När fungerade din indego?

  • första försöket

    18 Röster 52,9%
  • andra försöket

    3 Röster 8,8%
  • tredje försöket

    2 Röster 5,9%
  • fyra eller mer

    4 Röster 11,8%
  • aldrig, jag lämnade tillbaka den.

    7 Röster 20,6%
  • Antal röster
    34
  • Omröstningen stängd .
ensamgud skrev:
[bild]
Så här ser min tomt ut, svart linje är begr. lina, grönt är gräsyta. Tomten är på ca 1700m2.
Intressant tomt, önskar att jag hade en lika spännande att utmana Indegon med 8)

Den mittersta branta passagen, är det en 1-centimeters tråd ut till ön eller 20-centimeters? Du har inte ett foto som visar hur branta lutningarna är?
 
M J skrev:
Intressant tomt, önskar att jag hade en lika spännande att utmana Indegon med 8)

Den mittersta branta passagen, är det en 1-centimeters tråd ut till ön eller 20-centimeters? Du har inte ett foto som visar hur branta lutningarna är?
Svårt att förmedla på bild då det är en väldigt liten men brant "knöl" i gräsmattan, det är en 1cm kanal ut till ön.

Har precis insett att den säger "Färdig" när tidsfönstret går ut (stod o kollade på displayen idag när det hände) så det är inte alls sökert att den klipper hela min tomt på en dag. Antagligen inte. Men jag är nöjd med resultatet ändå, det är helt klart en utmaning för den. Jag har egentligen inte förväntat mig att den klipper på en dag (tar 3timmar med bensinklipparen pga storlek o layout)
 
Lite resultatbilder efter totalt en hel tomtkörning (tror jag) utspritt på några dagar. Jag är positivt överraskad att gräset blev så kort, jämnt o fint snabbt - trodde det skulle ta några veckor o att man skulle se fler fläckar.

Tomten är långt ifrån optimal med mycket (outmärkta) hinder, stundtals dålig gräsmatta med jord o ogräs o mycket sluttningar, men den fixar det med bravur. Bilden med växthuset visar den lilla backen, svårt att se kanske men den är brant.

IMG_1221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tiny_man och 1 till
  • Laddar…
T
Min klippare v 5.7 har börjat låta högt nu och gjort det i några dagar. Jag mätte upp decibelen med appen sound meter - ljudmätaren på min Samsung Note 2 (GT 7100) och fick 105 db 1 meter bakom klipparen och i samma höjd som klipparen.
Är det nån som har en tyst klippare och Note 2 telefonen som kan mäta och se vad det ligger på normalt.

Jag hade ingen vind eller annat oljud i bakgrunden.

Jag kan även mäta ljudet på en HTC Desire, Samsung Galaxy Ace och HTC Desire C
 
tiny_man skrev:
Min klippare v 5.7 har börjat låta högt nu och gjort det i några dagar. Jag mätte upp decibelen med appen sound meter - ljudmätaren på min Samsung Note 2 (GT 7100) och fick 105 db 1 meter bakom klipparen och i samma höjd som klipparen.
Är det nån som har en tyst klippare och Note 2 telefonen som kan mäta och se vad det ligger på normalt.

Jag hade ingen vind eller annat oljud i bakgrunden.

Jag kan även mäta ljudet på en HTC Desire, Samsung Galaxy Ace och HTC Desire C
Låter den högt för att den gått upp i varvtal eller för att det är skit på knivtallriken (obalans)? Låter den så högt vid ökat varvtal så är det ju en egenskap klipparen har och då kan jag i alla fall känna mig något lurad på dB-märkningen på maskinen. Hur tänker ni andra som har fungerande klippare men en maskin som ökar varvtal och låter som... en grästrimmer?
 
Eriksgatan skrev:
Då har den i genomsnitt klippt 1h47min x 4 och laddat 1h x3 emellan och det blir ju 10h15min vilket stämmer väl med mina egna klockningar. Den klipptiden låter redan väldigt bra med tanke på hur din tomt ser ut med krokar och många hinder att lära in. Man får förstås räkna med att med tiden tappar batteriet kapacitet och då kan man få behöva förlänga tidsfönstret med ännu en laddcykeltid i ett första steg. Angående kantklippning: Ifall du inte redan har läst om det, så fungerar inte "varje gång"-alternativet som står i en del programversioners displayer, utan du får välja "varannan gång" eller "var fjärde gång" för att kantklippningen skall fungera.
Jag har min inställd på kantklippning varje gång och det funkar, (ver 5.7).
 
T
Noppe skrev:
Låter den högt för att den gått upp i varvtal eller för att det är skit på knivtallriken (obalans)? Låter den så högt vid ökat varvtal så är det ju en egenskap klipparen har och då kan jag i alla fall känna mig något lurad på dB-märkningen på maskinen. Hur tänker ni andra som har fungerande klippare men en maskin som ökar varvtal och låter som... en grästrimmer?
Han är ny tvättad och fin, så det borde inte vara obalans. Och något vidare högt gräs har jag inte heller. Och det spelar ingen roll om han går in för laddning och sen ut igen samma ljudnivå ändå.
 
Eriksgatan
Noppe skrev:
Hur tänker ni andra som har fungerande klippare men en maskin som ökar varvtal och låter som... en grästrimmer?
Tja, det var inte något att fundera på. Den åkte raka spåret till Danmark samma dag.
 
Eriksgatan
Amiga4000 skrev:
Jag har min inställd på kantklippning varje gång och det funkar, (ver 5.7).
Det är bra. Vilken build har den?
 
Eriksgatan skrev:
Tja, det var inte något att fundera på. Den åkte raka spåret till Danmark samma dag.
Du som har haft de flesta versionerna hittills, vad är din subjektiva uppfattning om ljudskillnader? Mellan 86db och 78db skrev du att det bara var märkningen som skiljde, men hur är det med 75db? Är den tystare än de tidigare? Går den på lägre driftsvarvtal än tidigare? När den ökar varvet, hur är den då i jämförelse?
 
Eriksgatan
M J skrev:
Du som har haft de flesta versionerna hittills, vad är din subjektiva uppfattning om ljudskillnader? Mellan 86db och 78db skrev du att det bara var märkningen som skiljde, men hur är det med 75db? Är den tystare än de tidigare? Går den på lägre driftsvarvtal än tidigare? När den ökar varvet, hur är den då i jämförelse?
På de tre dagar jag följde denna 75dB/3900rpm-maskin blev det både himmel och helvete. Den allra första tiden (1 dag ungefär) lät den lika mycket som de två tidigare men vid en lägre frekvens pga. motorns lägre maxvarvtal. Jag tyckte då att de äldre maskinernas ljudbild totalt sett var bättre och blev rätt besviken. Plötsligt en dag så såg jag klipparen köra omkring i sitt karakteristiska klippmönster utan att jag kunde höra klippmotorn på håll och tänkte att OK, så nu var väl klippmotorn sönder då. Endast hjulmotorerna kunde höras. Men när jag gick nära och studerade den såg jag att gräs virvlade ut längs kanten... Wow, liksom, nu klipper den ju riktigt tyst, tack Bosch! Detta varade nog fram till laddning och även i början av nästa klippning. Det kan ha varit så (men jag är inte alls säker) att oljudet började när den kom till ett område med lite längre gräs. Oljudet är mycket högre än någon 86dB/78dB-maskin och jag kan med öronen säkert säga att det överstiger märkningens 75 dB, dvs. klipparen är felaktig. Grästrimmerljudnivå som någon sade, är en bra liknelse. Oljudet upphörde sedan aldrig trots flera timmars körning och ett par uppladdningar. Jag skulle ändå lämna in den pga. att den tog in fukt i displayen som gjorde den oläslig så jag brydde mig inte om att göra några fler experiment på den, utan ville få den utbytt så fort det gick. Det var hur som helst ingen "obalans" pga. gräsklipp som orsakade oljudet, oljudet var konstant. Och de äldre klipparna hade tumtjockt med gräs fastklibbat hela tiden utan några som helst problem, jag gjorde aldrig rent undertill på dem, utöver att jag kontrollerade att knivbladen pekade utåt. Och nu har jag väntat i 12 dagar (eller i 14 månader på en fungerande Bosch-klippare om man räknar från när jag lade handpenning på den första... ).
 
Redigerat:
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Och nu har jag väntat i 12 dagar (eller i 14 månader på en fungerande Bosch-klippare om man räknar från när jag lade handpenning på den första... ).

Är lite i samma väntan, och då kommer min 4:e maskin!!!!
 
Förhoppningsvis kan mina erfarenheter svara på en del frågor och förklara lite hur den verkar vara tänkt att fungera. Jag tycker det verkar som att vissa har lite orimliga förhoppningar runt hur klipparen ska fungera, delvis är det helt klart Bosch fel med tanke på de reklamfilmer och reklamblad de delat ut.

Troligtvis så gjordes dessa av en grupp människor medans maskinen byggdes och programmerades av en annan med målet att få ut allt på samma gång, effekten blir (som i många andra fall) att det inte riktigt matchar. Detta är givetvis inte bra och resulterar i många missnöjda kunder och missnöjet sprider sig på forum som detta och skapar en negativ bild av produkten.

Så, hur beter sig då en klippare som fungerar?

Jag köpte min på Hornbach under "priskriget" till ett pris jag inte kunde motstå. Har haft ögonen på denna intressanta produkt ett längre tag och slog alltså till.

Här kommer en skiss över hur trädgården ser ut:
skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt: Gräs
Svart: Byggnader och hinder som inte går att köra runt
Orange: Öar
Grått: Grus
Brunt: Stenplattor

Första installationen jag gjorde var att dra slingan runt den stora gräsplätten till höger och runt alla öar där. Till installationen krävdes ca 200m slinga. Basstationen placerades uppe i vänstra hörnet med två meter rakt in till laddstationen och ca 20m rakt på baksidan, jag fuskade lite och har två öar inom 3m och det fungerar men är inte optimalt då den ibland gärna körde in i dessa under första dagarna innan den fått ordning på kartan.
Karteringen gick bra, hittade en del gropar i den ojämna gräsmattan som var för djupa så dessa fick fyllas i med ny jord. Basplattan stod inte helt plant så ibland så missades laddpinnarna men efter att underlaget jämnats till var det aldrig några problem.
Jag gjorde den första installationen på fredagen och den fick köra hela dagarna lördag och söndag. I början så körde den mest runt, följde slingan runt alla öar två varv och gick ofta ut till kantslingan och följde den. Ibland kunde den klippa en lite yta för att sedan irra runt igen. Men jag hade tålamod och lät den köra runt som den ville och efter några dagar så la den mer och mer tid på klippning och till slut nästan ingen tid alls på att irra runt utan att klippa. Under tiden den irrade runt så gick den ofta till laddstationen och sparade kartan för att sedan gå ut och irra runt igen.

Nästa steg i installationen var att dra slinga även runt den vänstra gräsplätten. I detta skede så fanns inte stenplattorna utan jag lät Indegon köra över gruset vid karteringen som även denna gång gick bra. Reset av kartorna var lite märkligt, Indegon blev väldigt seg efteråt och ville inte kartera men efter att ha tagit ut nyckeln någon minut och sedan startat om den så gick det dock fint.
Den klarade gruset med lite hjälp men så snart den försökte svänga så grävde den ner sig och fastnade. Min plan var dock att själv bära klipparen till den vänstra delen när det var dags att klippa där, så det var inga problem. Jag la ut ett fast hinder som hindrade den att köra ut på gruset men den blev knäpp av detta. Körde runt i cirkel och krockade med den gång på gång alternativt backade en liten bit och körde in i den igen bara för att upprepa. Efter ett tag så stannade den och bad mig flytta hindret från slingan.
Jag hade hoppats på att det skulle gå att bara lyfta över den vid behov men den visste att det fanns outforskat gräs på andra sidan och ville dit helt enkelt.

Så, hittills sista delen av installationen blev att lägga ut stenplattor som den kunde köra över. Plattorna är totalt 1m breda och slingan ligger ca 25cm från kanten, alltså ca 50cm mellan slingorna. Jag körde så även när det var grus och det verkade inte störa så jag chansade.
Nu används ca 350m tråd.

Karteringen gick bra, men samma "krångel" vid reset av kartorna men att starta om den genom att ta ut nyckeln nån minut löste detta även denna gång.
Även denna gång så irrade den runt i några dagar innan den började klippa ordentligt. Och vid det här laget så var gräset rejält långt och tjockt på den vänstra delen som jag inte klippt ännu. Lätt över 20cm långt.. och tjockt. Det var lite tungt att svänga i det tjocka gräset men den körde aldrig fast och även klippningen gick bra när den väl kom igång ordentligt med det! Imponerande!

Det stämmer väl att den varvar upp knivtallriken när motståndet från gräset är stort och ibland men oftast inte så varvar knivarna ner efter ett tag. Ljudet blir såklart högre under den här tiden, ganska jämförbart med en dammsugare. Visst, det låter.. men jag kan leva med det. Som jämförelse så har grannen en Stiga och de låter ungefär lika mycket när knivarna går på lågvarv. Föredrar dock Indegons ljudbild av dessa två. Högvarvet har allteftersom gräset blivit bättre klippt blivit alltmer sällsynt och jag får ofta leta ett tag efter Indegon när den är ute och kör, jag hör den långt ifrån alltid.

Slingans avstånd till hinder har jag korrigerat, vid längre raktsträckor är jag nere i ca 25cm vilket funkar fint. Ska man göra en ö runt typ en pinne så är det dock bättre att gå upp till 40cm i mitt tycke då den svänger väldigt snävt annars. 30-35cm är lagom vid mindre kurvor.

Klipptiden verkar ligga runt 1½ timme och laddtiden på under en timme, när den irrar runt utan att klippa är den ute en bit över 2 timmar.

Allt är inte perfekt med denna klippare, men hade Bosch varit tydligare och mer korrekt i manual och reklam så hade nog många varit nöjdare. Främst krävs det tålamod att låta den irra runt i början innan den lärt sig tomten, efter det klipper den riktigt effektivt och fint.

Tillägg:
Kantklippningen verkar inte heller fungera helt som väntat, har aldrig sett den följa hela slingan klippandes någon gång. Däremot så kan den klippa kortare delar ibland vilket får till följd att hela slingan till slut blir kantklippt.
 
Redigerat:
Hur ofta låter ni era maskiner köra?
Min maskin kör klart mina 360kvm på ca 4h körning inkl laddning.

Har läst att det ska vara bra för gräset att vila lite mellan klippningarna.
Har idag ställt in klipp mån, ons, fre, söndag 6h/gång tycker ni man kan gå ner ytterligare eller är det bättre att den går ofta?

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.