MBygga skrev:
Vill nog byta ut det där med basstationen (som jag inte tycker är något minus) mot problemet med att närliggande (<3,5 m) robotinstallationer kan störa ut Landroiden om man nu har grannar så nära. Vidare är service är inte lokal men väl fungerande och snabb med gratis frakt, dvs. den är inte längre ifrån än ditt postinlämningsställe. I övrigt skriver jag under på allt det andra.
Ah. Ja just det, det påverkar ju inte mig pg glesbygd så jag glömde den.
 
lazy rick skrev:
Bra info grabbar
Såna här sammanfattningar ska ju finnas på prisjakt :)
Klart. :)
 
Har precis installerat landroiden (m). Funkar kanon. Precis som dalkarl sa kan man minska avståndet ganska rejält feån de 35 cm som anges. Trodde den skulle klippa något mer över slingkabeln, men annars är den kanon hittills och med 3 års garanti, känns detta väldigt prisvärt. Väldigt liten och snygg maskin. Ljusnivån är inga som helst problem,lika tyst som husqvarna om inte tystare. Har du inte en komplicerad tomt kan jag starkt rekommendera denna maskin.
 
Hej, jag skulle vilja få lite tips utav er kunniga innehavare av robotklippare och landroid då priset tilltalar mig.

Jag har en tomt på ca 1100m2 men om man tar bort hus, infart med mer så blir det kvar 700-800 m2 klippyta. Saken är den att ca två tredjedelar del utav tomten sluttar och jag har mätt upp det till 30% på de brantaste ställena. Gräsmattan är inget vidare välskött heller utan har en hel del mossa i sig samt är ganska gropig där jag misstänker att maskinen kan fastna. Tror ni att robotgräsklippare fungerar bra ändå och i så fall kan Landroid vara något för mig och vilken modell skulle ni satsa på i så fall.

Tack på förhand!
 
Peedan skrev:
Hej, jag skulle vilja få lite tips utav er kunniga innehavare av robotklippare och landroid då priset tilltalar mig.

Jag har en tomt på ca 1100m2 men om man tar bort hus, infart med mer så blir det kvar 700-800 m2 klippyta. Saken är den att ca två tredjedelar del utav tomten sluttar och jag har mätt upp det till 30% på de brantaste ställena. Gräsmattan är inget vidare välskött heller utan har en hel del mossa i sig samt är ganska gropig där jag misstänker att maskinen kan fastna. Tror ni att robotgräsklippare fungerar bra ändå och i så fall kan Landroid vara något för mig och vilken modell skulle ni satsa på i så fall.

Tack på förhand!
Funkar säkert utmärkt med en Landroid M, gropar brukar inte vara något problem. Det enda du behöver fundera på är om någon granne kan komma att installera en robot inom 3,5 meter, då är inte LD optimalt.
 
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
MBygga skrev:
Funkar säkert utmärkt med en Landroid M, gropar brukar inte vara något problem. Det enda du behöver fundera på är om någon granne kan komma att installera en robot inom 3,5 meter, då är inte LD optimalt.
Jag skulle också föredra att slippa ha den igång dygnet runt eller iaf inte behöva ha den klippandes varje dag. Hur ofta behöver den gå för att orka med ca 750m2?
 
Peedan skrev:
Jag skulle också föredra att slippa ha den igång dygnet runt eller iaf inte behöva ha den klippandes varje dag. Hur ofta behöver den gå för att orka med ca 750m2?
Autoläget för 800m2 skulle bli 21,6h klipptid, vardagar, Kl0800-> Dvs ca 4-4,5h klipptid per vardag plus laddningstid.

Klipparen skulle mao inte gå på helgen och inte hela dagen vardagar om man tittar på autoläget. Sen kan man ställa manuellt istället om man vill ha ett annat upplägg.

räcker inte det kan man enkelt öka med 10% upp till 100% tid på tex autoläget om gräset får övertaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peedan
  • Laddar…
Är landroiden ett alternativ för mig?

1 Min gräsmatta är på ca 1000kvm men format som en kvadrat och inte några planteringar förutom ett par äppelträd, orkar den med den storleken på matta och måste den gå runt 72hr i veckan som någon skrev tidigare i tråden?

2 Gräsmattan är inte en gräsmatta utan en ``mossmatta´´ är det ett problem?

3 Eftersom jag har äppelträd så gissar jag på att jag måste vara med att rensa efter nedfallna äpplen så inte klipparen kör över (om det går)/vänder vid äpplena?
 
zunken84 skrev:
Är landroiden ett alternativ för mig?

1 Min gräsmatta är på ca 1000kvm men format som en kvadrat och inte några planteringar förutom ett par äppelträd, orkar den med den storleken på matta och måste den gå runt 72hr i veckan som någon skrev tidigare i tråden?

2 Gräsmattan är inte en gräsmatta utan en ``mossmatta´´ är det ett problem?

3 Eftersom jag har äppelträd så gissar jag på att jag måste vara med att rensa efter nedfallna äpplen så inte klipparen kör över (om det går)/vänder vid äpplena?
Har du så stor gräsmatta skulle jag satsat på en Landroid L modell för att inte ligga på maxkapacitet. När gräset växer som bäst kommer den annars att behöva gå jämt skulle jag tro. Mossmatta är inga problem utan du kommer att märka att mossan kommer att försvinna mer och mer efter hand som den är ute och klipper.
Den klarar oftasst fallfrukt men det blir ju kladdigt så jag brukar försöka plocka upp dem så gott det går kontinuerligt. Helhetsresultatet blir ju bättre och då man ju slipper klippa har man ju mer tid till trimning och att plocka bort kottar och frukt.
 
zunken84 skrev:
Är landroiden ett alternativ för mig?

1 Min gräsmatta är på ca 1000kvm men format som en kvadrat och inte några planteringar förutom ett par äppelträd, orkar den med den storleken på matta och måste den gå runt 72hr i veckan som någon skrev tidigare i tråden?

2 Gräsmattan är inte en gräsmatta utan en ``mossmatta´´ är det ett problem?

3 Eftersom jag har äppelträd så gissar jag på att jag måste vara med att rensa efter nedfallna äpplen så inte klipparen kör över (om det går)/vänder vid äpplena?
1. Det korrekta är 27h klipptid för 1000m2 dvs ca 5,5h vardagar effektiv klipptid. Kör man helger också kortas tiden/dag.

2. Jag har massor med mossa men den ligger ju så djupt att den inte klipps.

3. Den vänder nog inte på äpplen, det krävs mycket mer än så. Rimligen puttar den äpplen framför eller strimlar dem. Vi får se . Bäst är väl att städa upp innan
 
peternicklas
zunken84 skrev:
Är landroiden ett alternativ för mig?

1 Min gräsmatta är på ca 1000kvm men format som en kvadrat och inte några planteringar förutom ett par äppelträd, orkar den med den storleken på matta och måste den gå runt 72hr i veckan som någon skrev tidigare i tråden?

2 Gräsmattan är inte en gräsmatta utan en ``mossmatta´´ är det ett problem?

3 Eftersom jag har äppelträd så gissar jag på att jag måste vara med att rensa efter nedfallna äpplen så inte klipparen kör över (om det går)/vänder vid äpplena?
De erfarenheter som jag har från Version 1.
2. Alla fabrikat av klippare(kanske inte Bosch) går så ofta att mossan kommer att försvinna. Inget problem.
3. Har 3 äppelträd samt flera andra fruktträd, inget problem alls. Brukar bli skivade äpplen kvar på marken.
Har du ingen granne som kan störa din Landroid så kommer den att fungera perfekt, utom då punkt 1 som jag inte har info om.
 
Tack för svaren... Problemet är det att jag jobbar borta så jag är ju tyvärr inte hemma och kan plocka bort äpplena.

Landroid L är väl förra årets modell om jag fattat det rätt!?
Vad är skillnaden mellan L och M modellen?
Den senare modellen borde ju rimligtvis vara bättre och M modellen hade ju en USB port=man kanske kan uppdatera mjukvaran själv med den i framtiden kanske?

Har L modellen USB port?
 
peternicklas
Detta med mossa; Jag hade så mycket mossa i gräset att på vissa ställen som var det 95% mossa och resten gräs. Nu i år har jag 30 kvm bar mark där mossan tidigare var. Har nu fått så nytt gräs på dessa ställe. Det enda problemet med äpple skulle vara om de är så stora att de lyfter klipparen och att den då stannar för "lyft klippare". Som sagt jag har inte haft nägra problem eller stopp p.g.a. äpple.
M Modellen har Li-Ion batteri, L modellen ett vanligt blybatteri.
 
Ok dålig koll på batterier men ett blybatteri går väl knappt att jämföra med Li-lon batterier?

Det jag menar är att blybatteri får jag väl byta ut relativt snabbt jämfört med Li-lon då den kommer att gå hela sommaren?

Om det stämmer vad kostar ett nytt blybatteri och är det lätt att få tag på?
 
peternicklas
zunken84 skrev:
Ok dålig koll på batterier men ett blybatteri går väl knappt att jämföra med Li-lon batterier?

Det jag menar är att blybatteri får jag väl byta ut relativt snabbt jämfört med Li-lon då den kommer att gå hela sommaren?

Om det stämmer vad kostar ett nytt blybatteri och är det lätt att få tag på?
Bly är inte bra 1-2 år sedan byte i värsta fall, runt 1200 och lätt att köpa i Hässleholm om det inte går någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.