Jag tycker att nino är på rätt spår avseende tiden. Sen beror ju väldigt mycket på vad du menar med rivning, är det bara att montera bort alla saker, eller är det rivning av allt befintligt ner till regelstomme/betong, detta kan vara riktigt tidskrävande beroende på hur det är byggt.

Flytta avlopp kan ju vara rätt tidskrävande, men det beror ju mycket på vad det är för bjälklag.
 
Jag har fått en revidering på priset, nu kommer det landa på 75 efter rot med material. Jag ska prata med firman igen då jag hade nämnt att jag skall stå för rivningen och bortforslingen av det gamla badrummet. Hur mycket kan man begära att dra av för det? Hur många timmar kan man ta bort om man gör det själv? Jag gissar på en 5000-10000 eller är jag helt fel ute?
 
Som jag skrev så bygger min optimistiska tidsuppfattning på att Fabbe gör rivningen själv så att firman får en schysst start. När det gäller rivningen gissar jag på en dag med två personer inkl. bortforsling av matrl.
 
Vi har nu kommit överens, firman och jag om att jag river och att priset nu blir 70 000 för jobbet, visst jag skulle nog kunna få ner det mer, men jag känner mig nöjd och det är det viktigaste.

Nu släpper vi den bollen och går vidare. Badrummet är 1,65 *1,90 stort och jag funderar över belysningen nu. Det kommer i spegelskåpet finnas belysning men det räcker inte till god allmänbelysning. Jag vill sätta in dimmbara LED spots, eller downlights. Min fråga är då hur många jag skall ha och framförallt rekomendationer på vad jag skall ha? Jag funderar för symetrins skull att sätta in fyra, inte färre, men jag blir inte klok på när jag läser om vad. Ellingon är rena grekiskan för mig.

Kan nån kunnig tala om för mig vad jag behöver köpa och rekomendationer på vad?
 
Det absolut vanligaste skulle jag tro är 3x1w spottar. 4 är nog lagom, men 6st gör kanske inget heller!

Vad du ska köpa? Det finns massor att välja på, allt ifrån hide-à-lite som kostar väldigt mycket pengar till egen Kina import för en spottstyver! Jag körde på någon sorts mellanting, är mycket mycket nöjd!
http://www.ledupplyst.se/sv/led/led-downlights/3x1w-5x3w/dahlia-fast-3w.html
 
Jag har 8 st MD-99 på 5W från Malmbergs i mitt badrum på 2x3 m.
Dimbara med vippbrytare, IP44, 159 kr/st.
 
Behöver ha info om vad du har för tak för att kunna rekommendera något. I mitt snart färdiga badrum har jag malmbergs led puck (art nr 9974002) Anledning till att jag valde denna är beroende av att jag har isoleringen väldigt nära. Har du plats ovanför skulle jag välja 5 eller 7 watt för att kunna dimma ner den.
 
Bor du lägenhet? Följer firman säker vatten och bkrs branchregler? Kommer du att få ett bkr-våtrumsintyg (eller motsvarande)?
Är svaret nej på någon utom den första frågan bör du fundera på att byta. .. är svaret ja på första frågan har nog föreningen som krav att det är ja på de andra :)

Och som jag sa i en annan tråd- tänk... det är ett litet rum 3, 5 kvadrat och väggytan är 15-17 m2...
Dina 70000 borde motsvara 130-140 timmar dvs 16-17 dar.

personligen tycker jag det är i överkant. allt över 100 timmar börjar bli fånigt. Det är yrkesmän vi pratar om...
 
-hSungqan, vi bor i hus, dom följer både säker vatten och bkr, intygen har jag redan fått. Så på den punkten är allt klart.

Jag är medveten om att det kanske inte är det billigaste sättet att renovera ett badrum men jag har accepterat att det kommer kosta mer genom att låta en firma sköta klabbet, det är något jag medvetet valt då jag vill slippa vara den som sköter allt själv. Jag är även medveten om att det här kanske inte är den billigaste firman, men den kommer starkt rekomenderad av en kollega som var mycket nöjd. Mitt intryck av dom är hittils bra.

Högerskon, när det gäller taket vet jag inte exakt hur det kommer bli, det kommer bli sänkt och ovanför är det råspont. Det lutar åt att jag kommer köra nån form av LED puckar, var på Bauhaus nyss och fick rekomenderat 4 st Hide-a-lite slim för 249:- st. Jag vet inte om det kommer räcka i ljusstyrka.
 
Bara det är ett genomtänkt val :)
Våtruumsintyget ska man få när jobbet är klart, det finns färdiga mallar hos bkr. Det du sett är nog deras certifiering. ..
 
kollade lite nu på Malmbergs och det lutar åt 4st MD 99, jag behöver en driver, strömbrytare, vad mer?
 
Du kan ansluta 6 st till en Malmbergs-driver med push-dindim, så du behöver en fjäder till brytaren också, samt skarvkablar mellan driver och lampa och en grenkontakt.
 
Skulle ta en dimmer istället för strömbrytare.
 
jag tänkte ta en dimmbar strömbrytare med fjäder till, såg det idag och gillade det mycket mer än dom vridbara rattdimrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.