När jag hade lagt garagetältet som en ö med 1cm avstånd mellan trådarna så gíck klipparen dubbla varv runt tältet när den påträffade ön. Jag särade trådarna till 20 cm och nu tillhör tältet den normala slingan och varvningarna har upphört. Testa gärna men kartera om annars blir klipparen vilsen.
 
Bockstensmannen skrev:
Ingen som har koll på hur smal man sätter en "passage" lämpligast, sätter jag ett par cm så kör den runt fontänen väldigt mycket
har enligt bilden dragit ca 2cm mellan kablarna


Alltså på bilden är det dragningen runt brunnen som sedan går via ca 2cm avstånd mellan kablarna runt fontänen. Klipparen fastnar i en bana runt fontänen och har slitit upp spår runt den. Är det bättre att öka upp avståndet mellan kablarna på sträckan mellan brunn och fontän? där är ju inget hinder så jag tänkte smalast möjliga (stod ju minst 1cm)
I någon version av manualen så står det felaktigt ">1 cm". Rätt skall vara "<1 cm", dvs sätter du kablarna med större avstånd än 1 cm så riskerar du att klipparen tror att det är en "kanttråd". Mindre än en cm gör tråden "osynlig" fram till ön.
 
...men det kanske var medvetet? :)....

Att den går ett par varv extra torde väl bara ske i början av inlärningscykeln om man få tro supporten och andra inlägg här (själv har jag bara en veckas erfarenhet)....
 
Jag fick tipset här att sära trådarna till 4cm. Då slutade min Indego att uppvakta dessa öar så mycket som den gjorde när det var 1cm. Sen om det var en tillfällighet eller ej? Men de är ivf fortfarande öar för Indegon eftersom den inte kantklipper runt dem.
 
Bockstensmannen skrev:
Klipparen fastnar i en bana runt fontänen och har slitit upp spår runt den.
Märkligt.
Särskilt för en klippare vars styrka ska vara navigering. Död räkning torde/borde vara grundmuren i dess navigering så att den inte kommer någon vart BORDE den lista ut ganska kvickt, tycker man i alla fall.

Verkar den för övrigt klippa intelligent, eller passar slumpvis fältklippning in bättre som beskrivning? Det verkar som om båda varianterna finns.
 
Dr Ost skrev:
...men det kanske var medvetet? :)....

Att den går ett par varv extra torde väl bara ske i början av inlärningscykeln om man få tro supporten och andra inlägg här (själv har jag bara en veckas erfarenhet)....
Min gjorde så även efter 2 veckor....o då klippte jag 2-3 gånger per dag för att bara testa....sniffa runt öar lärde den sig inte av med.......
 
M J skrev:
Jag har fått lust att sätta någon spårningslogg på den, det vore kul att veta hur dess körplan ser ut över tomten när den klipper. Känner någon till någon sådan manick med gyro/accelerometrar som är tillräckligt exakt för att klara att logga positionsförflyttningarna på en tomt men samtidigt inte är för kostsam? Så att man kan få en "körkarta" hur den har kört över tomten.
Bumpar den här frågan då det nu även vore intressant att jämföra Indegos körplaner med varandra då de verkar skilja sig åt mer nu än vad de gjorde tidigare.
 
Tag, PET tracker for iPhone? Eller ngn annan app?
 
Tänk om man kund ladda ur kartan till en PC. Där rita in nya hinder / ta bort gamla, göra alla inställningarna och ladda tbx in i klipparen....
 
  • Gilla
Hufza
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Död räkning torde/borde vara grundmuren i dess navigering så att den inte kommer någon vart BORDE den lista ut ganska kvickt, tycker man i alla fall.
Hur menar du? Med död räkning märker man ju inte om man påverkas utifrån i fel riktning.
 
Bockstensmannen skrev:
Tag, PET tracker for iPhone? Eller ngn annan app?
Tack för tipset. Du vet inte om den loggar positionen eller pejlar den bara in klipparen för ögonblicket? Och är den tillräckligt exakt? Förstå mig rätt, har ödslat många timmar redan på att testa appar men inte hittat någon som uppfyller kraven för att mappa gräsklipparkörningen, och vill inte behöva gissa mig fram utan vill gärna ha ett tips på något som kan fungera, både vad gäller loggning och noggrannhet...om nu en iPhone går att använda.
(Nej, har inte testat just den, ännu, men ska göra vid mån av tid vid nästa klippning)
 
Waxinator skrev:
När jag hade lagt garagetältet som en ö med 1cm avstånd mellan trådarna så gíck klipparen dubbla varv runt tältet när den påträffade ön. Jag särade trådarna till 20 cm och nu tillhör tältet den normala slingan och varvningarna har upphört. Testa gärna men kartera om annars blir klipparen vilsen.
Att försöka få en lina med 1 cm avstånd till varandra fungerade inte för mig trots att jag följde bruksanvisningen slaviskt. När jag hade 1 cm så vände den. Ändrade avståndet till ca 30 cm och då gick den fint runt ön.
 
Gör inget att den uppfattar den som kanttråd, den följer tråden runt ön och fortsätter sedan på huvudslingan. Fungerar utmärkt
 
Vet inte om just den funkar, men iphone app är nog det att leta efter, iphone har ju G- kraft sensor mm som kanske används i ngn dylik app. Gps är nog för dålig precision.. Har kört en app som heter dynolicios i bilen som funkar riktigt bra med G-kraft sensorn. Men den är för andra ändamål
 
Utvidgade min slinga från 2 till ca 35 cm, karterade om, verkar ha gjort gott problemet med fontän snurrande verkar borta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.