Grymt - tackar - testar as we speak. Iofs det är lite för soligt ute just nu bara ;-) Men med tiden så kommer det nog visa sig....
 
Kan nu bekräfta att jag ÄNTLIGEN fått det fungera som jag vill i basläget. Jättestort tack till hek för hans tips om PLEG/PLC - även om jag inte fick det att lira vid första försöket så har jag nu basfunktionerna på plats. Nu skall jag bara inkludera Google calender (för helgdagsstyrning) och lite annat smått och gått som sol ned/upp osv. Innan jag är klar kommer komplexiteten helt klart öka - men det är ju det jag tycker är kul - när allt bara fungerar som jag vill ;-)

Återigen stort tack hek !!

:wow:
 
Låter bra. Jag är ingen expert på PLEG/PLC men det går att göra mycket utan att behöva programmera lua.
 
Lång tråd det här så ber om ursäkt om jag upprepar något som avhandlats tidigare.

Jag tänkte börja bygga upp ett Z-wavesystem och har inhandlat en Vera Lite. Jag använder även iRule så jag ser fram emot att göra en snygg miljö.

Men jag har blivit varse att det kommer att bli betydligt mer jobb än vad jag räknade med (no kidding!).

Till att börja med när jag kollade eldragningen till strömbrytarna råkade jag förstås ta en av de få där det sitter ett uttag nedanför och där det av den anledningen finns nolla tillgänglig. Majoriteten av brytarna har bara fas och tändtråd, så det blir att dra nolla på massor av ställen från övertapetserade kopplingsdosor...

Men det jobbigaste är att på väldigt många ställen finns det två brytare till samma belysning (trappkoppling?) och det gör ju att Veran kan bli lurad - om man t ex låter Vera tända och den andra brytaren slås om manuellt vet ju inte systemet om att statusen ändrats om inte båda brytarna är z-wave.

Måste båda brytarna i en trappkoppling alltså vara av z-wavetyp? I mitt fall är dessutom ofta den ena brytaren en dubbel-eller trippelvariant.

Jag börjar befara att jag blir tvungen att z-waveifiera nästan varenda brytare, säkert 50 st om man räknar alla...

Hur har ni andra löst trappkopplingarna?
 
Välkommen till tråden och byggahus.

politby skrev:
Till att börja med när jag kollade eldragningen till strömbrytarna råkade jag förstås ta en av de få där det sitter ett uttag nedanför och där det av den anledningen finns nolla tillgänglig. Majoriteten av brytarna har bara fas och tändtråd, så det blir att dra nolla på massor av ställen från övertapetserade kopplingsdosor...
Eller så sätter du pucken i kopplingsdosan istället om den får plats. Så slipper du dra nya trådar.

politby skrev:
Men det jobbigaste är att på väldigt många ställen finns det två brytare till samma belysning (trappkoppling?) och det gör ju att Veran kan bli lurad - om man t ex låter Vera tända och den andra brytaren slås om manuellt vet ju inte systemet om att statusen ändrats om inte båda brytarna är z-wave.

Måste båda brytarna i en trappkoppling alltså vara av z-wavetyp? I mitt fall är dessutom ofta den ena brytaren en dubbel-eller trippelvariant.
Nej du behöver normalt bara en puck. Du måste får ordentlig koll på hur det är kopplat. Parallellkoppla alla brytare över ingången. Brytarena skall vara återfjädrande. Just dubbel-trapp och eventuell kors gör ju saken lite mer komplicerad och är du minsta osäker skall du kalla in en elektriker. Men normalt finns tillräckligt med tråd i väggarna för att lösa detta.
 
hek skrev:
Välkommen till tråden och byggahus.


Eller så sätter du pucken i kopplingsdosan istället om den får plats. Så slipper du dra nya trådar.


Nej du behöver normalt bara en puck. Du måste får ordentlig koll på hur det är kopplat. Parallellkoppla alla brytare över ingången. Brytarena skall vara återfjädrande. Just dubbel-trapp och eventuell kors gör ju saken lite mer komplicerad och är du minsta osäker skall du kalla in en elektriker. Men normalt finns tillräckligt med tråd i väggarna för att lösa detta.
Tack!

Alla mina brytare är monostabila och går nog inte att konvertera (anno 2000) så då blir det att byta. Bättre då att köpa nya med inbyggd Z-wave. Jag köpte 3 Duewi-brytare via eBay för en spottstyver för att ersätta några enkelbrytare, men de är nog inte heller momentana.

Ska börja gå runt och mäta idag. Bra tips att sätta puckarna i kopplingsdosorna, men om jag ändå måste byta en massa brytare så är det ju tråddragning som gäller. Dessutom bekvämare att slippa stå på en stege och ansluta insatsbrytarna. :)
 
@hek

Kollade lite på din sk guide för att logga strömförbrukning, man borde väl kunna göra nått
motsvarande för att logga temperaturer å fuktighet. Eller se hur länge en dörr varit öppen osv
men måste erkänna att jag fattar inte riktigt,,, skulle vilja få till temploggning.

Ingen risk att nån har en guide för detta :)
 
Det är lika enkelt att logga temperaturer eller dörröppning. Du väljer bara andra variabler att logga.

Här loggar jag t.ex.vår pooltemperatur:

config.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pooltemp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om man vill kan man jämföra t.ex. husets strömförbrukning med pooltemperatur. Vår värmepump får jobba en del på förmiddagen för att få upp poolen i rätt temperatur kan man ana från grafen.

pooltempochwatt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Verkar nu som jag fick till det, Fatta inte riktigt va det va som gick snett första gången..
Känns som jag gjorde på samma sett andra gången.. men men ... NU funkar det..

@Hek
Ja det ser ut å dra lite stöm där.... Fast kan tänka mig att det e det värt...
 
Har ett annat problem som jag inte lyckas få till

Jag har gjort 2 scener som ser till å skickar Pugh notfications till mig när huset larmas på/larmas av.
Å detta funkar fint. Men skulle även vilja få till detta när ett larm går.. Vilket borde vara samma princip
som det andra. Mn lyckas inte. Någon annan som kör nått liknande. Iså fall va triggar ni på då??

Kör ett visonic powermax larm. Tacksam för förslag.
 
Jag triggar på "Alarm active" -> "Device: Alarm is active"
Tyvärr verkar denna triggas redan under Entry delay. Men eftersom vi normalt kör keyfobs gör det inte så mycket för oss.

Har du provat att trigga på sirenen (om du har en sådan)?
 
Kör oxå med keyfobs. Å tycker jag gjort rätt. Men får ingen notfications när larmet går.... :(

Å sen under där triggar du då på intruder alarm?

Har tyvärr ingen siren ännu.
 
Ytterliggare en grej jag noterade,

Om man har en fibaro 2*1,5 Kw kan man inte få en graf på portarna separat?
Lyckades bara med den ena, Den andra kom inte upp på samma sätt i datamine
 
Hoffan skrev:
Om man har en fibaro 2*1,5 Kw kan man inte få en graf på portarna separat?
Lyckades bara med den ena, Den andra kom inte upp på samma sätt i datamine
Båda funkar fint för mig. Man måste lägga upp watt i "Enery used" och spara. Ladda om. Tända och släcka lampan. Ladda om ingen. Först nu dyker den upp i datamine.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.