Detta är mitt första inlägg i denna forum så först vill jag bara tacka för all intressant läsning jag fått de senaste veckorna sedan jag intresserat mig för robotgräsklippare. Har speciellt följt Gudahovs nästan dagliga rapporter kring Gardena R40Li. Vilket engagemang!

Nu till mig fråga.
Jag har fått ett bra erbjudande på en Husqvarna Automover 305 och undrar helt enkelt om det är rätt maskin för min tomt? Hade egentligen tänkt vänta till våren med att ta tag i det här med robotgräsklippare men nu dök det här upp och satte igång tankarna på en höstinstallation. Jag har gjort en skiss på min tomt och dess olika delar och efter att ha stegat och räknat lite så har jag kommit fram till följande:

Tomt och gräsmatta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsyta
• Totalt: 420 m2
◦ delyta A (gul): 160 m2
◦ delyta B (blå): 125 m2
◦ delyta C (blå): 120 m2
◦ delyta D (röd): 15 m2
• Gräsytorna A,B och C skulle jag vilja klippa per automatik,dvs utan att behöva lyfta klipparen till ena eller andra ytan.
• Gräsyta D får klippas manuellt (lyfta dit klipparen) då det dels är lite höjdskillnad, dels kommer en altantrapp till våren (förhoppningsvis).
• 6 fruktträd och en enbuske finns på tomten, markerade med "glödlampor" i bilden. Räknar med att så igen kring dessa så att det blir plant och att endast en ö behövs kring en syrenbuske.
• Ojämnheter och mossa finns såklart men det går ju att fixa med jord och Ferrogent.

Lutning
• Som mest 35% på en liten 1,5 meter lång sluttning som jag förmodligen behöver plana ut till <25% för att falla inom specifikation.

Passager
• Gräsyta A har en passage med bredd på 1,4m till gräsyta B. Vid in/ut-gångarna till passagen är bredden något mindre 1,15m respektive 1,2m.
• Ytan mellan A och B är plattbelagt i nivå med gräsytorna och är 1,2 m som smalast på ett kort avsnitt. Har tänkt mig att leda maskinen rätt över denna yta.

Frågor
• Klarar automower 305 passagen mellan A och B? Detta är nog det jag är mest orolig för. Funkar detta inte med Automower 305 eller annan maskin så blir det ingen robotgräsklippare.
• Placering av laddstationen? Har skissat på två alternativ (se bifogad bild) utifrån tillgång till el, planhet och insyn från gatan men är självklart öppen för andra förslag.
◦ Alternativ 1: Guideslingan dras från yta B till yta A. Detta alternativ kan falla inom specification med avseende fri yta höger/vänster/rakt fram.
◦ Alternativ 2: Guideslinga dras från yta A, via yta B till yta C. Placering inom spec med avseende på fri yta rakt fram men lite snålt åt höger vänster (drygt 2m total på sidorna)
◦ Att lägga guideslingan direkt mellan A och C är inget alternativ då det är en höjdskillnad och kör bilar på uppfarten.

Jag är såklart tacksam för alla tips och råd jag kan få och kanske blir det en robot nästa vecka.
 
Jag har själv en 305:a och sett till totalytan du har så räcker den enligt mig. Det jag tror kan ställa till det lite vid klippning är passagerna mellan A och B då det inte är mer än dryga metern. Beroende på vad som är längs med sidorna där så ska begränsningskabeln läggas mellan 5-30 cm (minns inte exakta siffrorna så de behövs verifieras). Det gör i sin tur att korridoren blir ännu mindre. Jag har själv inte passager i den storleken men jag tror nog att det blir nätt och jämnt att det funkar. Finns möjligheten att bredda lite här? Exempelvis ta bort/dra in på blomrabatt (eller vad det nu är vid sidorna om)?

Jag skulle välja alternativ 2 för laddstationen och dra guideslingan hela vägen bort till änden av C eller åtminstone vika av den minst i mitten på C. 305 har bara stöd för en utfart, dvs man kan programmera den för 1 alternativ startplats istället för start direkt från laddstationen. Jag skulle nog isf programmera den till de X antal meter bort till mitten av B. Då öppningen mellan B och C är tre meter så kommer det inte vara några problem att den kommer in på C under klippning.

Om det är plant vid träden behövs inga öar runt dem så långe det inte är något där som roboten kan fastna på. Enbusken däremot kanske behöver det om inte endast stammen är synlig för klipparen.

Detta är mina personliga tankar och det enda som får mig att "tveka" lite är den smala passagen men om det var jag som stod här i valet och kvalet så skulle jag slagit till. :)
Du kommer nog kanske behöva mer slingkabel, mest troligt om guidekabeln ska dras hela vägen till C. Se om du in kan få till en bra deal på lite extra kabel också.
 
Redigerat:
Tack för svaret Martin!

Jag skrev inte det men passagen är i snitt 1,4m bred och har husgrund på ena sidan och en murad upphöjd rabatt på andra sidan. Längs grunden ligger 30x30 plattor som roboten skulle kunna köra på Så gräsytan i passagen som skall klippas är ca 1,10m.
Det smalaste stället är 1,15m vid själva ingången till passagen där det är mur på ena sidan och stuprör ner i marken (gula blobben) på andra sidan. Inga möjligeheter till breddning utan lite större ingrepp tyvärr.
 
Bosemannen skrev:
Tack för svaret Martin!

Jag skrev inte det men passagen är i snitt 1,4m bred och har husgrund på ena sidan och en murad upphöjd rabatt på andra sidan. Längs grunden ligger 30x30 plattor som roboten skulle kunna köra på Så gräsytan i passagen som skall klippas är ca 1,10m.
Det smalaste stället är 1,15m vid själva ingången till passagen där det är mur på ena sidan och stuprör ner i marken (gula blobben) på andra sidan. Inga möjligeheter till breddning utan lite större ingrepp tyvärr.
Då tror jag inte det ska vara några problem! :)
 
Hade hoppats på lite fler svar men jag antar att den något avtagande aktiviteten i forumet har med väderlek och årstid att göra. (eller så var ämnet inte så intressant :))

Men trots det så kunde jag inte låta ett bra erbjudande passera förbi utan jag slog till och köpte mig en egen födelsedagspresent igår. Nu blir det att ta tag i installation i helgen/nästa vecka. Få se om jag installerar bara en del av gräsmattan, gräset växer ju inte så länge till och jag har lite att fixa och så igen på vissa ställen.

Jag kommer att skriva lite hur det går framöver med installation osv. Hur mkt beror på responsen. Om ni har frågor om, tja inte vet jag, så är det bara att posta i tråden så får vi se om jag kan hjälpa till.

Och självklart är jag öppen för era tips angående min egen installation.
 
Svar till Bosemannen.

Jag är också ny på forumet. Har läst din fråga med stort intresse. Hade också sett fram mot fler svar och kommentarer. Har just köpt en 305 som inte är hämtad och installerad ännu.

Gräsmattan/mattorna på min tomt ger liknande problem som dina att lösa. Gräsytan runt mitt hus är nog mycket mindre, men där finns ett par trånga passager som gör det svårt för en Automower.

Eftersom jag inte är hemma själv nu och har anlitat en firma som lägger plattor och, är mitt problem att bestämma hur guidekablar och gränskablar ska placeras. På en del ställen måste de läggas under stenplattorna. Jo, jag vet. Det går att pilla ner kablarna mellan plattorna också. Men det är så små marginaler på en del ställen, att det säkert inte blir bra alltid, varken vid ena sidan plattan, eller andra.

Jag tänkte försöka lösa problemet med min uppdelade gräsyta genom att lägga två guidekablar. Jo, jag vet det också. 305 kan bara ha en guidekabel. Men det ska bestämt fungera, om jag bara har en guidekabel åt gången inkopplad. Antingen byter jag guidekabel i laddstationen, eller sätter jag en omkopplare som kopplar in ena eller andra guidekabeln. Det ska fungera - tror jag.

Sedan för att säkra upp funktionen ytterligare, tänkte jag spärra av området som för tillfället är utan guidekabel med en träplanka som utgör barriär. OK, om jag är hemma och ser hur det går, kan jag pröva att köra utan barriärer. Men när klipparen ska köra själv, vill jag inte att den ska bli inlåst och stoppa någonstans. Det lär vara det som är problemet i trånga passager. Därför också frågan om "labyrint". Går det att lägga gränskablarna på något listigt sätt, så att klipparen inte irrar sig in i en smal passage och fastnar. De smala passagerna går nog att utforma så att klipparen tar sig igenom med hjälp av guidekabeln. Men om inte batteriet är slut, och den inte söker sig till laddstation, räknar jag med att den "fastnar".

Försöker illustrera med bild.

Forumfråga.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag tänkte fråga Bosemannen för övrigt är; hur har det gått? Har du gjort en installation? Hur får du 305 genom smala passager?

Hälsningar.

Robbotten
 
  • ForumfrågaRz.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Robbotten!

Tack för ditt inlägg. Intressant tanke med att switcha mellan två kablar men jag kommer försöka köra med en och se hur det går. Min 305a har inte blivit installerad än. Dagen efter köpet så började det regna typ 14 dagar i sträck kändes det som sen blev det helt plöstligt minusgrader och gräset slutade växa.Jag har därfär ägnat mest tid till att förbereda inför våren, jämna ut hålor/pucklar, justerat branten, krattat och sått igen runt lite träd. Det som återstår är att jämna till lite plattor längs hus och tomtgräns samt gå över gräsmattan med järnsulfat/ferrogent mot mossan.

Jag skall ju också lägga mina kablar under lite plattor Tänkte att jag skulle ta lite elrör/"flexslang" och peta ner i sanden under plattorna så att man slipper ta upp plattorna igen om man skulle behöva justera längden på kablarna. Skall bara kolla så att de tål att ligga ute, men det är ju plast så det borde ju inte vara några problem. Man får väl se till att proppa igen ändarna bara så att det inte rinner in vatten i rören.

Återkommer till våren igen med nya tag.

/Tobias
 
Hej Bosemannen,

Jag blev påmind av moderator, eller något, att tråden fortfarande levde. Problemet är vädret nu, som du säger.

Jag kom hem i torsdags, 15/11, hämtade min klippare på fredagen 16/11, har inte hunnit gära ett smack, Ska resa iväg igen senare idag,21/11. Kommer tillbaks hem på lördag. Planen då är att tejpa upp en provbana i garaget, för att försöka reda ut hur smal korridor 305an kan ta sig igenom, hur kablarna ska läggas osv. Om jag hinner göra testbanan, kan jag försöka lägga ut svaret här i tråden.

Eftersom jag inte varit hemma och inte haft en chans att testa själv hur klipparen kan och bör styras, så har hag ringt och härjat rätt mycket med Husqvarna Support. Vet inte om de är avsedda för privatpersoner egentligen. Råden där kokte ner till att jag skulle anlita en professionell Husqvarna installatör som jobbar i Göteborgstrakten. Det skulle jag så klart kunna göra. Men jag hade en tekniker hemma som tittade på tomten innan jag reste ut och jobbade förra gången. Teknikern sa att; "det går inte här". Sedan ändrade jag förutsättningarna genom att se till att få stenplattorna "flush" med gräsmattan. Då ska det bara gå - hoppas jag...

Problemen som återstår är ett par smala passager. Den ena passagen ska bara "passeras". Den är belagd med plattor. Den andra passagen ska klippas. Passagen som ska klippas är väldigt smal, så det blir besvärligt. Om det är möjligt att få en 305'a att klippa där, återstår att se. Kanske måste jag flytta en rad vinrankor också. Tyvärr är det nydränerat vid väggen. Isodrän skivor bygger ut, och det går nog inte att sätta vinrankorna alldeles intill väggen.

Kablar kommer antagligen att behöva flyttas och justeras efterhand. Jag räknar med att klippa och löda ihop. Har läst i någon annan tråd här på forumet, att det funkar. Plaströr under stenplattorna som du planerar, kan nog fungera också.

Jag ändrar inget i min skiss nu, men jag vet att guidekabeln/kabblarna ska kopplas ihop med begränsningskabeln. Det hade jag missat i skissen jag lade ut tidigare.

Hälsningar och på återhörande - nästa vecka, eller till våren.

Robbotten
 
Äntligen är våren här!

Svar till Robbotten:
Efter många timmars slit är installationen "klar". Gick inte alls så fort som på installationsvideorna på Youtube. :)
Skämt åsido har det gått bra med det var mkt slit med att ta upp gångplattorna och lägga flexslang.
Har precis börjat testköra och jag har lyckats få 305:an att gå genom passagen. Är dock tvungen att ha guidebredd "Smal". Slet mitt hår i början när "Testa UT" inte fungerade och maskinen envist skulle gå en knapp meter från guidekabeln och gick rätt in i stupröret och började klippa (laddstation placerad enligt alt.2). Kom att tänka på uttrycket RTFM och löste det genom att justera guidebredden. Återstår att se om klippningen i passagen blir ok eller om det blir geggamoja.
I övrigt så har jag mkt jobb med att justera ojämnheter, den är känsligare än jag trodde. Har oxå mkt mossa som den sliter lite med det då mattan är väldigt mjuk och maskinen sjunker ned. Maskinen stannar knivarna, piper och fortsätter när det är för mkt mossa. Samma beteende får jag vid ett motlut (troligtvis lite mer än 25%) nära begränsningskabeln, den stannar, backar ned, piper och fortsätter. Antar att det är normalt.
Slänten på 30-35 grader klarar den i torr väderlek men jag tror att jag måste plana ut den lite till får att det skall funka i väta.
Har inte följt installationsanvisningarna till fullo vad gäller laddstationen. Har byggt ett garage i form av en blomlåda för att skydda mot insyn vilket gjort att jag inte har 1,5m på varje sida som man ska. Men det verkar fungera så långt, den backar snällt in genom "porten". Få se om det ställer till problem efter 100 dockningar.
 
Hej Bosemannen, jag är bara nyfiken på hur det har gått. Funkar det bra? Klarar den passagen utan problem fortfarande? Hur mycket får 305:an jobba (hur har du schemalagt)? Hur lång är din passage längs husväggen?

Tack på förhand
Axxa5
 
Jorå den pinnar på. Passagen (9x1 meter gräs) går bra, det kan ta mellan 5-15 min att hitta ut igen. Har för närvarande inget gräs i passagen då jag har jämnat till och sått nytt som inte kommit upp än. Så jag kan egentligen inte säga hur klippresultatet är just i passagen. En del av passagen är en krokig sträcka med plattor som jag använder fjärrstart till att guida klipparen igenom, men den har funnit sin egen väg "till andra sidan" från båda håll även under klippning.
Kör 08:00-22:00 alla dagar, får dock inte ut så många klippningar som jag vill. Maskinen laddar alltid 2-2,5h vilket gör att det bara blir 4h klipp/dag. Vi diskuterar detta problem i tråden "Automower 305/308" och jag skall lämna in den till ÅF i veckan så de kan ta en titt. Planer är att köra 08-22 endast vardagar så att gräset.får lite vila. 305:an klarar mina ca 420 kvadrat kan jag slå fast.
Men trots laddproblematikend så är jag jättenöjd så långt, de klippytor där jag har gräs börjar se jättebra ut. Dockning har fungerat till 100%, slänten på 30-35% inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.