Verkar ha klarat mig undan störiga grannar väldigt bra. Kanske är det jag som varit den störiga grannen? Eftersom ingen annan stört mig. ;)

Nåväl, i brist på egna grannar får jag väl klaga på föräldrarnas grannar. En grannfamilj orkar aldrig skotta så de har satt i system att parkera sina bilar framför alla andras fastigheter där det lagts ner mycket möda för att hålla några få "besöksplatser" tillgängliga... Detta är på intet sätt ett lagbrott då det är 24-timmarsparkering längs hela gatan men det är ett irriterande freerider-beteende då det är mycket jobb nerlagt på att hålla dessa platser lediga och då vore det trevligt om den som lagt ner jobbet också kan få nyttja platsen.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Visst underhållningsvärde i den här tråden, men man lider ju med de drabbade... Stackars er... Nu där vi bor sen fem år tillbaka är det sååå skönt o bra, man sitter där under sin "korkek" och bara har det bra. Ja med ett undantag, men det är så lindrigt att man kan ignorera det*

Men på tidigare ställen man bott på har man ju råkat ut för en del lustiga personer, en som hade som hobby att mata måsar(!) från köksfönstret klockan fyra på morgnarna(!!).

En annan granne som envisades med att röka på sin balkong, ok med det i princip men att han/dom släppte ned sina glödande fimpar i knät på mig som bodde under och hade en uteplats/altan där, ja... Måttet var väl rågat när kisen drog upp en moped i lägenheten och dränerade ur tanken på den så det rann bensin ned i min klädkammare, då skaffade jag mig en annan lägenhet - "muppen" flyttade själv sen samma dag som jag flyttade(!!) - nåja, tydligen hade "socialen" den lägenheten som avlastningslägenhet så det bara flyttade in en annan "mupp" hörde jag sen.

När jag köpte mitt första hus så passade jag innan köpet på och knacka på/presentera mig för att "känna grannarna på pulsen" så att säga. Allt verkade frid o fröjd men tyvärr var en av grannarna "periodare" och var helt ovettig när han var i fyllan. Tröstade mig att det var stora/täta pilträd mellan tomterna så man slapp se honom ragla runt där nedpissad allt för ofta - ja tills en tiiiidig morgon när han beslöt sig för att "beskära" träden med motorsåg. Hans egna träd, visst - men snygga blev dom inte... Då sålde vi kåken o flyttade hit där vi bor nu och är såååå lyckliga (periodaren söp ihjäl sig ett halvår efter att vi flyttat därifrån).


* Ja, 100% solsken är det väl inte där vi bor nu - en av ungkisarna nere på gatan ser sig själv som den nya Fangio, Sterling Moss, Riccardo Patrese, etc. - dvs han kör som en biltjuv. Någon dag när man möter honom med fullt "uppställ" genom korsningen på gatan kommer han ju garanterat att krocka med en för även om jag hinner stanna finns det inte en chans på jorden att han hinner det... Nåja, endera flyttar han hemifrån snart eller så får han krypa in på anstalt...

Sen är det en av grannarna som inte ens hälsat på de fem år vi bott bredvid varandra, hans åldriga mor som bor i samma hus är så söt o trevlig men killen/sonen tittar inte ens åt en när man säger hej... En kväll i höstas hävde han ur sig en massa uttryck där han skrikande kallade mig bland annat för "pack" och "xxxx-knullare" (xxxx=ett efternamn). Några dagar innan vi flyttade in hade vi över en kille från byn med just det efternamnet som hjälpte oss med en liten grävmaskin att gräva ned plastslangen som fibern till vår Internetanslutning skulle dras i - tydligen är dessa två inte speciellt "goda vänner"... Jag har inte brytt mig mer i det utan ignorerar snubben bara helt enkelt.

Så i det stora hela bor vi i ett riktigt grannparadis :)

/Rikard
 
Någon käck yngling i mitt område dumpar sopsäckar med festrester på mitt släp alternativt i en skogsdunge utmed min tomt. Måste antagligen göra sig av med bevisen innan föräldrarna kommer hem.... Det är inte roligt att behöva åka till återvinningsstationen och sortera hans skit....

Kommer jag på vem det är skall jag klura ut en ljuv hämnd :)
 
Bara att lägga lappar i lådorna:
"Misstänker du att du haft fest hemma medans du var borta?
Då har jag bevisen du behöver!"
=)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Helt klockren och underhållande tråd, tänk att grannar kan skapa sådana problem!

Här där jag bor är det dock frid och fröjd. Alla grannar har sina egenheter men det har nog jag också! Kan tänka mig de funderar varför det byggs dygnet runt hära! :p
 
Oavsett var man bor så finns möjligheten att man blir störd av grannarna. I lägenheten så har man grannar som spelar musik, festar på fel tider, borrar i väggarna, sexar högljutt, röker så det luktar i egna lägenheten och grisar ner i trapphuset. I ett villaområde så har man ett ständigt gräsklippande och vedkapande, hundar som defekerar på fel ställe, ungar som springer, folk som buskör och allmänna trädgårdspedanter som kommer med små syrliga påpekanden om saker de inte har att göra med. Flyttar man ut på landet har man bönder som blockerar vägarna med jordbruksfordon, djur som luktar och råmar, åkrar som stinker av finfödelad gödsel, epatraktorer som aldrig kör långsammare än 90 och någon knäppgök i grannskapet som eldar bildäck och smörjolja på sitt skrotupplag till gård. Och flyttar man ut i skogen för att få vara ifred så kan man ge sig tusan på att skogsbolaget förr eller senare avverkar skogen så att man får bo i en talldunge på ett kalhygge.

Det enda sättet att inte bli störd är att justera sina förväntningar på vad en dispyt är.
 
  • Gilla
Cecilia R och 8 till
  • Laddar…
Gillar dessa två skyltar som en granne satt upp vid vägkanten!

20130219_035156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130219_035225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ichigo och 12 till
  • Laddar…
....men det är inte utan att man funderar. Ser hundägare som låter sina hundar uträtta behoven på andras brevlådor. Märklig stil.
 
  • Gilla
Transair
  • Laddar…
lorens skrev:
Gillar dessa två skyltar som en granne satt upp vid vägkanten!

[bild][bild]
Men samtidigt har han säkert katt som både pissar och skiter i sandlådan...
 
  • Gilla
Transair och 1 till
  • Laddar…
tja jag har haft funderingar på övervakningskamera för att få reda på vilka hundkräk det är som utför sina behov på min brevlåda soptunna snövall etc för att sedan gå till ägarens tomt och helt sonika ge tillbaks med samma mynt.
Nu ger jag istället upp och säljer huset istället får se vart man hamnar nånstans men vart det nu än blir så är ett krav att jag inte ska behöva skotta snö iallfall
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Jag fick ca 50 träd nedhuggna på min mark, kanske en dispyt vem vet.

mvh
 
spekerök skrev:
Jag fick ca 50 träd nedhuggna på min mark, kanske en dispyt vem vet.

mvh
Och vad som inte är kan ju bli! ;)
 
Sawsaw skrev:
Lösgående katter ! ! !
Faktiskt mitt enda riktiga irritationsmoment också. Det är väl inga problem om de bara gick omkring, men ju mer man anstränger sig med rabatten desto hellre gör grannkatten sina behov där. Det är sååååå äckligt att få kattbajs på trädgårdshandskarna. Det är ju bara att kasta. Själv plockar jag upp efter min hund och skulle aldrig få för mig att låta hunden springa in på någon annans tomt.

Däremot har jag aldrig varit ovän med någon granne över detta. Jag inser att samhället i stort tycker det är okej med löst springande katter (av någon för mig outgrundlig anledning) även i villakvarter.

Jag har faktiskt haft helt underbara grannar som blivit goda grannar och vi umgås med flera av dem fortfarande trots att vi flyttat. Däremot skäms jag lite för dem nu för de som vi sålde till verkar inte så kul att bo bredvid.
 
Tossegubbe skrev:
Jag irriterar mig på alla eländiga farhinder iform av blomkrukor mm som man inte tar sig förbi i bostadsområden och får erkänna att jag tyvärr gasar på ordentligt för att komma fram till nästa hinder man skall flytta på/focera.
Hade det däremot varit en rak fin gata utan massa skräp på så hade jag gärna cruisat i 30-40 i en jämn fart och njutit av omgivingen.
En annan sak jag inte förstår är folk som planterar häckar/staket ända ut emot vägen som skymmer både djur och barn och sedan lagar på att dom nästan blir påkörda, ska man ha trafiksäkerhet så skall man väl se till att ha ett 10meter brett område på båda sidorna av vägen så man i god tid ser barn som kommer cklande mm?
I vårat område skedde det för några år sedan en "föryngring" då kanske 10 av 12 hus bytte ägare inom loppet av ett år. Pensionärer mot barnfamiljer. Därefter började det diskuteras om att sätta ut blomkrukor, som vi tydligen skulle få bygga själv, och allt exklusive arbete kostade 500 kr/hus. Min fru och jag var inte alls med i denna diskussion och en av de nya grannarna ringde bara på dörren en dag och informerade att "man" beslutat att skaffa dessa prylar och frågade (insisterade) att vi skulle hosta upp med en femhundring. Jag sa bara att vi inte var intresserade av att deltaga, och att vi hade bott på gatan i 40 år utan att några olyckor har inträffat. Det byggdes därefter 6 st blomkrukor som man mer eller mindre måste klämma sig förbi. Men jag störs inte av dem, värre är det för vår granne som har en amerikanare som måste ut och flytta dem på sommaren nån dm för att han ska komma förbi, givetvis är det någon "hjälpsam" granne som flyttar tillbaka dem denna decimetern så det blir för honom 3 stopp varje gång han ska ut, inte så roligt. Själv är jag mån om trafiksäkerheten och har trots dessa blomkrukor noterat att väldigt många grannar parkerar både en och två bilar ute på gatan istället för i sina dubbelgarage och gigantiska garageuppfarter. En sommarkväll noterade jag till grannarna mitt emot att deras bil flera gånger har skymt barn som springer mellan tomterna och att placeringen av den orsakar onödig olycksrisk. Det var inget de var intresserade av att höra, utan kommenterade bara "jag ställer bilen där om jag vill". Så mycket för trafiksäkerhet.... /S
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
702514_10151422249856421_435369902_n.jpg
 
  • Gilla
ichigo och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.