Hejsan alla husbyggare! Tänkte bara kolla med folk som har byggt hus hur mkt det kostar per/kvm?
Tänkte göra allt själv förutom
plattan, vvs och elen.
 
Hej!
Jag har inga priser just nu men tips och råd. Det största problemet när man bygger med lösvirke är fukten och snö inkl fukt från betongplattan vilket de flesta tar för lätt på. Kolla denna länk:
Tyvärr kunde jag ej länka denna men kopierar in texten-SP-Rapporten längst ned kan du söka upp.
Trä som börjat suga åt sig vatten möglar alltid när det byggs in, visar en ny SP-rapport.
Syllkonstruktioner som utsätts för regn eller fritt vatten mer än ett dygn angrips alltid av påväxt av mögel. Möglet uppstår framförallt på de ytor där uttorkningen är begränsad. Det visar en ny studie från SP.
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har tidigare uppmärksammat att byggbranschen är dålig på att skydda virket mot regn och vatten när man bygger trähus. Samtliga 24 studerade objekt var drabbade av fuktigt trä och mögel.
Det har dock rått delade meningar huruvida det är ett problem att ta på allvar eller inte. Nya laboratoriestudier visar nu att samtliga träsyllar som utsatts för fritt vatten i minst ett dygn drabbas av kraftig mögelpåväxt.
Kortvariga regnstänk där materialet kan torka upp samma dag ger dock ingen ökad risk för mögel.
[h=2]Kritisk gräns[/h]– Den kritiska gränsen passeras när träet väl börjat suga åt sig vatten. Vattenuppsugning sker relativt omgående och sedan kan påväxt förväntas framförallt på de träytor som är instängda. Enda chansen att stoppa påväxt i det läget är att riva stommen och låta torr luft cirkulera runt alla fuktiga ytor på syllen. Men det görs ju inte, säger projektledaren Lars Olsson på SP:s avdelning för byggnadsfysik och innemiljö.
Sju olika syllösningar ingick i studien som genomfördes under tre månader i en klimatkammare med ute- respektive inneklimat på vardera sidan av väggen.
Fem av dessa byggdes in i en yttervägg och två fick torka i utedelen av klimatkammaren. Temperatur, relativ fuktighet, fuktkvot och mikrobiell aktivitet mättes kontinuerligt.
[h=2]Riklig mögelpåväxt[/h]Samtliga syllkonstruktioner angreps av riklig mögelpåväxt. Framförallt växte det mögel på de ytor där uttorkningen var begränsad, till exempel mellan syll och styrsyll, mot fuktspärr, stålplåt eller andra material som var fuktiga eller ångtäta.
– Ett dilemma är att du inte kan se ens en riklig mögelpåväxt med annat än att du tvingas demontera delar av huset. Det krävs en mikrobiell analys för att säkert kunna avgöra om virket är angripet eller inte.
Slarvet på byggarbetsplatserna med att skydda virket från vatten innebär att Boverkets byggregler för relativa fuktighet inte uppnås och att risken för olägenheter av dålig lukt ständigt är aktuell.
[h=2]Andra konstruktionslösningar[/h]Lars Olsson uppmanar därför hela branschen att i första skede minska risken för att virket utsätts för regn, genom att bygga med väderskydd eller undvika stomresning vid nederbörd.
– Ett annat alternativ är att använda konstruktionslösningar som klarar av vattenpölar och vattenstänk, alltså fukttåligt material i utsatta lägen. Men då är det viktigt att dessa konstruktioner testas och utvärderas innan de tas i kommersiellt bruk.



Källa: Laboratoriestudie av syllar och reglar som utsatts för regn, SP Rapport 2011:18.
 
Bagarn1 skrev:
Hejsan alla husbyggare! Tänkte bara kolla med folk som har byggt hus hur mkt det kostar per/kvm?
Tänkte göra allt själv förutom
plattan, vvs och elen.
Nu kan det ju skilja otroligt mycket mellan kostnaderna i två olika lösvirkeshus.
Men generellt så borde du kunna bygga för 5000-10000kr/m2 om du gör som du skriver ovan.

Vi själva landar strax över 5000kr/m2 för vårt lösvirkesbygge, vi har då byggt 1,3/4 plan bostadshus på 230m2 ihopbyggt med 100m2 verkstad.
Vi har gjort allt själva utom själva gjutning och spackling/slipning/målning av innertak och innerväggar. Standarden är högre än tex ett älvsbyhus men ändå inte lyxigt.
 
M
5000kr/kvm är ju super. Vad är det (om något)som ni fått göra avkall på, texgilv, värme, kök, tapet, tak?
 
Nja, materialmässigt är det inget vi gjort avkall på, men det sociala livet har fått stå tillbaka under det året som vi byggt.
Vi ligger strax över 5000, runt 5200kr/m2 och då räknar jag allt utom tomtköpet, dvs även grävning och fyllnadsmaterial är inräknat, likaså alla anslutningsavgifter. I denna summa ingår även en öronmärkt slant för att inreda övervåning, när detta ska göras är dock inte bestämt ännu.

Huset har rätt "vanlig" uppbyggnad.
Isolerad platta på mark med ingjuten golvvärme.
FTX, fjärrvärme och inmurad insatskamin med dubbla glasluckor.
Träregelstomme, isolering i tre skikt, total 310mm i väggarna, även i verkstadsdelen.
Stående träfasad
Svenska treglas träfönster med alu utsida
Innerdörrar samt ytterdörr från diplomat.
2st 3m breda garageportar från Hörmann
Falsat plåttak på råspont, taken är isolerade med 600mm lösull.
250cm takhöjd nere (master sovrum, tvättstuga och verkstad har 270cm) snedtak öppet till nock uppe.
Invändigt har alla väggar spån+gipsskivor och alla innerväggar är isolerade.
Kök och vitvaror från Ikea.
Golven är antingen klinker (hall, badrum, tvättstuga) eller enstav ekparkett.
Taken är släta målade gipstak.
Normal elstandard (ej KNX).

blogger-image-593983251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1409760348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1995875706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggtid: ett år, men då är övervåningen ej inredd samt att det ska sättas skivor på väggarna i verkstan.
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är stolt över att ha åstadkommit detta, men det kan inte nog understrykas att det aldrig hade vart möjligt om inte hela familjen vart delaktiga i allt från bygge, planering, markservice till barnpassning.

Så det går att bygga billigt om man är envis, har förutsättningarna och en liten smula talang.

Edit. De som vill följa bygget mer i detalj kan kolla in länken högst upp på denna sida: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/60613-hemsidesstrangen-57.html
 
Redigerat:
  • Gilla
cust3000 och 3 till
  • Laddar…
M
Fenomenalt!
 
Ja det låter otroligt billigt! Kul å höra att det går trots dagens priser..
Har du haft bra rabatter då? Vart har du handlat. Eller hur har du gått tillväga för att få billigt material?
 
Det där är ju rejält stort: 330m². Tänk på att kvadratmeterpriset sjunker med ökad byggyta.

Jag måste säga att Gabbe1 verkligen lyckats pressa priset. Jag tycker inte övriga ska ta hans siffror rätt upp och ner och sätta in i sin egen kalkyl.
 
Rejäl kåk!


Det saknas rimfrost på ytterväggspanelen där spiikreglarna sitter.
Det syns bäst på bild 3.

Det har jag alltid tolkat som att köldbryggor värmer upp panelen lokalt.
Har jag fel?

Det verkar ju konstigt när du har isolerat i tre skikt.
 
Andersmc.

Det har du rätt i men det borde gå att få ner priset till ca 10 000:-/kvm kan jag tycka...
Själv skall jag låta en arkitekt rita huset sen efter det skall jag få offerter på allt byggmaterial från bygghandlarna.
Har även 60% på färg och 40% på kakel klinker och fästmassor. Även bra priser på el sidan..
Hoppas verkligen det går att pressa priset utan att kvalitén, standarden blir lidande.
 
M
KnockOnWood skrev:
Rejäl kåk!


Det saknas rimfrost på ytterväggspanelen där spiikreglarna sitter.
Det syns bäst på bild 3.

Det har jag alltid tolkat som att köldbryggor värmer upp panelen lokalt.
Har jag fel?

Det verkar ju konstigt när du har isolerat i tre skikt.
Köldbryggan är nog helt enkelt den horisontella läkten, sanarare än något annast bakom. Tror det räcker för att det ska bli lite mindre konden och frost just där, även om det är bra insolering bakom.
 
KnockOnWood skrev:
Rejäl kåk!


Det saknas rimfrost på ytterväggspanelen där spiikreglarna sitter.
Det syns bäst på bild 3.

Det har jag alltid tolkat som att köldbryggor värmer upp panelen lokalt.
Har jag fel?

Det verkar ju konstigt när du har isolerat i tre skikt.
Jag har tänkt på det där fenomenet oxå men jag tror inte det beror på köldbryggor eller värme innifrån. Tex kan samma fenomen uppstå även högt upp på en gavel där det är en kallvind bakom panelen.
 
Bagarn1 skrev:
Ja det låter otroligt billigt! Kul å höra att det går trots dagens priser..
Har du haft bra rabatter då? Vart har du handlat. Eller hur har du gått tillväga för att få billigt material?
Generellt gillar jag (uppenbarligen)vatt jämföra priser o kapa kostnader, det mesta utom el och vvs är köpt lokalt.

Fick hyra en grävmaskin billigt av en kompis och gjorde all grävning själv.
Grannen som kör lastbil kunde fixa krossprodukter billigt.
Allt trä köpte jag direkt från ett sågverk med egen skog och fick riktigt bra pris och kvalitet.
Fönsterna köptes när det var kanpanj med 33% rabatt.
Takplåten köpte jag på ett försäsongserbjudande från tillverkaren
All VVS kommer från Rinkaby
Nästan all el kommer från Elbutik
KA ställde upp mot ett par backar öl då han är kollega med frugan
Golv och väggspån lyckades jag få köpa för Beijers egna inköpspriser.
Kök köpten när Ikea hade 10% kampanj (resulterade i 12000kr tillgodokvitto)

Förutom ovanstående så är det helt riktigt så att den stora ytan i kombination med att vi gjort i stort sett allt arbete själva ligger bakom det relativt låga m2-priset.
 
Redigerat:
M
Det är ju inte alla som har ett garage på 100kvm, hur mycket gick själva huset på, om jag får fråga?

Du har gjort nästan precis som jag tänkte göra - dock kanske det blir att köpa en gammal grävare istället för att hyra, då jag inte känner någon med lämplig grävare.
 
Bagarn1 skrev:
Andersmc.

Det har du rätt i men det borde gå att få ner priset till ca 10 000:-/kvm kan jag tycka...
Själv skall jag låta en arkitekt rita huset sen efter det skall jag få offerter på allt byggmaterial från bygghandlarna.
Har även 60% på färg och 40% på kakel klinker och fästmassor. Även bra priser på el sidan..
Hoppas verkligen det går att pressa priset utan att kvalitén, standarden blir lidande.
Jag tror att 10K/m2 är fullt realistiskt, hur många m2 siktar ni på, vilken typ av hus?
Vi slapp dessutom kostnaden för ritandet då min fru är arkitekt och har ritat allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.