Det är inget kort, mer som ett diplom men som svar på din (Atom) fråga så kontrollerar man detta hos Elsäkerhetsverket. Man ska nog helst ha personnummer om namnet är vanligt misstänker jag.
 
Slugge skrev:
Det är inget kort, mer som ett diplom men som svar på din (Atom) fråga så kontrollerar man detta hos Elsäkerhetsverket. Man ska nog helst ha personnummer om namnet är vanligt misstänker jag.
Det skulle vara mycket enklare att få be om att se elkillens el id med fotot!
 
Men visst är det lite lustigt att den myndighet som är satt att övervaka "elinstallationerna" inte fattat hur dåligt det fungerat med dagens behörighetsystem. Man skulle tro att dom vet exakt hur det fungerat under mååååånga år och och ansett att det fungerat rätt bra. Jag tror i min enfald att dom som arbetar på elsäkerkhetsverket har både bättre insyn i den pågående verksamheten och har bättre förutsättningar att tolka bestämmelserna än tex du Mats.
 
Mats Bengtsson skrev:
Vi skall ju inte här blanda in nya systemet, som vi ändå inte vet vilket år det är giltigt. I det gamla systemet finns det inget krav på licens på den som installerar i ditt hus.

Det enda kravet är att du reser med ett registrerat flygbolag, och att du accepterar deras rätt att använda vilka olegitimerade piloter de vill. Såvida du inte flyger med CEOn, han vet du är legitimerad pilot. Men det är inte ofta han är med på det plan du flyger med, ännu mer sällan han sitter vid spakarna. :)

--- Mats ---
jarlh skrev:
Och dina barn får gärna flyga med en (okänd) pilot utan licens?
Hur ofta går du fram och kontrollerar kapten och styrmans ratingar, medicals osv att dessa är giltiga?
Tänker närmast på den svenske trafikpiloten som flög boeing 737 i 11år utan att någonsin ha tagit flygcert.
Jag tycker inte det är ok. Men med er logik skulle man genast avskaffa alla cert och ratings då det med detta är bevisat att de de facto ej behövs.
 
Atom skrev:
Det skulle vara mycket enklare att få be om att se elkillens el id med fotot!
Håller med. Men det finns inget krav att han som kommer till dig skall ha någon som helst elbehörighet. Du förväntas inte blanda dig i om han som gör jobbet har någon formell kompetens.

--- Mats ---
 
elmont skrev:
Men visst är det lite lustigt att den myndighet som är satt att övervaka "elinstallationerna" inte fattat hur dåligt det fungerat med dagens behörighetsystem. ...
Humm, jag vet inte hur jag skall undvika att bryta mot regeln om det nya systemet här. Det fanns någon annan, med exakt samma signatur som du, som för kort tid sedan berättade att just denna myndighet hade bestämt att det gamla systemet skulle bort. Och att i framtiden alla som kommer till mitt hus kommer att tvingas ha formell kompetens, och formellt vara ansvariga för det de gör.

Du hittar inlägget med signaturen "elmont" längre ner i tråden.

--- Mats ---
 
Mikael_L
jarlh skrev:
Och dina barn får gärna flyga med en (okänd) pilot utan licens?
Ja nu drar det här spåret iväg offtopic, i vissa (här på forumet) gamla invanda hjulspår. Jag ångrar lite att jag kastade in mer ved. :surprised:

Men visst, egentligen gäller samma där. Jag vill helst att mina barn flyger med en pilot som inte gör några fel, en som inte kraschar sitt flygplan. Ett flygcert är givetvis ingen garanti för något av det.

Men om jag nu skulle ha möjlighet att faktiskt -på riktigt- få välja pilot, eller taxichaufför så skulle det ju bli lite svårt. Ja att just hitta den som inte gör ett fel på just min resa.
Att be att få se körkort/licens är ju ingen garanti för en olycksfri färd. (Jag hoppas ni håller med mig!)
Att mäta längd, vikt eller kolla ögonfärg är nog en ännu sämre approach. :eek:
Att fråga dom hur många kör/flyg-timmar dom har, -med alla sorts plan(bilar) resp den modellen som ska köras just. När i tid den "praktiken" utövades. Hur länge dom varit pilot/chaufför. - Och strunta i att kolla licens/körkort ...
Och sen välja den som verkar mest meriterad ... Tja, det är kanske bättre än att bara gå på den som innehar ett papper ...

Men nu har vi ett samhälle där vi faktiskt valt att "certifiera" kompetens i många områden. Och det är ju trots allt rationellt och effektivt
Alla dryga hundra passagerare som ska på planet kan ju inte hålla på och försöka utvärdera piloternas kompetens, det blir för trögt. Och det blir kanske inte heller bra ...
Och jag är inte emot tanken med kompetensbevis. Men jag är medveten över att det finns "dåliga" som har sina certifikat, och det finns "bra" som inte har sådant. Sättet att "sålla" är långt ifrån 100% effektivt. Men det ska man ju inte heller tro att det går att nå - på något vis.

Vad vi värderar formell "på pappret"-kompetens varierar ju också ordentligt.
Jag kan dra några exempel:
Leg läkare. BKR-certifierad plattsättare. Jägarexamen. Aukt fastighetsmäklare. Ackrediterad energiexpert (energideklarationer), Riksbehörig kvalitetsansvarig. Väktare. AB-behörig elektriker. Advokat.
Nu kan ju var och en rangordna dessa, i vad ni tycker titeln kan förmodas garantera reell kunskap och korrekt utförande av sina tjänster.


Jag vet inte riktigt var jag vill komma. Eller tja, kanske att ett papper inte är ett 100%-igt bevis på något. Men kanske något som, nästan, garanterar någon slags miniminivå.


edit:
Som sagt, det här är ett ganska ofruktsamt sidospår helt enkelt ... ;)
 
Redigerat:
Du ska sluta att lägga ord i min mun jag har ALDRIG skrivet "Och att i framtiden alla som kommer till mitt hus kommer att tvingas ha formell kompetens, och formellt vara ansvariga för det de gör."
Ja det ska komma ett nytt system för behörighet som ersätter det vi har nu, och det kommer förhoppningsvis bli bättre än det gamla. Det betyder inte att det gamla är dåligt. Att man ersätter en gammal fungerande sak med en ny betyder INTE att den gamla är dålig utan att den inte är lika bra som den nya. Hänger du med ?
Sedan skrev jag nått om kompetens hos elsäkerhetsverket kontra dig Mats.
 
elmont skrev:
Du ska sluta att lägga ord i min mun jag har ALDRIG skrivet "Och att i framtiden alla som kommer till mitt hus kommer att tvingas ha formell kompetens, och formellt vara ansvariga för det de gör." ...Det betyder inte att det gamla är dåligt. Att man ersätter en gammal fungerande sak med en ny betyder INTE att den gamla är dålig utan att den inte är lika bra som den nya. ....
Du kanske skall låta bli att skriva som att jag brukar lägga ord i din mun? Jag tror det är första gången du anklagat just mig för det. :)

Det är sant att det du så vackert citerat inte kommer från dig utan är formulerat av mig och hämtat från elsäkerhetsverkets information. Dock kanske jag skall för säkerhets skull ange att de inte nämnde just mitt hus eller exakt de orden. Jag hade heller inget citationstecken. Men visst, jag kunde angivet explicit att stycket utan citationstecken inte var citerat. Jag hoppas att du med detta accepterar min ursäkt och att det inte var min avsikt att felaktigt ange dig som källa till viktig information, utöver den att elsäkerhetsverket bestämt att dagens system skall försvinna.

Jag är kvar i samma klämma som sist, jag försöker avhålla mig från att diskutera det nya behörighetssystemet här, men det känns lite svårt om det hela tiden berörs av andra. Jag tycker i alla fall, citat eller inte, att det är oerhört skönt att de kommit fram till att alla som kommer till mitt hus skall ha formell kompetens, och formellt vara ansvariga för det de gör.

Som Mikael säger (fritt återgivet, inget citat, men av mig uppfattad andemening) det går inte säga någon är bra på grund av ett papper, eller dålig i avsaknad av ett. Men ändå känns det bra att skall jag tvingas betala för en tjänst jag tvingas köpa, får jag vara med och värdera vem som skall leverera den, och får ett underlag för min värdering. Dessutom är det skönt att veta att den som gör jobbet har ansvaret för det jobb han gör.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Som Mikael säger (fritt återgivet, inget citat, men av mig uppfattad andemening) det går inte säga någon är bra på grund av ett papper, eller dålig i avsaknad av ett. Men ändå känns det bra att skall jag tvingas betala för en tjänst jag tvingas köpa, får jag vara med och värdera vem som skall leverera den, och får ett underlag för min värdering. Dessutom är det skönt att veta att den som gör jobbet har ansvaret för det jobb han gör.

--- Mats ---
Du har skojat med oss hela tiden va? Ja, så måste det vara.

Jag kan komma på typ hundra andra saker i samhället att störa sig på innan jag skulle börja slita mitt hår för behörighetssystemet.
Men om du nu på allvar stör dig så in i norden på detta system så har du just nu världens möjlighet att påverka det nya systemet.
Ja, jag vet att du förvisso inte vill hålla på och älta det nya systemet utan mer hålla fast vid och diskutera det gamla som skall försvinna.
Det gäller ju att passa på så länge det finns kvar så att säga :)
Ett litet tips bara, skulle det nu vara så att du trots allt skulle få för dig att faktiskt göra en ansats påverka utgången av det nya systemet med dina revolutionerande idèer så är troligtvis inte elavdelningen på byggahus forum optimal.
 
Oh nu har det tänt till i behörighetsdiskussionera (igen):wow:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
elmont skrev:
Men visst är det lite lustigt att den myndighet som är satt att övervaka "elinstallationerna" inte fattat hur dåligt det fungerat med dagens behörighetsystem. Man skulle tro att dom vet exakt hur det fungerat under mååååånga år och och ansett att det fungerat rätt bra. Jag tror i min enfald att dom som arbetar på elsäkerkhetsverket har både bättre insyn i den pågående verksamheten och har bättre förutsättningar att tolka bestämmelserna än tex du Mats.
Ja, men nu skall vi inte blanda äpplen och päron. Det är klart att systemet vi har idag, det systemet som inbegriper en hel massa lagbrott i form av hemmapul och hemmansägare som hjälper sin elektriker att installera exv. rör med elektrikerns goda minne, "fungerar bra". Dvs vi har i stort sett inga elolyckor i landet att tala om. (Jag dristar mig även till att innefatta bränder, även om statistiken inte är så bra där).

Därmed inte sagt att den inte går att göras bättre, den brister ju t ex stort vad gäller att stödja det allmänna rättsmedvetandet. Och därmed inte sagt att elsäkerhestverket skulle ha något intresse av att alla dessa förändringar blir gjorda. Deras missiv innehåller inte att göra det lättare för mig att på ett säkert sätt förändra min egen anläggning. Deras missiv är (öppet) att främja elsäkerheten, och (slutet) att vårda regelverket (det blir självuppfyllande) samt att (dristar jag mig till att spekulera) bevara status quo, dvs se till att branschorganisationerna inte blir upprörda.

Sedan så har de ju faktiskt dragit igång ett arbete med att förändra dagens behörighetssystem, så helt nöjda kan inte de heller vara med det.

P.S. Jag gillar fö sidospåret med jämförelsen med det gamla skråväsendet. Jag har inte tidigare insett att det stämmer så på pricken. :) D.S.
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Men ändå känns det bra att skall jag tvingas betala för en tjänst jag tvingas köpa, får jag vara med och värdera vem som skall leverera den, och får ett underlag för min värdering. Dessutom är det skönt att veta att den som gör jobbet har ansvaret för det jobb han gör.

--- Mats ---
Du kan faktiskt kräva att få ett jobb gjort av en behörig person. Det kanske blir lite svårt att hitta en elfirma som fixar det, men du är inte tvingad att acceptera en yrkesman.

Denna oklarhet är bara ett av skälen till ett nytt behörighetssystem, men inte det avgörande tror jag. Det behövs helt enkelt en modernisering.

Sedan kan vi nog vara lugna med att de allra flesta är skickliga yrkesmän som klarar av uppgiften, och inser när de inte gör det.

Ansvar har både yrkesmän och elinstallatörer, så där skiljer ingenting som man ska behöva vara orolig för.
 
Tror att det är hög tid för ett ordspråk.

"Åsikter är som spikar, ju mer man hamrar på dem, desto hårdare sitter dom."

"Alexander Dumas D.Y."
 
  • imgres.jpg
Redigerat:
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
lorens skrev:
Förstog inte exakt, men om det blir något i stil med att alla som går gymnasieutbildning el blir behöriga att installera saker på tex max 230v , gärna efter en lärlingstid också så låter det mycket vettigt! Sen om man ska upp i strömstyrka så förstår jag att bara vissa ska ha den behörigheten.
Vid vilken strömstyrka skall gränsen för den särskilda behörigheten gå? 16A, 20A, 50A?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.