Är sågen för 'löst spänd mot skenan så den kan vingla fram och tillbaka?
Listen går dock att bytas.

Låg skenan still och dikt an mot materialet du hade under när du sågade?
 
Hade det varit en Festool hade jag limmat om gummilisten, sett till att sågen inte glappade på skenan mha justerskruvarna och sedan snittat igen.
Jag antar att samma sak går att göra med Boschen.
 
badtastex skrev:
Skulle nog säga att det handlar om både butik och vilken person/säljare man träffar. Har fått både bra och dålig service på Beijer i Linköping. På sänksågen fick jag en bra deal exempelvis...
Jo det är säkert så. Vissa säljare även hos oss är OK.
 
Jag är grymt sugen på en sänksåg. Senast jag kände ett stort behov var när jag gjorde smygar till en (inner)dörr som var tvungna att vara lite kilsågade (eftersom väggen lutade lite grann, karmen satt i lod), det gick att få till genom att frihandssåga med cirkelsåg och sedan slipa ner mitt "vingel", tog dock mycket längre tid och blev inte lika bra som det kunde blivit (antar jag) med en sänksåg. Skulle en sänksåg passat här? Ursprungsmaterialet till smygarna var en bit planhyvlad furu, jag tänker mig att man spänner fast skenan på den planhyvlade plankan och sedan sågar?

Sen undrar jag om jag missat något, ni pratar om 4200 kr på Beijer som ett kanonpris, men när jag tittar på Rubart verkar det bli en bra bit under 3000 kr inklusive frakt och moms. Är det inte denna modellen ni pratar om: http://www.rubart.de/BOSCH-GKS-55-GCE--L-Boxx--Führungsschiene-FSN-1600-p10006288.html

Rättar mig själv, det där var visst GKS 55 GCE (som verkar vara en cirkelsåg på skena?) och inte GKT 55 GCE.
 
Redigerat:
Ja, det hade fungerat bra med en sänksåg. Annars kan man använda någon typ av rätskiva tillsammans med sin vanliga cirkelsåg. Om man vill snygga till ett vingligt snitt är ofta en liten stöthyvel mycket snabbare och och ger ett snyggare resultat, jämfört med att slipa. Dessutom dammar inte hyveln.
 
Det där med smygarna var bara ett exempel, men det är möjligt att det hade gått att få ett bättre snitt med hjälp av exempelvis mitt Hultafors långpass. Inte helt enkelt på en planka som bara är 100mm bred, om det ens är möjligt? Kanske blir samma problem med en sänksåg och skena?

Tänkte fråga lite mer om när man egentligen har nytta av själva sänkfunktionen, själv har jag egentligen bara tänkt att skenan är grymt bra, men det verkar ju finnas cirkelsågar med skena också. Den största anledningen som jag ser det är att slippa det otroligt irriterande klingskyddet som krånglar när man "går över kanten". Kanske att man kan använda sänkfunktionen för att börja någon annanstans än i änden på ämnet man sågar i? Men det borde väl inte bli så bra eftersom man inte får en lodrätt start på snittet?
 
Jo man får inte lodrätt start på snittet men med maxsågdjup blir det inte mycket att fixa manuellt sen.
Fördelen förutom det du tog upp är att dammupptagningen är betydligt bättre på sänksågar.
Säkerheten är också högre på sänksågar än cirkelsåg vid kickback. Sen kan man också ha splitterskydd som ger finare snitt än vad som är möjligt med cirkelsåg.
 
End skrev:
Jo man får inte lodrätt start på snittet men med maxsågdjup blir det inte mycket att fixa manuellt sen.
Fördelen förutom det du tog upp är att dammupptagningen är betydligt bättre på sänksågar.
Säkerheten är också högre på sänksågar än cirkelsåg vid kickback. Sen kan man också ha splitterskydd som ger finare snitt än vad som är möjligt med cirkelsåg.
Just dammupptagningen är stor skillnad. Jag äger ju en bosch gks55 cirkelsåg sen länge och har haft lite olika sänksågar men nu slutligen bosch gkt55 så jag kan jämföra exakt mellan "likvärdiga" modeller. Sänksågen med dammsugare kopplad smutsar inte ner så det stör varken i snicken eller om jag behöver kapa något inomhus. Inte ens min pedanta fru behöver damma eller dammsuga efter användande av sänksågen. Däremot efter cirkelsågen är det storstädning deluxe som gäller.

Sen själva sänkfunktionen har inte varit superviktig för mig utan sänksågen var ett precisionsredskap i förhållande till gamla cirkelsågen som var ett byggredskap
 
Jag har använt sänksågen till att klyva en del, nu senast blev det sänksåg istället för fräs när jag skulle sänka in panel i en planhyvlad regel. Bara att göra några snitt och ta bort materialet med stämjärn.
För att kunna klyva smalare virke är det bra om man har ytterligare virke med samma dimension så att skenan vilar stabilt.
 
Har haft min GKT 55 ett tag och har tänkt skriva ner lite tankar.

Köpte följande kit:
Sänksåg GKT 55 GCE
2 x 1600mm FSN
1 x FSN VEL ihopkopplingsstycke

Upptäckte ganska snabbt att jag ville ha en flexiblare slang till dammsugaren så det blev även ett inköp av 35mm dammsugarslang som jag har monterat direkt på sågen.

bild%25201%2520%25281%2529.JPG

Första kapningarna var 22 respektive 16mm MDF för att göra fönstersmygar och ett par fönsterbänkar, resultatet blev mycket bra och alla snitt blev knivskarpa. Det man bör tänka på är att såga på ett plant underlag - risken är annars stor att sågbladet inte tränger igenom helt genom skivan detta gäller särskilt om man vill spara underlaget och köra exakt den tjocklek som ämnet har på djupinställningen.

bild%25203.JPG

Dammuppsamlingen med min Kärcher WD 5.600 är väldigt bra, det är mycket lite damm som kommer ut och man kan hålla på och såga i källaren som annars har väldigt dåligt luftombyte.

Därefter blev det kapning av stavlimmad ek-skiva 25mm, detta var första gången jag märkte tillstymmelse till att ämnet kniper mot sågen då det blev en några små svarta märken i snittet. Sågen saknar som bekant klyvkniv. Är man riktigt noga med hur snittet ser ut skall man nog ha in en kil eller liknande bakom sågen när man sågar något mer levande än mdf.

Nästa uppdrag blev att klyva några panelbrädor på längden för att passa in i taket i dotterns nya rum. Känns nästan synd att de fina snitten kommer döljas av taklist...

Känns som att sågen passar mycket bra för möbelsnickeri i och med att snitten i MDF och snällare virke (kvistfritt) blir så pass bra. I senaste projektet med en barngrind för nedervåningen så använde jag sågen istället för överhandsfräsen för att sänka in panel i en omkringliggande ram. Bara att såga önskat djup några gånger och sedan stämma bort materialet.

routercut.jpg

Det jag tycker är minde bra på sågen är vinkelinställningen som känns lite sladdrig, tycker att skillnaden mellan -1 och 0 grader är minimal och det hade varit trevligt med någon annan form av låsanordning. Jag tycker också att skenornas anti-glid gummi inte funkar särskilt bra, det känns som att det kommer att bli en investering i de där tvingarna för skenorna inom kort. Det är också lite synd att man inte kan såga så nära en kant som konkurrenterna kan, detta känns dock som en acceptabel begränsning eftersom det nog inte används allt för ofta.

Om jag summerat allt så känner jag mig nöjd, var lite orolig att det skulle bli en dyr hyllvärmare men jag har använt den mer än jag trott eftersom den är så pass lätt att ta fram och passar till mycket. Det är extra trevligt att bara behöva göra 2-3 markeringar av snittet och sedan lägga dit skenan, man slipper förstås dra hela strecket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ang. tvingar.. Istället för att köpa bosch/mafells dyra tvingar, så köpte jag biltemas minsta snabbtvingar för kanske 49;- per st och kapade av ena änden. Punktade sen fast en måttad bit 1mm(eller 1,5 kanske) plåt som passar i spåret på skenan. Funkar klockrent med tanke på priset/arbetsinsatsen. Jäkligt nice med snabbfunktionen också, då originaltvingarns är klassiska skruv.
 
Åsså bild förståss.
 
  • uploadfromtaptalk1353101934083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, när vi ändå är inne på tvingar..
Vet nån om Festools snabbtvingar? passar i skenan? Eller krävs det moddning tro?
 
När skall man använda de olika typerna av Boschs egna 20- och 48-tandade blad för trä?
48-tandsblad fick jag med maskinen...
 
Det är en fråga som jag inte har hittat något bra svar på rent generellt. Jag skulle gärna vilja veta när man använder de olika bladen. Det är ju aktuellt även för de som har TS55 eller andra sågar.
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.