Tack för länkar MattisH, dessa har jag redan gått igenom.

Dessa priser indikerar ju den nuvarande prissättningen, men som sagt undrade jag om någon hört något kring framtida prissättning? Alltså till våren/sommaren?

305:an har endast gått ned 500kr sedan förra sommaren, då inte 308:an fanns. Därav undran om detta "försäsongspris" som din länk leder till är just ett sådant eller om vi kan förvänta oss att kunna köpa den för detta priset överallt eller till och med lägre?
 
Aha, där missförstod jag. Handlaren jag snackade med sa att 220 hade gått upp 1500:- i riktpris sen ifjol. Inte rätt håll tycker jag.
 
  • Gilla
virgin31
  • Laddar…
Fel håll ja, ska ju gå ner istället. Kan ju hoppas HQ skjuter sig själv i ryggen när de höjer priset. Var det itne HQ som sa upp en massa folk eller sålde av någon del för inte så länge sedan? Det som också fått de till att höja priset....
 
virgin31 skrev:
Dessa priser indikerar ju den nuvarande prissättningen, men som sagt undrade jag om någon hört något kring framtida prissättning? Alltså till våren/sommaren?
De priser som HQ fastställt kommer ligga som ordinariepris hela året, det brukar vara så. Däremot kan det komma kampanjer nu framåt vår/sommar från handlarna.
 
mortimer skrev:
Fel håll ja, ska ju gå ner istället. Kan ju hoppas HQ skjuter sig själv i ryggen när de höjer priset.
Man kan nog vara ganska säker på att HQ har bra koll på vad produkterna ska kosta. Att de höjer priserna istället för att sänka betyder antagligen att de känner sig bekväma med sin dominerande andel av den svenska marknaden.
 
legion skrev:
Man kan nog vara ganska säker på att HQ har bra koll på vad produkterna ska kosta. Att de höjer priserna istället för att sänka betyder antagligen att de känner sig bekväma med sin dominerande andel av den svenska marknaden.
Eller så är det lite som bilfirmorna; de har något i sitt företag/produkter som kostar mer o mer samtidigt som cheferna ska tjäna mer pengar på sina kunder som köper robotklipparna. HQ skulle ju minska sin personal vill jag minnas det kom ut i media för en tid sedan dessutom.
Jag var själv en gång i toden inne på att köpa en AM220 men finns ignen anledning. Alla klipparna har mer eller mindre någon form av bugg/problem av något slag. Varför då ge nästan 20.000kr när man kan få en för 10-12.000kr ?
Så, näh... det är suveränt bra att det kommit lite uppstickare till HQ.
 
Var och köpte mig en 305 igår, satt och läste manualen.
Hur viktigt är det att man har de där 1,5 m från var sida från laddaren. Man vill ju kunna gömma laddstationen lite och inte behöva ha den mitt ute på tomten.

Gärna bilder om ni har hur ni löst detta.
 
Var hos en HQ-återförsäljare igår och tittade på de nya modellerna, tyvärr hade 330x inte anlänt än men den väntades in vilken dag som helst. Maskinerna är förbättrade på ett flertal punkter vilket lovar gott. Enda nackdelen var enligt säljaren att li ion-batterierna är känsliga för självurladdning och måste underhållsladdas under vintersäsongen eller om maskinen inte används, detta har tydligen många 305-ägare fått erfara.

När det gäller priserna verkar det vara samma deal som förra året, 2000:- i rabatt på ordinariepriset om man sköter installationen själv. Alla HQ-säljställen i mitt område hade denna rabatt förra året men det är enligt säljaren inte bestämt centralt utan det är fri prissättning som gäller så det skiljer säkert i landet.
 
Li ion batterierna är kända för att INTE ha någon själv urladdning eller marginellt liten.
Problemet är nog snarare att maskinen i sig drar ur batteriet när den är inkopplad.
 
jorgeli skrev:
Li ion batterierna är kända för att INTE ha någon själv urladdning eller marginellt liten.
Problemet är nog snarare att maskinen i sig drar ur batteriet när den är inkopplad.
Precis vad jag tänkte också. Det är ju det som är fördelen med lijon
 
jorgeli skrev:
Li ion batterierna är kända för att INTE ha någon själv urladdning eller marginellt liten.
Problemet är nog snarare att maskinen i sig drar ur batteriet när den är inkopplad.
Ja det är säkert som du säger, lite slarvigt skrivet av mig. säljaren gick inte in i detalj på varför bara att det drar ur batteriet.
 
Alla större litiumjonbatterier har ett batteristyrningssystem som sköter laddningen. Detta system drar lite ström, och därför ska batterierna underhållsladdas. Nu är det ganska mycket bättre kretsar på 320/330-batterierna, men rekommendationen är ändå underhållsladdning på vintern.

Skyddskretsrna stänger ner batteriet helt ifall det når en viss nivå där det blir farligt att återladda batteriet (explosionsrisk).
 
Rottan skrev:
Var och köpte mig en 305 igår, satt och läste manualen.
Hur viktigt är det att man har de där 1,5 m från var sida från laddaren. Man vill ju kunna gömma laddstationen lite och inte behöva ha den mitt ute på tomten.

Gärna bilder om ni har hur ni löst detta.
På 305 är det viktigt att kabeln läggs enligt instruktionen, den har inte alls lika avancerat söksystem som de större modellerna.
 
Nonkan skrev:
På 305 är det viktigt att kabeln läggs enligt instruktionen, den har inte alls lika avancerat söksystem som de större modellerna.
Tack för svaret, ville dubbelkolla
För enligt åf kunde man gå ner till 1 m på var sida, sen har jag även sett anda på nästet som har mycket snävare.
Men tror du 1 m på var sida skulle var ett problem?
Guidkabel får jag ut rakt över 4 m

Tanken är att jag skulle vilja ha den nere vid Punkt A.
Men för att få det bra skulle jag vilja gå ut 1m sen böja den lätt.
Blå punkt har jag ström.

De röda sträcken är 3m mellan kantstenarna.

Punkt B är alt men vill helst inte ha den här då den syns rakt från gatan.

Hur tro ni det skulle funka, eller har ni några tips tomt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.