Det var ett vansinnigt stort bord. En sådan maskin vill jag oxo ha :) Hör du det tomten!?

mattiasp skrev:
Eftersom induktionsmotorer inte tar så mycket ström som står på skylten när de är obelastade, är det nog OK. Om du har tillgång till en tångamepèremeter kan du mäta upp hur mycket den tar. Trafon lär inte brinna av korta överbelastningar.

phl kanske har synpunkter i frågan?
Jag resonerar precis som dig och Dr Jekyll, det är bara att tuta och köra. Du kan ju undvika och stå och klyva grova plank en längre stund.
 
Jag är lite nyfiken på vad allt landade på... inkl. tull, frakt, moms och allt sånt
 
En uppdatering på begäran efter några års användande av sawstop contractor saw.

Ja jag är fortfarande väldigt nöjd. Rejält byggd och med precision överallt, gedigen maskin helt enkelt. Känns genomtänkt ner till detaljnivå, min detaljnivå bör tilläggas. Vad gäller mattiasp:s detaljnivå låter jag det vara osagt. ;) Känns som man lagt krutet på de rätta ställena och har goda marginaler i det övriga.

Den är bra på de viktiga sakerna. Perfekt storlek, tillräckligt tung men inte för tung, fortfarande enkel att flytta runt med hjulen/pedalen. Man kommer åt men har ändå stöd av stort bord åt alla håll. Bordet är plant och tungt med en träskiva med ett benstöd i yttre änden där jag tänker montera fast en fräs när jag har tid. Grymt anhåll, enda nackdelen är att det glappar en del i icke låst läge så när man flyttar och spänner åt så rör den sig i andra ändan. Irriterande i början men man vande sig, håller i anhållet så det inte vippar. Egentligen bara jobbigt när man inte använder linjalen ex om man ställer in den efter tjockleken på en träbit. Jag beställde det extra lilla sidobordet i järn istället för det som satt där i plåt, det är jag glad för. Av den iofs rejäla plåtbiten fick man lite mer byggsågs-känsla, med det större plana gjutjärnsbordet så är det som en fullvärdig såg för finsnickeri helt enkelt. En nackdel är att man behöver en insexnyckel för att få bort plattan runt klingan vid byte, men såg att de ändrat det. I övrigt går det fort att byta klinga, tillräcklig med plats för att slippa svära och inte behöva skrapa i med mina stora händer och underarmar. Man behöver två nycklar för att lossa muttern, de är stora och bra men antar att det finns sågar där man bara behöver en nyckel eller till och med bara en snabbkoppling av något slag. Tycker fortfarande att lättmetallvevarna inte ger skön momentkänsla när man vevar på, men då är jag petig och egentligen handlar det väl bara om en känsla.

Största nackdelen är att motorn är i vekaste laget, i alla fall så som jag använder den med en trafo vilket sänker effekten minst 10% om jag minns rätt. Men tydligen inte tillräcklig vek för att jag ska få tummen ur och beställa deras kit som gör den anpassad till 230V. Den klarar allt jag kör bara jag tar det lite lugnare. För byggvirke, tätvuxen fura eller bra björk som jag använder mest så är det inga problem bara man tar det lugnt med större dimensioner, men det gör man ju i alla fall om man vill få bra raka snitt. Vill man ha en kraftig byggsåg för att slänga igenom 3"3 så ska man nog titta efter annat.

En av de extra karameller som inte finns på andra sågar är möjligheten till dado-blades. Tycker det är skitbra men använder dem inte så ofta som jag trodde. Förutom att man behöver byta sågklinga och sen tillbaka igen så är det är ju ändå ett fippel med att lägga rätt antal klingor och distanser. Riktigt bra när behöver göra många spår eller tappar exempelvis men annars väljer jag andra tekniker.

Angående den speciella säkerhetsfunktionen, varmkorv-stoppet, så har jag lyckligtvis sluppit testa det. Det är märkligt hur att-vara-rädd-om-maskinen väger tyngre än att-vara-rädd-om-mina-fingrar, efter inköpet av den här apparaten så är jag inte i närheten av klingan med fingrarna med rädsla för att utlösa stopp-mekanismen. Människan (eller bara jag?) är inte riktigt funtad antar jag. Funktionen har också andra nackdelar. Den gör att man måste tänka efter lite, kör man fuktigt virke ex impregnerat så måste man slå av funktionen. Dessutom så har jag varit rädd att ex järnfilspån, en spik eller något skulle utlösa funktionen, men det har inte hänt än i alla fall. Jag har en bromskloss i lager så man slipper stanna upp i arbetet om det nu händer. Sysslar man mycket med att bearbeta järn i sin snickarverkstad då vetifanken om man ska välja den här sågen.

Det är vad jag kommer att tänka på just nu, fråga om det är något.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Kul att få höra lite mer om sågen. Den verkar ju vara mycket trevlig. Jag föreslår att du tar tag i det som irriterar dig och beställer 230 V-kittet och beställer nya rattar. De finns här. Med tanke på din tidigare kommentar om klyvning av större bitar i CS70:an, kan jag bara säga att du hade rätt. De klyvningarna görs numer på en Hammer N4400 med ett Lenox Woodmaster CT-blad, bredd 25 mm, 1,33 tpi
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.