Jag är lite osäker på om du kan köra mer än två pass a 3h per dag. TROR att du måste sätta en tid för fösta passet och en tid för andra passet. Har själv inte experimenterat så mycket utan kör 2h timmar på förmiddagen och 2h timmar på eftermiddagen, och då finns utrymme att öka tiden om det skulle finnas behov.

Men som sagt, är inte helt säker på det...
 
sergeant skrev:
Default är höger. Sålunda spenderar den 98% av tiden i det skuggade stora området. Resten har den varit inne på två gånger på en vecka.
Två gånger på en vecka låter märkligt lite, särskilt som du säger att den startar 50% av gångerna i den zonen. Dvs du har bara startat 4 gånger på en vecka?

Den verkar som sagt ha en förkärlek åt högersvängar, men den ska byta var 30 minut (om den inte tvingas till byten ändå). Gissar att ideen är att den ska "skruva" sig iväg åt ena hållet för att sedan "skruva" sig i väg åt andra hållet. Själv tycker jag nog att den kunde byta liiite oftare.

I värsta fall får du göra en knyck på begränsninglinan så att klipparen får svårare att hitta ut från zon 2 enbart med hjälp av slumpen, men då får den ju också svårare att hitta dit förstås.
 
Ardeby skrev:
Hej Boltis & co!
Har precis införskaffat en 520 och håller på att installera den. Funderar över hur laddstationen ska/får placeras. I instr.boken verkar det ju som att den ska stå "gränsle" över kabeln parallellt med klippområdet. Men i en tidigare fråga hade ju någon gjort som en parkeringsficka 90 gr mot området och det verkade ju funka? Då var ju Boltis angelägen om att se till så att huset inte riskerar bli påkört under klippning. Hur undviker man detta om man monterar den som jag uppfattat det enligt instr.boken där det f ö inte står något om detta? Vilket är att rekommendera om man kan välja?

Tacksam för lite coaching.

Magnus
För att skydda huset brukar jag göra enligt bild..
 
  • uploadfromtaptalk1369428680852.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att sätta i ett extra batteri kan du öka klipptiden / pass men inte klipptiden totalt per dygn. Detta regleras/spärras i programvaran. Detta gäller 520. Sätter du däremot ett extra batteri i 523 modellen kan du om du har tur dubblera tiden. Ca 4-5 h per pass och begränsas inte på samma vis. Har du däremot problem med att din 520 knappt orkar tillbaka till laddningsstationen om du har stora ytor kan ett extra batteri göra att du blir kvitt dessa problem..
 
Ett litet uttalande: Tack för alla pm med frågor osv gällande dessa maskiner. Däremot har jag inte tid, ork och möjlighet att svara på alla frågor. Jag skriver i trådarna när jag kan och hinner, men jag vill ha lite fritid också. Prata gärna med er lokala åf, om dom inte kan svara direkt ge dom chansen att ivf ta reda på svaret. Jag hjälper givetvis till så mycket som möjligt, men ta inte illa upp ifall svar dröjer. :) tack på förhand
 
  • Gilla
Nonkan och 1 till
  • Laddar…
sergeant skrev:
Hejsan.

Har stora problem med min Autoclip 520. Klipper bra med fin framkomlighet men klippmönstret är ju uselt. Den svänger bara åt ett håll tills det att den fastnar och tvingas svänga åt det andra hållet. Då svänger den bara år det hållet (svänger bara åt ett hål på alla klipp jag sett)). Default är höger. Sålunda spenderar den 98% av tiden i det skuggade stora området. Resten har den varit inne på två gånger på en vecka. Klipparen skall klara 1900kvm men är ju inte nära att klara min matta på 600kvm. Släpper den i de mindre områdena men den hittar snabbt där ifrån för att inte komma tillbaka. Uselt!!! Behöver klippa i alla fall två gånger i veckan och nu ser stora delar ut som en åker/äng.

Kan man ändra så att den slumpar om den svänger vänster eller höger. Det hade fungerat mycket bättre.

Tips, för som det är nu fungerar det inte alls.


MVH
///Henrik
Har inte hunnit få så jättemycket erfarenhet av min klippare än, men har försökt att få till en bra arbetsfördelning i klipparens arbetsområden genom att justera procentsats och avstånd.
Som din bild ser ut, så skulle jag nog programmera det område som du har som zon 2, som zon 1 ist och en yta på 40 %. Området där laddstationen är, räknas väl då som huvudområde och bör då indirekt få ytan 60%.
Jag upplever det som att min klippare behöver ett antal klippningar för att " läsa" in ytorna, för att sedan göra en lämplig arbetsfördelning.
 
Ikväll kommer förhoppningsvis min svåger ner för att installera en 520 åt oss :) Ser grymt mycket fram emot att slippa klippa delar av tomten! Blir fortfarande en 500 kvadrat kvar att köra för hand. Där har vi orkideäng som vi inte vill meja ner med en robot.
 
Oh yeah! :D
 
  • 1369587785077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min 523 stänger av kniven, sen åker den runt och studsar precis som vanligt men utan att klippa, någon som vet varför eller har samma problem? Tänkte om det kunde vara så att den lär sig tomten. Tycker den funkar bra annars, tuggar i sig högt gräs och missar inte mycket.

Någon som har länk där man kan köpa extra batteri samt något larm man kunde montera på den?
 
En till fråga, om man skarvar kabeln i marken och skarven tar in vatten med tiden. Får man då signalfel? Eller blir det bara sämre signal. Vad använder ni som jobbar med att lägga ner tråden för skarv?
 
Min svåger installerade åt mig (han är ÅF) och han använde några smidiga kopplingar som var fyllda med fett. Man klämde bara ihop dem med tång. Det kan ha varit Husqvarnakopplingar eftersom han säljer även dem.
 
BiFuel skrev:
Min svåger installerade åt mig (han är ÅF) och han använde några smidiga kopplingar som var fyllda med fett. Man klämde bara ihop dem med tång. Det kan ha varit Husqvarnakopplingar eftersom han säljer även dem.
3M-kopplingar som finns på bl.a. Elfa. Väldigt smidiga och idiotsäkra.
 
Nu har man införskaffat en 520 istället för en 325a :) Hoppas att det kommer att gå bra.
Har några frågor till er alla kunniga här inne på forumet att ställa innan själva installationen påbörjas.

1, Jag har en idé att placera klipparen ganska långt ifrån fasaden. Då uppkommer frågeställningen beträffande sändning och transformatorlådorna som följer med i paketet. Är det ok att dra en 30 m lång elkabel från huset bort till utrustningen som hör till klipparen och i sådant fall går det att placera utrustningen i ett närliggande träd?

2, Hur plant måste jag ha det i det området där laddstationen är placerad? Måste det vara 100% plan yta vilken jag måste iordningställa eller är det ok med svag/pytteligen lutning?

3, Exakt vad menas med klippzoner?

Tack på förhand :)

Mvh

Z
 
nr1 Som elektriker tycker jag att dra en 30 m gummikabel känns dumt, bättre gräva ner en kabel och installera ett fast uttag som ligger över en jordfelsbrytare. Men visst funkar det med 30 m gummikabel.
Utrustningen skulle jag montera i en tät låda i ditt fall, den tål inte att det regnar direkt på den. Har ingen tät klassning.

nr 2 Jag har lite lutning uppåt där min står, det som händer är att den slirar inne i sitt bo och inte orkar dra sig in under skenorna som trycker mot laddknopparna. Jag har lagt lite grepptape på plastgolvet så var det löst. Funkar säkert med annat som gör att hjulen får fäste.

nr 3 Lämnar jag åt andra. Men som jag förstått är det för att klipparen enklare ska navigera till alla delar av din tomt. Tex om du har 3 zoner kan du välja att de prioriterar dem tex 33% var och då följer den tråden till den zonen den valt att klippa och startar sen sin rundvandring där. Du ställer in hur många meter den ska följa linan innan den är i zonen samt om den ska gå mot eller medurs.
 
Henke-el skrev:
nr1 Som elektriker tycker jag att dra en 30 m gummikabel känns dumt, bättre gräva ner en kabel och installera ett fast uttag som ligger över en jordfelsbrytare. Men visst funkar det med 30 m gummikabel.
Utrustningen skulle jag montera i en tät låda i ditt fall, den tål inte att det regnar direkt på den. Har ingen tät klassning.

nr 2 Jag har lite lutning uppåt där min står, det som händer är att den slirar inne i sitt bo och inte orkar dra sig in under skenorna som trycker mot laddknopparna. Jag har lagt lite grepptape på plastgolvet så var det löst. Funkar säkert med annat som gör att hjulen får fäste.

nr 3 Lämnar jag åt andra. Men som jag förstått är det för att klipparen enklare ska navigera till alla delar av din tomt. Tex om du har 3 zoner kan du välja att de prioriterar dem tex 33% var och då följer den tråden till den zonen den valt att klippa och startar sen sin rundvandring där. Du ställer in hur många meter den ska följa linan innan den är i zonen samt om den ska gå mot eller medurs.
Klocrent Henke!

Fick nog svar på samtiga frågor jag hade :)

Tack så mkt för hjälpen.

Idag har jag fixat iordning mattan vilket innebar några hundra liter extra jord. Under veckan blir det att dra slinga och försöka sig på den riktiga installationen. Grepptejp ska defintivt inhandlas :)

Z
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.