad och nätverkskortet flyttat närmare PSU-ingången. (startar på halva tiden ungefär)
 
Redigerat:
Vad gäller HEM, så har jag skrivit in 229 på position 1, (jag har mätt upp 229V i mitt nät). Men kanske det beror på olika firmwareversioner?

Tror jag tidigare har nämt Brultech GreenEye, som mäter både spänning och ström, och klarar upp till 32 enskilda kanaler. Finns plugin till vera.

Blinkmätare är ju annars en enkel, exakt och billig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.