Givaren borde sitta i abs enheten och du får nog kolla om du har ett serienummer på din och att den du köper har samma nummer. Våran peugeot är en -05 och har inte esp..
Var det på en peugeot verkstad du var och gjorde en felundersökning ?
Om inte ...kanske du kan ringa till en sådan verkstad och höra vilka delar det är du söker.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hydralaggregaten har en svart förkantig låda på sig, som ävenkallas styrenhet dessa brukar gå sönder ibland går det att reparera, ibland säljs dessa separat.

Den måste vara samma och kodas in mot bilen, men du kan ju alltid köpa en med en likadan styrenhet som du har å flytta över din gamla.
Dock bör du ta reda på vad är det för del peugeot pratar om, begär skiss eller reservdelsnummer.

Här har du ett exempel på en med styrenhet.
Styrenheten går att lossa med 4 st skruvar.
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=22864614
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tryckgivaren brukar sitta på baksidan av enheten på en del bilar den hade jag bytt först.
Hmm ser ut som det inte sitter nån på någon av bilderna.
Men som sagt peugeot skrivet att den bör bytas och då går det.
Den var inte så fasligt dyr fråga dem hur den ser ut och vart den sitter.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Givaren borde sitta i abs enheten och du får nog kolla om du har ett serienummer på din och att den du köper har samma nummer. Våran peugeot är en -05 och har inte esp..
Var det på en peugeot verkstad du var och gjorde en felundersökning ?
Om inte ...kanske du kan ringa till en sådan verkstad och höra vilka delar det är du söker.
Japp, Peugeot Frölunda verkstad

He he var glad att du slapp esp ;)

Ska kontakta Peugeot ang reservdelsnr :)
 
D09
Andy78 skrev:
tryckgivaren brukar sitta på baksidan av enheten på en del bilar den hade jag bytt först.
Hmm ser ut som det inte sitter nån på någon av bilderna.
Men som sagt peugeot skrivet att den bör bytas och då går det.
Den var inte så fasligt dyr fråga dem hur den ser ut och vart den sitter.
Har du sett tryckgivaren som reservdel? :)
 
D09 skrev:
Har du sett tryckgivaren som reservdel? :)

På en annan bil ja.
 
D09 skrev:
Japp, Peugeot Frölunda verkstad

He he var glad att du slapp esp ;)

Ska kontakta Peugeot ang reservdelsnr :)
Reservdelsnummret för hydralaggregatet har du ju uppe på styrenhetenpå klisterlappen.
Har du fått hem bilen?
 
D09
Andy78 skrev:
Reservdelsnummret för hydralaggregatet har du ju uppe på styrenhetenpå klisterlappen.
Har du fått hem bilen?
Ja, tog hem den igår :)

Gott, ska kolla numret sen efter jobbet :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1365789350.621571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1365789364.450520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg ett nummer på framsidan av den där prylen med massa rör. Misstänker att det är den?

Tyvärr dog mobilen när jag skulle fota, trångt som fan he he
 
Ja det är den.
Börja med att lossa kontakten och kolla att den inte är ärgad.
Nu är jag osäker på hur kontakten fungerar på din bil, men kan vara så att man lyfter de 2 gula flärparna uppåt genom att bända med en mejsel och trycker ned dessa när man sätter tillbaka kontakten.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag kan inte sluta grotta i detta.
Ju mer jag läser ju mer upprörd blir jag.
Det är uppenbart att Bromstrycksgivare och gyrometer inte är samma sak.
Och på sedvanligt märkesverstad maner så har de givit dig en offert på utbyte av delar i felskningssyfte.
Är det verkligen troligt att en bromstrycksgivare och gyrometer går sönder samtidigt, troligtvis antingen eller det ena ger en felkod och samtidigt genererar den andra.
Det är en diagnos den kan aldrig säga att en del är felkaktig eller hel.

Jag skulle börja med givaren, kanske är det bara ta loss och göra rent eller byta den trots knappast verkstaden ens titta på den.

Hur ser tryckgivaren ut?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ok har spånar lite till det finns en chans att "tryckgivare" på peugeotspråk är ett annat ord för Bromljuskontakt.
En brytare som sitter nere vid bromspedalen.
Felkoden är "öppen krets" vilket tyder på att den kan vara elektrisk.
Vet en audi där abs och antispinn lös och felkoden var just bromsljuskontakt efter bytet så släcktes de automatiskt.

Här är ett exempel på en som bytt den.
http://www.peugeot-sport-club.se/forumet/viewtopic.php?f=1&t=65319&hilit=esp

Och det bekräftar att det kan vara fel på kontakten och inte gyrot som troligtvis är rattvinkelsensor.

Edit tror inte på det nu då felet borde komma när du trycker på bromsen om det är bromsljuskontakten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.