Är min uppfattning också. FTX eller frånluftsmodul installerar man för att uppnå kravet på återvinning. Eller andra orsaker. Inte av ekonomiska skäl. Har man BV är det där besparingen ligger. Den ev ekonomiska vinsten av återvinning blir ytterst marginell.
 
Helt rätt, jag har inte tagit med elförbrukningen för fläktarna. Jag tänkte nog "fläkt som fläkt",
hursomhelst så ska ju luften ventileras ut med hjälp av en fläkt...

-Sen så låter det ju otroligt att det kan skilja så mycket mellan Heru FTX & vanlig frånluftsfläkt???
Fläktens effekt består ju av Luftflöde x Tryckskillnad x fläktens effektivitet :
Luftflöde:
-Detsamma oavsett fläkt
Tryckskillnad:
Frånluftskanal samma
Tilluftskanal: Lägre genom en spaltventil i fönstret än i en tilluftskanal
Filter: Du får filtrerad luft in till huset (fördel för inomhusklimatet) men kostar i tryckfall
Effektivitet
Har energimyndigheten verkligen räknat med Heru´s EC aggregat med likströmsfläktar,
eller har dom räknat med äldre växelstömsfläktar?

Filter ska ju räknas med i driftkalkylen, men dom ger ju iof även ett värde i bättre inomhusklimat,
vilket ett frånluftssystem inte får. (Bla. för allergiker)

-Sammanfattning: FTX är inte självklar när det gäller lönsamhet,
utan bör avgöras från fall till fall i sammanvägt med andra faktorer.
 
Redigerat:
Blir det verkligen samma tryckskillnad som vid en frånluftsfläkt? Jag inbilar mig spontant att återvinningen (iaf en plattvärmeväxlare) kommer att ge ett avsevärt större mottryck än bara ett rakt rör rätt ut?

Och det finns väggventiler med flimmerfilter i som filtrerar intagsluften, så den behöver inte bli ofiltrerad. Har sådana själv och de hjälper mot pollen i viss mån. Men de är inte billiga, så ekonomiskt är det inte att föredra.
 
Jag har inte skrivit att man måste ha bergvärme om man har FTX, jag har heller inte skrivit att man måste ha FTX om man har bergvärme.

För att summera:
FLVP är enligt min åsikt mindre bra, då det kräver (utan pardon) att gå på spets, då, trots att man kyler frånluften till minusgrader inte får fram lika stor effekt som huset kräver eftersom att man förlorar merparten av energi genom väggar och tak.

Bergvärme har en initialt större kostnad, längre payofftid, men i gengäld billigare drift.
Men med bergvärme får man inte ventilationen på köpet.

Då kan man välja att enbart sätta en frånluftfläkt, utan återvinning, vilket blir billigast.

Flera hus jag har varit i, men golvvärme och FLVP alt. BVP och enbart frånluft har haft kallras/drag på golv från tilluftventiler i vägg.

Detta slipper man med FTX, då tilluften är värmd, en bra bit över uteluftens temperatur.

Och i TS fall, när man redan har tilluftkanaler och frånluftkanaler installerade i huset skulle jag aldrig proppa igen tilluften för att ersätta med FLVP och tilluftventiler i yttervägg.
Hellre köpa ett nytt ftx-aggregat, anpassa rördragning, komplettera med bergvärme, inga problem med dimensioneringen då de bör veta hur mycket energi deras hus behöver.

Visst, fortfarande dyrare initialt, men mervärde i form av värdeökning fastighet och mindre behov av elspets.

Och som jag skrev tidigare, FTX är inte enbart för att man "tjänar" (förlorar mindre) utan att vissa (t.ex.jag) värderar luftkvalitet och avsaknad av kallras högre än andra.
 
Det finns andra i den här tråden som använt BV som argument till varför man skall ha FTX. Min kommentar var riktad dit.

Att BV kan ge mer kräm än FLVP finns det väl ingen som argumenterar mot. Om det sedan är det mest ekonomiska alternativet är väldigt individuellt. Skulle ha väldigt svårt att räkna hem det med den elförbrukning jag har idag. Och i det klimat jag lever i.

Vad gäller kallras så är också det väldigt individuellt. Upplever inte det i vårt hus. Moderna tilluftsdon har konstruerats för att minimera kallras, och iaf hos mig fungerar det. Att jag skulle ha sämre kvalitet på luften är inte heller det något jag köper. Då betyder avsaknad av kamin i huset betydligt mer för luftkvaliteten. :)

FTX är ju inte utan nackdelar, inte att förglömma (även om man kan få det intrycket när man läser en del inlägg). Som med alla andra lösningar får man göra avvägningar och försöka komma fram till vad som passar bäst i varje enskilt fall. Finns ingen frälsarlösning som passar bäst i alla lägen. :cool:
 
Redigerat:
M
Vilken intressant diskussion!

Tycker vi saknar lite delar i vad som borde ingå i ett värmesystem för huset


  1. Varmvatten till dusch, bad. Ofta 10-20% av en familjs totala uppvärmingsbehov (har jag hört förut)
  2. Golvvärme är oftast vattenburen vid nybyggnation
  3. Totalt energibehov
  4. Ljudnivå och komfort (tex vid pollenallergi)
  5. Behov av kyla på sommaren

Om jag uppfattat rätt gäller att aktiv ventilation är krav på alla nybyggen (lag? riktlinje?).
FTX är en form av aktiv ventilation, ej ett eget värmesystem.


FTX: Kan återvinna 70% av värmeförlusterna. Tillför ingen egen energi till systemet (huset, varmvatten).
Det behövs en extra värmekälla till alla ventilationssystem:

  • Luft-Luft VP: Värmer innomhusluften. Inget tillskott till varmvatten. 5kw värme per 1kw el (cirka)
  • Luft-Vatten VP: Värmer varmvatten, räcker till dusch och golvvärme. 5kw värme per 1kw el (cirka) - borde vara samma som ovan.
  • Bergvärme: Värmer varmvatten. Räcker till dusch och golvvärme. (vet ej effektivitet)
  • Markvärme: samma som BV men eventuellt billigare initialkostnad.
  • EL: Kan värma vatten och luft via radiatorer eller liknande. Dyrast i drift. 1kw värme per 1kw el.

Nu har vi specialaren - en kombination av VP och FTX. Här är förmodligen missuppfattningen störst. Jag kan tänka mig någa olika varianter:
  • Skicka utblåset via "traditionell" VP's "utedel" luften är förvärmd och bör göra att luft-luft VP fungerar mer effektivt vid minusgrader.
  • Värma ingående luften med VP. dvs köra utblåset från FTX genom VP och värma intagsluften.
  • En luft-vatten VP tillsammans med FTX-utblåset. Kan värma varmvatten och golvvärme.

Kombination VP-FTX bör ge högre värmeåtervinning än normala FTX'ens 70% beroende på vilket alternativ som väljs. Det innebär att de existerande energikällorna som personer, tv, ugn, lampor, kanske räcker för att hålla huset varmt om det är välisolerat. DVS det behövs eventuellt inte någon extra värmekälla utom vid riktiga köldgrader. Det räcker med eluppvärmining för spikarna?

Jag vet inte vilket som är bäst, men är inte idén med Passivhus/lågenergihus att en FTX räcker tillsammans med interna värmeällor för att hålla huset varmt?

Vi är i startgroparna att planera vårt nybygge i lösvirke, så vi tittar på alla varianter och det är uppenbart rätt svårt att hitta rätt =(. En sak är säker, med pollenallergi känns filtrerad inluft rätt attraktivt. Att dessutom komma in på sommaren till ett kylt hus (vi har idag en Luft-Luft VP som kyler/värmer) är otroligt mycket värt för oss.

Kan ett FTX-VP system även kyla inkommande luft? Hur gör vi med varmvatten isf?
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Vilken intressant diskussion!

Tycker vi saknar lite delar i vad som borde ingå i ett värmesystem för huset


  1. Varmvatten till dusch, bad. Ofta 10-20% av en familjs totala uppvärmingsbehov (har jag hört förut)
  2. Golvvärme är oftast vattenburen vid nybyggnation
  3. Totalt energibehov
  4. Ljudnivå och komfort (tex vid pollenallergi)
  5. Behov av kyla på sommaren

Om jag uppfattat rätt gäller att aktiv ventilation är krav på alla nybyggen (lag? riktlinje?).
FTX är en form av aktiv ventilation, ej ett eget värmesystem.


FTX: Kan återvinna 70% av värmeförlusterna. Tillför ingen egen energi till systemet (huset, varmvatten).
Det behövs en extra värmekälla till alla ventilationssystem:

  • Luft-Luft VP: Värmer innomhusluften. Inget tillskott till varmvatten. 5kw värme per 1kw el (cirka)
  • Luft-Vatten VP: Värmer varmvatten, räcker till dusch och golvvärme. 5kw värme per 1kw el (cirka) - borde vara samma som ovan.
  • Bergvärme: Värmer varmvatten. Räcker till dusch och golvvärme. (vet ej effektivitet)
  • Markvärme: samma som BV men eventuellt billigare initialkostnad.
  • EL: Kan värma vatten och luft via radiatorer eller liknande. Dyrast i drift. 1kw värme per 1kw el.

Nu har vi specialaren - en kombination av VP och FTX. Här är förmodligen missuppfattningen störst. Jag kan tänka mig någa olika varianter:
  • Skicka utblåset via "traditionell" VP's "utedel" luften är förvärmd och bör göra att luft-luft VP fungerar mer effektivt vid minusgrader.
  • Värma ingående luften med VP. dvs köra utblåset från FTX genom VP och värma intagsluften.
  • En luft-vatten VP tillsammans med FTX-utblåset. Kan värma varmvatten och golvvärme.

Kombination VP-FTX bör ge högre värmeåtervinning än normala FTX'ens 70% beroende på vilket alternativ som väljs. Det innebär att de existerande energikällorna som personer, tv, ugn, lampor, kanske räcker för att hålla huset varmt om det är välisolerat. DVS det behövs eventuellt inte någon extra värmekälla utom vid riktiga köldgrader. Det räcker med eluppvärmining för spikarna?

Jag vet inte vilket som är bäst, men är inte idén med Passivhus/lågenergihus att en FTX räcker tillsammans med interna värmeällor för att hålla huset varmt?

Vi är i startgroparna att planera vårt nybygge i lösvirke, så vi tittar på alla varianter och det är uppenbart rätt svårt att hitta rätt =(. En sak är säker, med pollenallergi känns filtrerad inluft rätt attraktivt. Att dessutom komma in på sommaren till ett kylt hus (vi har idag en Luft-Luft VP som kyler/värmer) är otroligt mycket värt för oss.

Kan ett FTX-VP system även kyla inkommande luft? Hur gör vi med varmvatten isf?
Dom flesta frånluftvärmepumparna kyler ner frånluften till +5 grader och tar vara på den värmen. Funkar bra större delen av året förutom när det blir kallt ute. Vedkamin är bra att ha till...

Högeffektiv frånluftvärmepumparna kostar mera i inköp och kyler ner luften ner till -20 (tror jag har läst någon stans). Du får problem med isbildning så del energi går åt att frosta bort isen.

Roterande FTX växlare är en mycket enkel konstruktion där ingående ventilationsluften värms upp av utgående. Dom har högre verkningsgrad än en enklare frånluft värmepump när det är riktigt kallt ute och passar bra i Norrland men när det är varmare ute så är verkningsgraden lägre jämfört med en enklare frånluft värmepump.

till/frånluft värmepump är en frånluftvärmepump med en tillsats som värmer upp tillluften.

Luft/luft värmepumpar är rätt billiga i inköp men verkningsgraden 1/5 är nog en myt. Är det kallt ute och fuktigt så måste pumpen lägga en hel del energi på att frosta av aggregatet. Samma problem har Luft/vatten.

Markvärme kyler du ner backen så snön blir kvar längre på våren....

Har någon i familjen pollenalergi så är Roterande FTX växlare rätta valet men den värmer upp ingående luft med utgående och aggregaten är relativt billiga. Det blir en del rördragningar för till-luften men det är inget problem om du ska bygga nytt. Filter brukar man få byta 2 gånger om året. Verkningsgraden är upp till 80%. Finns en annan fördel och det är att ditt ventilationssystem är fritt från värmesystemet.

Har du värmepump så får du större verkningsgrad om du har vattenburen golvvärme än radiatorer.

Vad du väljer så finns det många faktorer som spelar in. Själv valde jag bergvärme för jag har berg på tomten och det var enkelt att borra. Hade tidigare en trasig till/frånluft värmepump så jag ersatte den med en FTX växlare för jag hade redan ett komplett system med till-luft kanaler. Så slapp jag även borra hål i väggar och eventuellt dimensionera upp element. Sen kunde jag inte låta bli att koppla in frikyla batteri till FTX växlaren. Det gör inte så mycket i kyla men ihop med markiser så hoppas jag ska få det svalt under sommaren.

Jag tittade på luft/vatten men prisnivån var inte tillräckligt attraktivt och räknar man med en livslängd på 10år så blir det dyrare nästa gång man ska byta pump. Har man borrat hålet rätt för bergvärme så är det bara att byta ut pumpen och det är klart billigare än att byta ut hela luft/vatten systemet. Sen vill jag ha det tyst på utsidan och inte en massa surrande ljud som en luft pump ger.

Rekommenderar att du tittar på alla guider och tester som Energimyndigheten har gjort.
 
Principen med ett passivhus är att interna tillskott plus en elpatron som värmer tilluften räcker för att klara byggnadens värmebehov.
 
M
Någon pratade om tankevurpor med FTX + VP.

Principen är att en FTX aldrig tillför energi, men återvinner energi som annars skulle gått förlorad genom ventilationen. En extra energikälla behövs. Idag har vi en luft-luft VP (LLVP) som värmer gott och väl vårt hus ner till -25. Om jag nu installerar ett FTX-system kan jag återvinna en del av den förlorade energin genom ventilationen.

Nu kommer vi till tanken att utluften från FTX är varmare än utomhusluften (70-80% effektivitet, eller hur?). Den luften borde vi kunna blåsa genom LLVP's utedel och därigenom kan LLVPn jobba lite effektivare då den inte behöver jobba med -25c luft utan kanske bara med -10c.

Vari ligger tankevurpan? Ovan är väl samma som en frånluftsvärmepump (FLVP)?
 
Micke64 skrev:
...Nu kommer vi till tanken att utluften från FTX är varmare än utomhusluften (70-80% effektivitet, eller hur?). Den luften borde vi kunna blåsa genom LLVP's utedel och därigenom kan LLVPn jobba lite effektivare då den inte behöver jobba med -25c luft utan kanske bara med -10c.

Vari ligger tankevurpan? Ovan är väl samma som en frånluftsvärmepump (FLVP)?
Tankevurpa och tankevurpa.

Det är ju så en frånluftsvärmepump fungerar.

Problemet att stoppa in avluften från FTX-aggregatet som tilluft i L/L-värmepumpen är nog mest en fråga om mängden luft.

L/L-värmepumpen behöver nog avsevärt mycket mer luft än vad du ventilerar ut ur bostaden.
Jag har ingen siffra, men här finns säkert någon som vet.
 
M
Det verkar logiskt att en LLVP's utedel behöver betydligt högre luftflöde en husets ventilation bör ge. Står jag utanför min är det ju ett jäkla drag :)

Så egentligen. FTX känns ju som valet, men att man måste anpassa värmekällan till att huset har totalt sett mycket lägre energibehov. Dvs investeringens återbetalningstid blir längre oavsett energikälla om jag lägger till ett FTX system jämfört med F eller FT (mekanisk frånluft/tilluft).

Det fanns lite formler för att räkna på energimängden som luften innehåller. Ska räkna lite på den och se vad som lämpar sig. Ett system med återbetalningstid på mer än 10-15 år känns inte riktigt motiverat, speciellt med tanke på hur länge utrustning mm håller, samt förändringstakt på energimarknaden. Förmodligen blir dock energi alltid dyrare...

Appropå kyla. Istället för en LLVP kanske det går att använda en vattenkylare till luftkanalerna? http://www.soliduct.com/varmeatervinning/kanalkylare/c-212_277.htm Hur mycket vatten drar en sådan? (om jag tex har egen brunn så har de ju betydelse). Iof kanske vattnet kan cirkulera genom markledning in i ett kärl och återanvändas.
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Det verkar logiskt att en LLVP's utedel behöver betydligt högre luftflöde en husets ventilation bör ge. Står jag utanför min är det ju ett jäkla drag :)

Så egentligen. FTX känns ju som valet, men att man måste anpassa värmekällan till att huset har totalt sett mycket lägre energibehov. Dvs investeringens återbetalningstid blir längre oavsett energikälla om jag lägger till ett FTX system jämfört med F eller FT (mekanisk frånluft/tilluft).

Det fanns lite formler för att räkna på energimängden som luften innehåller. Ska räkna lite på den och se vad som lämpar sig. Ett system med återbetalningstid på mer än 10-15 år känns inte riktigt motiverat, speciellt med tanke på hur länge utrustning mm håller, samt förändringstakt på energimarknaden. Förmodligen blir dock energi alltid dyrare...

Appropå kyla. Istället för en LLVP kanske det går att använda en vattenkylare till luftkanalerna? [länk] Hur mycket vatten drar en sådan? (om jag tex har egen brunn så har de ju betydelse). Iof kanske vattnet kan cirkulera genom markledning in i ett kärl och återanvändas.
Finns tabeller på vattenflöde och och vattentemperatur och luftflöde på databladet.

Har tidigare haft frånluftventilation på tidigare hus och jag kände hur det drog kall luft in. Många stänger ventilerna och då blir det för dålig ventilation i huset. Du får högre komfort med FTX.
 
Micke64 skrev:
Det verkar logiskt att en LLVP's utedel behöver betydligt högre luftflöde en husets ventilation bör ge. Står jag utanför min är det ju ett jäkla drag :)
Precis, en snabbgoogling på luft/vatten VP visade att flera tog sin energi från 4000 kbm/tim vilket kan jämföras med kanske 200 kbm/tim som ventileras förbi en frånluftsvärmepump.

Så även om en modern FLVP kan kyla ned luften till -20C så är den tillgängliga luftvolymen och energin låg i jämförelse med luft/vatten VP.
 
Nu i morse så var det - 5 grader ute och temperaturen på utluften från FTX aggregatet låg på +3 grader. Nu har jag nog högre verkningsgrad än med enklare frånluftvärmepumpar.

Luftvärme pumpars största svaghet är att det blir isbilning och dom är känsliga mot fuktig luft. Därför tror jag att det kan bli problem att köra ut fuktig luft från en FTX växlare till en luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.