Dr Ost skrev:
Yes, den flämtar rejält. Inget jag noterade före jag skickade den till Danmark för uppgradering av mjukvara (nu 5.8). Men samtidigt låter det ju inte helt logiskt att en mjukvaruuppdatering skulle ge denna effekt....
Skärmsläckare ? :D
 
Min flämtade när den stog i laddstationen. Inte annars.
 
M J skrev:
Är det 5.8 som gör så eller vilken version har du? Hur länge har den gått?

När jag påbörjar en ny klippning (inget kvar att klippa från någon föregående avbruten klippning), av min tomt så tar den mer eller mindre tomten från ena sidan till den andra, snarlikt Boschs reklamfilm även om inte lika exemplariskt då jag inte har kvadratisk gräsmatta. Men den åker i normala fall inte hit och dit för att klippa lite här och lite där. 5.7/04435
Filmen stämmer mycket bra med min verklighet, dvs att den tar stycken här och där. Dock inget jätteproblem som jag ser det då transporten mellan styckena inte torde påverka totaltiden speciellt mycket. Angående att Bosch skapar spår utmed tråden så är det inte så konstigt om man har kantklippningen aktiverad. Detta är ju frivilligt och stänger man av det så blir resultatet varken bättre eller sämre än för slumpklipparna. Fördelen är att den vildvuxna delen vid kanten blir mindre, så det är väl "pest eller kolera" om man vill ha kantspår eller högt gräs....
 
M J skrev:
Är det 5.8 som gör så eller vilken version har du? Hur länge har den gått?
När jag påbörjar en ny klippning (inget kvar att klippa från någon föregående avbruten klippning), av min tomt så tar den mer eller mindre tomten från ena sidan till den andra, snarlikt Boschs reklamfilm även om inte lika exemplariskt då jag inte har kvadratisk gräsmatta. Men den åker i normala fall inte hit och dit för att klippa lite här och lite där. 5.7/04435
Min är 5.7 4462. Man kan beskriva min matta som :
Första delen är rätt så liten ca 3*7 meter
följt av en passage på ca 3 meter varav en knapp meter gång, en sandlåda och en dryg halvmeter gång
Andra delen är större ca 15*30 meter med fruktträd, buskar, kompost, gunga och klätterställning med rutschkana
ut från denna är en grind till en tredje del som är lite mindre än den andra men med en häck och två träd i
utanför en häck är det två remsor längs vägen
den ena ca 1,5*15 meter och den andra 2,5*15 meter
det var i princip allt....

Jag kan inte direkt påstå att klipparen klarat av att finklippa allting på en dryg vecka men det verkade som att den lärde sig mer och mer tills vi fick ett skyfall och den slutade hitta sin tråd.
Det är i morgon kväll 1 vecka sedan den skickades på service men vi har ju haft nationaldag i den veckan så jag är glad om jag får tillbaka den i slutet av veckan.
 
mortimer skrev:
Bytte de motorn för hjulet ?
Det stod inte vad de hade bytt ut för något.
 
Min klipper også litt her og der. Den deler plenen opp i biter og i hvilken rekkefølge bitene tas varierer, og noen ganger virker det litt merkelig hvilke rekkefølge den tar de forskjellige bitene i. Men det ser ut til at den blir mer og mer effektiv jo flere ganger jeg kjører den. I dag var den nede i 1 time og 12 minutter for hele plenen, og da slapp den å lade også. Det er raskest hittil! Har hatt den i 2 uker nå og kjørt 3 ganger i uken.

Men den tar alle bitene, og når den sier den er ferdig så har den klippet alt. Kan hende det blir noen uklipte remser mellom radene i noen av firkantene, men de fleste er uten.

Min har aldri kantklipt, men det blir likevel ganske stygge spor rundt kantledningen. Den følger ofte ledningen for å finne ut hvor den er.

Har 5.7.
 
Oj oj positivt överaskad!
Vilken skillnad på maskin! Fick tillbaka gamla bettan från 2012 86db med ny programvara och ny klippmotor.
Att en mjukvara kan göra sådan skillnad på maskin, gång, ljud, m.m.
1. Den börjar nu att klippa i ena änden av tomten och kör till nästa del av slutet nästan i ett stäck, m.a.o hela tomten i parallell klippning!
2. Klippmotorn eller kniven är helt ljudlös! (var tvungen att kontrollera att kniven gick, jo den klippte allt, men hördes inte.
3. Klipper direkt ifrån start (Även vid tänk/kaliberring)
4. 5.8 build 5137

Avvaktar med mitt lilla projekt med ljudisolering och lager till framhjulen förr att se vad Bosch kommer att hitta på.

Ett par uppdateringar till och lite ny hårdvara som ljudisolerad drivhjul/kåpa och bättre lagring av framhjul, så kan detta bli den maskin som Bosch engång har tänkt sig och som vi konsumenter vill ha.
 
  • Gilla
Martinbj och 2 till
  • Laddar…
Har vi fått oss ytterligare en ny build eller någon mer som har build 5137 ?
Hur länge fick du vänta på din maskin ?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Har vi fått oss ytterligare en ny build eller någon mer som har build 5137 ?
Hur länge fick du vänta på din maskin ?
Fick vänta c.a 7 arbetsdagar
Har nu även upptäckt att den har en slow-start i början på sin klippning.
 
mortimer skrev:
Har vi fått oss ytterligare en ny build eller någon mer som har build 5137 ?
Hur länge fick du vänta på din maskin ?
Jag fick bygge 5167 efter att den var inne för reparation. Med det så började den pipa när den lyftes. Dock fortfarande inget fungerande knapplås...

Innan så hade jag 5.8 4679. Det kom med min 2013 75dB klippare.
 
Redigerat:
INDEGO skrev:
Fick vänta c.a 7 arbetsdagar
Har nu även upptäckt att den har en slow-start i början på sin klippning.
Sorry läste fel jag har också 5167.
 
M.a.o kommer det uppdateringar relativt ofta. Riktigt dåligt att man som kund inte kan uppdatera den, när det enl specen/reklamen står att den har sd-kortplats för uppdatering av mjukvara, men ingenstans att tanka hem den..
 
Nu är jag inte på hemmaplan i Sverige denna veckan, utan utrikes. Men har satt upp ett par webcams spanandes över trädgården, som jag kan monitorera via internet på distans. Jag kan ivf säga att min Indego skött sig hitintills med att starta enligt schema & lyckas docka, samt att klippa kanter varannan gång. Får se om det håller i sig veckan ut.

h/w 04/2013
f/w 5.8 b4679
 
  • Gilla
Hufza
  • Laddar…
dennisson skrev:
M.a.o kommer det uppdateringar relativt ofta. Riktigt dåligt att man som kund inte kan uppdatera den, när det enl specen/reklamen står att den har sd-kortplats för uppdatering av mjukvara, men ingenstans att tanka hem den..
Jo, men står det uttryckt att du som konsument ska kunna uppdatera den på egen hand eller enbart genom serviceverkstaden ? För egen del håller jag helt klart med dig; hade väldigt gärna velat uppdatera på egen hand. Kan inte vara så mycket som kan gå snett.

Indego: 7 arbetsdagar låter ju riktigt bra. Gick den till Danmark också för reparation, genom vilken ÅF ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.