peternicklas
Jag har nu fått ett svar från Worx Landroid.
Alla tillverkare sitter och försöker att lösa problemet med att klipparna stör ut varandra, de har inte lyckats hittills.
Den lösningen som finns idag så är minsta avstånd mellan 2 olika slingor 1 m.
Har inte fått något svar om uppdatering av gamla klippare.
COOP har blivit hotade av HQ att de ska vita rättsliga åtgärder. Så nu kommer väl COOP att börja sälja HQ likt Jula.
 
Köpte idag en Landroid M för 7500kr på Klädkällaren, i Nödinge, Ale.
 
Grattis! Jag köpte oxå en, fast online för 445kr mer ;)
Skall bli kul att installera den när den dyker upp.
 
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet.


Köpte idag en Worx Landroid M för 6995 kr. Jag har läst hela denna tråd och en hel del av den gamla tråden för Landroid.

Jag hann inte mer än hem med min nya klippare innan jag fick reda på att en av grannarna köpt en robotklippare. Vet ej märke men troligtvis någon dyrare variant. Deras tomt gränsar mot min cirka 7-8 meter och närmaste avstånd gräsmatta till gräsmatta är cirka 2 meter. Förstår att det kommer bli problem och hade det med i beräkningen när jag köpte klipparen. Dock inte att grannarna skulle köpa en precis samtidigt som jag.

Har läst en del om fasta hinder, fungerar det att låta min klippare slå i mot ett fast hinder för att därefter vända och fungera okej igen? Om så är fallet räcker det med fast hinder just där avståndet är för kort eller sätts hela funktionen för Landroid ur spel så man måste ha fasta hinder längs med hela tomtgränsen?

Om man skall ha fasta hinder, är det 15 cm som är lägsta höjd för att den inte skall klättra över. Har för mig att jag läste det någonstans om 15 cm. För mig är det inga stora bekymmer med att ha fasta hinder på 15 cm på en del av tomtgränsen eftersom jag redan idag har en regel i rabatten där häckarna är. Är bara att höja upp denna regel cirka 10 cm i så fall.

En helt annan fråga. Är intresserad av att slippa klippa för hand så mycket det bara går. Hur nära en fast hinder och kant kan den klippa. Jag har både staket, rabatter, häck och altan. Funderar på att lägga kansten runt om det mesta för att minimera oklippta områden. Hur brett måste man lägga kantsten för att den skall kunna klippa allt gräs?

De 1 meter som nämns ovan. Är det något som är under utvecklingsstadiet eller fungerar det redan idag. Har hört om att det skall fungera med 3 meter men i instruktionsboken står det 4,5 meter.

Ber om ursäkt om en del nämnts innan. Jag har läst mycket i gamla tråden men inte allt eftersom den är väldigt lång.

Med vänlig hälsning
Henrik
 
Redigerat:
hc77 skrev:
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet.


Köpte idag en Worx Landroid M för 6995 kr. Jag har läst hela denna tråd och en hel del av den gamla tråden för Landroid.

Jag hann inte mer än hem med min nya klippare innan jag fick reda på att en av grannarna köpt en robotklippare. Vet ej märke men troligtvis någon dyrare variant. Deras tomt gränsar mot min cirka 7-8 meter och närmaste avstånd gräsmatta till gräsmatta är cirka 2 meter. Förstår att det kommer bli problem och hade det med i beräkningen när jag köpte klipparen. Dock inte att grannarna skulle köpa en precis samtidigt som jag.

Har läst en del om fasta hinder, fungerar det att låta min klippare slå i mot ett fast hinder för att därefter vända och fungera okej igen? Om så är fallet räcker det med fast hinder just där avståndet är för kort eller sätts hela funktionen för Landroid ur spel så man måste ha fasta hinder längs med hela tomtgränsen?

Om man skall ha fasta hinder, är det 15 cm som är lägsta höjd för att den inte skall klättra över. Har för mig att jag läste det någonstans om 15 cm. För mig är det inga stora bekymmer med att ha fasta hinder på 15 cm på en del av tomtgränsen eftersom jag redan idag har en regel i rabatten där häckarna är. Är bara att höja upp denna regel cirka 10 cm i så fall.

En helt annan fråga. Är intresserad av att slippa klippa för hand så mycket det bara går. Hur nära en fast hinder och kant kan den klippa. Jag har både staket, rabatter, häck och altan. Funderar på att lägga kansten runt om det mesta för att minimera oklippta områden. Hur brett måste man lägga kantsten för att den skall kunna klippa allt gräs?

De 1 meter som nämns ovan. Är det något som är under utvecklingsstadiet eller fungerar det redan idag. Har hört om att det skall fungera med 3 meter men i instruktionsboken står det 4,5 meter.

Ber om ursäkt om en del nämnts innan. Jag har läst mycket i gamla tråden men inte allt eftersom den är väldigt lång.

Med vänlig hälsning
Henrik
Hej,
jag tycker du först skall se vilken robot din granne köpt, det är inte säkert att alla stör LD så prova först att köra när grannen installerat sin. Om det inte fungerar brukar fast hinder fungera och du behöver bara ha det på den sträcka som har för kort avstånd, på övriga sträckor fungerar det som vanligt. Jag tror däremot att 10 cm högt hinder räcker men 15 cm är ju säkrare förstås.
Problemet du kan få är när klipparen skall "hem" till laddstationen eftersom den då följer linan. När den kommer till det utsatta området kommer den att tappa kontakten, förmodligen göra en piruett för att sedan ge sig av och leta efter linan på nytt. Har du tur så kommer dena att ge sig av "framåt" och då träffa på lian närmare laddstationen men den kan också gå tillbaka och då kommer den ju aldrig förbi. Oftast verkar den gå åt rätt håll för de som haft detta problem och då är ju allt frid och fröjd för den gör alltid samma när den kommer till området.
När det gäller avstånd till fast hinder skall man inte tulla mycket på de 40 cm som står i manualen, möjligen kan du minska till 35 cm men inte mindre. Det som avgör ar när den skall hem och då skall "haka" på linan, det är då den behöver detta utrymme, inte när den väl följer linan. Till mjuka hinder kan man ha kortare avstånd beroende på hur mycket de ger efter men alltså inte till hårda. Sen klipper ju LD 10-12 cm över linan så du bör alltså ha ca. 25-30 cm brett med marksten om den skall klippa allt.
Hoppas det kommer att gå bra och att du får stor glädje av din robot.
 
Packade upp min igår, noterade att slingkabeln inte är vanlig FK iallafall ;) Grymt seg, gick knappt att skala.
Jag såg också ett USB uttag inne i batterifacket, vilket fick tekniknörden i mig att tänka på smidiga programuppdateringar och "rootning" :)
 
hc77 skrev:
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet.


Köpte idag en Worx Landroid M för 6995 kr. Jag har läst hela denna tråd och en hel del av den gamla tråden för Landroid.

Jag hann inte mer än hem med min nya klippare innan jag fick reda på att en av grannarna köpt en robotklippare. Vet ej märke men troligtvis någon dyrare variant. Deras tomt gränsar mot min cirka 7-8 meter och närmaste avstånd gräsmatta till gräsmatta är cirka 2 meter. Förstår att det kommer bli problem och hade det med i beräkningen när jag köpte klipparen. Dock inte att grannarna skulle köpa en precis samtidigt som jag.

Har läst en del om fasta hinder, fungerar det att låta min klippare slå i mot ett fast hinder för att därefter vända och fungera okej igen? Om så är fallet räcker det med fast hinder just där avståndet är för kort eller sätts hela funktionen för Landroid ur spel så man måste ha fasta hinder längs med hela tomtgränsen?

Om man skall ha fasta hinder, är det 15 cm som är lägsta höjd för att den inte skall klättra över. Har för mig att jag läste det någonstans om 15 cm. För mig är det inga stora bekymmer med att ha fasta hinder på 15 cm på en del av tomtgränsen eftersom jag redan idag har en regel i rabatten där häckarna är. Är bara att höja upp denna regel cirka 10 cm i så fall.

En helt annan fråga. Är intresserad av att slippa klippa för hand så mycket det bara går. Hur nära en fast hinder och kant kan den klippa. Jag har både staket, rabatter, häck och altan. Funderar på att lägga kansten runt om det mesta för att minimera oklippta områden. Hur brett måste man lägga kantsten för att den skall kunna klippa allt gräs?

De 1 meter som nämns ovan. Är det något som är under utvecklingsstadiet eller fungerar det redan idag. Har hört om att det skall fungera med 3 meter men i instruktionsboken står det 4,5 meter.

Ber om ursäkt om en del nämnts innan. Jag har läst mycket i gamla tråden men inte allt eftersom den är väldigt lång.

Med vänlig hälsning
Henrik
Wow... vilket pris !
Var hittade du det fyndet ?
 
Jem &Fix, gäller till 5/5.
 
Tack för ditt mycket snabba och utförliga svar MBygga, det upskattas.

Dock en fundering. När klipparen skall laddas sker väll automatiskt när batteriet nått en viss nivå och då kan klipparen befinna sig precis var som helst på gräsmattan. Om den då söker upp slingan på ett ställe där den kommer tappa signalen kommer den vända och söka upp min slinga på nytt och förhoppningsvis komma "på rätt sida" gentemot grannens slinga så att den hoppar förbi problemområdet och går mot laddning. Dock känns det som att det är svårt att parera för att den alltid kommer hamna "på rätt sida" gentemot grannens slinga eftersom den hakar på min slinga på olika ställen varje gång när batteriet börjar ta slut. Vart den då tar vägen beror helt enkelt var den befinner sig när den skall börja gå på laddning.

Blev lite svårt att förklara men vad jag försöker att beskriva är att det känns som att den ibland kommer hamna på rätt sida om problemområdet och ibland fel beroende på var den hakar på slingan när den skall gå på laddning eftersom den då ibland kommer ta sig förbi problemområdet och ibland hamna ett steg längre bak på min slinga och därmed komma hamna inom problemområdet igen.

Någon som begrep vad jag försökte förklara? Kom gärna med synpunkter och funderingar. Det är ni som sitter på kunskapen. Jag har inte ens packat upp min maskin än.
 
Redigerat:
hc77 skrev:
Tack för ditt mycket snabba och utförliga svar MBygga, det upskattas.

Dock en fundering. När klipparen skall laddas sker väll automatiskt när batteriet nått en viss nivå och då kan klipparen befinna sig precis var som helst på gräsmattan. Om den då söker upp slingan på ett ställe där den kommer tappa signalen kommer den vända och söka upp min slinga på nytt och förhoppningsvis komma "på rätt sida" gentemot grannens slinga så att den hoppar förbi problemområdet och går mot laddning. Dock känns det som att det är svårt att parera för att den alltid kommer hamna "på rätt sida" gentemot grannens slinga eftersom den hakar på min slinga på olika ställen varje gång när batteriet börjar ta slut. Vart den då tar vägen beror helt enkelt var den befinner sig när den skall börja gå på laddning.

Blev lite svårt att förklara men vad jag försöker att beskriva är att det känns som att den ibland kommer hamna på rätt sida om problemområdet och ibland fel beroende på var den hakar på slingan när den skall gå på laddning eftersom den då ibland kommer ta sig förbi problemområdet och ibland hamna ett steg längre bak på min slinga och därmed komma hamna inom problemområdet igen.

Någon som begrep vad jag försökte förklara? Kom gärna med synpunkter och funderingar. Det är ni som sitter på kunskapen. Jag har inte ens packat upp min maskin än.
Det finns ju i princip tre fall som kan uppträda;
1. Roboten hakar på gränslinan innan problemområdet och följer då linan tills dess den tappar signalen. När den gör det kommer den att bli förvirrad och göra någon slags piruett för att sedan ge sig av in mot gräsmattan. Förhoppningsvis hamnar riktningen åt "rätt" håll dvs. att den träffar på linan igen någonstans efter problemområdet men innan laddstationen och då är ju allt frid och fröjd för så kommer den alltid att göra när den kommer till samma ställe igen.
2. Den försöker haka på linan just inom problemområdet, då kommer den i prinsip att krocka med hindret, vrida sig ca. 120-180 grader och ge sig av för att leta upp linan någon annan stans. Beroende på i vilken vinkel den krockar med hindret kommer den att komma ut olika varje gång så i detta fallet kan den hamna antingen innan och efter problemområdet.
3. Den hakar på efter problemområdet och följer då förstås linan till laddstationen som vanligt.

Förutsatt att fall 2 innebär att den hittar linan igen mellan problemområdet och laddaren kommer ju samtliga fall att fungera. Skulle fall 2 inte innebära att den går åt "rätt" håll kan man ju försöka styra den rätt genom att dra gränslinan lite annorlunda så att den kommer in i problemområdet med annan vinkel eller sätta upp något hinder som gör att den styrs rätt genom att den träffar på det direkt efter piruetten. Det är bara att prova sig fram till bästa lösning.
 
Det hänger väl mycket på om du har laddstationen precis före eller precis efter "problemområdet". Har du stationen precis efter så är det ju nästan kört.
 
Gimbal skrev:
Det hänger väl mycket på om du har laddstationen precis före eller precis efter "problemområdet". Har du stationen precis efter så är det ju nästan kört.
Absolut, den skall ju helst vara på motsatt sida för att det skall fungera bra.
 
Jag har en ganska stor trädgård, 2200 m2, som har en ca 40 m lång gräns mot en granne som har en Huskvarna Automower 230 gående på sin tomt. Jag har en Landroid slinga runt hela min tomt och har inga öar på tomten gjorda med slingan utan använder andra hinder för dessa öar. Förra sommaren experimenterade jag en hel del med hur jag skulle kunna få Landroiden att klippa ända ut till gränsen mot grannen.
Jag försökte först med att sätta upp ett hinder längs hela gränsen mot grannen. Satte jag hindret mer än 40 cm utanför min slinga så stannade Landroiden ibland mot hindret med felmeddelande att den var utanför slingan, satte jag hindret ganska nära men fortfarande utanför min slinga så behövde jag ha laddstationen precis INNAN hindret (sett moturs) för när väl Landroiden hakat på och följer slingan för att gå till laddstationen så vill den inte gärna ge upp slingan. Vad som oftast hände då var att om den hakade på slingan innan hindret så följde den slingan fram till hindret och stod sedan och stångade mot hindret tills den gav upp. Om det går att hitta ett fungerande avstånd mellan slingan och hindret utanför vet jag inte men jag tror att det är svårt att få det att fungera till 100%. Då jag också gjorde bedömningen att Landroiden ibland inte skulle hitta slingan på "rätt" sida av hindret när den skulle ladda innan den gjort slut på batteriet så drog jag slingan ca 4.5 m in på tomten mot grannen och då fungerade det fint precis som Worx givit instruktioner om.

Jag gjorde också ett antal andra experiment med att bl.a. sätta upp en plåtskärm utanför slingan mot grannen. En 12 cm hög 1.5 mm tjock plåt fungerade inte. Inte heller fungerade det att gräva ner grannens slinga 15 cm eller lägga den 12 cm höga plåten precis utanför hans slinga som skärm.

Det som däremot fungerade var en L bockad plåt som vad 35 cm hög och 25 cm mot min slinga (liggande L gick också bra). Hade jag den L-bockade plåten 40 cm utanför slingan så stördes inte Landroiden av grannens slinga utan allt fungerade fint. Dock är det inte realistiskt att ha ett sådant arrangemang längs hela gränsen mot grannen så jag ser med spänning fram mot Worx lösning på problemet med störande slingor från grannars gräsklipparrobotar.
 
Jag köpte en jag med.

Men nu funderar jag kring det här med guideslingan och basen. Gården har en grind som delar av en lång sluttning/ramp från trädgården. Grinden måste vara stängd för det mesta då den avgränsar barn från bilar, men jag skulle vilja kunna öppna den helt ibland, eller kanske stänga ute roboten en stund för att få rampen klippt.

plan.png

Plan A
Tror ni att den kommer den att klara att köra på grinden och försöka hitta slingan igen, eller kommer den att stå och banka huvudet mot den som antytts i post ovan.

Plan B
Kan man tex lägga en distanserad slinga med X-antal cm avstånd efter grinden och lyfta över klipparen... detta blir dock en sämre lösning då man garanterat får en oklippt zon vid grinden. Vet vi avståndet som krävs mellan två zoner för att det inte ska bli konstigt?

Basen som preliminärt står vid altanen skulle kunna placeras vid det mindre husets "södra" sida om det underlättar.

Skalan är självklart fel, och det är en förenklad bild på hur slingan ska gå.;)
 
peternicklas
Det du kan göra är att lägge en ny slinga till höger om din grind och ha en 2-polig strömbrytare som du kan skifta vilken av slingorna som ska vara aktiva. Finns i den gamla tråden tips på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.