Testade precis och det ar ett jädra tryck i den! Dock låter den ju som sagt lite också. Kommer bygga in dem i skåpet men tänkte först kolla om någon har tips på hur man enklast stryper dem något? Behöver inte riktigt all den kraft de ger. Går det att halvera hastigheten och därmed ljudet på något smidigt sätt?

Kom på att en serie koppling egentligen borde sakta ned dem?

UPDATE: Jag seriekopplade dem istället och nu går de knäpptyst! De trycker självklart inte på som förut men jag tror det kan räcka.
 
Redigerat:
Bjurran skrev:
När det gäller dessa radialfläktar, funkar det att styra en 230 VAC med en vanlig belysningsdimmer?
Jag använde den här fläktstyrningen (http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664) till precis den fläkten, så den går att varvtalsreglera bra, dvs ned till mycket låga tysta varvtal. Det var ganska många år sedan så styrningen var billigare då. Den ger dock ett litet störande surrande när man kör fläkten riktigt långsamt. Så den behöver byggas in.

Jag låter någon annan uttala sig om det går att "dimmra" den. I teorin kanske, i praktiken, så vet iaf inte jag.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag använde den här fläktstyrningen ([länk]) till precis den fläkten, så den går att varvtalsreglera bra, dvs ned till mycket låga tysta varvtal. Det var ganska många år sedan så styrningen var billigare då. Den ger dock ett litet störande surrande när man kör fläkten riktigt långsamt. Så den behöver byggas in.

Jag låter någon annan uttala sig om det går att "dimmra" den. I teorin kanske, i praktiken, så vet iaf inte jag.
Till det priset så lönar det sig nog att köpa andra fläktar istället... Det jag är fundersam på när det gäller en vanlig dimmer är att de ofta är specade med både lägsta och högsta effekt, och att man med en eller två fläktar hamnar under det lägsta värdet.
Tillbaka till själva problemet. Vanliga datorfläktar på 12 VDC går enkelt att reglera med en universaladapter med reglerbar spänning så det låter som ett mer prisvärt alternativ om man bara har en stor hålsåg, sticksåg eller annat att göra runda hål för dem. Då finns även färdiga dammfilter att köpa.
 
Bjurran skrev:
Till det priset så lönar det sig nog att köpa andra fläktar istället...
Ja, det finns många alternativ. I mitt fall så byggde jag datorlåda och ville spara på bygghöjden. Dessa fläktar är också väldigt effektiva även vid låga varvtal.

Men eftersom bussningarna som utgör lagring för fläkten som sagt inte håller i längden så bytte jag sedemera ut dem mot vanliga 12V 120mm fläktar som jag monterade i vinkel (för att klara höjden). Och lådan som sådan skrotades 2006 ändå.

Fläktstyrningen har jag nu till annat, så den var inte helt bortkastad. :)
 
Absolut! Jag sitter och försöker fundera ut bästa flödet med hyllplan etc i åtanke. Tänkte sätta fläktarna (med filter) så långt ner som möjligt med ett "utlopp" för varm luft så högt upp som möjligt, med tanke på att varm luft stiger... Kan ta en bild när jag pillat ihop det! Kommer garanterat inte att bli ett mästerverk men fungera bör det.
 
Har fått ihop det någorlunda nu. Pratade med min far (som är vvs expert :) ) om bästa lösningen och han rekommenderade att göra något sådant här. Just nu är lådan så pass tät att enda luften som kommer in, kommer via toppen av lådan (se bild nr3). Man känner tom draget när man håller handen för. Funderade på att dra alla skarvar med limpistol eller något för att täta ytterligare och lägga någon slags gummilist runt dörrarna.. Borde ju räcka. Kollade tempen på datorn i lådan och graderna droppade med runt 10 grader.

Fläktarna är inte knäpptysta men absolut tysta nog. Nu ska bara alla prylarna in! Vad kan ni tipsa om att sätta in? Behöver man patchpanel etc? Just nu är det bara ett hyllplan i mitten av lådan.

EjDogzu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3cCVSeD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4VTAyNl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HrjDIQ8.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lim är inte vad jag skulle testa i första hand utan skulle isf först köra med någon form av list. P-list är det första jag kommer att tänka på med den biten finns det nog många på forumet som är mycket bättre på än mig.
 
Tar du alltså in luft upptill? Jag skulle nog inte gjort så eftersom damm antagligen kommer att lägga sig på kanterna där och sugas in...

Jag har visserligen aldrig byggt ett skå sådär, men jag har ju haft flera dussin datorer genom åren och sett hur damm sugs in via minsta springa (på ställen där man absolut inte trodde damm skulle sugas in) om man bara har fläktar som suger ut luften.
 
Kommer sätta ett rätt avancerat filter bakom.. dessutom var stället där uppe det enda stället min sambo kunde gå med på :) dessutom är det ju faktiskt så långt ifrån marken som möjligt.

Ska försöka täta lådan någon dag framöver också.
 
Redigerat:
Ja men damm ligger inte på golvet, det yr omkring i luften:)

Mina datorer har inte stått på golvet, de har stått på hyllor, skrivbord och en del t.o.m. i skåp. Den enda dator som varit i princip dammfri var en där jag vände på fläkten så den blåste in luft i lådan och sen tejpade jag fast ett dammfilter på utsidan av fläktgallret.

Men sätter du ett filter där hjälper det kanske för att hindra damm från att komma in där. Men jag kan nästan garantera att du efter några månader kommer att se små "trianglar" av inträngande damm på ställen där du inte har räknat med det.
 
Nerre skrev:
Tar du alltså in luft upptill? Jag skulle nog inte gjort så eftersom damm antagligen kommer att lägga sig på kanterna där och sugas in...
Damm är ju en sak men jag skulle nog vilja ta in kall luft nere och blåsa ut varm luft uppe, för att på så sätt låta fläkten förstärka den naturliga cirkulationen. Om sen fläkten ska blåsa ut uppe eller suga in nere är en annan fråga.
 
10" Rackskåp, små och smidiga och jag får plats med det jag behöver

ImageUploadedByByggahus.se1370285276.589819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1370285308.941829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
+1 på det. 10" är ett alldeles utmärkt format för hemmet, om det bara hade haft lite större spridning så att det gått att få tag på bra och billiga grejjor till det.
 
+1 också ... finns några delar där tiden stått stilla. Med tanke på mindre storlek på teknik och mer teknik i hemmet är det märkligt att inte 10" är mer utbrett ... eller någon annan standard. Kanske t.o.m med ett bakplan för kraft / kommunikation.
 
Alfredo skrev:
Damm är ju en sak men jag skulle nog vilja ta in kall luft nere och blåsa ut varm luft uppe, för att på så sätt låta fläkten förstärka den naturliga cirkulationen. Om sen fläkten ska blåsa ut uppe eller suga in nere är en annan fråga.
Två fläktar med högre varvtal på inblåset (som förses med dammfilter) för att skapa övertryck. Tilluften är på så sätt filtrerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.