När fungerade din indego?

  • första försöket

    18 Röster 52,9%
  • andra försöket

    3 Röster 8,8%
  • tredje försöket

    2 Röster 5,9%
  • fyra eller mer

    4 Röster 11,8%
  • aldrig, jag lämnade tillbaka den.

    7 Röster 20,6%
  • Antal röster
    34
  • Omröstningen stängd .
Har schemalagt nu för första gången, satte den på 17-21 nu ikväll. Kl 21.12 höll den fortfarande på. Ska den sluta vid exakt angiven tidpunkt? Jag tryckte Stopp nu och Till bas. Förhoppningsvis snappar den upp att den ska ut o klippa vid 9 imorgon.
 
Det reddes ut i den förra tråden; den klipper tills den blir färdig med hela gräsmattan, eller tills tidsfönstret tar slut, beroende på vilket som inträffar först. Blir den inte färdig med hela gräsmattan så fortsätter den där den var på samma klippning vid nästa klipptillfälle. Så är där bara en liten bit kvar nu så klipper den bara den lilla biten imorgon och parkerar sig sedan. Vill du att den ska börja på en ny klippning nästa gång så kan du starta klippningen manuellt mellan fönstren och låta den "köra klart". Bäst är att ha fönstret tilltaget så den hinner med en hel klippning och aldrig behöver avbryta "mitt i" tycker jag, då har man alltid en nyklippt jämnlång gräsmatta efter varje klipptillfälle.

EDIT: Missade att din "gick över tiden", det ska den inte göra. Startade den själv kl. 17 eller startade du den manuellt?
 
Redigerat:
Min har alltid gått över tiden, har trott att den är programmerad så att den inte går ut efter fönstret, men om den håller på att klippa så kör den tills batteriet är slut eller det är färdigklippt.
Men går era in klockan nio om fönstret slutar då?
 
Det kan ha blivit nåt konstigt, för under tiden jag schemalade ville den ut o klippa. Då tryckte jag Stopp o sedan fortsatte med schemat. När schemat var klart satte jag det som aktivt o tryckte sedan på Klipp. Det kanske räknades som manuell start då?

så jag startade den själv.
 
Någon som har något bra tips på rengöring? Speciellt nu i början när den tar med sig mycket gräs vid klippningarna. Vatten ska man ju undvika.

Funderar på att köra med komprimerad luft (typ Biltema), har använt detta innan vid "dammiga" o svåråtkomliga ställen och brukar vara väldigt snabbt och effektivt. Borde räcka med att tippa runt den o blåsa bort all skit. Vad tror ni?
36-520_l.jpg
 
Granfot skrev:
Min har alltid gått över tiden, har trott att den är programmerad så att den inte går ut efter fönstret, men om den håller på att klippa så kör den tills batteriet är slut eller det är färdigklippt.
Men går era in klockan nio om fönstret slutar då?
Har inte kört på schema så länge, och bara första testerna med tidsfönster som inte räckte till. Då noterade jag bara efteråt att den ställt sig i laddaren innan den kört färdigt. Startade den manuellt och då klippte den resterande på under tio minuter och återvände sedan till basen samtidigt som den meddelade i fönstret att den var färdig. Kan inte utesluta att min uppför sig likadant som din, det är möjligt att den fortsätter med körningen tills den kommer till laddstationen, och att det är först då den ska gå ut igen som den kollar mot tidsfönstret. Vet inte, har inte övervakat den när tiden har gått ut, och nu har jag tidsfönster satta som räcker till för hela tomten så den kör aldrig så länge.
 
Ang rengöring av maskinen... det är ju ändå en robot som ska sköta sig i princip helt på egen hand, ska ju inte behöva rengöra den varje dag. Då tappar man ju vitsen med en robot till sist. Nej, 1 gång i månaden på sin höjd ska räcka.
Man skaffar ju inte sig en robot för att få mer att göra med gräsklippningen....
 
  • Gilla
ensamgud
  • Laddar…
M J skrev:
Har inte kört på schema så länge, och bara första testerna med tidsfönster som inte räckte till. Då noterade jag bara efteråt att den ställt sig i laddaren innan den kört färdigt. Startade den manuellt och då klippte den resterande på under tio minuter och återvände sedan till basen samtidigt som den meddelade i fönstret att den var färdig. Kan inte utesluta att min uppför sig likadant som din, det är möjligt att den fortsätter med körningen tills den kommer till laddstationen, och att det är först då den ska gå ut igen som den kollar mot tidsfönstret. Vet inte, har inte övervakat den när tiden har gått ut, och nu har jag tidsfönster satta som räcker till för hela tomten så den kör aldrig så länge.
Har mailat Bosch support o frågat hur detta fungerar.
 
T
Jag har 16cm överlapp på min och hittills verkar det funka. Men då klipper jag mån tis tors fre och sön. Så jag hinner inte se så mycket oklippta remsor
 
Redigerat:
T
M J skrev:
Använder du en HILTI när du bygger Bosch-hus!?

;)
Nåt måste juh bli bra på första försöket :D
 
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
Idag stod det "Färdig, åter till basstationen" i displayen. Antar att det betyder, efter 4 dagar med några få timmar klipp per dag, att den avverkat hela trädgården.

Ca 7 timmar har den kört, totalt sen jag köpte den. Ska bli spännande o se om den börjar från scratch imorgon o hinner med hela på en dag. Enbart lågvarv hela tiden idag, den har nog fått ner höjden på gräset nu.

såg "riktig" intelligens på den idag då den navigerade utan att vara på begränsningslinan förbi ett träd o lade sig i linje med en oklippt yta o började klippa. Såg riktigt coolt ut!
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
ensamgud skrev:
Idag stod det "Färdig, åter till basstationen" i displayen. Antar att det betyder, efter 4 dagar med några få timmar klipp per dag, att den avverkat hela trädgården.

Ca 7 timmar har den kört, totalt sen jag köpte den. Ska bli spännande o se om den börjar från scratch imorgon o hinner med hela på en dag. Enbart lågvarv hela tiden idag, den har nog fått ner höjden på gräset nu.

såg "riktig" intelligens på den idag då den navigerade utan att vara på begränsningslinan förbi ett träd o lade sig i linje med en oklippt yta o började klippa. Såg riktigt coolt ut!
7h klippning inkl laddning ? Isåfall bör det innebäar att du kan sätta tidsfönstret till 8h varje dag(för att få lite marginal); t.ex 8-16.00 och då ha en fullt färdigklippt gräsmatta efter det tidsfönstret ? Eller om man vill dela upp det den passet på dagen till 7-11 samt 16-20.00 (beroende på hur lång laddningscykeln är också)

Kl 7-11.00:
Klippning 1,5h
Laddning 1h
Klippning 1,5h

16-20.00:
Klippning 1,5h
Laddning 1h
Klippning 1,5h
 
Redigerat:
mortimer skrev:
7h klippning inkl laddning ? Isåfall bör det innebäar att du kan sätta tidsfönstret till 8h varje dag(för att få lite marginal); t.ex 8-16.00 och då ha en fullt färdigklippt gräsmatta efter det tidsfönstret ? Eller om man vill dela upp det den passet på dagen till 7-11 samt 16-20.00 (beroende på hur lång laddningscykeln är också)

Kl 7-11.00:
Klippning 1,5h
Laddning 1h
Klippning 1,5h

16-20.00:
Klippning 1,5h
Laddning 1h
Klippning 1,5h
429min run time, 238min charge time. Så exkl laddning. Jag hoppas att den startar på schema imorgon bitti, ska låta den köra ett 10-timmars fönster o se om den hinner klart hela och vad run time står på då. Borde gå lite snabbare framöver då den hittar bättre. Fixar den hela på en dag ska jag låta gräset vila varannan dag.

I övrigt funkar den fortfarande jättebra, inte sett kantklippning än (men den har bara tagit tomten en gång). Har 2013 laddstation o SW 5.8, minns ej build men 04 nånting.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser min tomt ut, svart linje är begr. lina, grönt är gräsyta. Tomten är på ca 1700m2.
 
Eriksgatan
ensamgud skrev:
inte sett kantklippning än (men den har bara tagit tomten en gång).
Då har den i genomsnitt klippt 1h47min x 4 och laddat 1h x3 emellan och det blir ju 10h15min vilket stämmer väl med mina egna klockningar. Den klipptiden låter redan väldigt bra med tanke på hur din tomt ser ut med krokar och många hinder att lära in. Man får förstås räkna med att med tiden tappar batteriet kapacitet och då kan man få behöva förlänga tidsfönstret med ännu en laddcykeltid i ett första steg. Angående kantklippning: Ifall du inte redan har läst om det, så fungerar inte "varje gång"-alternativet som står i en del programversioners displayer, utan du får välja "varannan gång" eller "var fjärde gång" för att kantklippningen skall fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.