Som rubriken lyder så skulle jag behöva lite råd inför mitt bygge utav ett soffbord med fiskbensmönstrad topp. Jag skulle behöva tips från er som är lite mer erfarna än mig så resultatet blir så bra som möjligt :)
Jag hade tänkt använda en plywoodskiva som jag sedan limmar fast planhyvlad ek (13*60 mm, längd har jag ännu inte bestämt) i ett fisbensmönster. Sedan tänkte jag fästa en list runt hela bordet och skruva på ben undertill.

Det var min plan i korta drag. Några funderingar jag har:
  • Är plywood ett bra underlag för detta snickeri, eller ska jag använda nåt annat underlag?
  • Jag ska behandla eken, gör jag detta med fördel när allt är ihopsatt eller ska jag göra det innan jag sågar ut ekstavarna?
  • Räcker limning eller måste jag spika också?
  • Och så sista funderingen gäller monteringen av listen; var ska jag försöka fästa spiken, i underlaget eller träet eller både och?

/ Sarah

En lite tjockare plywood ska gå bra, spånskiva fungerar också men den kan lukta lite mer och har en del otrevliga ingredienser...
Tänk på att ekbitarna sväller och krymper beroende på årstid så du måste ha ett flexibelt lim, t.ex. SikaBond AT-82.

Rita var listbandet kommer att gå runt på skivan innan du börjar och lägg ut första plogen. Låt limmet torka innan du fortsätter!
Om något blir snett eller du knackar för hårt kommer annars allt och gå åt skogen...

Fortsätt sedan med fisbensmönstret och täck hela den uppmärkta ytan. Var väldigt noga med att INTE få lim någonstans där listbandet ska ligga!

När sen fiskbensmönstret torkat ritar du ingen på parketten där listbandet ska gå. Såga sen med en sänksåg efter strecken så du får en "fyrkantig" ruta med fiskbensmönster i mitten. Små hörn kan ev. slås bort men det är ingen fara, man får limma dit små bitar sen när det är klart.

Sen måste du fräsa spår för noten som du fäster listbandet i. En vanlig handöverfräs med skivnotfrässtål fungerar. 4 mm var det för de parkettbitar jag använde till vårt golv...

När du fräst spåret är det bara att börja lägga in listbandet. Börja i ett hörn och såga det 45 grader och fortsätt att bygga runt. Om det inte går jämt upp så sågar du av en bit och fräser spår för noten "i baken" på biten.

List på sidan skulle jag limma och sätta små spikar i sidan på ek-biten. Förborra först!

Planslipa när allt är lagt och behandla sen. Hårdvaxolja fungerar kanonbra och står emot vätska bra.

Vad tycker proffsen om MDF som underlag?

Det fungerar säkert det också men man ska ju tänka på att det är "papper" och trä som sväller kan trycka på rätt rejält så jag hade nog hellre haft trä under...

Tack för tipsen!

Intressant idé, jag kan inte hjälpa dig med mer än hurra-rop och ett hopp om att i slutändan få se bilder =)

Har tyvärr mdf-skiva på köksbordet. Gillar det inte, just av anledningen ovan. Liten skråma blir snabbt en svälld krater när man våttorkar. Skulle dra mig för att använda det som underlag med...

bord.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bord ovanifrån.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är resultatet. Blev inte ek, tog furu istället då plånboken inte var den fetaste när jag började tyvärr. En del skavanker men bordet i sin helhet är snyggt!

• Gilla
borkaborr och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.