Jädra va fint det blir alltså! Kommer bli en gedigen känsla med dina tjocka stenväggar!
 
Man tackar. Ja, jag kanske skall skriva lite om vad det skall bli i stallet och lite om mtrl. o.s.v.

Man kommer in i kortändan från bef. bostadshus och där är det en liten "zig-zag-korridor" med ett teknikrum på ena sidan, med vattenpump/-filter/hydrofor, ack-tank, ftx-fläktagg och proppskåp + KNX (fastighetsautomation), sedan kommer ett stort ( i alla fall långt) badrum med dusch, badkar tvätt/tork bakom isolerade skjutdörrar och en liten bastu (om den får plats).

Sedan blir det ett stort vardagsrum uppdelat i två delar och sist så blir det ett rum där gamla drängakammaren varit (i vinkeln). Ovanpå detta så blir det ett litet loft ovanför gamla drängakammaren och ett långt loft i andra änden (närmast bostadshuset) och det blir så långt så en del blir "balkong" ner till vardagsrummet och en del blir sovloft.

Vår tanke är att det blir mörkgrått klinker på golvet överallt (utom i teknikrummet), det blir putsade och kvastade (lite grövre) väggar målat i vitt och ett tak med liggande panel (eller egentligen, råspont) målat vitt. Sedan blir det en spiraltrappa till lilla loftet (funderar på en i galvat stål) och en smal, rak till det andra loftet i stål och trä. Allt med vajer-räcken.

Vad gäller el, beslysning o.s.v. så har jag en kompis som tidigare hade el-firma men avvecklat den så jag har redan köpt det mesta. Det blir LED-belysning överallt och all el i stallet (till att börja med) skall styras via KNX som är en fastighetsautomations-std. Så drar man kablaget med lite eftertanke så kan man koppla saker lite som man vill i ett senare skede och sedan bestämma hur (och från var) man skall styra det.

Så kort sagt, vi vill ha kvar den gamla stall-känslan med lite "ruffa" naturmtrl och med ganska neutrala färger. Tittade på Anders D:s tråd och blev ännu mer besluten att använda det teglet vi plockat ner, åtminstone till golv i mellanbyggnaden.
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
Sitter och läser denna tråd och tappar hakan. Va fint du (ni) gör det. Återkommer med mer frågor Mikael! Jag har en stek på spisen som kallar på uppmärksamhet..... ;)
 
  • Gilla
Kelly Jamieson
  • Laddar…
Undra på att man har lite hår kvar...
Äsch, hår är överreklamerat. :)
 
Otroligt! Vad är det för budget på ett så här stort projekt?
 
Impad alltså!!!!(y)
 
Vad gäller budget så har jag ingen.Bestämde mig tidigt för att inte göra någon, tar det 5 år att få ihop pengar (med en ganska hygglig grundplåt i botten) så är det bra, tar det 10 år så får det ta det...men så är det med drömmar, antingen gör man eller så låter man bli.

Men jag har letat överallt efter billiga alternativ, all sten och isolering från Polen, verktyg på diverse internet-auktioner/Tradera, fläktanläggning från en mekanisk verkstad som skulle läggas ner, el-prylar från en kompis, solfångare från en auktion på överskottsvaror o.s.v. o.s.v. och eftersom bygget tar lång tid så har jag möjlighet att vänta på att saker "dyker upp" på blocket (missade en spiral-trappa för 3000SEK med en dag ARRGGH).

Så det finns möjligheter att få tag på saker ganska billigt om man inte har bråttom (och vet vad man kan/skall köpa billigt, med sämre kvalitet som möjlig konsekvens), Planerar så småningom en Polen-resa när det gäller klinker och badrumsinredning. Väljer man det dyraste från Polska varuhus så pratar vi tysk kvalitet (Grohe, hansgrohe o.d.) till billiga priser.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Läste mer noggrant nu Mikael! Vilket jobb du lagt ner(y)

Vad har du för mått på stallet och vilken höjd räknar du med att få invändigt?
Kan man även få fråga vem din leverantör är på fönster? Vilka är planerna på loftet
 
Anders D skrev:
Läste mer noggrant nu Mikael! Vilket jobb du lagt ner(y)

Vilka är planerna på loftet
Läste en gång till, sovloft var det ja!
 
Anders D skrev:
Läste mer noggrant nu Mikael! Vilket jobb du lagt ner(y)

Vad har du för mått på stallet och vilken höjd räknar du med att få invändigt?
Kan man även få fråga vem din leverantör är på fönster? Vilka är planerna på loftet
Måtten på stallet blir ungefär 22x4,5 meter med en vinkel som sticker ut på ~4x4,5 meter, invändigt.
Höjden blir ~5met till nock (insida) så på loften blir det nätt och jämt ståhöjd i mitten men enbart där. Och det blir sovloft ja, eller förvaring plus en balkong ner till vardagsrummet. Annars hade ett av loften blivit 3met brett och 8met djupt.

Mina fönster till stallet köptes av Termoplus.se. Men nu när jag ville diskutera ett gavelfönster till ett av loften så har de ändrat lite och säljer numera bara fönster tillsammans med montering, vilket inte är intressant för mig. Så nu har jag beställt från ett annat ställe (jag återkommer med namn när jag fått leverans och sett hur det fungerat).
 
Då var det dags för en uppdatering, fönstren till gaveln kom och var så snygga som jag hoppades (dock jäkligt tunga så det blir en utmaning att få upp dom :). De köptes av Alfafönster.

Nu har jag kommit en bit längre, taket är numera isolerat. Jag blev förvånad över att det skilde mindre än 20% att få taket sprutat med lösull mot att köpa mineralull och sätta upp det själv. De pengarna sparade mig 2 månaders jobb med att jobba med mineralull ovanför huvudet i 2 lager.... :D Så nu har jag plastat, tejpat och "glesat" ett bra tag. Alla moment är roliga i början men problemet är att man hinner tröttna på dom 4 ggr innan man är klar...

Jag har också fått dit det mesta av mina fönsterbänkskanaler (där det mesta av min el skall dras och uttag för el, data och antenn skall sitta), det som återstår är 4 passbitar som skall passas in mot en vägg respektive mot halvväggen med braskaminen. Så nu skall de nya dörrarna, glaspartierna och fönstren sättas in så är "skalet" komplett och klart. Väntar också på "riktig" vår så jag kan börja mura mellanbyggnaden.
20130418_143431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130414_144923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomteontheloft och 1 till
  • Laddar…
Härligt projekt, impad!
 
  • Gilla
Kelly Jamieson
  • Laddar…
Dags för en uppdatering, passar bra nu när jag har ett lättare ryggskott (hoppas kunna jobba igen imorgon ;-)

Började lite med att spika innertaket, blir vitmålad råspont, och murade upp en innervägg men kom på att man kanske borde prioritera utsidan medan det är varmt och sommar ute.

Så jag fixade till gavlarna (4 stycken om man räknar loftdörrsutbyggnaden) och fönster i alla utom en. Dessutom har jag fått in dörrar i bottenplanet (2 stycken) så det enda som återstår är ett glasparti i ett av hålen men vi väntar med det tills all l-btg är inne till innerväggar o.d. så vi slipper skrapa de nya dörrarna.

Sedan fick jag ett infall så vi tog de l-btgblock vi hade förra sommaren att hålla fast presenningarna och murade en "mur" som vi satte en badtunna i glasfiber innanför. Skall fixa det sista med marken runt om innan jag klär allt i tryckt virke. Kul att "bryta" av med något annat. Har också "hittat" en gammal kullerstensgård under de hela gården så nu funderar jag på om det är värt all slit att ta bort den "nya" gårdstäckningen eller bara på vissa ytor så man kan se den gamla vackra gården... vi får se hur det blir.
DSC02277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Picture 022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130709_143013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130715_094657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130724_133803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130728_154722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130731_164152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Så nu ser huset ut så här.
Det är "bara" takfot och rännor kvar innan utsidan är helt klar. Sedan kan jag fokusera på mellanbyggnaden som skall binda ihop husen och efter det (förmodligen i vinter) så skall det dras el och ventilation och muras upp innerväggar innan bjälklagen skall isoleras och kläs in både undertill och ovanpå.
20130731_164047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130731_164116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henrlonn och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket pengar har du lagt ut hittills? På material respektive köpt tjänst? Är sugen på ett liknande projekt i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.