injonil; du är inte speciellt trevlig i ditt språk.
 
Och du är inte speciellt korrekt i dina faktautlåtanden.
 
Här är min kalkyl på utbyggnad 35kvm byggyta 1,5-plan plus källare. Det ingår ett badrum i bygget. Vissa siffror är medvetet något för höga medan andra siffror har visat sig vara lite snålt tilltagna, men kalkylen står sig ganska väl till slut ändå.

Ska väl tillägga att vissa priser är Blocket-priser.

Kantelement, armering, murblock källare, murbruk etc 22 000
Cellplast 2 000
Grävning, makadam, fiberduk, paddning 30 000
Betong, 4m3 8 000
Stålbalk HEA240 2 000
Dränering + isolering källare 4 000
Takpannor 1 000
Takstolar 8 000
Isolering, 38m3 15 000
Fönster 5st 10 000
Värmesystem 10 000
Eldragning inkl material 20 000
Gips, OSB, byggplast 5 000
Ytterpanel, knutbrädor, vindskivor etc 5 000
Innerdörrar, 4st 4 000
Takplåt, hängrännor etc 3 000
Stomme, reglar, syll etc 5 000
Bjälklag, 77m 3 000
Golvspån, 50m2 4 000
Fästelement, balkskor, spik, skruv etc 2 000
Råspont, takpapp, läkt, vindskivor, underbrädor etc 4 000
Limträbalk bärande innervägg, 90x315, 5m 2 000
Färg fasad 2 000
Garageport 7 000
Avloppsdragning badrum 1 000
Tätskikt, våtrumsskivor etc 5 000
Kakel, klinker badrum 40kvm 8 000
Toalettstol, duschhörna, tvättställ etc 9 000
Tapeter, färg väggar/tak 4 000
Parkettgolv, 50m2 8 000
Innertak, 60m2 6 000
Socklar, smygar, lister etc 3 000
Diverse övrigt 28 000

Summa 250 000
 
Redigerat:
Om man skulle bidra med nått till TS ... Jag eller vi heter det väl, har jag fått höra... Köpte färdig utsida på huset 200kvm boyta i 2 fulla plan, plus skivor(gips+osb) reglar till innerväggar +lister smygar följde med av ett husföretag som ägs av goda vänner till mig resten har jag ordnat själv... Typ samma "utrustning" som "Gabbe" dock egensågat virke till ett garage på 70kvm och 5m port detta till en kvm kostnad på ca 10000kr/kvm då är allt gratis arbete, lite vvs har jag hyrt in, inkopplingar och sånt. Alltså det är mycket jobb men jag älskar å bygga på fritiden fast jag arbetar som målare på dagtid, och det är viktigt att man har lite driv i sig om man ska klara av och kämpa sig i genom ett så stort projekt som det är! Men lite jävlar anamma och många olika småa mål så får man ett avslut på det mesta!
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Nja, det handlar inte om avundsjuka (hur man kan få det till det?) utan om att vara seriös. Jag har koll på världen utanför. Ett par exempel
Ni räknar då på arbetskostnad med 0 kr tim?
Arbetskostnad + omkostnader är ju en stor del av produktionskostnad sen vill ju en entreprenör även tjäna några procent.
Exempel utan moms!
170 träregelvägg
Material 420:- /m2
Arbete: 315 :-/m2
Omkostnader 793:-/m2
Ställning 200:-/m2
Men visst, så var det ju. Ni hade det mesta gratis.
Vad menar du med detta?
 
Snailman
jag antar att alla som bygger för kring 5k /kvm bygger typ ett och ett halvt plan, bygger man enplans så blir ju plattan dubbelt så stor, och bara materialet till den tror jag kostade mig minst 1000kr /kvm

takstolar 250kr /kvm
 
Redigerat:
Snailman skrev:
jag antar att alla som bygger för kring 5k /kvm bygger typ ett och ett halvt plan, bygger man enplans så blir ju plattan dubbelt så stor, och bara materialet till den tror jag kostade mig minst 1000kr /kvm

takstolar 250kr /kvm
Det kanske finns en del att spara på att bygga 1½-plans, men det är inte så enkelt som många tror: "1½-plans är dubbelt så stort hus till samma pris". Det övre planet drar med sig många kostnader som kanske förtar besparingen man gör på plattan. Jag har fått intrycket att 1½-plans är något man tvingas till pga begränsningen i tillåten byggyta snarare än nåt man väljer för att man verkligen vill.

Men det är risk att råden spårar ur om vi ska börja diskutera 1-plans vs 1½-plans. Starta heller en ny tråd i så fall.
 
Jag vill förtydliga att man inte får dubbelt så mycket boyta i ett 1.5 plans hus, hela övervåningen räknas inte som boyta pga snedtaken.

I mitt fall får jag ca 45 av 125m2 övervåning som räknas som biyta, och den biytan har jag faktiskt inte tagit med när jag beräknat kostnaden /m2.
Kanske kan tyckas konstigt eftersom även verkstaden (som jag tog med i beräkningen) räknas som biyta, men jag hade helt enkelt glömt att vi får ytterligare 45m2 biyta uppe.

Om jag även räknar in biytan på övervåningen så blir totala byggkostnaden drygt 4500kr/m2.
 
Gör allt själv förutom el vvs grävning o plåtslageri. Bygger för 12000 per kvm inkl tomt o alla avgifter. 230 kvm hus plus 70 kvm varmgarage. Påkostat material som aluzink bandtäckt tak. Stora fönsterpartier. Inslag av cederträ i panel mm. Uppskattat egen tid nedlagt när det klart ca 3500 tim
 
seniorkonsult skrev:
Nja, det handlar inte om avundsjuka (hur man kan få det till det?) utan om att vara seriös. Jag har koll på världen utanför. Ett par exempel
Ni räknar då på arbetskostnad med 0 kr tim?
Arbetskostnad + omkostnader är ju en stor del av produktionskostnad sen vill ju en entreprenör även tjäna några procent.
Exempel utan moms!
170 träregelvägg
Material 420:- /m2
Arbete: 315 :-/m2
Omkostnader 793:-/m2
Ställning 200:-/m2
Men visst, så var det ju. Ni hade det mesta gratis.
Vad är det här för siffror? Var kommer de ifrån?
 
seniorkonsult skrev:
Omkostnader 793:-/m2
Shit! Jag tyckte jag räknat jäkligt noga på kostnaden för att regla upp mina väggar, men jag har helt missat omkostnadsposten på 793kr/m2... Detta kommer bli dyyyrt...:(
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
De kostnader jag specade var ett exempel för att visa hur en kalkylkostnad för en entreprenaddel ser ut. För att ha en jämförelse för de duktiga prisjägare ovan som bygger. Då kan ni ju se hur mycket ni sparat. De flesta som bygger själv tycks inte ha några kostnader för avfall, bränsle, transporter, bygglov, kontroll mm.
Omkostnadpålägg som angivits är en post i entreprenadförfarandet, finns naturligtvis inte när man själv sköter allt. Jo, vissa av dessa kostnader har ni ju även om de inte kommer med i er redovisning.
Dessa posters kostnader brukar vara: arbetsplatsomkostnader (APO) är sådana kostnader som inte går att föra direkt till en viss byggdel. Arbetsledning och maskiner samt bodar utgör normalt de tyngsta posterna. Vidare tillkommer kostnader för städning av bodar, kostnader för byggplatskontor, tillfällig elförsörjning, snöröjning, inhägnad mm. på arbetsplatsen. :rolleyes:
 
Redigerat:
andersmc; siffrorna kommer från sektionsfakta ett år gammal utan moms. Och som jag skrev tidigare som jämförelse vad det kostar som entreprenad.
 
seniorkonsult skrev:
De kostnader jag specade var ett exempel för att visa hur en kalkylkostnad för en entreprenaddel ser ut. För att ha en jämförelse för de duktiga prisjägare ovan som bygger. Då kan ni ju se hur mycket ni sparat. De flesta som bygger själv tycks inte ha några kostnader för avfall, bränsle, transporter, bygglov, kontroll mm.
Omkostnadpålägg som angivits är en post i entreprenadförfarandet, finns naturligtvis inte när man själv sköter allt. Jo, vissa av dessa kostnader har ni ju även om de inte kommer med i er redovisning.
Dessa posters kostnader brukar vara: arbetsplatsomkostnader (APO) är sådana kostnader som inte går att föra direkt till en viss byggdel. Arbetsledning och maskiner samt bodar utgör normalt de tyngsta posterna. Vidare tillkommer kostnader för städning av bodar, kostnader för byggplatskontor, tillfällig elförsörjning, snöröjning, inhägnad mm. på arbetsplatsen. :rolleyes:
Ok, då gör jag ett försök till att förklara att de kostnader vi haft i vårt bygge är inräknade i de siffror jag redovisat här. Om du nu själv byggt tre hus, eller det räcker förvisso med att sköta sin privatekonomi, så borde du veta att man inte kan trolla bort kostnader.
Avfall får vi (som privatperson) kasta gratis här, dock kostar det ca en liter diesel att köra till avfallsstationen. Elen på byggplatsen har kostat ca 4000kr under det året vi byggt. Kostnaden för inköp av en 20 fots container är oxå inkluderad i mina siffor. Något kontor har vi naturligtvis ej haft på byggplatsen, och några kostnader för städning och snöröjning har vi inte heller haft.

Men dina "kostnader från verkligheten" är ändå lite intressant även i denna tråden, för det visar tydligare än någonsin hur mycket man faktiskt kan spara på att bygga själv.
 
Ta inte illa upp. Det var just så jag menade-en jömförelse är alltid bra. Du och någon till här har gjort ett fantastiskt jobb på pengaspararvägen. Det beundrar jag er för. Det är ju så at tden bästa affär man kan göra när man bygger hus är att ta tjänstledigt ett ½-år om man har möjlighet förutsatt att man utnyttjar tiden.
Ha ett skönt firande. Hoppas du har varmt även i Y-län.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.