...kanske ska nämna att det även finns pigmenterad vit hårdvaxolja att köpa. Jag föredrar dock dekorvaxet då man själv kan styra vithetsgraden.
 
Ola C skrev:
...kanske ska nämna att det även finns pigmenterad vit hårdvaxolja att köpa. Jag föredrar dock dekorvaxet då man själv kan styra vithetsgraden.
Jo, jag insåg när jag började titta att det fanns en hel del att välja mellan. Tack för den tydliga beskrivningen.
Får köpa hem lite oljor och testa lite.
 
Här är ett projekt som tog ganska lång tid att göra eftersom jag försökte göra det med så lite maskiner som möjligt. Alla fogar är handknackade och formerna gjordes också för hand. Det är en egen variant av Edwin Lutyens bänk som är typ 100 år gammal som jag gjorde i massiv ek. Jag har gjort en byggbeskrivning på min blogg http://snickeri.questmedia.se/category/mobler/tradgardsbank/
DSCF2064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF2062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 22 till
  • Laddar…
Helt fantastiska skapelser på den här sidan, omöjligt att slita sig när man väl har börjat kolla...
Snacka om att det finns kunskap i överflöd här!
Jag har ingen erfarenhet av möbelnickeri sen tidigare, har mest byggt en stuga med bastu/badrum/förråd, diverse terrasser mm på landstället men när terrasstaket rasade ihop i vintras av snön och krossade alla möbler under så blev jag ju nästan "tvungen" att bygga min första möbel :), det blev ett enkelt matbord. Jag har varken kunskap eller verktyg för att göra tappar/plugga eller annat finlir ännu så bordet är bara skruvat och limmat men det funkar bra för behovet på landet och det blev stadigt.
Bordsskivan består av tre plankor okantat 22 mm granvirke (slipat i omgångar med 120-papper i sista vändan) som blev över från bastubygget. Underredet/benen är vanlig planhyvlad furu 45x95 och benen hålls stadiga av en 28x95.
Planen är att vitmåla underredet. Bordsplanken är endast inoljade.

IMG_4083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under påskhelgen passade jag på att bygga en våningssäng åt ungarna också, vi har en liten stuga på landet med bara ett sovrum och två barn, så det gäller att ta vara på utrymmet. Därför blev det två enkla förvaringslådor under sängen också.
Sängen är byggd i planhyvlad furu, 22x120, stegen i 34x70 och lådorna tillverkade jag av den gamla fula garderoben som stod på samma plats tidigare - se där så fick man till lite miljövänlig återvinning också :)
Madrassmåtten är 80x200 cm.
Till höger om sängen blev det precis plats för 50+75cm IKEA-garderob med ett tyg framför istället för dörrar.
IMG_4078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Äntligen färdig, nu ska snickras ett verktygskåp:) P1020972.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Tjusigt!
Hur stor är den? Tjocklek på skivan? Baktång?
/B
 
bifogar ritning modifierad Roubo, ingen baktång Roubo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jättefin! Vad har du använt för slags trä?
 
Snyggt
Är båda tängerna/skruvstyckerna veritas

Pär
 
Masses skrev:
Jättefin! Vad har du använt för slags trä?
Rödbok limmad. Bänkskivan är 750 mm tjock så väger mycket
 
pär h skrev:
Snyggt
Är båda tängerna/skruvstyckerna veritas

Pär
Yapp, allt Veritas !
 
Riktigt fin!! Knappt så man vågar använda den! :)
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Lawrence skrev:
Rödbok limmad. Bänkskivan är 750 mm tjock så väger mycket
750mm, 75cm tjock! Då behövs ju knappt några ben till bänken! Förstår att den väger mycket;)
 
linusab skrev:
750mm, 75cm tjock! Då behövs ju knappt några ben till bänken! Förstår att den väger mycket;)
ha ha! 75 mm förståss
 
Snygg sak. Jag har själv byggt något liknande men i 120 mm björk så jag anar hur mycket jobb du lagt ner.
Hur fick du ytan plan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.