Ok. Då var det dags att byta bank igen. Ligger kvar med 3-månaders. Ca 0.6 rabatt mot listpris.

1) 2,34% 2) 2013-08-31 3) Ålandsbanken 4) 1.95 mkr 5) hek
 
Fick idag erbjudande om 2,96 % 5 år på 2,5 milj
 
1.7MSEK fritidshus, 3-mån och 60 års amortering. SEB erbjöd först deras räntemarginal på 1.1% som absolut bästa ränta till oss men erbjöd idag en "deal" på 1.0% om vi lade om alla våra försäkringar till TryggHansa.
Har inte kollat andra banker - kanske borde göra det.
 
Lånelöfte från mindre lokal bank ansluten till Swedbank (skriver nästa vecka)
Lån i egena banken, ej hypotek på bottenlån.

Till BRF i Sthlm, så ska ha matchat storstadsbankerna.
Bottenlån:
745' på 3mån till 2,65%
745' på 2år till 2,60%
Privatlån:
263' till 5%
 
SEB 0,5% i påslag (förhandlades igår) 2,8 mille.
 
ullberg
bYkICr skrev:
SEB 0,5% i påslag (förhandlades igår) 2,8 mille.
Då tycks det vara du och jag hittills i tråden som inte drabbats av SEB:s vilja att öka sina marginaler (jag har också +0,5, förhandlades i slutet av förra året, när rapporter om SEBs ökade marginaler rullat in ett tag).

Ett tag trodde jag att det var min bankkontakt som slagit i huvudet innan vårt möte, men nu är vi två som visat att det går att få mindre påslag (och som vanligt är det givetvis baserat på ekonomiska förutsättningar, belåningsgrad, etc. etc.)

/U
 
2,88% 4år 1,3mille Länsförsäkringar i Borlänge. Nöjd med det, vi har inte direkt mycket att förhandla med.
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Ett tag trodde jag att det var min bankkontakt som slagit i huvudet innan vårt möte, men nu är vi två som visat att det går att få mindre påslag (och som vanligt är det givetvis baserat på ekonomiska förutsättningar, belåningsgrad, etc. etc.)
/U
Vi är några i tråden som på den här sidan året landat på 0,6-0,65 också, så visst kan man hamna under de 0,8-0,9-1 som annars erbjudits. Hur de bedömer allt det andra i förhållande till räntan hade varit intressant att veta - tycker själv jag är en ganska säker kund ekonomiskt, men jag är ensam och med lån under 900' och jag flyttade inte med min befintliga, om än blygsamma, depå (däremot erbjöd jag ett futtigt sparande i deras ISK). Flera säger ju att med högre lån blir det mer att förhandla om, men det går alltså ändå.
 
Hummingbird skrev:
Vi är några i tråden som på den här sidan året landat på 0,6-0,65 också, så visst kan man hamna under de 0,8-0,9-1 som annars erbjudits. Hur de bedömer allt det andra i förhållande till räntan hade varit intressant att veta - tycker själv jag är en ganska säker kund ekonomiskt, men jag är ensam och med lån under 900' och jag flyttade inte med min befintliga, om än blygsamma, depå (däremot erbjöd jag ett futtigt sparande i deras ISK). Flera säger ju att med högre lån blir det mer att förhandla om, men det går alltså ändå.
Vi fick behålla vår 0,7% påslag vid vår förhandling i november
Enligt vår bankman så beror hurvida man får behålla påslaget eller inte mycket på om man levt upp till de "motaffärerna" som man åtog sig vid förra förhandlingen. Typ sparande, flytt av pensioner mm. De som inte gjort det får sämre villkor
 
noone70 skrev:
Vi fick behålla vår 0,7% påslag vid vår förhandling i november
Enligt vår bankman så beror hurvida man får behålla påslaget eller inte mycket på om man levt upp till de "motaffärerna" som man åtog sig vid förra förhandlingen. Typ sparande, flytt av pensioner mm. De som inte gjort det får sämre villkor
Tror att det handla ändå om hur mycket pengar de kan tjäna på låntagare, mer lån mer vinst. Vi fick 0,5% utan motkrav.
 
Vi är väldigt otrogna som kunder. Inga pensioner, depåer och huvudsakligt fondsparande på annat håll, de flesta sparkonton på högräntekonton hos andra bolag. I vårt fall innebar resan från 0,5 till 0,9 en mindre smäll än att flytta över allt sådant till banken på grund av vårt blygsamma lån.

Vet i och för sig inte hur pass koll banken har om vårt samlade engagemang på annat håll.
 
bYkICr skrev:
Tror att det handla ändå om hur mycket pengar de kan tjäna på låntagare, mer lån mer vinst. Vi fick 0,5% utan motkrav.
Hur stort lån och belåningsgrad?
Intressant att veta eftersom vi ska börja förhandla med banker nu, då vi flyttar i augusti och behöver låna en hel del till, men vi kommer fortfarande ha en förhållandevis låg belåningsgrad på nya boendet.
 
Berkan skrev:
Hur stort lån och belåningsgrad?
Intressant att veta eftersom vi ska börja förhandla med banker nu, då vi flyttar i augusti och behöver låna en hel del till, men vi kommer fortfarande ha en förhållandevis låg belåningsgrad på nya boendet.
2.8mille och 65% belåningsgrad idag. Vi ska amortera 700tkr denna månad då har vi en belåningsgrad på 50%. Det är banken medveten om vid förhandlingen. 0,5% påslag på SEB upplåningsränta.
 
Tack, bYklCr, det är i samma härad som vi kommer hamna på. Lite mer i lån och marginellt mer i belåningsgrad. Sedan är det ju flera faktorer som spelar in, som inkomst, sparande etc, men eftersom ni fick detta utan direkta motkrav så bådar ju det gott (utan att ha alltför stora förhoppningar).
 
1) 2,79% 2) 2018-06-31 3) Nordea 4) 585 000 kr 5) xdakob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.