peternicklas:

Har du koll på om den gamla har USB port också?
 
peternicklas
zunken84 skrev:
peternicklas:

Har du koll på om den gamla har USB port också?
Den har en port men det är inte en USB. Man tar av batteriet så sitter den där. Detta gäller 2012 års modell.
 
zunken84 skrev:
Tack för svaren... Problemet är det att jag jobbar borta så jag är ju tyvärr inte hemma och kan plocka bort äpplena.

Landroid L är väl förra årets modell om jag fattat det rätt!?
Vad är skillnaden mellan L och M modellen?
Den senare modellen borde ju rimligtvis vara bättre och M modellen hade ju en USB port=man kanske kan uppdatera mjukvaran själv med den i framtiden kanske?

Har L modellen USB port?
Det är från i år de benämner modellen med L, förra året hette den bara Landroid. L-versionen lär vara uppdaterad med liknande display som M, samma typ av mjukvara och har den nya laddplattan. Om den fått USB port i stället för den gamla porten vet jag inte. Blybatterier har den fortsatt, vilket ju är till nackdel pga livslängden. Finns ersättnig för strax under 1200 kr men också alternativa batterier, alltfrån Biltemas till bättre typer till halva priset. Det är två 12V standardbatterier som behövs och på tråden för 1.0 står det en del om dessa alternativ.
 
OK

Så den ända nackdelen är egentligen batteri som skiljer modellerna åt.
 
Hej igen, kanon att få snabba svar på sina frågor. Det står att lutningen vid begränsningsslingan Max kan vara 10%, vad innebär det egentligen? Måste det vara plant vid ytterkanten av tomten för att det ska funka bra? Försöker lägga upp några bilder för att illustrera hur tomten ser ut. Har ju en del lutning på min tomt. ImageUploadedByByggahus.se1368973622.572824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1368973684.487702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1368973727.355235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1368973271.956157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByByggahus.se1368973989.578287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här lutningen klarar Landroid M utan problem.
Kan vara så att om lutningen utmed begränsninsslingan är för brant vill klipparen gärna riva upp gräset för att sedan gräva ner sig i matjorden. Detta pga att den kör många turer i samma hjulspår utmed kabeln.
 
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
zunken84 skrev:
OK

Så den ända nackdelen är egentligen batteri som skiljer modellerna åt.
Ja, till nackdel för L men den har fördelar också i fom av högre kapacitet, större klippbredd och något lägre ljudnivå.
 
Peedan skrev:
Hej igen, kanon att få snabba svar på sina frågor. Det står att lutningen vid begränsningsslingan Max kan vara 10%, vad innebär det egentligen? Måste det vara plant vid ytterkanten av tomten för att det ska funka bra? Försöker lägga upp några bilder för att illustrera hur tomten ser ut. Har ju en del lutning på min tomt. [bild][bild][bild][bild]
Ett problem jag noterat är att klipparen gärna skenar i nedförsbacke. När den kommer till begränsningskabeln med lite för hög fart så passerar den kabeln. Får helt enkelt inte bromsat in tillräckligt fort. Den hamnar då utanför arbetsområdet. Den gör då ett försök att backa in igen. Är då lutningen för hög får den inte grepp i gräset. Den larmar efter några försök att den är utanför arbetsområdet och slår ifrån.
 
Nu är min LD inskickad till HP Schou för service. Hade ju som sagt problem att den visade felmeddelandet "fångad". Fungerade smidigt med att få den hämtad av posten, hoppas att det funkar bra att få den snabbt lagad nu när gräset växer snabbt!
 
Peedan skrev:
Hej igen, kanon att få snabba svar på sina frågor. Det står att lutningen vid begränsningsslingan Max kan vara 10%, vad innebär det egentligen? Måste det vara plant vid ytterkanten av tomten för att det ska funka bra? Försöker lägga upp några bilder för att illustrera hur tomten ser ut. Har ju en del lutning på min tomt.
Det känsliga är när roboten skall haka på och gå utefter linan, har man då för mycket lutning ut från tomten kan det bli problem, likaså om den skall gå på skrå utefter linan bör det inte luta så mycket för då kan den få problem att hålla sig kvar. Det gäller samtliga robotmärken vad jag vet, dvs. i deras manualer anger man runt 10% som högsta lutning vid begränsningslinan. Om man har en hög lutning längs med linan är min erfarenhet att den klarar det bra i de flesta fall.
 
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
Peedan skrev:
Hej igen, kanon att få snabba svar på sina frågor. Det står att lutningen vid begränsningsslingan Max kan vara 10%, vad innebär det egentligen? Måste det vara plant vid ytterkanten av tomten för att det ska funka bra? Försöker lägga upp några bilder för att illustrera hur tomten ser ut. Har ju en del lutning på min tomt. [bild][bild][bild][bild]
Jag tror, att döma av dina bilder , att en Landroid M eller L klarar dina ganska svaga lutningar utan problem.
 
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
Säger som föregående talare tack för alla snabba svar... Det får bli den ``fula/gamla´´ Landroiden för mig :)
 
[SUP]Din gräsmatta kommer inte vara några problem flr landroiden zunken[/SUP]
 
Hur lång tid tar det för era worx m att klippa av hela gräsmattan? Min gräsmatta är ca 800m2 maskinen är inställd på auto 1000m2, den har varit igång i ca 5dagar nu. Jag upplever att den inte har hittat runt på andra sidan huset än.
 
Har fått min Landroid M idag. Men, min trädgård är fortfarande "work in progress" och exakta klippområdet är inte helt klart ännu, hur gör jag då med slingan? Kan jag lägga ut den ungefär som jag tänkt, och lägga överskottet vid sidan av? se bild för principskiss. Behöver man lägga en del av överskottet dubbelt? Hur mycket i så fall?
Så kan jag börja klippa de delar som är färdiga :) Memo_1369055003572_01(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.