När jag fick mitt badrum renoverat för 2 år sedan så tänkte hantverkarna sätta upp de utanpåliggande rören i duschen genom att borra och plugga i gipsskivorna eftersom de inte visste var reglarna var... Om jag inte hejdat dom hade de fått bygga om hela badrummet från början.
 
Det där insåg jag innan jag gjorde mina badrum. Har man turen att hitta "rätt" hantverkare så fungerar det säkert bra, men chansen är väldigt stor att det inte är så.
Visst är det mycket jobb att göra det själv, men svårt är det inte om man bara sätter sig in i alla regler och instruktioner (och det bör man ju göra ändå som du märker).
 
Nu kaklar man för fullt och en sak slog mig. hur kan man kakla ner till golvet när tätskiktet på golvet inte är lagt annat än det "kladd" som syns på bilderna ovan, funkar det?
 
Återigen, titta i monteringsanvisningen.

Men, nej, det funkar inte. Det ska dit en tätskiktsremsa ovanpå golv och väggfolien, blir svårt att få dit om man kaklar hela vägen ner till golvet. Normalt så sparar man raden längst ner, det brukar vara bra ändå eftersom den är lite trixig och måste skäras för att följa fallet på golvet.
 
Tack, hade jag tittat lite nogrannare hade jag dessutom upptäckt att det är precis det han gör.
 
T
vectrex skrev:
Måste o måste, det kanske går utan att ta upp den. Men om du tittar i monteringsanvisningen så skall folien limmas mot brunnsmanschetten, därefter skall båda skäras igenom (mot mall eller med puruskniv). Därefter trycks båda fast med klämring.

Tycker det är fascinerande hur jäkla svårt det ska vara för proffs att följa en enkel monteringsinstruktion? Hade dom seriöst tänkt skarva folien mot brunnsmanschetten? Känns ju bra, NOT!
Verkar som att det är snickarna själva som kaklar och tätskiktar för en riktig plattsättare VET att man har duken ner i brunnen tillsammans med manchetten.

Känns inte helt trovärdigt att det är kunden som ska rätta till fel.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Nej helt kul är det inte att man som kund måste vara den som har koll. Hur som helst, idag har det kaklats och det ser ut så här för tillfället, tycker det ser bra ut måste jag säga. IMG_0655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller med om att det ser bra ut. Att kakla med kryss ger dock inget förtroendeingivande intryck, även om det naturligtvis fungerar det också.
 
Fabbe skrev:
Jag trodde man anlitade hantverkare för att slippa sätta sig in i varenda steg och vara på som en hök. Ska det vara så här lär jag ju lätt göra nästa badrum själv, inget snack, lär ju bli mindre slarv då.
Precis vad jag tänker också. Mitt badrum är också under renovering av hantverkare och jag har flera gånger funderat på att avbryta jobbet och göra det själv i stället. Nästan varje dag som de varit här så har det varit något jag irriterat mig på. Det har dessutom tagit längre tid än vad jag trodde det skulle göra. 2,5 vecka har gått och de har bara kommit till att tätskikta. Jag har ialf bestämt mig för att aldrig mer anlita hantverkare efter det här, så länge det inte är något specialjobb som jag vet att jag inte kan göra själv.
Jag kanske slänger ihop en tråd om mitt badrum när det är klart
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Det är väl så det blir om offerten motsvarar 6 veckors arbete för nåt som borde ta två... :D
 
Nu är kaklet på plats på alla fyra väggarna och tätskiktet är på plats på golvet, den här gången på rätt sätt:) Tack för att du reagerade och påpekade det Vectrex IMG_0659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur reagerar hantverkarna när du säger åt dem?
 
Flöjten, dom tar det på helt rätt sätt, det är faktiskt aldrig några problem, eller prestigetävlingar, så det fungerar mycket bra.
 
Så här ser det ut nu när man fogat väggarna och lagt golvet. Det börjar äntligen närma sig ett badrum igen. Bild 026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har under hela bygget haft för avsikt att plocka in en besiktningsman efter att det är färdigt för att kontrollera att allt är korrekt utfört. Nu när jag pratade med mitt försäkringsbolag om vad deras syn på det var så fick jag lite funderingar kring det. Är det verkligen nödvändigt. En besiktningsman kan ju inte kontrollera rördragningarna (dom är dolda) kan inte se hur elen är dragen, eller hur golvet är uppbyggt. Så vitt jag vet kan dom kontrollera fallet och lite andra ytliga saker. Vad är poängen med att ta in en besiktningsman för dyra pengar när ett badrum är färdigställt?

Kort sagt, varför ska jag göra det kontra varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.