Hej!

Vilket underbart vackert hus! Min erfarenhet från att ha köpt ett gammalt hus är att en kvalitativ besiktning inte går att överskatta värdet på. Anlita en byggnadsingenjör med många år i branchen och helst som ni kan få rekommendationer på. Köp inte en sådan skräpbesiktning som oftast används när hus är "förbesiktade". Kanske kan ni få rekommendationer av någon byggnadsvårdsförening eller liknande.

När vi köpte vårt hus så hade vi en enormt kunnig besiktningsman som kollade allt och tålmodigt förklarade varenda del för oss. Hur gammalt något var, vad som behövde åtgärdas och ungefär när, uppskattad kostnad. Han stack kniven i varenda fönsterkarm, tog upp hål där det behövdes, skickade in kameror i svåråtkomliga utrymmen. Tittade på el och vvs. Förklarade vad som blir fel när man renoverar gamla hus på nya sätt (t ex med massa extraisolering på vinden) och vad vi behövde ändra. Övervakade ändringar säljarna ville åtgärda själva och såg till att de blev korrekt utförda. Han hade ett helt yrkeslivs erfarenhet och kunnande och var inte rädd för att ge raka svar även på frågor som han egentligen inte hade betalt för att besvara. Han upplyste oss om saker som vi inte hade haft en tanke på att kolla och den kunskap vi fick och trygghet vi kände går inte att värdera i pengar och är värd mycket mycket mer än vad vi betalade. Han besiktade dessutom alla byggnader på tomten.

När vi nyligen sålde huset så betalade vi för en "förbesiktning" av det slaget som mäklare gärna använder. Jag var med även på denna besiktning som var i stort sett lika dyr men som inte kom i närheten i kvalité. Den gällde dessutom bara boningshuset.

Mitt råd är att verkligen satsa på denna kostnad och absolut inte lita till en byggares råd. Dels är ni inte på något sätt skyddade om ni upptäcker massa problem han inte såg och dels missar ni ovärderlig kunskap om ert hus.

Ifall ni köper detta hus så vårda det ömt och kombinera renoveringsarbetet med respekt för dess ålder. Satsa på sunda material och bra färg och låt för allt i värden ingen firma komma och kasta ner skiffern och lägga på betongpannor. Den kvalité gamla hus är byggda med är fantastisk och går att bevara och vårda utan att för den skull behöva leva med dragiga väggar och golv.

Lycka till!
 
Röklukten behöver ni nog inte oroa er för. Förra ägarna till vårt hus hade rökt inne så det luktade askkopp! Nu är lukten borta efter rivning av 2-6 lager tapeter, slipning av vissa golv samt ommålning av tak. I kombination med vädring och allmänt vardagsliv :)
Vad ni än gör så byt inte fönstren! Det finns få saker som dödar charmen med ett gammalt hus så effektivt.
 
Tänkte bara ge alla intresserade en statusuppdatering.

Vi la alltså ett förhandsbud.
Säljaren tyckte det var för lågt och ville köra ordinarievisning, vi sa "ok, vi förstår".
Säljaren hör av sig en dag senare och säger "lägger ni 200tkr högre får ni huset, men direkt utan besiktning isf".
Vi svarar med att gå upp 100tkr istället och kräva besiktning, och de går med på detta.
När vi är på plats med besiktningsman får vi veta att ett bud 200tkr över vårt nuvarande har inkommit på natten.
Vi slutför vår besiktning och går upp 100tkr, men säljaren vill inte ta detta. Vi säger att det budet står under dagen om de vill skriva kontrakt samma dag.
På kvällen får vi veta att de tar inget av buden utan kör ordinarie visning.

Så, öh, till helgen är ordinarie visningar och sen normal budgivning. Våra gamla bud är återkallade. Vi får se vad som händer, men segt var det iaf :)
 
Och ja, vi borde ha försökt skriva kontrakt med besiktningsklausul först. Man lever och lär.
 
Uff, vad jobbigt, men, ja, man ska ju först ha ett kontrakt innan man tar in besiktning annars riskerar man ju som ni att betala för en besiktning och sen ändå inte få huset.
Vad det gäller "friskrivning" har jag läst här på forumet och i någon "juridik spalt" i villa tidningen att det inte håller och köparens "10 års" rätt enligt lag går före...
 
anders07 skrev:
Uff, vad jobbigt, men, ja, man ska ju först ha ett kontrakt innan man tar in besiktning annars riskerar man ju som ni att betala för en besiktning och sen ändå inte få huset.
Vad det gäller "friskrivning" har jag läst här på forumet och i någon "juridik spalt" i villa tidningen att det inte håller och köparens "10 års" rätt enligt lag går före...
Det stämmer inte riktigt. Stefan har skrivit lite här på Byggahus som går mot den åsikten men jag misstänker än idag att han är felciterad då han själv utryckt båda åsikterna. Å ena sidan säger han i en artikel att friskrivningsklausuler oftast är ogiltiga vilket han i praktiken har rätt till, men det är av ett annat skäl. Många friskrivningsklausuler har lämnats utan hänseende då de har varit felaktigt utformade eller så har omständigheter gjort att det inte varit rimligt att låta friskrivningen gå före (säljare har medvetet dolt fel och gjort dem obesiktningsbara). Å andra sidan så svarar han i en läsarfråga tvärtom och ger friskrivningsklausul stort värde.

En korrekt friskrivningsklausul kan absolut gälla i en framtida rättegång, det råder avtalsfrihet i en fastighetsöverlåtelse. Jordabalken är tvingande i dess formalia men dispositiv i övrigt vilket innebär att avtalsfrihet råder.
 
O
jag tyckte jag läste just som du säger Lolle att man måste formulera sig helt korrekt för att den skall ha någon betydelse. Dock kommer jag inte ihåg hur den skall vara formulerad....
 
Otur ni har haft. Jag har köpt utan besiktningsklausul. Mäklaren hade med sig papper till besiktningen vilket jag tyckte var det enda vettiga.

Protokollet är ju endast en to-do-list oftast. Samtalet med besiktningsmannen är ju oerhört mycket viktigare och det respekterade verkligen både säljare och mäklare.
 
Ja för oss var det samtalet och att vara med under besiktningen som var viktigast också.
Vi har givetvis ett "försprång" vid ordinarie budgivning nu, men sannolikheten att vi skulle få huset är väldigt liten vid det här laget tror jag.
 
Och, öh, om någon känner till liknande hus som ska säljas, hojta hemskt gärna till... Främst Särö och Kullavik som lockar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.