Lyssna på Hondan: http://www.youtube.com/watch?v=gYXGoqiK68I
Ska man gå efter den filmen så är Indegon som en viskning i jämförelse

(Vilket inte säger något om vare sig Hondan eller Indegon utan min poäng är att man ska höra dem i verkligheten innan man dömer ut någon av dem pga ljudet på youtube-filmer)
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Kennet Rosang skrev:
I Boschs reklam får då jag en uppfattning att klipparen är ansluten till GPS. Ringer Bosch och frågarmen får svaret att det är den inte och man vet inte när? Finns det någon som har andra uppfattningar?
Hej Kennet och välkommen till diskussionen. Läs inlägg #939 och runt det så finner du senaste diskussionen om det, det som skrivs där verkar vara läget f n. http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-63.html#post1732529
 
  • Gilla
Kennet Rosang
  • Laddar…
Rickart skrev:
Men hur gör man för att kunna beställa en då? Från Harald...
De verkar bara ha enstaka klipparen kvar i vissa butiker. Troligen är dessa av äldre version (5.7).

Jag är i Varberg hos Harry Nyborg och de har inga Indego i lager.
De hade bara två transportskadade returer. Båda var 78dB versionerna.
 
Redigerat:
Är det 75db-versionen med 5.8-mjukvaran om man handlar från Cheapy?
 
Grannen med stiga kom förbi och kommenterade att "den låter ju inte mycket heller"
Tycker utan att ha jämfört med så många modeller att rädslan för ljudnivån är lite överdriven.
 
mortimer skrev:
Malund71 skrev:
Det är inte så att de som upplever konstiga beteenden med roboten att man har för lång begränsningskabel så signalen blir för svag helt enkelt ? Så att "signalsändaren" är underdimensionerad
Har man lång kabel bör den vara grövre för att inte spänningsfallet ska bli för stort.
 
Då är min inhandlad på Hornbach mot prisgaranti på HaraldN. Hade beställt extra kabel och spik för 650 kr. Betalade allt som allt 9084 kr. Helt ok. Den var inlevererad till Hornbach 2013-05-15, så bör vara senaste utgåvan. Hoppas på programvara 5.8
 
Kan meddela att den svagaste punkten i drivningen är splinsen i själva hjulen, det är de som ger efter först när det tar stopp. Vilket iofs är rätt smart då hjulen är enklast att byta.

Hur det kommer sig att jag vet det? Därför att på ett mjukt, nyligen omsått ställe i gräsmattan så lyckades den nyss riva upp begränsningstråden och sno den kring högra bakhjulet. Vet inte hur länge den stått där och försökt ta sig loss men efter att jag trasslat loss den så hade den svårt att svänga till vänster. Motorn körde men hjulet snurrade inte. När jag kände efter på hjulen så gick det högra att vrida på med ett visst motstånd utan att motorn följde med. Befarade att ett drev rensats på kugg i drivningen men när jag skruvade loss hjulet för att undersöka så visade det sig att det var splinsen i själva hjulet som gett sig först, så det fixade jag snabbt själv så jag inte behövde vara utan klippare genom att lämna in den. Nu går den igen därute på tomten. Det är inget fel på styrkan i hjulmotorerna...

iPhone 4S 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Tack MJ för en fin hänvisning i ämnet, alltid trevligt med personer som har en bra etik på nätet.
 
Eriksgatan
nikson skrev:
mortimer skrev:
Har man lång kabel bör den vara grövre för att inte spänningsfallet ska bli för stort.
Ellära i all välmening men nu är här ingen konstant strömkälla med ett lågt maximalt strömuttag utan laddstationen anpassar detta efter den rådande impedansen upp till 450 meter. Sedan kanske det kan gå att nå ännu längre med en grövre begränsningstråd, och det är väl bara att testa om man nu behöver det. För egen del får det vara att testa det. Utökade i år slingan till 299 meter pga. klipparens oförmåga att läsa in och förstå "öar" automatiskt och det får räcka med att krypa på knäna för i år.
 
Redigerat:
Köpte en indigo idag på Harald Nyborg.
Jag har en helt kvadratisk tomt med huset i mitten. Jag har gräs runt om heeeeela huset. Hur ska jag lägga tråden? För tråden måste väl ligga runt huset och runt tomtgränsen?
 
Lämnade in min idag på Hornbach.
Fanns 2 till som var inlämnade för reparation. Personalen började bli trötta på Bosch nu,dels för priset och dels för det kommer in trasiga.
Dom sa att dom köper in dom för 10000:-
2 veckor trodde dom att det ska ta innan jag får tillbax.

Fick tillbax igen på prisgarantin så nu har den kostat mig 8400:-
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
pgerts skrev:
Jag tyckte att 35 cm var väldigt mycket så jag tog ner det en hel del - vilket jag fått justera på vissa platser.
1 - klipparen "ålar sig fram" längs tråden.
2 - klipparen kör över en bra bit när den ska svänga - exakt hur mycket har jag inte koll på men där jag har 90-graders hörn med hinder utanför så har jag fått öka på avståndet en bit. Andra ställen där det är raka kanter utan hinder utanför är jag nog nere på ca 15-20 cm.
Låter intressant. Då verkar det som du har kapat ordentligt på avståndet. Vad är anledningen till att den "ålar sig" fram?

Menar du att du har mellan 15-20 cm från tråden till kanten där klipparen inte kan köra (ex rabattkant) och där fasta hinder (ex vägg) inte existerar?

Vad kör du på för avstånd mellan tråd och fasta hinder?

Hur gör ni när ni justerar avståndet, antingen kan det ju gå åt mer eller mindre tråd. Hur löser ni det vid justeringar?

För övrigt så hämtader jag ut min hos Cheapy i tisdags, fick (tyvärr) 5.7. Någon som fått klarhet i hur uppgradering till 5.8 går till ännu?
 
Idag blev den en Bosch Indego 10 på Harald Nyborg för 9399:-. Ser att det är en 75db och efter första starten så ser jag att det också är ver 5.8. Har jag läst rätt här på forumet så innebär detta att det då finns larm om man lyfter den vilket tydligen inte finns på ver 5.7. Är det några andra "förbättringar" i 5.8?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.