Mikael_L
elpaco skrev:
Dock skulle jag säga att det vore bra mycket schysstare att ha ett rimligt prispåslag på prylarna, och istället ta vad man behöver på timpriset. Behöver Erik Elektriker 800:-/t får han väl ta det då. Då vet jag vad han kostar. Jag vill inte i efterhand inse att hans arbete är subventionerat av att han leker elaffär..
Ja just detta har ju efterfrågats här på forumet massor med ggr.
Svaret, om man får något, är att kunderna är så dumma att dom ändå bara tittar på tim-priset och därför går det inte att höja timpenningen och minska materialpåslagen om man vill ha några jobb.

Hur det verkligen förhåller sig vet jag naturligtvis inte då jag inte befinner mig i branschen, men jag ser det inte för helt orimligt. Jag misstänker att det finns väldigt många kunder som är väldigt dåliga upphandlare och inte kan fokusera på något annat än timpenningen.
Dessa kunder blir då ett lätt offer för både de som skörtar upp dom på materialet och även de som öht utför dåliga och långsamma jobb.
 
Mikael_L skrev:
Ja just detta har ju efterfrågats här på forumet massor med ggr.
Svaret, om man får något, är att kunderna är så dumma att dom ändå bara tittar på tim-priset och därför går det inte att höja timpenningen och minska materialpåslagen om man vill ha några jobb.
Är det inte just i sådana här fall man tjänar på reglering, antingen från branschen själv eller från myndighet? Dvs man får inte ta ut mer än inköpspris med rabatt + X%. Kanske skulle det också hjälpa hantverkarna själva som slapp allt pruteri och gnäll över materialet.

En annan sådan här bransch är tryckeri, där tryckning av tidning är alldeles för billig. Istället ligger stort påslag på inköp av papper. Kommer du med eget papper kan du inte få listpriset på tryck..
 
Redigerat:
Mikael_L
elpaco skrev:
Är det inte just i sådana här fall man tjänar på reglering, antingen från branschen själv eller från myndighet?
Nu är jag generellt emot de flesta försök till reglering. Det brukar alltid bli värre efter ett tag än det var innan, då inget system (reglering!) blir vattentätt och utan kryphål. Ofta brukar regleringar istället öppna upp för än värre effekter än de man ville begränsa.

Men en variant vore om "alla" kunder blev medvetna kunder som ställde krav även på hur materialkostnaden hanteras.
Det känns dock så gott som en utopi. Men om det skedde så skulle det hela bli självreglerande genom konsumentmakt i kombination med jämbördighet i information.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nu är jag generellt emot de flesta försök till reglering. .
Tja se var vår världsekonomin har hamnat med minimal reglering .. Sen skrev jag ju att man även kan gå via branschen, och då kallar man det istället saker som branschstandard, -etik, och liknande.

Jag tycker generellt att inställningen att vi skall misstro varandra, och förutsätta mygel, är en tråkig väg att gå. Om jag var lika kunnig om hantverkens arbete som han själv, så skulle jag inte vänt mig till honom i första hand ..
 
Det som har tjatas om o om igen i massor med trådar är ju en självsanering i Branschen där denna ser till att skapa en transparens gentemot kunderna så att kunden vet vad han betalar för även då det inte handlar om fastpris.
Kommer inte den till stånd så finns ju risken att myndigheterna går in med regleringar och det vill jag iaf inte ha.
 
elpaco skrev:
Tja se var vår världsekonomin har hamnat med minimal reglering .. Sen skrev jag ju att man även kan gå via branschen, och då kallar man det istället saker som branschstandard, -etik, och liknande.

Jag tycker generellt att inställningen att vi skall misstro varandra, och förutsätta mygel, är en tråkig väg att gå. Om jag var lika kunnig om hantverkens arbete som han själv, så skulle jag inte vänt mig till honom i första hand ..
Samtidigt om vi inte misstror eller förutsätter mygel så behövs inte reglering.

Redan nu finns en del hantverkare som kör med avtal där material levereras med kvittot från inköpsstället och specificerat påslag på 5-15 % enligt överrenskommelse. Detta låter bra och för kunden känns det transparent.

Problemet är när hantverkaren lätt kan skicka med kvitto och sen istället får payback ifrån leverantör 4 gånger per år för de faktiska rabatterna.

Men dessa problem är störst i de branscher som kunderna har minst kunskap i. Det är sällan snickaren har 300 % påslag på sitt virke däremot inte lika ovanligt att elektrikern har det på kabel mm eller rörmokaren på kopplingar. Frågan är om det helt enkelt handlar om att man utnyttjar kundens lägre kunskapsnivå i de områden medan i snickeri mm har kunden oftare en preferens då privatmarknaden med byggvaruhusen ändå är stor.
 
Lolle skrev:
Det är sällan snickaren har 300 % påslag på sitt virke däremot inte lika ovanligt att elektrikern har det på kabel mm eller rörmokaren på kopplingar. Frågan är om det helt enkelt handlar om att man utnyttjar kundens lägre kunskapsnivå i de områden medan i snickeri mm har kunden oftare en preferens då privatmarknaden med byggvaruhusen ändå är stor.
Kabelfrågan har jag ingen insikti i, men däremot viss VVS utrustning. Marknaden är som en mussla, man kan få enorma rabatter, men inte som vilket litet bolag som helst. Jag blev helt chockad första gången jag såg vad ett stort bolag kunde köpa in en artikel för när jag såg vad prislistan var till ett annat stort bolag men liten kund (hoppas jag gör mig förstådd). Vi pratar om påslag på nästan 1000%! Jag vill inte gå närmare in på vilken artikel det handlar om, men det är en halvkomplex pryl. Det som fortfarande gör mig helt förbluffad är ju att tillverkaren fortfarande kan göra en vinst på detta pris!
 
Lolle skrev:
Samtidigt om vi inte misstror eller förutsätter mygel så behövs inte reglering.

Redan nu finns en del hantverkare som kör med avtal där material levereras med kvittot från inköpsstället och specificerat påslag på 5-15 % enligt överrenskommelse. Detta låter bra och för kunden känns det transparent.
Återigen - det är väl det som skall kallas för att branschen själv styr upp. "Om du vill tillhöra ackrediterade blah så måste du redovisa till kunden på det här sättet, och du får blah på det där sättet" ..

Många många branscher har ju normer för hur man skall och bör arbeta, utan att det är reglerat. Om däremot konsekvent bryter mot seden så kommer du få dåligt rykte, vilket kommer att visa sig på kundsidan.
 
mariatherese skrev:
Kabelfrågan har jag ingen insikti i, men däremot viss VVS utrustning. Marknaden är som en mussla, man kan få enorma rabatter, men inte som vilket litet bolag som helst. Jag blev helt chockad första gången jag såg vad ett stort bolag kunde köpa in en artikel för när jag såg vad prislistan var till ett annat stort bolag men liten kund (hoppas jag gör mig förstådd). Vi pratar om påslag på nästan 1000%! Jag vill inte gå närmare in på vilken artikel det handlar om, men det är en halvkomplex pryl. Det som fortfarande gör mig helt förbluffad är ju att tillverkaren fortfarande kan göra en vinst på detta pris!
Går det att få ner priserna mycket mer än tex Rinkaby rörs priser? Visst kan stora kunder ha något lägre priser hos grossisterna, men jag har svårt att tro att det är några stora skillnader.

De enorma rabatterna som kan ges beror på att det finns en "standardprislista" som är totalt verklighetsfrämmande och som vissa hantverkare använder för att visa sina kunder.

"Titta här så ser du vad materialet kostar, men jag ser till att du får 30% rabatt"
Sen att han/hon själv har 85% rabatt på samma vara det behöver ju inte kunden få reda på.
 
mariatherese skrev:
Vi pratar om påslag på nästan 1000%! Jag vill inte gå närmare in på vilken artikel det handlar om, men det är en halvkomplex pryl. Det som fortfarande gör mig helt förbluffad är ju att tillverkaren fortfarande kan göra en vinst på detta pris!
Har du någon känsla för snittpåslag? Den elektrikern jag hade, arbetade ungefär med 300% påslag på det pris han lägst kunde ta, och
ändå göra en viss vinst.
 
O
Är inte det här en tråd som aldrig tar slut?
Det kan diskuteras till oändlighet... kommer vi någonsin komma till punkt?
 
Jag har tyvärr ingen aning om generella prispåslag. Tyvärr. Det enda jag kan tänka mig är att om ett sånt påslag förekommer på en produkt - så finns det nog på flera.
Hur många klämringskopplingar blir det i ett hus totalt. Jag har inte räknat... Känns som jag har fler än IKEA gångjärn. ;)
 
Gabbe1 skrev:
Går det att få ner priserna mycket mer än tex Rinkaby rörs priser?
Det här vill jag också gärna veta! Snickarens priser kan man som sagt jämföra med priserna på Byggmax, men rörmokarens priser tycker jag det är svårt att ha någon uppfattning om.
 
Odjuret skrev:
Är inte det här en tråd som aldrig tar slut?
Det kan diskuteras till oändlighet... kommer vi någonsin komma till punkt?
Vad menar du? Att vi når konsensus, bildar en lobbygrupp, och uppvaktar regeringen? =P
 
Gabbe1 skrev:
Går det att få ner priserna mycket mer än tex Rinkaby rörs priser? Visst kan stora kunder ha något lägre priser hos grossisterna, men jag har svårt att tro att det är några stora skillnader.

De enorma rabatterna som kan ges beror på att det finns en "standardprislista" som är totalt verklighetsfrämmande och som vissa hantverkare använder för att visa sina kunder.

"Titta här så ser du vad materialet kostar, men jag ser till att du får 30% rabatt"
Sen att han/hon själv har 85% rabatt på samma vara det behöver ju inte kunden få reda på.
Jodå stora kunder har väldigt mcket bättre priser än så. Men då menar jag STORA kunder. När det gäller massprodukter som rörkopplingar, eluttag osv, så kör de större inköpsavdelningarna med kilopris. De erbjuder sig att betala råvarukostnaden plu något 10 tal procent. Ingen leverantör har råd att tacka nej. Jag skulle kunna tänka mig att ett företag som Skanska betalar 5 eller 6 kronor för en klämringskoppling (mässing är dyrt). Och under 5 kr för ett eluttag (plast är billigt).

Företag i den storleken har också den otrevliga vanan att ensidigt sänka priserna retroaktivt. I en annan bransch vet jag ett företag som gick ut till sina leverantörer i April ett år och meddelade att alla deras leverantörers prislistor sänks med 10% retroakttivt från 1a Ferbruari. Några leverantörer protesterade och påpekade att de tom. redan fakturerat. Då säger storföretaget: "ja de var så sant, vi har en fordran på er".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.