RulleBulle skrev:
Ta en Audi, hur mycket kan det skilja? 1000kr/mån? Det är väl värt i slutändan. Vw och Audi e två helt olika bilar och ni som säger annat äger en Vw.
Visst kan jag hålla med dig och men efter att ha kört både Audi och VW en hel del så tycker jag inte att skillnaden är så vansinnigt stor så för min del så vägde en fullutrustad passat med lite tillval över jämfört med vad en Audi med samma storlek och utrustning skulle kostat.
 
A
Alla tips var välkomna skrev du. Subaru blir då mitt tips. Jag har ingen själv så jag har inga egna erfarenheter men jag har hört att Subaruåkare är bland de mest nöjda med sitt bilval. Att man får 4wd och ändå håller sig under gränsen för lyxbilstillägg på förmånsvärdet och också ett plus vill jag nog hävda. Lite sparsmakade möjligheter till tillval och extrautrustning men mycket bil för pengarna har jag hört.
 
Subaru finns som biogasbil också. Borde vara ett plus för förmånsvärdet.
 
Kolla lita på blocket, det är många bilfirmor som har helt nya bilar ståendes i bilhallarna till bra priset och som inte är momskontaminerade.

Jag hittade vår Audi A6 på det sättet. Fick den för 280kkr, 80kkr under listpris.
 
MB77 skrev:
ja det var längesedan Volvo var "svenskt".
Nja...
Volvo är fortfarande en svensk biltillverkare som ägs av Zhejiang Geely Holding Group.
Även engineering är i allra högsta grad, fortfarande, svenskt!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
A
noone70 skrev:
Kolla lita på blocket, det är många bilfirmor som har helt nya bilar ståendes i bilhallarna till bra priset och som inte är momskontaminerade.

Jag hittade vår Audi A6 på det sättet. Fick den för 280kkr, 80kkr under listpris.
Förmånsvärdet påverkas väl inte av nybilspriset, dvs vad man faktiskt betalade, utan baserar sig på prislistorna som skatteverket har? Dvs även om företaget får bilen gratis blir förmånsvärdet för den som får förmånsbilen baserat på ett listpris.
 
RulleBulle skrev:
Ta en Audi, hur mycket kan det skilja? 1000kr/mån? Det är väl värt i slutändan. Vw och Audi e två helt olika bilar och ni som säger annat äger en Vw.
Jag håller med dig i grunden, ändå har är jag inne på min fjärde Passat som tjänstebil. Vid varje byte har jag tänkt byta till Audi eller BMW men varje gång har det ändå slutat med en Passat. Anledningen är att jag får så mycket mer utrustning för pengarna. För strax under 400 kkr brutto får man antingen en fullutrustad Passat (fyrhjulsdrift, DSG, dieselvärmare, läderklädsel, xenon, bra ljudsystem o s v) eller en basutrustad Audi A6 och då är valet lätt för mig.

/Krille
 
bra-byggare skrev:
Förmånsvärdet påverkas väl inte av nybilspriset, dvs vad man faktiskt betalade, utan baserar sig på prislistorna som skatteverket har? Dvs även om företaget får bilen gratis blir förmånsvärdet för den som får förmånsbilen baserat på ett listpris.
Till viss del påverkas förmånsvärdet av nybilspriset. Precis som du säger spelar det ingen roll vad man faktiskt betalat för själva "bilen" - däremot värderas extrautrustningen efter den faktiska anskaffningskostnaden för den. En kreativ bilhandlare/köpare kan då lägga större delen av rabatten på extrautrustningen istället för på "bilen" och på så sätt hålla nere förmånsvärdet lite.

Allt fler har nu för tiden någon form av löneavdrag för tjänstebilen och det brukar då också beräknas på den faktiska anskaffningskostnaden för bilen och inte på skatteverkets prislistor.

/Krille
 
Kolla in nya Mazda 6, fullutrustad för 2000 kr i månaden vid 50% skatt.
 
Merca Eklass 220 med lite utr får man för runt 350 har jag för mig.
 
Krille4 skrev:
Till viss del påverkas förmånsvärdet av nybilspriset. Precis som du säger spelar det ingen roll vad man faktiskt betalat för själva "bilen" - däremot värderas extrautrustningen efter den faktiska anskaffningskostnaden för den. En kreativ bilhandlare/köpare kan då lägga större delen av rabatten på extrautrustningen istället för på "bilen" och på så sätt hålla nere förmånsvärdet lite.

Allt fler har nu för tiden någon form av löneavdrag för tjänstebilen och det brukar då också beräknas på den faktiska anskaffningskostnaden för bilen och inte på skatteverkets prislistor.

/Krille
Nja du har nästan rätt. Det är listpris på ALLT som gäller när det kommer till förmånsvärde, inkl fabriksmonterad extrautrustningen oavsett rabatt. Just pga kreativa bilhandlare...:)

Sedan kan man alltid deala till sig bra pris på saker som kan monteras i efterhand tex vinterdäck och dragkrok vid sidan om, men då får du slanta det ur egen ficka med skattade pengar. Så gjorde vi med dragkroken och gummimattor (som givetvis inte ingår när man köper en Audi :@).
 
RulleBulle skrev:
Merca Eklass 220 med lite utr får man för runt 350 har jag för mig.
Det stämmer bra att de har den på kampanj nu och man får riktigt mycket bil för pengarna. Det man dock bör tänka på är att det är den "gamla" modellen som det finns erbjudanden på och att en ny modell just släppts. Inget fel med den gamla modellen men risken är stor att den upplevs som omodern om något år eller två då den nya modellen är ute i trafiken. Speciellt som att det snabb kommer ut ett antal bilar av den nya modellen i form av taxibilar.

Men kan man stå ut med det är det ett riktigt bra pris på en ny Mercedes i den storleksklassen.

/Krille
 
Det finns väl ingen nya E-Klass Kombi. S212 kom väl 2010 och S213 lär väl inte komma än på 4-5år.
Facelift förekommer ju men det är ju ändå samma bil.
 
noone70 skrev:
Nja du har nästan rätt. Det är listpris på ALLT som gäller när det kommer till förmånsvärde, inkl fabriksmonterad extrautrustningen oavsett rabatt. Just pga kreativa bilhandlare...:)

Sedan kan man alltid deala till sig bra pris på saker som kan monteras i efterhand tex vinterdäck och dragkrok vid sidan om, men då får du slanta det ur egen ficka med skattade pengar. Så gjorde vi med dragkroken och gummimattor (som givetvis inte ingår när man köper en Audi :@).
Jag tror faktiskt att jag har rätt men jag ska erkänna att jag inte är helt säker :) Det är anskaffningsutgiften för extrautrustningen som ingår i förmånsvärdet och inte listpriset på extrautrustningen. I alla fall om jag tolkar skatteverkets information rätt.

Vi har t ex avtal som ger 11% rabatt på bilen och 10% rabatt på extrautrustningen. Rabatten på bilen påverkar inte förmånsvärdet men däremot påverkar rabatten på extrautrustningen förmånsvärdet i och med att extrautrustningen beräknas med i förmånsvärdet efter 10% rabatt. Däremot såg jag att det numera verkar finnas någon form av begränsning för hur mycket rabatt man kan ge på utrustningen som påverkar förmånsvärdet. Vi kan t ex inte be handlaren att ge oss 0% i rabatt på bilen och istället ge oss denna rabatt på extrautrustningen.

/Krille
 
Nimajneb skrev:
Det finns väl ingen nya E-Klass Kombi. S212 kom väl 2010 och S213 lär väl inte komma än på 4-5år.
Facelift förekommer ju men det är ju ändå samma bil.
Mercedes själva kallar den i alla fall en ny generation även om jag kan hålla med om att det kanske snarare är en facelift. Gå in och kolla på www.mercedes-benz.se

Fast man kan ju diskutera i evigheter vad skillnaden är mellan en ny modell, generation och facelift. Alla biltillverkare verkar ha sin egen definition. Men även en facelift kan ha stor betydelse - speciellt för köpare av lite mer exklusiva bilar som t ex Mercedes.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.