Langdhopp skrev:
Hej!
Köpte en LR förra veckan och är väl ganska nöjd så långt. Det är ju ingen HQ och man kanske får vad man betalar för... Men den ser ju tuff ut med sin orange färg när den far runt på gräsmattan. Klarar också backar bra, även i vått gräs vilket är ett stort plus.

Min tomt är nog lite komplicerad än jag trodde, L-formad där den långa delen sluttar uppåt. I den nedre delen finns en sandlåda i ytterhörnet och en studsmatta som flyttas runt lite, sen är det ett hallonland på ena sidan i långa delen den ska köra runt. Men det borde inte vara något problem egentligen. Problemet är att LR klipper snyggt och fint i den nedre delen och i undantagsfall tar den en sväng upp till toppen. Det blir mao inte klippt mer än några banor på långa delen i L:et medan den korta delen är nästan perfekt...

Nu funderar jag på att göra två slingor som jag sätter på timer. Ena dagen på det ena området och nästa på det andra. Det borde ju gå att fixa hyffsat enkelt med en veckotimer och något relä. Någon som har ett bra och enkelt tips på lämpliga prylar för detta ändamål?
Känner igen din beskrivning, den 'skråar' inte rakt utan faller av i en båge. Problemet är inte lutningens branthet utan längden. Jag tror iofs att alla med bakhjulsdrift riskerar det beteendet. Om du hittar en lösning är jag intresserad!
 
Även jag har märkt att den ofta går i en båge, även om jag har en helt platt tomt.
Har ingen aning om varför, och det är inget problem för mig, bara en iakttagelse.

Kan tillägga att det är olika åt vilket håll den svänger, vilket gör det ännu lite mer underligt.
 
eleson skrev:
Problemet är inte lutningens branthet utan längden. Jag tror iofs att alla med bakhjulsdrift riskerar det beteendet. Om du hittar en lösning är jag intresserad!
Men hur de tacklar det problemet kan nog vara lite olika. Wiper/stiga (åtminstone runner/520 serien) har accelerometrar som känner av lutningen och ska kompensera för den. Ska erkännas att det funkade sådär fram till den senaste uppdateringen nu i våras. Men nu går vår Wiper imponerande rakt även i lutningarna. De har tydligen fått bättre kontroll på återkopplingen från hjulmotorerna. Nu är det endast när det lutar brant ihop men någon knöl som får hjulen att tappa lite fäste som den kan vicka ner nosen i backens riktning.
 
erk skrev:
Även jag har märkt att den ofta går i en båge, även om jag har en helt platt tomt.
Har ingen aning om varför, och det är inget problem för mig, bara en iakttagelse.

Kan tillägga att det är olika åt vilket håll den svänger, vilket gör det ännu lite mer underligt.
Håller med, min LD version 1 från förra året svänger också åt olika håll. Jag har en svag lutning på tomten och ofta går den i en båge nedför men då och då går bågen uppför tomten, så jag tror att det kan finnas något i algoritmen som styr detta beteende även om gravitationen styr den att gå mer nedför än uppför.
 
peternicklas skrev:
Det arbetas med att få info från Positec på flera fronter. Ingenvet något idag men kommer det inte snart så är det MÅNGA som kommer att få problem. Jag har skrivit det innan men denna sommaren kommer det att bli mycket problem för många, bland annat jag. Funderar på att vänta och klippa med den vanliga klipparen tills man vet hur det blir.
Jag fick svar från Positec idag, att tyvärr kommer det inga uppgraderingar till Landroid Version 1 eftersom det inte räcker med bara mjukvaru uppdateringar utan det måste till hårdvaru uppgraderingar oxå för att fixa de elektromagnetiska störningar som Bosch skickar ut, enligt dem låter det som version 2 fungerar men det vete katten om det stämmer, någon som har en version 2 med en granne med Bosch?
 
johan119 skrev:
Jag fick svar från Positec idag, att tyvärr kommer det inga uppgraderingar till Landroid Version 1 eftersom det inte räcker med bara mjukvaru uppdateringar utan det måste till hårdvaru uppgraderingar oxå för att fixa de elektromagnetiska störningar som Bosch skickar ut, enligt dem låter det som version 2 fungerar men det vete katten om det stämmer, någon som har en version 2 med en granne med Bosch?
Trodde du hade en M som väl räknas som version 2 liksom den större L, eftersom du skrev om ditt problem http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-18.html#post1747483 på denna tråden. Men du kanske liksom jag har en LD från förra året.
Men att de klarar Bosch på nära håll tvivlar jag på, i manualen står ju fortfarande 3,5 m mellanrum till annan robot.
 
peternicklas
johan119 skrev:
Jag fick svar från Positec idag, att tyvärr kommer det inga uppgraderingar till Landroid Version 1 eftersom det inte räcker med bara mjukvaru uppdateringar utan det måste till hårdvaru uppgraderingar oxå för att fixa de elektromagnetiska störningar som Bosch skickar ut, enligt dem låter det som version 2 fungerar men det vete katten om det stämmer, någon som har en version 2 med en granne med Bosch?
Ja då fick viklarhet i det. Enligt den info som jag har fått tidigare så har de ett pantent som möjligör 1 m till annan slinga men att de väntar på att bli överens med andra tillverkare. Kan ju vara så att version 2 är förberedd för detta patent. Var det "min" kontakt som svarade?
 
peternicklas skrev:
Ja då fick viklarhet i det. Enligt den info som jag har fått tidigare så har de ett pantent som möjligör 1 m till annan slinga men att de väntar på att bli överens med andra tillverkare. Kan ju vara så att version 2 är förberedd för detta patent. Var det "min" kontakt som svarade?
Ja det var din kontakt som svarade, jag pratade även med den Svenska tekniska supporten som säger att det måste vara 4.5 m mellan slingorna inte mellan robotarna, Positec säger att Bosch skickar ut stora elektriska fält från sin slinga som stör ALLA klippare, enligt dem så skall tillverkarna diskutera hur de skall lösa detta men att det innebär som han skrev "endless diskussions"
 
MBygga skrev:
Men att de klarar Bosch på nära håll tvivlar jag på, i manualen står ju fortfarande 3,5 m mellanrum till annan robot.
Jag och min Landroid M bor granne med en HQ 220 AC från 2012. När jag drog min begränsningskabel så var det naturligt att dra en linje från vedstacken ( vill inte att klipparen kör över en klabbe som fallit ner en blåsig dag på västkussten ) till hörnet på garaget. Då blev avståndet till grannens kabel ca 6 meter. Kändes då som ett lagom säkerhetsavstånd , efter att läst om de problem tidigare Landroid L-ägare haft förra året. Jag kan lägga en tillfällig slinga i den 6-meters korridor jag har närmst min granne. Återkommer till helgen med svar på det testet.
 
matspeter skrev:
Jag och min Landroid M bor granne med en HQ 220 AC från 2012. När jag drog min begränsningskabel så var det naturligt att dra en linje från vedstacken ( vill inte att klipparen kör över en klabbe som fallit ner en blåsig dag på västkussten ) till hörnet på garaget. Då blev avståndet till grannens kabel ca 6 meter. Kändes då som ett lagom säkerhetsavstånd , efter att läst om de problem tidigare Landroid L-ägare haft förra året. Jag kan lägga en tillfällig slinga i den 6-meters korridor jag har närmst min granne. Återkommer till helgen med svar på det testet.
Jag ser framemot ditt resultat!
 
Går i köptankar, väljer mellan Landroid och HQ 220. Har tre yngre grannar med rätt stora tomter som sannolikt hänger på om jag köper så HQ känns kanske bättre.. Men dubbelt så dyrt!

Någon som kört sin Landroid under lång tid? Lite nyfiken på om det blir spårbildningar när den alltid går i samma bana för att ladda.

Vad tror ni om stora mängder eklöv? O kan inte nån offra sif o kasta ut ett äpple framför sin o filma detta, hade varit kul att se beteendet. Misstänker att det liknar HQn. Har enormt mycket fruktträd...
 
ensamgud skrev:
Går i köptankar, väljer mellan Landroid och HQ 220. Har tre yngre grannar med rätt stora tomter som sannolikt hänger på om jag köper så HQ känns kanske bättre.. Men dubbelt så dyrt!

Någon som kört sin Landroid under lång tid? Lite nyfiken på om det blir spårbildningar när den alltid går i samma bana för att ladda.

Vad tror ni om stora mängder eklöv? O kan inte nån offra sif o kasta ut ett äpple framför sin o filma detta, hade varit kul att se beteendet. Misstänker att det liknar HQn. Har enormt mycket fruktträd...
Skulle jag köpa idag hade jag köpt Bosch eftersom den stör ut alla andra, annars finns risken att någon av grannarna köper en Bosch och då blir det problem
 
ensamgud skrev:
Går i köptankar, väljer mellan Landroid och HQ 220. Har tre yngre grannar med rätt stora tomter som sannolikt hänger på om jag köper så HQ känns kanske bättre.. Men dubbelt så dyrt!

Någon som kört sin Landroid under lång tid? Lite nyfiken på om det blir spårbildningar när den alltid går i samma bana för att ladda.

Vad tror ni om stora mängder eklöv? O kan inte nån offra sif o kasta ut ett äpple framför sin o filma detta, hade varit kul att se beteendet. Misstänker att det liknar HQn. Har enormt mycket fruktträd...
Jag har kört min LD i över ett år nu. På ett par ställen i övre delen av tomten syns lite spår, tror det beror på att det lutar lite mer där, annars syns det inte mycket. Däremot i ett par skarpa hörn blir gräset slitet pga många vändningar, mjuka hörn funkar mycket bättre. Eklöv, kottar och fallfrukt är egentligen inga problem, vill man spara knivarna bör man plocka upp kottarna i alla fall.
Sen skriver jag det igen, finns det risk att grannar kommer att installera robotar med slingor inom 4-5 meters avstånd skall man inte satsa på LD.
 
Tjena! nu har jag läst igenom hela detta ämne. älskar att ni bidrar med tips och info på ett så bra sätt.
Jag beställde min LD M igår och förväntas få den senast på måndag-tisdag (GIZ:SE)
Mina frågor för tillfället är!
1. Hur ofta måste man byta knivarna om man ej har svår terräng inga kottar eller äpplen. bara gräs =) ??

2. Min ena granne har beställt en robomow. konfliktar dom???? vi har buske mellan våra tomtar men på hans sida har han garage uppfart och garage. och därimellan och busken kommer han ej låta sin robowmow gå. så de handlar igentligen om baksidan på våra trädgårdar, max 5 meter lång sträcka. sen har vi buske somsagt imellan som är ca 2M bred.

Tacksam för trevliga svar! MVH
 
johan119 skrev:
Skulle jag köpa idag hade jag köpt Bosch eftersom den stör ut alla andra, annars finns risken att någon av grannarna köper en Bosch och då blir det problem
Själv är jag allergisk mot tanken att belöna den som beter sig sämst.
om den tillåts bli populär så måste ju alla andra kräma på ännu mer för att kunna exisitera i närheten av en Bosch. och det hjälper ingen....
 
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.