Tänkte starta en tråd om automower 305/308 känns lättare att läsa om trådarna är modell specifika.

Har själv en automower 305 en 2011 modell. Undrar lite vad ni andra har för laddtider på era 305 modeller. Läser man på husqvarnas hemsida så står det 90 min men det stämmer inte för mig, min ligger på över 2 timmar.
 
Jag har också en 305 den är också från 2011. Men köpte den precis så batteriet är "nytt" det var ett demoex som stått framme. Aldrig laddat.
Men min laddar nog ca 60-90 min, sen kör den ca 60 min.

Har du den senaste SW? Kan ju hänga på detta också.
 
Rottan skrev:
Jag har också en 305 den är också från 2011. Men köpte den precis så batteriet är "nytt" det var ett demoex som stått framme. Aldrig laddat.
Men min laddar nog ca 60-90 min, sen kör den ca 60 min.

Har du den senaste SW? Kan ju hänga på detta också.
Har en gammal SW får nog ta och uppgradera och se om det hjälper.
 
Hej!
Håller på att köra in min nya automower 305. Köpt hösten 2012, igångsatt nu i vår. Verkar ha varit en hyllvärmare som är tillverkad 2011 med mjukvaruversion 1.03.
Har också noterat långa laddtider 2-2,5 timmar vilket jag tycker låter mkt. Klipptiden är dock alltid mellan 60-65min. Har funderat på om det har med timern att göra att om det inte går "jämt upp" med cykler så laddar den längre med lägre laddström för att skona batteriet. Om man dock kör på max dvs 07:00-23:00 så laddar den 90min ock kör 60min.
Jag kör 08:00-22:00 och försöker få fram hur många klippningar jag faktiskt får på ett dygn. Hittills så verkar det som om jag får en klippning för lite jämfört med vad HQ säger att man kan få ut i teorin. Har även tänkt att det kunde ha med utetemperaturen att göra men nu har det ju slagit om från +10 till +20 på bara några dagar och laddtiderna är de samma.
Är intresserad av övriga användares erfarenheter av detta såklart. Är det gammal mjukvara eller dåligt batteri eller är det helt ok.
Hls, Tobias
 
Är det någon som behövt byta batteri på sin 305:a ännu? Hur länge går dom? Min hade på 2 säsonger gått nästan 1200 tim då den släpptes ut i år igen. Frågan är om batteriet klarar denna säsongen också?
 
Vill bara informera om att den nyaste mjukvaran för 305/308/R40/R70 är följande.

MSW: 03.02
MMI: 03.00
SSW: 03.00

Så har ni äldre så rekommenderar jag att ni skall uppdatera dem.
Skall enl säljare hänt en hel del.
 
Tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Har precis (2 veckor sedan) fått en ny 305:a installerad av leverantör. Har problem på ett ställe på tomten runt ett träd. Se bifogad bild. Runt trädet är en begränsningskabel dragen enligt alla regler. Dock så respekterar inte robotten just detta trädet. Utan gång på gång går den emot trädet och kullerstenen som ligger runt det. Det är endast detta hindret där det inte fungerar. På samtliga andra hinder fungerar den precis som den ska.

Vad kan detta bero på? Tips?
 
Byggarebob82 skrev:
[bild]

Hej!

Har precis (2 veckor sedan) fått en ny 305:a installerad av leverantör. Har problem på ett ställe på tomten runt ett träd. Se bifogad bild. Runt trädet är en begränsningskabel dragen enligt alla regler. Dock så respekterar inte robotten just detta trädet. Utan gång på gång går den emot trädet och kullerstenen som ligger runt det. Det är endast detta hindret där det inte fungerar. På samtliga andra hinder fungerar den precis som den ska.

Vad kan detta bero på? Tips?
De kan inte va så enkelt att kabel ligger för nära trädet? Så den inte hinner känna av kabel.
 
DSC_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Tack för svaret, nej det ska den inte göra. Kabeln las med hjälp av mätstickan precis som runt de andra hindren. Har ett exakt likadant träd med samma radie av kullersten runt och där är det inget problem alls?

Men just runt detta trädet (händer ca 50% av gångerna) så respekteras inte avgränsningskabeln utan robotten kör rakt över det och harvar runt där på stenarna en stund innan den tar sig vidare...??

(bilden är från det andra trädet, ej problemträdet. men det gjordes på exakt samma sätt där. Här ser man vart kabeln är ned fräst)
 
Du vet inte vad för grejer?
 
Har du möjlighet att testa om din går ut mer än 2 m när du sätter 19 eller 20 m på fjärrsläpp.
Jag har nämligen den mjukvaran. Men sätter jag 20 eller 19 m går den ut 2 m och börjar klippa. Men sätter jag 21 m så går den ut 21 m ,. Mjukvaro bugg säger åf men ej fått det bekräftat från HQ. För innan uppdatering funkade 20 m kanon.
 
Hej!
Jag har beställt en 308:a. Har tänkt att installera den till helgen.
Men har en fråga ang. guidekabeln. när automowern börjar bli trött, Hur länge söker den efter guidekabeln?
Har gräsmatta på både fram och baksidan av huset, tänkte placera laddstationen på baksidan. MÅSTE jag dra guidekabeln hela vägen till framsidan för att automowern ska hitta "tillbaka" till laddstationen? Ska också bli spännande att se hur den hanterar min smala passage på 1.30m :) Längtar till installation nu!
 
Har du en passage på endast 1,3m mellan fram och baksida måste du det enligt mig. På min tomt har min 305a bara hittat igenom en sådan passage (ca 9m lång) 1 gång på två veckor.
Du kan se hur min tomt ser ut här: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/201216-klarar-husqvarna-automower-305-denna-tomt.html. Jag har guide dragen från laddstation alt2 ända till bort till kortsidan på den "blå ytan"
Sedan är det ju bara positivt att ha guiden på båda sidor så att du kan använda funktionen Fjärrsläpp för att få jämt klippresultat på fram och baksidan.
 
Redigerat:
Tackar för snabba svar! Jag har 1.3 m passage som minst mellan fram och baksida...kanske 8-9m som mest. Men det blir till att lägga guiden där ändå. Är det risk att automowern blir stående om den blir laddsugen och befinner sej 10-15 m ifrån guideslingan?
 
Jag tycker att min 305a är väldigt klurig i att leta upp guiden. Den går i en slags diamant och hittar dem väldigt snabbt. Jag har 12-13 m till guiden som mest, dock på en yta utan hinder. Inga problem alls. Och det verkar finnas gott om batterklapacitet till att leta upp den och åka tillbaka till laddstationen. Har ca 70m guide.
 
  • Gilla
Jeck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.