:surprised: Så blir det då ännu en "dolda fel"-tråd, men jag har inte lyckats hitta nåt vettigt trots ivrigt googlande och läsande...

I stora drag vet vi ju vad dolda fel är, och vad som inte är det, och vad vår undersökningsplikt innebär, men just i dessa tassemarker som vårt problem rör sej i kan vi inte riktigt avgöra om det är nåt vi borde ha upptäckt/anat/frågat om...

Scenario :
Inflyttade i mitten av sommaren till hus med bergvärme.
Under sensommaren börjar bergvärmepumpen busa med att slå av pga för lågt tryck. I september fylldes alltså på med vad det nu än är för vätska som fylls på, frid och fröjd...
I januari/februari började den ånyo bråka med att trycket gav sej, dags att fylla på vätska igen. Denna gång for killen runt och felsökte lite mer, drog upp trycket till tre gånger det normala för att se var det möjligen kunde tänkas läcka, men ingenstans "ovan jord" läcker det, utan läcker det nånstans var hans gissning skarven mellan borrhålet och resten och då är det ju att gräva upp som gäller för att om möjligt komma tillrätta med bekymret...

a) är det normalt att behöva fylla på systemet var 4-5 månad? Visserligen har vi råd, men det kostar ju en slant varje gång...
b) är det något vi borde ha upptäckt vid undersökningen?
c) vi har i efterhand nu fått veta att tidigare ägare fyllt på systemet själv titt som oftast, skulle det då ha legat på dennes upplysningsplikt att detta inte är ngt normalt (om det nu inte enligt punkt a ovan faktiskt är normalt)?
 
Vilketsom måste du (tror jag) anmäla läckaget till kommunen.
 
Knappast normalt. Och om trycket var OK vid din undersökning av huset så känns det som du skulle kunna ha ett case. Att läcktesta hör knappast till undersökningsplikten.

Sedan är ju frågan hur gammal installationen är? Om den kan anses vara nära sin tekniska livslängd så blir det återigen ett fel som du borde räkna med. Om den är gammal men inte så gammal att du borde förvänta dig ett fel, så blir det ändå en del åldersavskrivning.

Om läckan sitter i den grävda delen (inte nere i hålet) så borde det inte var någon överdrivet stor reparationskostnad. Anslutningen till borrhålet ligger typiskt 20 - 30 cm under markytan. Så du behöver inte kalla på en grävare.
 
  • Wow
Neuschwanstein
  • Laddar…
Installationen gjordes 2002, vilket i mina ögon inte är så lastgammalt, men jag har ingen koll på vad den tekniska livslängden kan tänkas vara på ett borrhål/kollektorslang, för det är ju inte själva bergvärmepumpen som strular...
 
Skulle du hävda dolt fel på ett 11 år gammalt kylskåp som börjar läcka ett tag efter du flyttat in?
 
Kan inte se vad ett kylskåp har med detta att göra. I min värld är den tekniska livslängden på kollektorslang med tillhörande kopplingar flera tiotals år.

Och nej, det är inte normalt att fylla på. Här hemma har det inte försvunnit en droppe på tio år.
 
Det jag menar är att saker går sönder. :)
 
Jo det gör det, men det verkar ju som att säljaren har mörkat lite här. Å andra sidan, jag skulle själv inte tänka tanken att beivra detta. Enklast och billigast är antagligen att sätta spaden i backen och gräva fram borrhålet - man kan väl misstänka att det inte ligger speciellt djupt - och fixa problemet.
 
Sunqan, nej, knappast... :thumbdown: Vi är inte riktigt så dumma huvudet...
Varken torktumlaren eller spisen som har brakat har vi ens övervägt att klaga på, utan glatt nöjt oss med att åka till närmaste vitvaruförsäljare och köpt nya...:wow:

Saker går sönder ja, men här handlar det ju mer om ett för säljaren känt fenomen som undanhållits... Hade vi vetat om att det behövdes fyllas på onödigt/orimligt ofta hade vi förmodligen krävt att spaden sattes i marken och det gjordes en undersökning innan för att utreda var läckaget befinner sej (eller struntat i kåken)...
Ska man måla fan på väggen så kanske man kan ha oturen att det är i u-böjen nere i hålet det läcker, och då lär det ju bli lite kostsammare att åtgärda än att bara gräva fram borrhålet och fixa i uppankanten... Till råga på allt elände ligger ju dessutom borrhålet under asfalten på biluppställningsplatsen...
 
Har du en skylt på husväggen som talar om var hållet ligger exakt?

Sparar ju en del grävande och asfalt om det är vinklarna ner i energibrunnen som spökar, brukar inte ligga så djupt som skrevs i tidigare inlägg.

mvh
 
Ett alternativ kan väl vara att prata med säljaren direkt och fråga om de kände till felet?

Annars kan du kolla med lokala vvs-firmor om de varit och fyllt på frekvent på din pump (sånt brukar de ha koll på)? Hittar du någon som har varit där upprepade gånger så kan man ju bevisa att det är ett fel som säljaren känner till.
 
Mariatherese: Säljare har ju (enligt uppgift längre upp här på sidan) redan "erkänt" att även denne fick fylla på då och då.
 
O
Om detta räknas som dolt fel, vilket det kanske gör jag vet inte.
Att säljaren har sagt att han behövt fylla på lite då och då gör ingen skillnad, det dolt så är det.
Säljaren kanske trodde det var normalt att behöva fylla på systemet ibland.

Men det jag tycker är viktigt här är att försöka ta reda på vad det kommer att kosta att fixa felet.
Är det inte speciellt dyrt så hade jag inte orkat bråka med säljaren.
 
Innan man börjar tänka "dolt fel" ska man ta reda på om det enkelt kunnat upptäckas. Har ni frågat en fackman om det?
:)
 
Har säljaren sagt att han behövde fylla på så är det ju inte dolt men om ni har fått veta efter överlåtelse att han fyllt på och att han har "förstått" att de inte är som det ska vara så har han undhållit information och det är i så fall fel av honom.
Jag kan ju tänka mig om att har man tillräcklig kunskap att fylla på systemet så har man också vetskap om att det inte ska behövas och således borde han ha upplyst er om detta.

Ta en diskussion med försäkringsbolaget och mäklaren i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.